Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2003, 11:19
miekmuis
miekmuis is offline
Een paar weken geleden kreeg ik ineens pijn in mijn onderrug.
Ik kon moeilijk bukken en soms helemaal niet. Ik ben daarvoor naar de huisarts geweest en die vermoedde een ontsteking (in de vorm van een overbelasting) en stuurde me met een 10 daagse ibuprofen kuur naar huis. De pijn verplaatste zich langsaam naar mijn been, en ik hield ook een lichte pijn in mijn onderrug. Na die kuur ben ik weer naar de huisarts geweest, een andere dit keer omdat mijn eigen huisarts op vakantie was. Die vermoedde een beknelde zenuw en zei dat ik of moest afwachten of aan de fysiotherapie moest. Ik besloot te wachten tot mijn huisarts terug was en dan nog een keer te gaan. Dus anderhalve week later ben ik weer gegaan. De huisarts dacht absoluut niet dat het een beknelde zenuw was omdat ik gewoon op mijn hakken kan lopen. Ze vermoedt dat ik gewoon mijn spieren meer moet trainen en dus moet gaan sporten.

Nu vraag ik me af of ze wel gelijk heeft. Ik sport nu sinds 2 weken 2x per week. (volleybal en hardlopen) en het wordt eerder erger dan beter. Daarnaast is het zo dat wanneer ik gewoon in een normale zithouding zit en mijn kin op mijn borst leg, ik ook enorme steken in mijn been voel.

Heeft iemand dit ook gehad, of heeft iemand een idee wat het is dat de pijn in mijn been (en onderrug) veroorzaakt?
Oud 17-11-2003, 11:22
Verwijderd
Ik zou iig nog een keer terug gaan naar je huisarts.

Je spieren trainen kan je denk ik ook beter onder begeleiding van een fysiotherapeut doen, ipv opeens heel veel te gaan sporten...

Ik heb ook vaak last van m'n rug/been...maar bij mij ligt dat, waarschijnlijk aan dat ik fybromialgie heb.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 11:25
miekmuis
miekmuis is offline
En uhm, wat is dat?
Oud 17-11-2003, 11:28
Verwijderd
Pijn in je rug die naar je been 'uitstraalt'... ehm... wordt de pijn erger bij beweging, of bij persen/hoesten/niezen, of als je er op drukt...? Is het een tintelende pijn of een zeurende of stekende?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 11:30
Verwijderd
Citaat:
miekmuis schreef op 17-11-2003 @ 12:25:
En uhm, wat is dat?
Een vorm van reuma (ik heb het ook niet alleen in m'n been/rug).
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 11:31
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 17-11-2003 @ 12:28:
Pijn in je rug die naar je been 'uitstraalt'... ehm... wordt de pijn erger bij beweging, of bij persen/hoesten/niezen, of als je er op drukt...? Is het een tintelende pijn of een zeurende of stekende?
Wat kan het zijn als het bij bv. niezen erger wordt? Ik heb dat nl wel eens in m'n arm gehad...en ik vond het zo raar dat het daardoor erger kon worden. In m'n been heb ik het volgens mij ook wel eens...
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 17-11-2003 @ 12:31:
Wat kan het zijn als het bij bv. niezen erger wordt? Ik heb dat nl wel eens in m'n arm gehad...en ik vond het zo raar dat het daardoor erger kon worden. In m'n been heb ik het volgens mij ook wel eens...
Als een zenuw knel zit in je ruggengraat, dan wordt het erger als je je spieren zo aanspant dat je ruggengraat 'samengedrukt' wordt... en dat gebeurt bij niezen, hoesten en persen en de pijn voel je dan bijvoorbeeld in een arm of been, omdat de zenuw vanuit de ruggengraat daarnaartoe loopt.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 11:34
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 17-11-2003 @ 12:33:
Als een zenuw knel zit in je ruggengraat, dan wordt het erger als je je spieren zo aanspant dat je ruggengraat 'samengedrukt' wordt... en dat gebeurt bij niezen, hoesten en persen en de pijn voel je dan bijvoorbeeld in een arm of been, omdat de zenuw vanuit de ruggengraat daarnaartoe loopt.
Dat vermoedde ik al...maar nu 'weet ik het zeker'...tnx.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 14:37
boer
boer is offline
ik heb serieus bijna precies dezelfde klacht als jouw. Ik heb last in m'n onderrug en in m'n heup. Ik loop nu ook heel raar. Ik ben naar de fysiotherapeut gegaan van mijn voetbalvereniging en hij zei dat ik een ontsteking in m'n dijbeenspier heb en dat m'n rug vast staat. Van hem mocht ik niet meer voetballen, maar ik kreeg wel oefeningen om m'n rug te strekken en m'n dijbeenspier. Ik heb door spelersgebrek afgelopen zaterdag toch gevoetbald. Maar in de tweede helft liep ik alleen nog voor de show door het veld te wandelen want rennen ging echt niet meer. Als je interesse hebt kan ik die oefeningen wel uitleggen. Vanavond moet ik naar het sport medisch centrum
o'ja nu zie ik ook dat het bij hoesten pijn doet, dat heb ik dus ook

Laatst gewijzigd op 17-11-2003 om 20:13.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 21:35
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 17-11-2003 @ 12:33:
Ik heb inderdaad dat als ik hoest of pers dat ik dan pijnsteken voel. Als ik beweeg ook, bijvoorbeeld als ik buk dus, maar ik heb het vooral heel erg als ik op sta en ga zitten.
Oud 18-11-2003, 08:07
boer
boer is offline
ik ben bij de dokter geweest en ik heb een verwijzing naar de fysiotherapie gekregen
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 09:18
miekmuis
miekmuis is offline
Ik vermoed zelf dus ook dat het een in de knel zittende zenuw is.
Als dat inderdaad zo is, weet iemand dan wat ik eraan kan doen en hoelang het waarschijnlijk zal duren?
Oud 18-11-2003, 11:25
Verwijderd
Rustig aan doen en fysiotherapie helpt dan meestal wel... maar dan moet je dokter dus wel meewerken
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 12:47
miekmuis
miekmuis is offline
Njah ik ga morgen naar de derde huisarts

Maar mag ik dan wel blijven hardlopen en volleyballen? Of moet ik echt stil gaan zitten?
Oud 18-11-2003, 14:16
kevertje84
kevertje84 is offline
ik heb geen idee. Maar weet wel dat sommige huisartsen teveel denken en te weinig doen. Ik heb last van mn heup waardoor ik af en toe bijna nie kan lopen en hij denkt dat het door de groei komt. Ik ben 19 en groei dus niet meer maar hij vond het niet nodig om mij naar het ziekenhuis te sturen, want hij kon toch nix voelen dus was er ook nix...de eikel...
Oud 18-11-2003, 17:35
boer
boer is offline
Ik heb hetzelfde klachten als jou, maar dat is geen knelzittende zenuw, ik moet wel stoppen met sporten. Ik mag van de dokter wel naar de fysiotherapeut
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:42
Verwijderd
Citaat:
kevertje84 schreef op 18-11-2003 @ 15:16:
ik heb geen idee. Maar weet wel dat sommige huisartsen teveel denken en te weinig doen. Ik heb last van mn heup waardoor ik af en toe bijna nie kan lopen en hij denkt dat het door de groei komt. Ik ben 19 en groei dus niet meer maar hij vond het niet nodig om mij naar het ziekenhuis te sturen, want hij kon toch nix voelen dus was er ook nix...de eikel...
Eisen dat je toch door verwezen wordt of een second opinion vragen lijkt me dan niet zo heel raar. Zou ik iig wel doen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 18:13
Yvat
Yvat is offline
Ik heb ook dezelfde klachten, de huisarts heeft me doorgestuurd naar fysiotherapie en daar is wel uitgekomen dat er zenuwen bekneld zitten dus ik zou gewoon nog een keer naar de huisarts gaan en vragen je ook door mag naar de fysio.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 18:50
Auntie M
Auntie M is offline
Pijn en in je onderrug en doorstraling naar je bil c.q. been is vaak een bekenelde zenuw. Ik heb zelf een hernia gehad, hierbij had ik eigenlijk nauwelijks pijn in m'n rug maar wel de zenuwpijn in bil en been. Ik kon toen inderdaad niet op m'n hakken lopen.

Vorig jaar heb ik een blokkade van het SI-gewricht gehad, dat is een gewricht in je bekken wat eigenlijk nagenoeg niet beweegt. Sommige zwangere vrouwen ervaren net zulke pijn maar dan noemen ze het bekkeninstabiliteit. In ieder geval zit je gewricht niet helemaal op z'n plaats met als eventueel gevolg beknelling van zenuwen. Symptonen hiervan uitstraling naar je been (ik denk dat er bij mij een zenuw behoorlijk beschadigd is want tot op de dag van vandaag heb ik in een aantal tenen een heel dof gevoel) en pijn in je heup. Hiervoor ben ik bij de fysiotherapeut behandeld en heb zelf veel oefeningen gedaan om m'n rugspieren te versterken.

Oh ja, als de behandelingen bij de fysio nou niet helpen en je ervaart de pijn als een soort kiespijn of net of ze met een hete pook in je vlees zitten te purren, vraag dan doorverwijzing naar een neuroloog aan.

Laatst gewijzigd op 18-11-2003 om 18:53.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 18:57
MUTS123
MUTS123 is offline
Ik heb dit ook gehad, een hele vervelende en nare pijn. Ik kon niet zitten, liggen, lopen, alles deed zeer. Om gek van te worden, ik kon echt geen houding vinden waarin ik geen pijn had.
Ik had pijn in mijn onderrug, en dit straalde door tot mijn knieholtes. 's Nachts werd ik de hele tijd wakker, ik heb allerlei zware middelen geslikt tegen de pijn en waarvan je ook in slaap zou moeten vallen maar dat hielp allemaal niet.
Ik ben niet naar de dokter geweest, ik was op vakantie in Turkije en toen ik terug kwam was het over. Ik heb het later nog weleens gevraagd aan de schoolarts toen ik daar was, volgens haar was het waarschijnlijk een beknelde zenuw.
Oud 18-11-2003, 21:08
miekmuis
miekmuis is offline
Citaat:
MUTS123 schreef op 18-11-2003 @ 19:57:
Ik heb dit ook gehad, een hele vervelende en nare pijn. Ik kon niet zitten, liggen, lopen, alles deed zeer. Om gek van te worden, ik kon echt geen houding vinden waarin ik geen pijn had.
Ik had pijn in mijn onderrug, en dit straalde door tot mijn knieholtes. 's Nachts werd ik de hele tijd wakker, ik heb allerlei zware middelen geslikt tegen de pijn en waarvan je ook in slaap zou moeten vallen maar dat hielp allemaal niet.
Ik ben niet naar de dokter geweest, ik was op vakantie in Turkije en toen ik terug kwam was het over. Ik heb het later nog weleens gevraagd aan de schoolarts toen ik daar was, volgens haar was het waarschijnlijk een beknelde zenuw.
Ja inderdaad ik heb dat ook, alleen niet als ik lig. Maar inderdaad ook tot mijn knieholtes en zelfs voel ik het zelfs bij mijn agillespees. 24 uur per dag. Ik word er zo ziek van!
Nouja, ik ga morgen fysio eisen bij huisarts nummer 3
Oud 19-11-2003, 09:20
miekmuis
miekmuis is offline
Nou huiserts nummer 3 zegt dat het ene combinatie is van een enigzins beknelde zenuw en geiriteerde spieren, ik heb zwaardere ontstekingsremmers meegekregen.

*hoopt hevig dat het nu wel werkt*
Oud 19-11-2003, 16:20
Auntie M
Auntie M is offline
... en nog steeds geen verwijzing naar een fysio?
Tis wel leuk die ontstekingremmers, maar je hebt toch echt een fysio nodig om die zenuw enigszins los te krijgen.

Mag ik je nog een tip geven? Blijf zoveel mogelijk in beweging (gewoon, niet rennen of springen of zo) en geef niet te veel toe aan de pijn (probeer rechtop te blijven lopen). Klinkt misschien raar maar je bent eerder van je pijn af.
Oud 19-11-2003, 17:05
miekmuis
miekmuis is offline
De huisarts is van mening dat fysio geen zin had. De zenuw werd voor zover ik het begreep bekneld door de geirriteerde spieren, dus wanneer de spieren zijn genezen moet de zenuw ook vrijkomen.

Ik moet inderdaad in beweging blijven, maar inderdaad niet hardlopen en ook niet volleyballen. Ik moest maar zwemmen/fietsen. Niet de leukste sporten, maargoed.
Vandaag lig ik echter al de hele dag op bed omdat ik vreselijk moe ben en gewoon even geen zin had om er uit te komen. Misschhien da ik vanavond een stuk ga wandelen en anders zal ik morgen aan de slag gaan.
Oud 21-11-2003, 13:37
boer
boer is offline
beetje raar, want mijn dokter zei dat het wel geirriteerde spieren waren en dat de fysio daar iets aan kan doen door middel van massages.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten