Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2003, 12:18
Verwijderd
Ik wil in de zomer gaan backpacken en nu lijkt het me verstandig om van te voren te trainen, zodat ik me rugzak zonder problemen kan dragen voor een lange tijd en dat een stuk lopen ook geen probleem is. Maar wat zou ik nu het beste kunnen trainen? me arm spieren zodat ik me rugzak kan tillen en me been spieren d.m.v. hardlopen, fietsen of gewichtheffen? Of zou ik nog ergens anders aan moeten denken? En zou ik dat dan het best bij de sportschool kunnen doen of zijn er andere goede oefeningen voor thuis?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 12:49
Verwijderd
Ik denk dat je vooral op je condictie moet trainen. En eventuueel wat meer aandacht aan je rug (vooral onderrug) en je schouders aangezien die vooral met de rugzak belast worden. Tevens zou ik goed op je enkels en knieen letten aangezien die constant belast zullen worden.

Je zou er verstandig aan doen om een sportschool binnen te lopen, daar zullen hoogstwaarschijnlijk wel een aantal mensen rondlopen die er verstand van hebben!

heel veel plezier alvast!

liefs, hanne
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 12:59
LiedekeR
LiedekeR is offline
Neem een rugzak die op je heupen steunt. Dan wordt je rug helemaal niet belast. (doh) Dit zijn de betere, en duurdere rugzakken. Je dacht toch niet met je eastpak te gaan backpacken hoop ik?

Ik denk dat je je benen het meest nodig hebt dus: hardlopen en wandelen.
Oud 18-11-2003, 14:47
Verwijderd
Citaat:
LiedekeR schreef op 18-11-2003 @ 13:59:
Neem een rugzak die op je heupen steunt. Dan wordt je rug helemaal niet belast. (doh) Dit zijn de betere, en duurdere rugzakken. Je dacht toch niet met je eastpak te gaan backpacken hoop ik?

Ik denk dat je je benen het meest nodig hebt dus: hardlopen en wandelen.
Staat er ergens in me tekst de naam Eastpack? dacht van niet, natuurlijk ga ik niet met een klein rugzakje op stap (hoewel dat natuurlijk wel het lichtst is ) Maar de rugzak zit echt wel op je schouders gesteund en daardoor kan je rug ook belast raken. En als je rugzak met volle gewicht op je heupen steunt lijkt me dat niet echt makkelijk lopen.
@ miewbeessie: aan me onderrug had ik nog niet gedacht is een slimme
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 17:54
Chelle
Chelle is offline
Wel goed dat je dat gaat doen!! Ik had er zelf namelijk nooit aan gedacht (wil zelf ook op reis), maar nou hoorde ik van een kennis die ook even vrolijk op stap was gegaan dat ze, haar rug toch wel een beetje heeft verpest. Niet al te dramatisch, maar na die vakantie moest ze ten eerste drie weken plat!
Ze had trouwens ook een goede, 'profesionele' rugzak, dat betekent niet dat het dan vanzelf goed gaat.

Maarja..hm..ze zeggen dat je met rugzak en al moet oefenen.
Dusse.. ( waar gaat dit heen?) .. iig wel doen dus
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 20:19
lotjesnotje
lotjesnotje is offline
je moet met je rugzak op stukken gaan lopen... dit helpt heel erg... omdat je rug het dan ook gewend is aan de rugzak.. Ook is het raadzaam om je tas goed af te stellen.... dat schilt egt een groot stuk...

verder weet ik het eigelijk niet

Laatst gewijzigd op 18-11-2003 om 20:22.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 20:24
Roos
Roos is offline
Ik zou gewoon die tas omdoen, en beginnen met lopen!
Je kunt het opbouwen qua gewicht van de tas, en qua lengte van je tochten.
Ook kun je van rustig wandelen, overgaan op stevig doorstappen.

Ja zo train je het meest effectief denk ik
Oud 18-11-2003, 20:26
marieke_temp
marieke_temp is offline
het allerbelangrijkste is idd dat je je tas goed afstelt. liefst samen met iemand, want anders blijf je m op en af doen en steeds dingetjes verzetten.
verder wandelconditie en goede houding. en niet te vergeten: goede schoenen.
Oud 18-11-2003, 21:19
LiedekeR
LiedekeR is offline
Mijn backpack is iig lichter op mijn schouders dan mijn winterjas... al het gewicht op de heupen. Schouders gebruik ik alleen om het ding in evenwicht te houden.
Oud 22-11-2003, 16:23
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Die tas moet dus juist wel met het volle gewicht op je heupen steunen.

Beste training is de volgende:
Je laadt je rugzak in met steeds oplopend gewicht en gaat gewoon een aantal uren door de bossen wandelen. Doordat de rugzak je schouders automatisch een beetje naar achter trekt moet je 's avonds wel je rugspieren trainen, anders ga je scheef lopen.
Oud 22-11-2003, 20:41
damaetas
damaetas is offline
lange wandelingen gaan maken met steeds meer gewicht in je rugzak.

en voor de rest een algehele krachttraining.

en voor de rest een zo licht mogelijke rugzak. een beetje over 1/5 van je lichamsgewicht is het maximum (alhoewel sommigen ook meer kunnen als ze goed gespierd/getraind zijn.)

ik probeer altijd 10kg materiaal mee te nemen en dan heb ik nog wat ruimte voor eten en water.
deze mensen zijn wel wat extreem, maar er staan superhandige tips in. ook ivm je training.

Laatst gewijzigd op 22-11-2003 om 20:45.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2003, 20:42
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
LiedekeR schreef op 18-11-2003 @ 22:19:
Mijn backpack is iig lichter op mijn schouders dan mijn winterjas... al het gewicht op de heupen. Schouders gebruik ik alleen om het ding in evenwicht te houden.
Oud 22-11-2003, 23:09
Fade of Light
Fade of Light is offline
als je er nu al veel mee oefent, heb je er volgend jaar alleen maar voordeel mee!

Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 16:31
alwaysgood
alwaysgood is offline
zo kan het natuurlijk ook, krijg je zeker geen last van je rug
Oud 23-11-2003, 18:16
Wave
Wave is offline
Lopen met een goede rugzak hoeft helemaal niet belastend te zijn. je moet alleen in een winkel even vragen waar je het beste de zwaarste spullen kan doen en hoe je hem precies in moet delen.
De eerste keer dat ik met zo'n rugzak ging lopen was toen ik denk ik ongeveer elf was.......
Zorg dat je rugzak verder goed afgesteld is, en dat je dat bandje dat je schouderbanden bij elkaart houdt dicht klikt! Veel mensen vergeten dat maar het helpt echt.

Als je wilt trainen zijn er ook veel tochten gemaakt voor het leger die je in het begin met bijvoorbeeld een lichte bepakking en daarna met je uiteindelijke bepakking kunt gaan lopen.

Succes en veel plezier volgend jaar!

xxx
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:22
kleinedraak
Hey Mensjus
Nou ik zit dus op scouting en we hebben een winterhike gelopen en we hebben gehiked in Hongarije(berg op berg af)
Het gewicht draag je dus echt zo niet alleen op je heupen he?
Dat lukt bij geen enkele rugzak helemaal volgens mij!
Ik ben nogal smal en had ech super veel last van mij heupen!!!
En ook had ieder1 hoe goed de rugzak ook was pijn aan z'n rug. Hebben jullie bedweters ooit wel eens een rugzak van 17kilo
4uur mee door 35 graden gesjouwd?.........Dacht ik al!
Lean: als je nog een rugzak moet kopen zou ik me heel goed laten adviseren, de damesmoddelen zijn errug handig en
(het ligt aan het land waar je heen gaat) maar ik zou een rugzak kopen met zweetabsorbeerders errug handig!!!!
Waar en met wie ga je eigenlijk?
Ik wilde eigenlijk ook gaan volgend jaar mja alleen is ook een beetje saai he?
IIg heb ik niet echt tips alleen dat het trainen van bovenbenen erg belangrijk is want bergAFlopen is errug zwaar.
Je tas wilt naar onder en jij moet met je knieen gaan remmen, erg zwaar vooral bij slecht getrainde benen.
Heel veel plezier en groetjes Esther
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 21:46
marieke_temp
marieke_temp is offline
Citaat:
Wave schreef op 23-11-2003 @ 19:16:
Zorg dat je rugzak verder goed afgesteld is, en dat je dat bandje dat je schouderbanden bij elkaart houdt dicht klikt! Veel mensen vergeten dat maar het helpt echt.
ja dat bandje is bij mij dus kapot (klikdingetjes weg) en ik had deze zomer echt last van mijn rug, dichtklikken dus!
Oud 23-11-2003, 21:58
Verwijderd
Moet ik ook maar eens gaan doen, ik ben van plan om deze zomer te gaan liften door europa (naar Portugal)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 08:48
Mir-idiotA
Citaat:
Lean schreef op 18-11-2003 @ 15:47:
Staat er ergens in me tekst de naam Eastpack? dacht van niet, natuurlijk ga ik niet met een klein rugzakje op stap (hoewel dat natuurlijk wel het lichtst is ) Maar de rugzak zit echt wel op je schouders gesteund en daardoor kan je rug ook belast raken. En als je rugzak met volle gewicht op je heupen steunt lijkt me dat niet echt makkelijk lopen.
@ miewbeessie: aan me onderrug had ik nog niet gedacht is een slimme
er zijn tassen die dus zorgen dat +/- 60% ofsu op je heupen rust en de rest op je schouders. Als je hem tenminste goed hebt afgesteld. En dat is echt een must.

verder, ik ben zonder ook maar iets te trainen gaan backpacken (heel lange dagen aan een stuk door gelopen) en eigenlijk alleen last van me voetzolen na zo'n dag (hoewel ik erg goede schoenen heb, ook een must)
Nja, ik denk toch dat idd je benen het belangrijkst zijn om te trainen (met me sport heb ik dat sowieso onbewust gedaan voor ik ging backpacken)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 08:52
Mir-idiotA
Citaat:
Chelle schreef op 18-11-2003 @ 18:54:
na die vakantie moest ze ten eerste drie weken plat!
Ze had trouwens ook een goede, 'profesionele' rugzak, dat betekent niet dat het dan vanzelf goed gaat.

zo zieje, hoe belangrijk goed afstellen is, en vooral veel hulp bij het aanschaffen van een goede rugzak + het inruimen komt aardig precies,.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 12:05
Verwijderd
Ik heb reeds vele malen ge'backpacked'. Maar dan misschien in de wat zwaardere vorm. Namelijk in de alphen en in nepal. Bergop/bergaf.

Geloof me, training is niet echt nodig. Wel zal je het de eerste dagen aardig zwaar hebben, en veel moeten rusten. Reken zo op 3 dagen, en je lichaam is gewend aan de last van de rugzak op de benen/rug. En dan merk je dat je gewoon een hele dag met nauwelijks pauze kan doorlopen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:43
Verwijderd
Dankje wel iedereen voor de reacties, het beste lijkt me gewoon simpel weg lopen met me rugzak en langzaam met steeds meer kilo's erin.
Ik heb al een rugzak dus daar hoef ik geen adviezen voor en het aantal liters is te weinig in vergelijking met mijn lichaam maar dat is niet erg, anders wil ik teveel onzin meenemen.

[QUOTE]kleineghcdraak schreef op 23-11-2003 @ 19:22:

Ik wil graag naar Frankrijk, omdat ik nog nooit gebackpacked heb en daarom wel een beetje dichtbij huis wil blijven. En met wie, ik weet niet of ik iemand zover kan krijgen, wilde het namelijk vorig jaar ook maar kheb niet zulke sportieve en avontuurlijke vrienden, maar als ik alleen moet, ga ik niet hoor, dat lijkt me niks alleen en tis gevaarlijk.

Maar waar zou jij dan graag natoe willen? En hoe was het in Hongarije? (misschien beetje offtopic mailen mag ook: ladybirt@hotmail.com)
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 10:58
Verwijderd
[QUOTE]Lean schreef op 24-11-2003 @ 15:43:
Dankje wel iedereen voor de reacties, het beste lijkt me gewoon simpel weg lopen met me rugzak en langzaam met steeds meer kilo's erin.
Ik heb al een rugzak dus daar hoef ik geen adviezen voor en het aantal liters is te weinig in vergelijking met mijn lichaam maar dat is niet erg, anders wil ik teveel onzin meenemen.

Citaat:
kleineghcdraak schreef op 23-11-2003 @ 19:22:

Ik wil graag naar Frankrijk, omdat ik nog nooit gebackpacked heb en daarom wel een beetje dichtbij huis wil blijven. En met wie, ik weet niet of ik iemand zover kan krijgen, wilde het namelijk vorig jaar ook maar kheb niet zulke sportieve en avontuurlijke vrienden, maar als ik alleen moet, ga ik niet hoor, dat lijkt me niks alleen en tis gevaarlijk.

Maar waar zou jij dan graag natoe willen? En hoe was het in Hongarije? (misschien beetje offtopic mailen mag ook: ladybirt@hotmail.com)

open een topic op contact gezocht
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 11:09
Mir-idiotA
Citaat:
maar als ik alleen moet, ga ik niet hoor, dat lijkt me niks alleen en tis gevaarlijk.

wow ik ben juist totaal alleen gaan backpacken in Ierland (ook me eerste keer) maar wauw! te gaaf gewoon, helemaal alleen rondlopen in die fantastische natuur. Soms kom je een andere loper tegen en loop je een dag mee. Heb je nog meer afwisseling.
Ik vond het juist te gek wilde ik alleen maar even zeggen lol.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 12:00
SilentFairy
SilentFairy is offline
Ja, ik doe alpine klimmen.
Iets anders dan backpacken, maar ook met een zware rugzak...

Trainen... Tjah, ik begin meestal een maand of 2 van tevoren met een zwaarder sportprogramma dan wat ik normaal doe. (normaal = 2x in de week basketballen, 1x in de week zwemmen)
Als ik weet dat ik ga klimmen ga ik vaak ook nog 2x in de week s´ochtends een half uurtje joggen, 1x vaker zwemmen en extra sit ups.
En daarbij ook nog 2x in de maand naar de klimmuur...

Tjah, t gaat gwoon om je conditie... Je rug moet wennen aan die rugzak, maar om nou met een rugzak te gaan joggen s´ochtends???

Je moet gwoon als je gaat backpacken de eerste paar dagen rustig aan beginnen en niet erg lange tochten plannen.

Net als je met klimmen ´inlooptochten´ moet gaan doen voor je écht hoog gaat.

Ik weet ook niet waar je gaat backbacken, maar ik zou als je hoog gaat ook niet meteen heel hoog gaan. Je lichaam moet wennen aan die hoogtes, en ga jij meteen boven de 3000
meter, dan is de kans dat je hoogteziek wordt vrij groot.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 17:35
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Het gewicht draag je dus echt zo niet alleen op je heupen he?
Dat lukt bij geen enkele rugzak helemaal volgens mij!
Ik ben nogal smal en had ech super veel last van mij heupen!!!
En ook had ieder1 hoe goed de rugzak ook was pijn aan z'n rug.
helemaal lukt dat natuurlijk nooit, maar je kan best een hele dag wandelen zonder dat je schouders rode striemen gaan hebben. (met een gewoon tshirtje dus ook he)
en als je je goed laat adviseren weet je hoe je je rugzak moet omdoen. damesmodellen zijn idd erg handig, die heupgordels zitten echt een stuk beter.
pijn aan je rug krijg je alleen als je iets verkeert doet volgens mij hoor. ik heb een hele slechte rug en ik heb nog nooit last gehad. maar dat is mss omdat ik mijn zwaarste tochten altijd met wandelstokken doe, beter voor je rug, ademhaling, knieën en veeeeeeeel veiliger in een afdaling.
Citaat:
Hebben jullie bedweters ooit wel eens een rugzak van 17kilo
4uur mee door 35 graden gesjouwd?.........Dacht ik al!
euhm nee, bij mij was het 8 uur

Citaat:
Mir-idiotA schreef op 25-11-2003 @ 12:09:
[B] wow ik ben juist totaal alleen gaan backpacken in Ierland (ook me eerste keer) maar wauw! te gaaf gewoon, helemaal alleen rondlopen in die fantastische natuur. Soms kom je een andere loper tegen en loop je een dag mee. Heb je nog meer afwisseling.
Ik vond het juist te gek wilde ik alleen maar even zeggen lol.
ierland is echt SUPER HEERLIJK MOOI LEUK PRACHTIG
vooral het westen, aan de oceaan (zwemmen met de dolfijnen!!! ) ik ben 2 jaar geleden geweest in september en ga in juli van dit jaar opnieuw. naar Galway en dan verder naar het noorden. whiiiiiiiiiiii ik heb er al keiveel zin in

ok dat wou ik ook ff zeggen lol

Laatst gewijzigd op 25-11-2003 om 17:51.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten