Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2003, 01:29
matrix21
matrix21 is offline
Ik ben een tijdje bezig geweest met overklokken van mijn videokaart. Ik wilde wel eens kijken hoeveel fps ik met bepaalde spellen haal.
Eerst elke keer gecontroleerd met 3dbenchmark. Ging allemaal goed. haalde 30% meer punten en ook 30% meer fps.
Maar ging ik daarna het verschil kijken met bijvoorbeeld unreal tournament 2003 dan ging het van 48 naar 50 fps.

Begrijp ik dan goed dat 3dbenchmark bijna alleen maar de videohardware gebruikt en unreal tournament ook veel de processor? en dat het hierdoor komt dat unreal tournament niet zoveel sneller word?
Kortom is eigenlijk mijn processor de bottleneck geworden? (ik heb een AMD 2600+)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2003, 04:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Op lage resoluties is de processor de bottleneck, de videokaart wordt dan namelijk maar beperkt belast. Pas op hoge resoluties zoals 1280x1024x32 of met opties als FSAA (Anti Aliasing) en Anisotropic Filtering, zal de videokaart de bottleneck zijn, aangenomen dat je een processor hebt die in evenwicht is met de videokaart.

Dus bench UT2003 eens in 1280x1024 en kijk hoeveel verschil je ziet.
Oud 15-11-2003, 10:26
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 15-11-2003 @ 05:47:
Op lage resoluties is de processor de bottleneck, de videokaart wordt dan namelijk maar beperkt belast. Pas op hoge resoluties zoals 1280x1024x32 of met opties als FSAA (Anti Aliasing) en Anisotropic Filtering, zal de videokaart de bottleneck zijn, aangenomen dat je een processor hebt die in evenwicht is met de videokaart.

Dus bench UT2003 eens in 1280x1024 en kijk hoeveel verschil je ziet.
Ik speel ut2003 altijd in hoogste resolutie met alle opties aan. Dus dat kan het niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 11:46
MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Ik heb een vrij kut video kaart
Nvidia geforce fx5200 128mb

Maar ik heb zelf ut2003 op zijn hoogst staan en loopt vloeiend.

Maar uhmmm hoe doe je dat eigenlijk videokaart overklokken?

En bij mij staat anisotropic filtering uit.....moet ik die juist aan
zetten?

En anti aliasing staat op toepassing....
Ik speel namelijk ook ut2003 en nfs underground....bla bla bla....

MJ....
Oud 15-11-2003, 12:17
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
MoHaMeDJaLaL schreef op 15-11-2003 @ 12:46:
Ik heb een vrij kut video kaart
Nvidia geforce fx5200 128mb

Maar ik heb zelf ut2003 op zijn hoogst staan en loopt vloeiend.

Maar uhmmm hoe doe je dat eigenlijk videokaart overklokken?

En bij mij staat anisotropic filtering uit.....moet ik die juist aan
zetten?

En anti aliasing staat op toepassing....
Ik speel namelijk ook ut2003 en nfs underground....bla bla bla....

MJ....
Ik gebruik het programma rivatuner, ik weet alleen niet of dat ook met jouw kaart werkt. Wel met alle radeon's volgens mij.

Ik speel unreal tournament op 1280 bij 1024 en dan gewoon alle opties op het hoogst. Waar vind jij die anisotropic en anti aliasing eigenlijk?

En als jij stat fps intypt? hoeveel fps heb je dan? Het natuurlijk wat je soepel vind Ik vind de gemiddelde fps van 50 bij mij zeer soepel. Maar mensen met een radeon 9800 pro die zullen het wel niet te spelen vinden.

wijziging: hmm verschilt natuurlijk wel bij level, maar laten we zeggen buiten bij het level antalus, als je daar een rondje loopt. Bij mij zit het dan rond de 50 fps.

Laatst gewijzigd op 15-11-2003 om 12:29.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 15:20
Verwijderd
Anisotropic filtering en anti-aliasing kun je instellen in de drivers zelf, dus bij Beeldscherm -> Instellingen -> Geavanceerd -> Geforce4 enz.

UT2003 leunt zwaar op de processor. Je kunt nog zo'n snelle Radeon 9800 Pro hebben, in combinatie met een Athlon 1400 o.i.d. haal je natuurlijk nooit wereldschokkende framerates. Bij veel 3D-benchmarks, die wel zwaar op de videokaart leunen, merk je wel direct verschil.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 15:50
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-11-2003 @ 16:20:
Anisotropic filtering en anti-aliasing kun je instellen in de drivers zelf, dus bij Beeldscherm -> Instellingen -> Geavanceerd -> Geforce4 enz.

UT2003 leunt zwaar op de processor. Je kunt nog zo'n snelle Radeon 9800 Pro hebben, in combinatie met een Athlon 1400 o.i.d. haal je natuurlijk nooit wereldschokkende framerates. Bij veel 3D-benchmarks, die wel zwaar op de videokaart leunen, merk je wel direct verschil.
Verrek joh

Wat doen deze instellingen? (ja ik ben een leek wat betreft 3dkaarten)
Ik kan niet zeggen dat ik schokkende veranderingen zie als ik alles op kwaliteit instellingen zet, behalve dat m'n fps ff 20 naar beneden gaat.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2003, 16:40
Verwijderd
Anisotropic filtering is het bepalen van het gewogen gemiddelde van een aantal mipmaps, in plaats van domweg éen mipmap op een bepaalde afstand te plaatsen. Daardoor zien dingen er op een afstandje beter uit.

Anti-aliasing is het gemiddelde bepalen van een aantal pixels (bij 4xAA van de vier pixels rondom de center pixel en van 8xAA van twee pixels per directie, in totaal vier). Dat heeft tot gevolg dat de rafelige randen die je op lage resoluties of bij scherpe kleurcontrasten ziet, verminderen.

In de praktijk merk je niet bijzonder veel van anti-aliasing, zeker niet als je het maar op 4xAA doet. De noodzaak wordt natuurlijk ook minder sterk naarmate de resolutie van een spel omhoog gaat - en dat kost een stuk minder geheugenbandbreedte dan het uitvoeren van anti-aliasing.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten