Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2003, 21:53
Koning
Koning is offline
Hey,

Ik heb op mijn kamer 2 computers, ik wil de oudste computer gebruiken om s'nachts te downloaden, ik heb er een heel stil proc. koelertje op gezet maar ik vind dat de harde schijven te veel lawaai maken, niet alleen als ze gebruikt worden (het geratel) maar ook het gejengel van 1 van de schijven.

Ik wil een schijf hebben die in principe rond de 4 á 6 gb is minimum, snelheid is geen probleem. Ik weet niet wat voor ata aansluiting er in zit, maar het is een erg oud mobo'tje.

Ik wil ook wel scsi schijven hebben maar daar heb ik geen verstand van.

wie kan adviseren?

Toevoeging:

Built-in PCI Ultra DMA33 IDE controller

Laatst gewijzigd op 10-11-2003 om 22:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2003, 22:05
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
koop een lange UTP kabel en zet je pc ergens anders in je huis, d.w.z buiten je kamer.

ssh server erop, probleem opgelost.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 22:07
Koning
Koning is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 10-11-2003 @ 23:05:
koop een lange UTP kabel en zet je pc ergens anders in je huis, d.w.z buiten je kamer.

ssh server erop, probleem opgelost.
mijn ouders vinden het niet goed al ik hem ergens anders zet, heb er verder geen ruimte voor, het kan veel makkelijker.
Oud 10-11-2003, 22:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Voortaan een tag in je topictitel gebruiken graag, lees ook eerst de twee sticky topics vóór je een topic opent.
Oud 10-11-2003, 23:29
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-11-2003 @ 23:47:
Voortaan een tag in je topictitel gebruiken graag, lees ook eerst de twee sticky topics vóór je een topic opent.
dir probleem ontstaat omdat dit het enige deel is waar je tags moet gebruiken, laten we eerlijk zijn als mensen niet weten wat SCSI is wordt de kans ook kleiner dat ze een duidelijker tag en titel kunnen formuleren. moest ik ff kwijt hihi

maar goed ff ontopic.

Advies is soms moeilijk.
Zeker in dit geval dit omdat je idd bijde kanten op kunt je zou zowel scsi als IDE kunnen nemen.
Maar het is niet nuttig om iets te nemen waar je geen gebruik van maakt dus zou je eigenlijk meer info moeten geven zoals waarvoor wil je de server gaan gebruiken.
bijv een webserver geef dan ook aan of het een veel bezochte site is met eventueel een sql server(moeilijke commando's/statments nemen veel geheugen en hdd access voor hun rekening) als je dus een veel bezochte en actieve site hebt moet je voor snelle hdd's kiezen.

Vervolgens zou je ,sinds dat de pc op je kamer staat, moeten kijken naar het geluid.

vaak gaat snelheid en weinig geluid niet goed samen tenzij je er een erg grote uitgaven voor maakt.

goede SCSI schijven zijn duur maar zijn wel erg snel en kunnen ook erg stil zijn vaak zijn SCSI schijven ook veel kleiner dan IDE 36GB is een normale grote maar voor IDE is dat 120GB.
IDE is vele malen goedkoper en als je de snelheid niet nodig hebt voor de meeste huis-tuin-en-keuken servers een prima oplossing.

Sinds dat jij je server/downloadmachine slechts een kleine hoeveelheid data hoeft weg te schrijven (dll is slechts een kleine hoeveelheid data , tenzij je een heel snelle verbinding hebt).
dus zou ik gewoon IDE pakken eventueel met een 8mb cache maar ook daar zul je met alleen downloaden niet zo heel veel van merken.

optie zou een IBM Deskstar 180GXP 120 GB met 7200Rpm en een 8MB Cache. maar eigenlijk zijn de meeste hdd's wel stil als je in de middeklasse gaat zitten of er onder tenminste.

hopelijk heb je er iets aan , succes
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 23:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
unpopular schreef op 11-11-2003 @ 00:29:
dir probleem ontstaat omdat dit het enige deel is waar je tags moet gebruiken, laten we eerlijk zijn als mensen niet weten wat SCSI is wordt de kans ook kleiner dat ze een duidelijker tag en titel kunnen formuleren. moest ik ff kwijt hihi
Het mag duidelijk zijn dat het hier om een harddisk gaat, daarvoor hoef je niet te weten wat IDE, ATA of SCSI betekent.

Op S&M zijn tags ook min of meer verplicht, maar door de hoge postfrequentie wordt dat slecht bijgehouden. Daar ga ik wat aan doen, overigens.
Oud 11-11-2003, 17:45
Koning
Koning is offline
sorry voor de tags fout!

Ontopic:
Ik wil liever een 2ehands kopen, 120 gieg heb ik niet nodig, rond de 6gb is al groot genoeg, het gaat me puur om de stilte, weet iemand nog oude snelle IDE schijfjes?
Oud 11-11-2003, 18:06
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Maxtor 30GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing) voor €53. Heb je wat spare-ruimte; altijd handig.
http://www.tweakers.net/pricewatch/36317

Tweede hansje:
IBM 20 GB (60 GXP, 7200 RPM) voor €35
http://www.tweakers.net/aanbod/product/49852/a

Laatst gewijzigd op 11-11-2003 om 18:15.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 18:28
Koning
Koning is offline
maar weet je zeker dat deze schijven stil zijn? dat is het belangrijkste!
Oud 11-11-2003, 18:56
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Sync schreef op 11-11-2003 @ 19:28:
maar weet je zeker dat deze schijven stil zijn? dat is het belangrijkste!
Die Maxtor vind ik persoonlijk niet stil. Als je een stille schijf het belangrijkste vindt moet je voor de Seagate Barracuda ATA V gaan.
Oud 11-11-2003, 18:59
Koning
Koning is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 11-11-2003 @ 19:56:
Die Maxtor vind ik persoonlijk niet stil. Als je een stille schijf het belangrijkste vindt moet je voor de Seagate Barracuda ATA V gaan.
maar euh, zijn deze er ook in kleinere uitvoeringen?

ik zoek echt kleine hardeschijven
Oud 11-11-2003, 19:08
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Sync schreef op 11-11-2003 @ 19:59:
maar euh, zijn deze er ook in kleinere uitvoeringen?

ik zoek echt kleine hardeschijven
Dan kom je uit op de wat oudere schijven die iets luidruchtiger zijn dan de huidige. En voor de prijs hoef je het niet te laten; voor die paar tientjes meer heb je een huidige 20-30GB.
Oud 11-11-2003, 20:06
Koning
Koning is offline
en is er ook een goede manier om de oude lawaaierige schijfjes stiller te maken?
Oud 11-11-2003, 22:33
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ik zie regelmatig in (online) shops van die brackets waar je een hd dan in kunt 'hangen' oid, waardoor het geluid deels wordt geabsorbeerd of zoiets. geen idee wat daar verder achter zit though.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 23:09
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Sync schreef op 11-11-2003 @ 21:06:
en is er ook een goede manier om de oude lawaaierige schijfjes stiller te maken?
Tuurlijk.

Er zijn wat verschillende mogelijkheden:
Je kunt je HDD tussen 2 relatief dikke metalen (liefst aluminium) platen klemmen (niet té strak); en aan de zijkanten plak je geluidwerend schuim. Het geheel dan op de bodem van je kast leggen, met een nog laagje schuim eronder. Hij is dan stiller; en het aluminium zorgt voor betere koeling omdat deze contact maakt met de case van je HDD. Koelpasta is overigs niet nodig.

Je kunt ook de kant-en-klare oplossing kopen. Dit geval van Zalman gaat ook geluid en vibraties tegen; en heeft tevens een heatpipe. Bovendien leid het ook nog eens dat 'Elektro Magnetic gedoe' om met dat kabeltje.

Ten slot zou je ook je HDD simpel kunnen ophangen aan een paar stukken fietsband. Zo worden er, vanzelfsprekend, geen trillingen doorgegeven aan de Case.

Laatst gewijzigd op 11-11-2003 om 23:13.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 04:44
QuantumKitten
QuantumKitten is offline
Bij de nieuwere harde schijven is Accoustic Management een optie, even kort door de bocht: de harde schijf trager laten draaien waardoor hij zo goed als geen geluid meer maakt. Aangezien je geen heftige doorvoersnelheden nodig zal hebben is dit volgens mij een goede optie. (Erg stille accoustic management limiteert je harde schijf tot een megabyte of 12 per seconde, meer dan voldoende )
Oud 12-11-2003, 07:58
Enlightenment
Enlightenment is offline
idd, kun je doen met amset.exe voor Maxtor schijven.

am = Acoustic Management
Oud 12-11-2003, 12:01
Koning
Koning is offline
ik zoek gewoon een kant-en-klare hdd, ik wil niet een heatpipe ofzo kopen, dat vind ik zonde van het geld,

ik heb de schijven al bekleedt met schuim trouwens
Oud 12-11-2003, 12:04
Koning
Koning is offline
er zit nu in

Quantum Fireball 1280A, 1.2GB 16,2 ms bit noisy iP100, 256k Burst Cache PCI-IDE PIIX3, PIO4 (staat win2k op)

Maxtor - 82560A4 - 3.5" EIDE 2.5GB HD, 10ms seek, 5,400 RPM, ATA-3 (kan snachts uit.)

Laatst gewijzigd op 12-11-2003 om 12:10.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 16:18
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je kunt de PC in z'n algemeenheid modden, je kunt geluidsdemping aan de binnenkant plakken, je HDD niet meer vast maken aan de metalen randen, maar hem inpakken in rubber en aan rubber ophangen etc.

Je loopt wel te schreeuwen dat je een stillere HDD wil, maar mag het wel duidelijk zijn dat je daar simpelweg voor moet betalen. 6 GB, dan zit je aan oude HDD's die gewoon lawaai maken. SCSI is blijkbaar geen optie, want je wil niet veel geld uitgeven.

Dus of je moet creatief zijn met rubber en een simpele 30 GB maxtor HDD kopen (dan heb je iig geen last meer van de HDD) of je moet geld gaan uitgeven, of je moet leren slapen met een klein beetje gepiep van je HDD...

Een helemaal stille PC is overigens niet mogelijk, want er zijn altijd dingetjes die moeten draaien als hij aanstaat en je HDD kraakt altijd een klein beetje...

Je kunt trouwens ook de PC in de kast duwen of in een flink aantal doeken wikkelen...
Oud 12-11-2003, 16:29
Koning
Koning is offline
ik wil er best geld voor uitgeven maar dat cooler ding zal wel aardig wat kosten, nu moet ik er dus 2 hebben! voor 2 hardeschijfjes van 1gb,

ik koop liever een stille 10/20/30 gb schijf,

ik weet niet of dat van die rubberjes wel werkt, ik heb die schijven in schuim/piepschuim gehad en nog steeds kraken/janken ze.

maarja vind je het zelf ook niet wat vaag om 80gb in een routertje/download bakkie te zetten?
Oud 12-11-2003, 16:59
Gimme more beer
Citaat:
Sync schreef op 12-11-2003 @ 17:29:
ik wil er best geld voor uitgeven maar dat cooler ding zal wel aardig wat kosten, nu moet ik er dus 2 hebben! voor 2 hardeschijfjes van 1gb,

ik koop liever een stille 10/20/30 gb schijf,

ik weet niet of dat van die rubberjes wel werkt, ik heb die schijven in schuim/piepschuim gehad en nog steeds kraken/janken ze.

maarja vind je het zelf ook niet wat vaag om 80gb in een routertje/download bakkie te zetten?
Ik had het niet over 80 GB, meer over 30 ofzo...

Piepschuim werkt inderdaad niet goed, dat maakt het alleen shockproof...

Die isolatiesloten zijn opzich niet zo duur...

Koop nou gewoon een nieuwe HDD en isoleer die volkomen. Neem dan wel een maxtor, die kun je met een goede prijs/kwaliteit verhouding van zichzelf al erg stil krijgen.
Oud 12-11-2003, 23:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
Alleen een internet router?

Dan hoeft dat ding toch niet/nauwelijks op die HDD te schrijven?
Oud 13-11-2003, 01:44
QuantumKitten
QuantumKitten is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 13-11-2003 @ 00:36:
Alleen een internet router?

Dan hoeft dat ding toch niet/nauwelijks op die HDD te schrijven?
Citaat:
Sync schreef op 12-11-2003 @ 17:29:
een routertje/download bakkie te zetten?
Oud 13-11-2003, 07:06
Koning
Koning is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-11-2003 @ 17:59:
Ik had het niet over 80 GB, meer over 30 ofzo...

Piepschuim werkt inderdaad niet goed, dat maakt het alleen shockproof...

Die isolatiesloten zijn opzich niet zo duur...

Koop nou gewoon een nieuwe HDD en isoleer die volkomen. Neem dan wel een maxtor, die kun je met een goede prijs/kwaliteit verhouding van zichzelf al erg stil krijgen.

ja ik ben wel van plan een nieuwe(re) te kopen, maar ik weet nog steeds niet wat voor merk ik moet halen.
Oud 13-11-2003, 08:21
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Sync schreef op 11-11-2003 @ 21:06:
Het ding los in je kast op een stuk schuimrubber leggen zou een hoop doen, hoop dan alleen niet dat 'ie er doorheen smelt

Schijven worden steeds sneller EN stiller, in m'n PC zit een Seagate (exacte type weet ik zo niet) maar die hoor ik gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 08:50
Koning
Koning is offline
Citaat:
Chimera schreef op 13-11-2003 @ 09:21:
Het ding los in je kast op een stuk schuimrubber leggen zou een hoop doen, hoop dan alleen niet dat 'ie er doorheen smelt

Schijven worden steeds sneller EN stiller, in m'n PC zit een Seagate (exacte type weet ik zo niet) maar die hoor ik gewoon niet.
schuim helpt wel tegen trilling, maar hij resoneert niet, althans dat is het probleem niet,

hijs oud en rateld hard en die dingen maken al geluid als ze gewoon aan staan,

een nieuwe hardeschijf vind ik te duur.
Oud 13-11-2003, 08:55
Gimme more beer
Citaat:
Sync schreef op 13-11-2003 @ 09:50:
een nieuwe hardeschijf vind ik te duur.
En nou vind je het weer te duur?

Gewoon deze kopen:

http://www2.alternate.nl/html/nodes_info/a5as16.html

Of deze:

http://www2.alternate.nl/html/nodes_info/a6am19.html

En als je geen nieuwe HDD wil kopen, snap ik je helemaal neit meer... Dan toch maar rubber
Oud 13-11-2003, 18:06
Koning
Koning is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-11-2003 @ 09:55:

Gewoon deze kopen:

Of deze:

En als je geen nieuwe HDD wil kopen, snap ik je helemaal neit meer... Dan toch maar rubber
ik koop ze liever 2ehands, ik wil gewoon merk+type horen en dan zoek ik het zelf wel op. ik geloof het nl. nooit als de winkel zegt; fluisterstil!
Oud 13-11-2003, 18:48
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Sync schreef op 13-11-2003 @ 19:06:
ik koop ze liever 2ehands, ik wil gewoon merk+type horen en dan zoek ik het zelf wel op. ik geloof het nl. nooit als de winkel zegt; fluisterstil!
Je weet volgens mij zelf niet eens wat je wilt. Je zegt constant weer wat anders.

Volg nou maar het advies van geefmemeerbier en ik op door een nieuwe 20 of 30gb te kopen; en die een beetje stil te modden.
Oud 13-11-2003, 18:55
Gimme more beer
Citaat:
Sync schreef op 13-11-2003 @ 19:06:
2e hands maakt sowieso een pokkeherrie... En fluisterstil is fluisterstil, geloof mij maar... De eerste 6 maanden is het modden echt nog niet nodig...
Oud 13-11-2003, 18:56
Gimme more beer
Citaat:
KoffieKoek schreef op 13-11-2003 @ 19:48:
Volg nou maar het advies van geefmemeerbier en ik op door een nieuwe 20 of 30gb te kopen; en die een beetje stil te modden.
Thanks for you thrust mate
Oud 14-11-2003, 16:12
Koning
Koning is offline
Citaat:
KoffieKoek schreef op 13-11-2003 @ 19:48:
Je weet volgens mij zelf niet eens wat je wilt. Je zegt constant weer wat anders.

lol, ik wil wel een nieuwe halen, maar ik wil gewoon serienummer horen, lang niet alle schijven zijn stil!
Oud 14-11-2003, 16:54
Gimme more beer
Citaat:
Sync schreef op 14-11-2003 @ 17:12:
lol, ik wil wel een nieuwe halen, maar ik wil gewoon serienummer horen, lang niet alle schijven zijn stil!
AAH! EN NET WILDE JE NOG TWEEDEHANDS!

je bent echt irritant, weet je dat?
Oud 14-11-2003, 16:57
Koning
Koning is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-11-2003 @ 17:54:
AAH! EN NET WILDE JE NOG TWEEDEHANDS!

je bent echt irritant, weet je dat?
er staat wil, het kan me niks schelen,

please, noem gewoon een naam, dan zie ik wel hoe en wat.
Oud 15-11-2003, 13:14
nofi
nofi is offline
Geluid blijft altijd een issue bij computers. Aan wat voor buget zit je gebonden? Jou nadeel is dat oude hardeschijven per defenitie meer geluid maken dan de modellen die vandaag de dag worden gemaakt. Je zei net al dat je nu een 1,2 gig fireball er in hebt zitten... die dingen maken nu eenmaal een flinke hoeveelheid geluid. tegenwoordige schijven zijn een stuk stiller. Voor een echt stille schijf kan je het beste kijken naar een seagate en dan eentje uit de 4 of de 5 serie. (voor een euro of 65 heb je bij alternate al een 40 gigabyte 4 serie... en verder geld natuurlijk dat je voor meer geld meer gigabyte per euro krijgt, dat moet je gewoon zelf afwegen.).

Verder denk ik dat er niets mis mee is om een hd in een srevertje te hebben zitten hoor. Met een 100mbit lijntje tussen jou computer en de server werkt zo'n hd pirma om muziek vanaf te draaien of om dingen op te backuppen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 13:30
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Sync schreef op 14-11-2003 @ 17:57:
please, noem gewoon een naam, dan zie ik wel hoe en wat.
We hebben je toch allang een merk en modelnaam geadviseerd?

Wat wil je nog meer horen daarover? Geboortenaam van de Taiwanees die hem geassembleerd heeft voordat 'ie de fabriek uitrolde ofzo?

Citaat:
KoffieKoek schreef op 11-11-2003 @ 19:06:
Maxtor 30GB (D740X, 7200rpm, Liquid Bearing) voor €53. Heb je wat spare-ruimte; altijd handig.
http://www.tweakers.net/pricewatch/36317
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-11-2003 @ 09:55:

Gewoon deze kopen:

Of deze:

Laatst gewijzigd op 15-11-2003 om 18:06.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 15:05
Koning
Koning is offline
oke, bedankt, ik zal er eens achteraan gaan.
Reageren

Regels voor berichten