Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2003, 14:59
Eend
Eend is offline
Mijn konijn heeft allemaal harde puntjes op z'n rug zitten. Het lijken wel korstjes en ik dacht eerste dat het wondjes waren geweest, dus had ze ff bijgehouden en in de gaten gehouden, maar het gaat niet weg en het wordt niet minder.

Het is allemaal heel vaag. Verder heeft ze ook een vrij slechte vacht, eerst dacht ik dat het door de rui kwam, maar het blijft wel erg lang zo. Het is ook de eerste keer in haar leven dat ze haar vacht wisseld, omdat konijnen het eerst levensjaar geen vacht wisselen.

Ook vind ik haar er erg loom uit zien de laatste tijd. Ze zit constant maar op dezelfde plek, terwijl ze eerst wel es de cavia ging vervelen of schoon ging likken.

Ik heb wel vrij veel verstand van dieren, maar hier kom ik niet uit. ik ga vanavond ook aan een collega van me vragen, die diergeneeskunde bestudeert, wat het mogelijk zou kunnen zijn en als zij het niet vertrouwd wil ik graag met mijn konijn naar de dierenarts en als mijn ouders het niet willen betalen, dan doe ik het wel van mn verjaardagsgeld.

Hebben jullie misschien iets wat dit kan zijn? Het is geen schimmel of schurft. Het breidt ook niet echt snel uit. Het konijn heeft er eerder pijn aan als je er aan zit, dan als ze er jeuk aan heeft.
Oud 17-11-2003, 08:16
maupydos
maupydos is offline
Ik neem aan dat je konijn een jaar 0f 2/3 is...je had het er over dat ze in het eerste jaar niet in de rui kwamen!? ik heb absoluut geen verstand van konijnen, maar misschien is je konijn aan t oud worden
Oud 17-11-2003, 12:52
MUTS123
MUTS123 is offline
Een konijn van 2 of 3 is absoluut niet oud hoor, ze kunnen makkelijk 16 worden.
Wat voer je hem? Ben je van voer veranderd? Pfff....ik weet veel van konijnen maar hier heb ik nog nooit van gehoord eigelijk, het klinkt een beetje als allergie.
Zit ie overigens binnen of buiten? Binnen gaat nl. de verharing langzamer en moeilijker, ivm verwarming e.d. Buiten is natuurlijk voor de vacht.
En heeft ie ook jeuk?
Misschien is een bezoekje aan de dierenarts toch wel verstandig!
Oud 17-11-2003, 12:56
MUTS123
MUTS123 is offline
Dat slome is waarschijnlijk verveling. Zit ie ook stil als je hem uit hte hok laat? Wat ik merk bij mijn konijnen, is dat ze ontzettend sloom worden als ze apart zitten (is 2 x gebeurd, castratie + sterilisatie). Dan hebben ze gewoon nergens zin in. Soortgenoot erbij kan helpen! (cavia erbij is ook niet alles, zijn 2 verschillende soorten dieren met hele andere ritmes, en hoe close ze ook lijken, als je konijn een keer boos wordt op die cavia kan ie flinke schade aanrichten!
Oud 17-11-2003, 13:08
AngelLena
AngelLena is offline
Waarschijnlijk een huidziekte of mijt. Kan dus schurft zijn, dat kan het leven van een knaagdier erg ongemakkelijk maken. Ze veroorzaken wondjes, korstjes, het dier gaat krabben, maar tegelijkertijd krijgt het dier elke keer dat het gebeten wordt door de mijt wel een soort gif in zich gespoten wat het leven erg onaangenaam maakt. Bij een gewone huidziekte kan je het beste naar een dierenspeciaalzaak gaan waar ook en trimsalon bij zit, gewoon even langs gaan, die kan jou dan vertellen wat het is en hoe je het kan behandelen.

Behandeling schurft/mijt:

Van het merk Beapher (geloof ik) is anti-schurft te krijgen in shampoo en spuit vorm. Bij de meeste dierenspeciaalzaken is dit wel te krijgen. Het beste is 2 keer behandelen (het dier zelf). De 2e keer na 2 weken.
Ook de omgeving zal hygienisch gereinigd moeten worden. Alles leeg, bodembedekking die je nu hebt weggooien, nieuwe kopen, eerst 24 uur in de diepvries (dat dood alle mogelijke mijten die er in kunnen zitten), dan pas uitstrooien. Alles goed met water en zeep reinigen, en bij de dierenspeciaalzaak vragen naar een voliere mijt reiniger. Da's een grote spuitbus met anti-mijten speciaal voor volieres, maar werkt ook prima tegen knaagdieren mijten. Hok helemaal inspuiten (wees niet te zuinig) neem vooral kleine hoekjes en kiertjes goed mee. Zoek tijdelijk een vervangingshok voor je dier zodat dit hok goed de tijd krijgt om het spuitsel op te nemen en de mijten te vernietigen. Laat maar rustig 2 dagen zo staan en dan kan je het hok uitspoelen met water. Nieuwe bodembedekking erin, en klaar. Wel opletten, mocht je veel mijten tegenkomen (sommige mijten zoals hooi mijt kan je met het blote oog zien als kleine rode/gele stipjes die zich door je bak heen bewegen), na 2 weken de behandeling van het dier en van de omgeving herhalen.

Behandeling huidziektes:

Vaak is een wekelijks/maandelijks bad (afhankelijk van de ernst en vorm van die ziekte) met speciale shampoo voldoende om de huidziekte op te lossen. Aangezien ik het dier niet kan zien op dit moment, kan ik je niet vertellen welke ziekte het mogelijk zou kunnen zijn. De trimster en vaak ook de verkopers in je dierenspeciaalzaak kunnen dit wel. Zij kunnen jou ook adviseren welke shampoo het effectiefst zal zijn. Vaak is dit probleem na 2 tot 10 behandelingen over. Wel in de gaten houden, ziektes in de huid liggen vaak niet aan de huid zelf maar komen van binnenuit. Let dus nauwkeurig op de voeding van je konijn. Of deze alle vitamines binnenkrijgt die deze moet hebben. De verkopers in de dierenspeciaalzaak kunnen je dit precies vertellen. Heb je het gevoel dat je dier te weinig binnenkrijgt kan je bv een mineralen of vitamine-steen ophangen. Dit vinden ze vaak heerlijk om aan te likken en daardoor krijgen ze alle vitaminen binnen die ze nodig hebben.
Doe dit niet en de kans is groot dat de ziekte terug komt na een tijd.

Langs de dierenarts gaan heeft met dit soort problemen weinig zin. Ze smeren je het 1 en ander aan wat peperduur is, en rekenen ook nog eens 10 tot 30 euro voor consult. De medewerkers van de dierenspeciaalzaak kunnen net zo veel vertellen over dit soort problemen en ze zonder extra kosten zo goedkoop mogelijk oplossen. Vandaar dat ik nooit te snel zal roepen dat je naar een vee-arts moet gaan.
Oud 17-11-2003, 14:35
MUTS123
MUTS123 is offline
Dat van die dierenwinkel is niet helemaal waar! Ik sprak laatst iemand en haar konijn (wat ze daar had gekocht) had last van zijn oor. Toen kreeg ze daar iets mee wat konijnen absoluut NIET mogen hebben. Dierenwinkels hebben vaak echt geen verstand van medische dingen, en zeker met huidaandoeningen zou ik niet op de centen letten maar naar een kundig iemand gaan. De meeste dierenwinkels verkopen konijnen al 4 weken voor ze het nest uit mogen, dan vertrouw ik ze al helemaal niet op medisch gebied. Vraag het anders even op het prikbord van konijnen.pagina.nl
Oud 17-11-2003, 14:52
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
MUTS123 schreef op 17-11-2003 @ 15:35:
Dat van die dierenwinkel is niet helemaal waar! Ik sprak laatst iemand en haar konijn (wat ze daar had gekocht) had last van zijn oor. Toen kreeg ze daar iets mee wat konijnen absoluut NIET mogen hebben. Dierenwinkels hebben vaak echt geen verstand van medische dingen, en zeker met huidaandoeningen zou ik niet op de centen letten maar naar een kundig iemand gaan. De meeste dierenwinkels verkopen konijnen al 4 weken voor ze het nest uit mogen, dan vertrouw ik ze al helemaal niet op medisch gebied. Vraag het anders even op het prikbord van konijnen.pagina.nl
dan zat je bij de verkeerde dierenspeciaalzaak. Medewerkers bij bv Pet's Place weten wat ze doen en laten.
Oud 17-11-2003, 16:05
MUTS123
MUTS123 is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 17-11-2003 @ 15:52:
dan zat je bij de verkeerde dierenspeciaalzaak. Medewerkers bij bv Pet's Place weten wat ze doen en laten.
Ik hoop het dan maar. Alleen is Pet's Place hier toch echt ook de winkel die "te oude" konijnen verkoopt als slangenvoer
Oud 17-11-2003, 17:01
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
MUTS123 schreef op 17-11-2003 @ 17:05:
Ik hoop het dan maar. Alleen is Pet's Place hier toch echt ook de winkel die "te oude" konijnen verkoopt als slangenvoer
Je hebt idd verschillende ketens binnen de 180 pet's place winkels. De wat noordelijke keten die onder beheer staat van Marry Heida en Alfred Nicolai is goed. Die geven goed advies, weten waar ze het over hebben, verkopen geen zieke beestjes, etc.
Oud 17-11-2003, 21:11
Eend
Eend is offline
Ik heb van een collega aangeraden gerkregen om het eerst met gewoon Aloëvera zalf er op te smeren. Dus daar gaan we es voor kijken
Oud 27-11-2003, 11:09
C'est moi
C'est moi is offline
kan het zijn dat het konijn gebeten is?
of dat die iets aan de niertjes heeft?
(drinkt die veel?)
Oud 03-12-2003, 11:31
Eend
Eend is offline
ze drinkt genoeg en is verder ook wel wat gezond.
Ik heb haar gewassen met (hoe heet dat spul nou? owwwwja!) zwitsal met kamille en wonder boven wonder zijn die plekjes minder geworden en ziet ze er nu veel beter uit
Ze huppelt zelfs weer
Reageren

Regels voor berichten