Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2003, 17:08
Nijpjes
Nijpjes is offline
Mijn pc zit vol met virussen en andere ongewilde rotzooi, kortom: hij moet nodig geformateerd worden. Ik heb enkele dingen geprobeerd:

Proberen in DOS te komen en 'm van hieruit de formateren. Dit kan vanuit windows (ik heb windows xp professional), maar dat vertrouw ik niet, omdat ik me niet voor kan stellen dat ik ook windows kan formateren als ik nog in windows zit.
Ik kan niet in DOS komen door de pc opnieuw op te starten (als het wel kan, ik zou gaarne wille weten hoe).

Laten formateren door windows zelf, maar kan ook niet, want alle3 mijn compartimenten zijn blijkbaar ingebruik.

Opstarten met de (gebrande) windows cd, maar hij wil niet booten vanaf de cd, ook als ik de cd-rom als primary boot station instel in de BIOS (dan krijg ik een foutmelding dat de cd-rom niet gevonden kon worden)...

Hier eindigt mijn formateer-kennis...dus als jullie iets weten...zou ik heel blij mee zijn

Laatst gewijzigd op 13-11-2003 om 17:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2003, 17:19
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
In de bios even aangeven dat je vanaf de A:\ wilt booten. Vervolgens met een (voor mij part) Win'98-opstartdisk dat orgel in de reboot gooien; en je kunt formateren tot je er bij neer valt.

Gaarne de volgende keer een wat betere topictitel kiezen.
Oud 13-11-2003, 17:31
Nijpjes
Nijpjes is offline
Titel kan ik nie meer veranderen...doek de volgende keer anders...

Maar hoe kom ik aan zo'n diskette? Downloadbaar?
En de rest wijst zich vanzelf als ik boot met die diskette?
Oud 13-11-2003, 17:45
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 13-11-2003 @ 18:31:
Titel kan ik nie meer veranderen...doek de volgende keer anders...

Maar hoe kom ik aan zo'n diskette? Downloadbaar?
En de rest wijst zich vanzelf als ik boot met die diskette?
Jup, is hier te downloaden: http://www.bootdisk.com/

Direct linkje naar de Win98 Opstartdisk: http://www.24by7.ca/files/boot98se.exe

Verder wijst zich het in principe van zelf uit. Hij zal nog vragen of je wilt opstarten met of zonder Cd-rom ondersteuning. Na het laden zal 'ie eindigen in de DOS Prompt.

Vervolgens typen: 'format c:'

Laatst gewijzigd op 13-11-2003 om 17:49.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 17:53
Nijpjes
Nijpjes is offline
Okee, bedankt, moet wel lukken denk ik...moet ik mét of zonder cd-rom ondersteuning doen trouwens?

En als ie eenmaal geformateerd is, dan kan ik gewoon vanuit DOS (ik neem aan dat ik daar weer begin als ik 'm na het formateren aan zet) windows xp weer installeren met de cd?
Oud 13-11-2003, 17:57
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 13-11-2003 @ 18:53:
Okee, bedankt, moet wel lukken denk ik...moet ik mét of zonder cd-rom ondersteuning doen trouwens?

En als ie eenmaal geformateerd is, dan kan ik gewoon vanuit DOS (ik neem aan dat ik daar weer begin als ik 'm na het formateren aan zet) windows xp weer installeren met de cd?
Doe maar met cd-rom-ondersteuning; kan je na het formateren meteen je Cd-romdrive benaderen voor de nieuwe XP-installatie.

Hij zal idd na het formateren in de DOS prompt blijven staan. Dan doe je vervolgens je Win XP in je CD-drive; en typ je: 'E:\i386\Winnt'

In het geval dat E dan je Cd-Rom speler is. Suc6!

Laatst gewijzigd op 13-11-2003 om 18:01.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 18:01
Nijpjes
Nijpjes is offline
Okee ...maarruh, gewoon uit nieuwsgierigheid...wat is dat E:\i386\Winnt? Ik heb geen 386 en ook geen windows NT...het zal daar ook wel nix mee te maken hebben...

Als het een te lang verhaal is, laat maar zitte hoor
Oud 13-11-2003, 18:05
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 13-11-2003 @ 19:01:
Okee ...maarruh, gewoon uit nieuwsgierigheid...wat is dat E:\i386\Winnt? Ik heb geen 386 en ook geen windows NT...het zal daar ook wel nix mee te maken hebben...

Als het een te lang verhaal is, laat maar zitte hoor
'E:\i386\Winnt' is het pad naar het Setup gedeelte van de Cdrom (dus de installatie van XP).

Het besturingssysteem Windows XP is gedeeltelijk gebaseerd op Windows NT technologie. Vandaar dat er de naam 'winnt' erin terugkomt.

Die i386 heeft iets te maken met Intel's 80386 cpu-architectuur. Maar dat heeft uiteraard niks te maken dat XP alleen op een 386 zal lopen, lol.

Processors worden namelijk ingedeeld in bepaalde architecturen. De meest bekende is i386. En omvat eigelijk alle Intel Pentium's, AMD Athlons en ga zo maar door. Dus de meest gangbare die we kennen. Verder heb je ook nog de m68k-architectuur. Ook kennen we sparc/ultrasparc en alpha. Sommige versies van Windows NT (3.5/3.51 en 4 en 5 beta's) draaien ook op alpha bijvoorbeeld.

Waarom dat nou eenmaal in het installatiepad moet staan weet ik niet echt. Misschien oogt het professioneler.

Laatst gewijzigd op 13-11-2003 om 18:30.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 12:59
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik baal...

Mijn PC doet niet wat ie moet doen. Ik heb gedaan wat je zei, en op een gegeven moment gaat ie ook de setup runnen (die i386/winnt) en gaat ie ook bestanden kopieren. Maar dan loopt ie vast.
Als ik m dan opnieuw opstart en gewoon boot vanaf de harde schijf start ie Windows XP Setup. Vervolgens krijg ik een verhaaltje over dat setup het programma SmartDisk niet kan vinden en dat me aangeraden wordt dit eerst te starten en dan setup opnieuw te runnen, maar ik weet nie hoe. Ik kan dan ook kiezen om zonder smartdisk verder te gaan met de setup, als ik dat doe krijg ik een berichtje dat setup de End User Licensing Agreement niet kan vinden en vervolges mag ik door de stront zakken (dat staat er natuurlijk niet, maar ik weet zeker dat de comp dat *denkt*)...

Dus, ik baal hard, gaarne een advies
Oud 16-11-2003, 13:10
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Je zult wel smartdrive bedoelen, niet smartdisk. Smartdrive is een diskcache-tooltje wat er voor zorgt dat je Windows installatie beduidend sneller verloopt; je kunt het overigs hier downloaden. Dat bestandje op diskette zetten; en ff 'oproepen' in DOS voordat je begint met de XP-installatie (A:\smartdrv).

Doe nog eens eventjes die procedure herhalen voor het formatteren zoals ik hierboven heb beschreven; en voordat je de cd-rom gaat benaderen voor de XP installatie laad je dus ff smartdrive via de diskette. Wellicht gaat het dan beter. Probeer het maar eens.

Laatst gewijzigd op 16-11-2003 om 13:25.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 14:06
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik zal eerst maar even beginnen om mijn dank te betuigen, maar het werkt nog steeds niet. Het programaatje doet het wel enzo, en het installeren gaat ook sneller, maar hij loopt weer vast ...nog meer ideeen?
Oud 16-11-2003, 14:12
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik heb trouwens wel een gebrande XP cd...maar dat hoort nix uit te maken, mijn broer heeft t m al eens eerder geflikt (hij heeft alleen geen tijd nu)...
Oud 16-11-2003, 14:39
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
In principe moet het met 'n gebrande Cd ook prima werken; hoewel het sporadisch wel eens kan misgaan met 'n kopie. Hoeveel intern geheugen heb je? 128MB is toch een vereiste voor een fatsoenlijke installatie. Kan ook dat je Intern geheugen brak is.

Hmm... concreet zou je ook eens kunnen proberen 'Plug & Play' uit te zetten in de bios, wil ook wel eens problemen verhelpen namelijk. Dat vind je onder het kopje 'PnP/PCI Configurations'. En dan moet je vervolgens iets wat 'PnP' heet (afkorting van Plug & Play) op No of Disable zetten.

Vanzelfsprekend niet vergeten te formatteren en smartdrive aan te zetten. Give it a shot.

Laatst gewijzigd op 16-11-2003 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 15:27
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik heb 128 Mb, dus dat goed. De PnP was al uit, dus daar valt ook weinig aan te veranderen...
Ik heb het idee dat jij ook niet zo veel ideeen meer hebt...maar toch zou ik willen vragen of je nog iets weet.
Ik ga nu ff 6 opstartfloppys van windows xp...misschien dat dat helpt ofzo...
Oud 16-11-2003, 15:35
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Ik weet niet of het commando ondersteunt word, maar typ na het opstarten van de opstartdisk eens in: 'fdisk/mbr'

Kan zijn dat virussen je bootrecord hebben weten te mishandelen. Met dat commando zet fdisk een nieuw bootrecord op je HDD terug. Een zich daarin verstoppend virus wordt dan vervolgens weggepoetst.

PS 1: Niet vergeten elke keer netjes te formatteren als je een mislukte XP installatie-poging achter de rug hebt.

PS 2: Ik heb nog ideeën zat hoor.

Laatst gewijzigd op 16-11-2003 om 15:46.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 21:28
Enlightenment
Enlightenment is offline
Boot alsjeblieft gewoon van de CD en verwijder de partitie en formatteer de unpartitioned space als NTFS. Klaar ben je.
Oud 17-11-2003, 19:26
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ja! Het is gelukt! Ik had idd een virus in dat boot gedoe wat je zei...
Ik typ dit eindelijk weer 's van m'n eigen computer ...

Enlightment, kweet dat het goed bedoeld is, maar aan jouw advies had ik dus geen hol gehad...als je dr rest van m'n posts had gelezen had je geweten dat ik best wel leek ben en dat er dus niet te booten valt met die cd die ik had (tenminste niet vanaf DOS)...
Oud 17-11-2003, 19:33
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 17-11-2003 @ 20:26:
Ja! Het is gelukt! Ik had idd een virus in dat boot gedoe wat je zei...
Ik typ dit eindelijk weer 's van m'n eigen computer ...

Enlightment, kweet dat het goed bedoeld is, maar aan jouw advies had ik dus geen hol gehad...als je dr rest van m'n posts had gelezen had je geweten dat ik best wel leek ben en dat er dus niet te booten valt met die cd die ik had (tenminste niet vanaf DOS)...
Ben blij voor je dat het nu werkt. Hardnekkig virus dus....
Het zou verder ook geen overbodige luxe zijn om een virusscanner te installeren.
Oud 17-11-2003, 20:20
Nijpjes
Nijpjes is offline
Hek al ...Norton 2002...alleen is de auto-update maar 1 jaar geldig ...enig idee hoe ik dat kan hacken?

Owja, en m'n cd-rom drive is nu de G drive en m'n brander de F drive...omdat ik een mierenneuker ben, heb ik dat liever andersom...hoe?
Oud 17-11-2003, 20:56
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Mwah... een jaar duurt nog een hele poos he. Tegen die tijd kan je 'em wellicht verwijderen en Norton AntiVirus 2003 erop knallen; die dan vervolgens ook weer een jaar geldig is.

Over die driveletters veranderen:
Rechtermuisklik op Deze Computer -> Beheren -> kiezen voor 'schijfbeheer' -> en dan word in het rechtergedeelte al je stations weergegeven.

Vervolgens rechtermuisklik doen op het station waar je de driveletter van wilt veranderen; en kiezen voor "stationsletter en paden wijzigen".

Laatst gewijzigd op 17-11-2003 om 21:08.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 21:09
Nijpjes
Nijpjes is offline
Wat moest ik zonder Koffiekoek?? Dan had ik helemaal nix gehad, want ik drink geen koffie...

En dan nog iets: hoe kan ik er voor zorgen dat mijn comp automatisch uitgaat als ik voor shutdown kies...nu blijft ie nog haken op dat scherm van "It is safe to turn off your computer".
Oud 17-11-2003, 21:25
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Uhmz.. daarvoor moet je ff een aanpassing maken in je register.

Start -> Uitvoeren -> vervolgens intypen: 'regedit'

Klikken op HKEY_LOCAL_MACHINE (op dat plusje klikken zodat het onderliggende zich opent). Vervolgens klikken op Software -> Microsoft -> Windows NT - > CurrentVersion -> Winlogon

Zodra je dus op Winlogon klikt, opent zich rechts een hele lijst met sleutels (zo noemen ze dat). Daarbij zoek je ff 'PowerdownAfterShutdown' op; en doe je rechtermuisklik -> Wijzigen. Vervolgens van die 0 een 1 maken; en op OK drukken.
Oud 17-11-2003, 21:41
Nijpjes
Nijpjes is offline
Oud 18-11-2003, 08:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 17-11-2003 @ 20:26:
Booten van CD doe je bij het opstarten. Maar ik lees nu dat dat niet lukte, ook al stond de boot order correct. Ik denk dat je een niet-originele Windows XP-CD hebt, die verkeerd gebrand is. Geen El Torrito-bootable CD dus, maar gewoon een data CD waar de directories op gekopiëerd zijn.
Oud 18-11-2003, 09:46
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-11-2003 @ 09:31:
Booten van CD doe je bij het opstarten. Maar ik lees nu dat dat niet lukte, ook al stond de boot order correct. Ik denk dat je een niet-originele Windows XP-CD hebt, die verkeerd gebrand is. Geen El Torrito-bootable CD dus, maar gewoon een data CD waar de directories op gekopiëerd zijn.
Hij is inderdaad gebrand, maar wel goed gebrand (of istie pas goed gebrand als ie kan booten?)...ennieweej, het is inmiddels allemaal gelukt, alleen ff wat kleine dingetjes regelen...
Oud 18-11-2003, 09:47
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 17-11-2003 @ 22:41:
Mijn was een beetje voorbarig...het werkt namelijk niet...moet ik dat niet in de bios regelen? (over dat automatic shutdown gaat dit dus)
Oud 18-11-2003, 11:18
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 18-11-2003 @ 09:31:
Hij had een virus in zijn master boot record. Wellicht de oorzaak.
Oud 18-11-2003, 11:32
KoffieKoek
KoffieKoek is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 18-11-2003 @ 10:47:
Mijn was een beetje voorbarig...het werkt namelijk niet...moet ik dat niet in de bios regelen? (over dat automatic shutdown gaat dit dus)
Sure, kan je ook eens kijken. Volgens mij moet dat onder het kopje 'Power Managment Setup' staan -> ICPA function aanzetten.
Oud 18-11-2003, 11:33
Vinzz
Vinzz is offline
Citaat:
KoffieKoek schreef op 18-11-2003 @ 12:18:
Hij had een virus in zijn master boot record. Wellicht de oorzaak.
master boot record bevind zich op de hardeschijf .. welke even buitenspel staat bij het booten van cd... het lijkt me dan wel mogelijk om gewoon alle partities te verwijderen.. en eentje overnieuw aan te maken

maar de cd zou idd wel niet bootable zijn zoals aangegeven
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 11:53
Nijpjes
Nijpjes is offline
Het booten vanaf de cd lukte wel (door F:\i386\winnt te runnen) in dos, maar dan moeten er allemaal bestandjes van de cd naar de harde schijf gekopieerd worden, en door het virus wat ik dus had (in die boot dinges) werd dat kopieren niet afgemaakt...tenminste dat is mijn prognose...
Reageren

Regels voor berichten