Advertentie | |
|
![]() |
|
nou, dat lijkt mij niet, kijk dat ze van de ene op de andere dag het niet 100% snappen en uit kunnen voeren oke, maar op de langere termijn zal het voor elke bevolking overal ter wereld toch de beste oplossing zijn,lijkt mij...
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Democratie is in de kern helemaal niet geschikt om een land te besturen. Het is geschikt om op lokaal niveau besluiten te nemen, maar meer niet. De Atheners verzamelden zich ook slechts dan op het plein als belangrijke besluiten genomen moesten worden, met periodieke intervallen. Athene kende ook hoogwaardigheidsbekleders voor het dagelijks bestuur. Democratie is bedoeld als controle op het bestuur, niet als bestuur zelf. De dagelijkse gang van zaken kan men niet overlaten aan het volk dat besluit bij meerderheid. Daarvoor is de besluitvorming te grillig en de kennis te gering. Wanneer een leider aan het hoofd van een land staat, met de kennis en de middelen om het te besturen, waarom zou je het dan overlaten aan het volk? Omdat dat democratisch is? Cirkelredenering. Democratie op zich is niks, democratie is slechts een vehikel (en nog een inadequaat vehikel ook, om Huizink te parafraseren ![]() Democratie is echt niet het hoogste goed. Dat is zo'n typisch Amerikaans/Westers idee. |
![]() |
||||
Citaat:
Die hoogwaardigheidsbekleders, overigens, werden per loting aangesteld. Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een staat moet met goed onderbouwde kritiek komen wil zij de universaliteit van bepaalde waarden, ideeën etc. in twijfel trekken. Dat een land geen democratische traditie maakt niet dat een democratie in dergelijke landen geen kans van slagen heeft. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Wat er moet gebeuren, lijkt mij vrij duidelijk. Amerika heeft meer, maar dan ook veel meer troepen nodig dan het het huidige aantal om de veiligheidssituatie in Irak sterk te verbeteren. Omdat grote landen als India, Pakistan en Turkije niet hun troepen naar Irak willen sturen, blijft dat voorlopig een illusie. En geef ze eens ongelijk. Welke idioot stuur zijn soldaten een brandhaard in om als schietschijf te dienen? Nee, ik denk dat het nog een lange tijd onrustig zal blijven in Irak. Bin Laden wint deze slag.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als deze waarden in de voorheen dictatoriaal geregeerde landen in Azie en Zuid-Amerika omarmd kunnen worden, waarom dan niet in een land als Irak? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Verder had de VS daar nooit zomaar moeten binnenvallen zonder enig plan te hebben. In mijn ogen hadden ze nooit moeten binnenvallen, maar ok. Maar ze deden het toch, en dan komt de vraag op, hadden ze überhaupt weleens nagedacht over hoe het verder moest gaan, en het antwoord is nee. Irak is nog niet rijp voor een democratie, een sterke Iraakse leider, onafhankelijke rechters lijken me zeer belangrijk, en de mogelijkheid tot een sterke economie, oftewel het opheffen van de sancties waren nodig geweest. Welvaart brengt vrede. In mijn ogen is dit allemaal niet meer mogelijk na de inval van de VS, en is het maar afwachten wat er gebeurd ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Golfoorlog tast gezondheid van Irakezen aan
Van onze correspondent Peter de Waard LONDEN - De oorlog in Irak zal nog generaties lang gevolgen hebben voor de gezondheid van de burgers en militairen in het land. Deze alarmerende conclusie trekt de medische hulporganisatie Medact in een gisteren gepubliceerd rapport. De oorlog heeft de gezondheidszorg in het land bemoeilijkt en zal dat nog lange tijd doen. De Irakezen zijn op dit moment 'minder gezond dan voor de oorlog als gevolg van verstoorde inentingsprogramma's, vernielde watersystemen en epidemieën'. De oorlog heeft ook de woonomgeving verslechterd. Zo is er grote rookoverlast als gevolg van brandende oliebronnen die de gezondheid van mensen aantast. Medact stelt dat de oorlog tot nu toe het leven heeft gekost aan 22 duizend tot 55 duizend mensen - met name Iraakse burgers en militairen. Er zijn tussen 7600 en 9600 Iraakse burgers en 294 soldaten van de coalitie omgekomen. Het aantal Iraakse militairen dat is gedood, is onbekend, maar volgens schattingen moet dat getal ergens tussen de 13.500 en 45 duizend liggen. In de komende tijd zullen landmijnen en niet geëxplodeerde bommen tot vele nieuwe slachtoffers leiden. Vooral vrouwen, kinderen en ouderen lopen gezondheidsrisico's. Sinds het begin van de oorlog zijn een kwart miljoen kinderen niet meer ingeënt tegen mazelen. 'Het is vooral het voortgaande geweld en de onveiligheid die - naast een ingestorte medische zorg - de volksgezondheid bedreigen', zegt Sabya Faroq, een van de opstellers van het rapport. 'Niet alleen is het aantal miskramen toegenomen, ook de kindersterfte is in het afgelopen jaar verdubbeld omdat de essentiële inentingen niet meer plaatsvinden.' Daarnaast kampen veel Irakezen met een oorlogssyndroom en stress. Volgens Medact is niet vast te stellen hoe het werkelijk gesteld is met de gezondheidszorg in het land. De VN en veel hulporganisaties hebben alleen een minimum aan personeel, waardoor het niet mogelijk is betrouwbare gegevens te verzamelen. Medact - een hulpverleningsorganisatie die rapporteert over de gevolgen van oorlog - pleit voor een grotere rol van de Verenigde Naties in zowel de vredesoperaties als het verbeteren van de gezondheidszorg. Bron: De Volkskrant Dit is natuurlijk koren op de molen van de terroristen... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Tja, en onder de VN sancties was het ookal niet veel beter met de gezondheidszorg. Het westen heeft Irak gewoon kapot gemaakt
![]() Onder Saddam was het allemaal verbeterd, maar na de golfoorlog heeft de VN er gewoon een puinhoop van gemaakt. Ik begrijp die terroristen maar als te goed, evenals de mensen die achter ze aanlopen. Buitenlandse bemoeizucht heeft Irak maar weinig goeds gebracht ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het ironische is nou dat de Amerikanen naar Irak gingen om de terroristen uit te roeien, maar dat juist nu het land verworden is tot een magneet voor moslimstrijders en een broeinest voor verzet/terreur. Moesten Bin Ladens consorten voorheen helemaal naar Amerika gaan om daar aanslagen te plegen, nu kunnen ze dat dichterbij huis doen en naar hartelust Amerikanen doden. Dus in die zin heeft Bin Laden deze slag wel gewonnen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nee, ook economisch zal Irak er uitsluitend op vooruitgaan.
||
Citaat:
Hetsalaris voor leraren en doctoren is natuurlijk een goede meetstaf ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens, dat de leraren en dokters meer verdienen wil nog niet zeggen dat de economische situatie goed is. Het salaris kan ook gestegen zijn i.v.m inflatie, en als de prijzen van levensmiddelen ook gestegen zijn is men er ook per saldo niet op vooruit gegaan. |
![]() |
|
122 Teletekst vr 14 nov
VS in Irak tot Saddam is opgepakt TIKRIT Het Amerikaanse leger vertrekt niet uit Irak voordat Saddam Hussein is gevonden en opgepakt.President Bush zegt dat in de Financial Times.Volgens Bush geldt voor Afghanistan hetzelfde: zolang Osama bin Laden nog vrij is, blijven de Amerikanen in dat land. Volgens minister van Defensie Rumsfeld kan de militaire aanwezigheid van de VS in Irak nog wel twee jaar duren. De VS wil de bestuurlijke macht wel sneller aan de Irakezen overdragen dan eerder gepland,zei Bush.De Amerikanen willen zo de vijandige gevoelens van de Irakezen temperen.Het aantal aanslagen tegen Amerikanen neemt sterk toe.
|
111 Teletekst vr 14 nov
*************************************** Kabinet bezorgd over situatie Irak *************************************** DEN HAAG Het kabinet maakt zich grote zorgen over de recente ontwikkelingen in Irak.Dat heeft premier Balkenende gezegd na de ministerraad.Hij doelde vooral op de aanslag in Nasriye,waar woensdag 19 Italianen werden gedood. De Nederlandse militairen in Zuid-Irak zijn dicht bij Nasriye gelegerd.Tot deze week was dit een rustig gebied,en vonden de aanslagen vrijwel uitsluitend plaats in de ruime omgeving van Bagdad. Het kabinet besluit volgende week over een verlenging van de aanwezigheid van 1100 Nederlandse militairen in Irak.Op Eindhoven keerde vandaag een eerste groep van 150 militairen terug. --------------------------------------------------
||
Citaat:
Je kunt de moraal van het ene land niet vergelijken met de moraal van een ander land. Zelfs de moraal van Nederland kun je niet vergelijken met die van amerika (denk aan de doodstraf), toch kun je geen van die moralen afkeuren. Het gaat hier puur en alleen om tolerantie. Ben je tolerant genoeg om aan te nemen dat een andere moraal andere gewoontes inhoudt? Je kunt trouwens niet alles afschuiven aan moraal, want op het moment dat jij met jouw moraal je binnen een andere moraal bevindt, moet je wel uitkijken dat je niet in conflict komt met die andere moraal. Net zoals die andere moraal moet uitkijken dat het niet in conflict komt met jouw moraal. Een moraal schept normen en heel breed gezien zou je een dictatuur als een norm kunnen zien. Het bij voorbaat afkeuren van deze dictatuur op basis van je eigen moraal is niet goed. Maar dan zit je meteen met een probleem, want zou jij iemand kunnen aanroepen met een objectieve moraal? Iedereen krijgt bij zijn opvoeding een moraal mee en daar kun je niet vanaf komen. In Freud z'n opvattingen had je een Id, Ego en een Superego. Deze superego kun je kort gezien als je moraal zien, de Id als je "ongecontroleerde" en misschien wel "diepste" verlangens. Je Ego is je bemiddelaar tussen deze 2. Je superego kun je buigen tegenover andere mensen, je kunt bij andere mensen en andere culturen een andere moraal aannemen, maar dan komt het voorbeeld van je ouders, die jou vroeger een moraal hebben bijgebracht. Bij je ouders zul je vrijwel zeker je voordoen zoals zij het je hebben geleerd. Je kunt je moraal dus nooit loslaten en misschien handel je wel altijd uit je opvoedingsmoraal. En ook al ben je in staat om je eigen moraal te scheppen, dan nog zit je vast aan een moraal. Het afwerpen van je oude moraal wil niks zeggen dan het scheppen van je nieuwe moraal en dan opnieuw zit je aan een moraal vast. Daarom kun je nooit zeggen dat je een moraal objectief kunt beoordelen. Daarom kun je ook niet zeggen dat bijvoorbeeld het voorbeeld van India, waar weduwes met hun overleden mannen op de brandstapel verbrand werden (totdat de Britten ingrepen), fout is. Dat behoort tot hun moraal en de enige manier om die moraal te doen verdwijnen is door het verzet vanuit de moraal. Dit betekent dus dat iemand die in die moraal is opgegroeid er afstand van wil nemen, misschien wel uit angst. Hiermee zal hij of zij een voorbeeld zetten en zal de moraal eventueel kunnen verbreken, zo niet, dan kan hij of zij de moraal ontvluchten. Maar NOOIT kun je een andere moraal dan je eigen moraal verwerpen, omdat je simpelweg subjectief denkt. Overigens ga ik hier al te ver, doordat ik door mijn "nooit" ook een soort universele moraal probeer te scheppen, want het moeilijke is dat als jij vanuit je moraal leert andere moralen te verwerpen en vernietigen, dat je op zo'n moment eigenlijk toegeeft aan je eigen moraal, maar daardoor toch andere moraal in het nauw drijft. En daar komt onder andere de tolerantie binnen. Maar ook de normen, want om moraal in zijn waarde te kunnen laten, moet je normen instellen om dit mogelijk te maken. Er moet een deeltje universele moraal zijn. Maar hier ben ik nog niet helemaal over uit, geloof ik... Ik voelde hier een spanning tussen directe voor- en tegenstanders van de westerse moraal en daar wilde ik even op ingaan. Realiseer je je wel dat dit de dingen zijn waar oorlog van komt?
|
Mag het overigens duidelijk zijn dat ik een fel tegenstander ben van de bezetting van Irak? Hier in Nijmegen heb ik ten tijde van de oorlog elke week een demonstratie gelopen met een grote groep mensen en alles wat wij toen voorspelden en uitspraken bleek waar te zijn. We hebben uiteindelijk -helaas- wel gelijk gekregen. De oorlog ging om olie en niet om de bevrijding van het irakese volk.
Maar ik vind dat wij terecht steeds banger voor de VS kunnen worden. Als je ziet hoe gemakkelijk zij onze regering inmiddels al ingepalmd hebben ziet de toekomst er somber uit. "If you're not with us, you're against us"... En als je tegen Amerika bent word je simpelweg tot zwijgen gebracht, dat is gebleken! De invloed van Amerika op de internationale pers is ook beangstigend. Amerika ziet hun moraal als de enige en daar kan ik niet tegen.
||
Citaat:
Mijn excuses dus bij voorbaat, voor als ik dingen dubbel zeg ![]()
|
Ik kan er overigens nog iets aan toevoegen. Want door het accepteren van een universele moraal waarin je elke moraal tolerant opstelt tegenover andere moralen, kun je dit soort "bemoeienissen" van buitenaf voorkomen.
Je laat een andere moraal in zijn waarde door een norm toe te voegen aan elke moraal. Een soort universele grondwet, die dieper gaat dan de verklaring van de rechten van de mens. Maar het mag NOOIT de enige norm opzich zijn. Want als 1 moraal zich er niet aan houdt, mag een andere moraal dan ingrijpen? Het is allemaal te abstract en dat is absoluut het gevaar van mijn omschrijving van een universele norm over moraal. Echter, het is in ieder geval te zeggen dat de amerikaanse moraal niet tolerant staat tegenover andere moraal. En in die gevallen vind ik dat ingegrepen moet worden. Het nu instellen van een universele norm over moraal zou te laat zijn, maar de VS moet er wel degelijk op aangesproken worden dat zij hier een andere moraal schenden. En als ik de kans had om dat te doen, had ik het allang gedaan!
|
Bremer: VS willen macht in Irak in zomer 2004 overdragen
Uitgegeven: 15 november 2003 09:01 Laatst gewijzigd: 15 november 2003 09:02 WASHINGTON - De Amerikaanse bewindvoerder in Irak, Paul Bremer, wil in juni of juli 2004 de macht overdragen aan een nieuwe Iraakse overgangsregering. In de lente van volgend jaar zouden stamleiders en andere leidende figuren uit de achttien Iraakse provincies een nationale assemblee moeten samenstellen, die op haar beurt de nieuwe overgangsregering moet kiezen. De assemblee zou uit 200 tot 300 personen moeten gaan bestaan. Het aantal gedelegeerden per provincie is afhankelijk van het aantal inwoners, zo heeft de Amerikaanse zender ABC bericht in de nacht van vrijdag op zaterdag. Bremer zou de opzet vrijdag in Bagdad achter gesloten deuren hebben besproken met de huidige tijdelijke regeringsraad. De hoogste civiele bestuurder in Irak zou er verslag hebben gedaan van zijn beraad eerder deze week in Washington met president Bush. Ontwerpgrondwet De leden van de regeringsraad zouden overwegend enthousiast hebben gereageerd, aldus ABC op zijn website. Volgens het televisiestation heeft Bremer de raad gevraagd snel een ontwerpgrondwet op te stellen en een tijdschema te maken voor de komst van verkiezingen in Irak. De definitieve grondwet zou binnen twee jaar gereed moeten zijn en ook de verkiezingen zouden binnen 24 maanden moeten plaatshebben. De grondwet moet volgens de plannen geschreven worden door een gekozen raad. De Amerikanen komen daarmee tegemoet aan kritiek van de hoogste sjiitische geestelijke van Irak, grootayatollah al-Sistani. Die stelde in juni in een religieus decreet of fatwa dat de Amerikanen niet het recht hebben zelf een raad te benoemen die een constitutie opstelt. Met de uiteindelijke komst van een overgangsregering zou de bezetting van Irak formeel eindigen, stelt ABC. De nieuwe regering zou de Amerikanen en andere naties evenwel kunnen vragen te blijven om de veiligheid mede te garanderen. Bovendien zou de nieuwe regering andere landen die tot dusver afzijdig bleven, kunnen vragen bij te springen. De VN-Veiligheidsraad heeft overigens al eerder in een resolutie gesteld dat de regeringsraad uiterlijk 15 december met een tijdschema voor een stembusgang en met een procedure voor het opstellen van een grondwet moet komen. Feller verzet Als gevolg van het steeds fellere verzet tegen de bezettingsmacht in Irak, en ook wegens het uitblijven van grootschalige internationale militaire bijstand, besloot Washington eerder deze week dat de macht sneller aan de Irakezen zal worden overgedragen. Aanvankelijk wilde Bush de macht pas formeel overdragen als er verkiezingen zijn geweest en na de presentatie van een grondwet. De versnelde machtsoverdracht is politiek omstreden. Zowel binnen de Amerikaanse regering als binnen het Congres wordt gevreesd voor een bestuurlijke chaos als de Irakezen het nu al te snel voor het zeggen krijgen. Critici wijzen er vooral op dat er eigenlijk geen goede leidende figuren in Irak zijn die de vlag kunnen dragen. Veel leden van de huidige, door de VS aangestelde, tijdelijke regeringsraad zijn ex-oppositieleden van wie er velen lange tijd buiten Irak hebben gewoond. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Powell zei vrijdag dat hij nog niemand heeft kunnen ontdekken die in staat moet zijn het etnisch en religieus sterk verdeelde Irak samen te binden. http://nu.nl/news.jsp?n=232828&c=22 (en hoe zit dat nu met Saddam?)
|
Dat wordt dus overduidelijk weer een amerikaanse regering
![]() En hoe het met saddam zit? Die was al dood op dag 1, geen twijfel!
||
Citaat:
Hoe kan dit bericht gerijmd worden met het bericht dat de VS pas weg zou gaan als Saddam gepakt was? ![]()
||
Citaat:
Maar je hebt wel gelijk, de hele irak kwestie is 1 grote leugen geweest (en begin niet over misverstanden ed. want dan ga ik echt flippen) en dit kan er ook nog wel bij. Of jah, eigenlijk niet. Ik hoop voor bush dat hij niet vergeet te biechten voordat hij vermoord wordt, want anders komt hij toch in de hel... En nee, ik heb geen moordneigingen, maar ergens zie ik het nog wel eens gebeuren. Hij heeft zo verschrikkelijk veel groepen tegen zich, waaronder moslims, homo's, milieuactivisten, anti-oorlogsgroeperingen, mijzelf en nog veel meer... Maar jah, of de VS er iets mee opschiet. Ik heb al zo vaak gezegd dat de VN moest ingrijpen, ook voor de oorlog in Irak, maar de VN hangt nog steeds veel te erg aan de VS en dat moeten ze niet doen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' T_ID | 500 | 02-11-2005 11:40 | |
nederlandse soldaten schieten weer een Irakees dood! libaneesje | 186 | 19-01-2005 21:18 | |
Demonstratie: Troepen uit Irak! Lotte | 41 | 27-06-2004 18:15 | |
Haal die verdomde troepen terug! Thijs085 | 56 | 20-03-2004 21:06 | |
demonstratie irak 20 maart Mafheid | 1 | 16-03-2004 18:20 | |
Onveilig Irak deel II Gatara | 23 | 22-11-2003 22:06 |