Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2003, 19:53
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Hallo,

Toen ik vandaag bij de baas binnen kwam wandelen kwam het verzoek om _even_ een fileserver en 5 workstations op te zetten, voor het eind van het jaar.

Wat komt erop:

Op de server: een nieuw kassasysteem dat windows 2000 server of windows 2003 vereist, een databaseserver (die kassaboer heeft de naam van de server wel genoemd, maar ben hem kwijt ). Op deze server komt ook meteen alle software, waar de workstations gebruik van maken. Het kassasysteem vereist ook een isdn-aansluiting.

Vraag: Wat moet er allemaal precies in de server zitten aan hardware

De workstations:

Wat moet er hier aan hardware inzitten?

De gebruikte software is waarschijnlijk een windows 2003 server met 5 clients.

-------------------------------------------------------------------

Persoonlijk lijkt een AMD 64 3200 of 3400 met MSI moederbord en 2 gb ram en 2 s-ata schijven van 160 gb in raid mirroring nog wel wat. (voor de server)

De workstations heb ik eigenlijk nog niet echt een idee van, maar het geheel hiervan mag maximaal rond de 5000 euro zijn

Zelf heb ik nog geen ervaring op dit gebied, en ik verwacht op softwaregebied ook nog wel het een en ander aan nieuwe dingen

De workstations hoeven niet overdreven snel te zijn, maar wel stabiel (dus geen budget-processors opklokken)

Brand maar los

//EDIT:

Ik wil zelf ook opzoek gaan naar informatie, maar als het niet naar behoren werkt doordat er verkeerde hardware is aangeschaft heb ik mn werk er heel snel opzitten denk ik

Laatst gewijzigd op 19-11-2003 om 19:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2003, 20:00
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Dude, jij bent toch dom ej.

Als je een software paket hebt van een fabrikant, dan hangen daar specifikaties aan. Ik kan je neit zomaar even vertellen of je een G5 of een Opteron meot hebben. Dat hangt toch helemaal van de specs van het software pakeyt af?

Bel hun, overleg met hun, maak een kosten plaatje, overleg dit met je baas, maak een stappen plan, en ga aan de slag.

Simpel as hell.

En trouwens, die config die jij aandraagt is geen server config. Dat een een racestation config.

Laatst gewijzigd op 19-11-2003 om 20:02.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 20:02
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 19-11-2003 @ 21:00:
Dude, jij bent toch dom ej.

Als je een software paket hebt van een fabrikant, dan hangen daar specifikaties aan. Ik kan je neit zomaar even vertellen of je een G5 of een Opteron meot hebben. Dat hangt toch helemaal van de specs van het software pakeyt af?

Bel hun, overleg met hun, maak een kosten plaatje, overleg dit met je baas, maak een stappen plan, en ga aan de slag.

Simpel as hell.
de reactie is een beetje agressief.. maar klopt wel..
Oud 19-11-2003, 20:04
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
buzzin schreef op 19-11-2003 @ 21:02:
de reactie is een beetje agressief.. maar klopt wel..
Dan weet jij niet wat agressie is
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 20:08
Tuinkabouter !!
Citaat:

Wat komt erop:

Op de server: een nieuw kassasysteem dat windows 2000 server of windows 2003 vereist, een databaseserver (die kassaboer heeft de naam van de server wel genoemd, maar ben hem kwijt ). Op deze server komt ook meteen alle software, waar de workstations gebruik van maken. Het kassasysteem vereist ook een isdn-aansluiting.

(uit startbericht)

Die verkoper van dat kassasysteem was er nog toen ik kwam, en die wist mij te vertellen dat een systeem waar win2003 op draait dat kassaspul aankan, mits er een paar gieg vrije ruimte is
Oud 19-11-2003, 20:08
Tuinkabouter !!
Citaat:
En trouwens, die config die jij aandraagt is geen server config. Dat een een racestation config.
Daarom ben ik ook hier, om me te laten informeren...
Oud 19-11-2003, 20:10
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 19-11-2003 @ 21:08:
Wat komt erop:

(uit startbericht)

Die verkoper van dat kassasysteem was er nog toen ik kwam, en die wist mij te vertellen dat een systeem waar win2003 op draait dat kassaspul aankan, mits er een paar gieg vrije ruimte is
De ontwikkelaar van dat kassa systeem heeft daar ongetwijfeld ook specifikaties voor ontworpen waatr het systeem minimaal ana meot voldoen. Je kan namelijk wel leuk een dual opteron gaan kopen, maar als het systeem aan een P2-400 genoeg heeft, dan is dat overkil.

Kortom, blader door de manual/reference guide, bel ze, vraag naar de systeem eisen. En dan zal je die uiteindelijk krijgen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2003, 20:15
Tuinkabouter !!
Citaat:
Pruttelpot schreef op 19-11-2003 @ 21:10:
De ontwikkelaar van dat kassa systeem heeft daar ongetwijfeld ook specifikaties voor ontworpen waatr het systeem minimaal ana meot voldoen. Je kan namelijk wel leuk een dual opteron gaan kopen, maar als het systeem aan een P2-400 genoeg heeft, dan is dat overkil.

Kortom, blader door de manual/reference guide, bel ze, vraag naar de systeem eisen. En dan zal je die uiteindelijk krijgen.
Domme vraag, maar trekt een P2 400 mhz een w2k3 server die word, excel en outlook toegankelijk maakt voor de workstations, de kassa-communicatie afhandelt, corporate antivirus draait, de database van orders, voorraad, inkoop/verkoop en de prijzen actueel houdt ? ik denk het niet...

Komt nog bij, dat als dit systeem er is, dit rond de 5 jaar meegaat.
Oud 19-11-2003, 20:16
Tuinkabouter !!
Bijkomend probleem is, dat iig de server + 2 workstations er moeten zijn voordat het kassasysteem geinstalleerd kan worden. Manual/reference is er nog niet.

-------------------------------------------------------------------

Voor de duidelijkheid:

We maken van de gelegenheid gebruik om alle p1/2/3 zooi eruit te schoppen. We draaien nog win98/98se, en dit levert steeds meer problemen op.
Oud 19-11-2003, 22:00
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
meyer3 schreef op 19-11-2003 @ 21:15:
Domme vraag, maar trekt een P2 400 mhz een w2k3 server die word, excel en outlook toegankelijk maakt voor de workstations, de kassa-communicatie afhandelt, corporate antivirus draait, de database van orders, voorraad, inkoop/verkoop en de prijzen actueel houdt ? ik denk het niet...

Komt nog bij, dat als dit systeem er is, dit rond de 5 jaar meegaat.
Jahoor, een dual P2-400 dell server (hopeloze kutdingen trouwens) die trekken dat rustig. (heb er 5 opschool staan in een 2003 domain controller en file server setup)

Maarem, kijk, die P2-400 was gewoon een voorbeeld. Omdat dit een behoorlijke inverstering word is het neit verstandig om gewoon wat te kopen. Eerst de specs erbij hebben en dan gewoon door rekenen wat je nodig hebt. Heb je aan 10mbit netwerk genoeg of meot dit minimaal 1gbit zijn is bv ook al zoiets.

Gewoon eerst contact opnemen met de leverancies van het paket en gewoon uitleggen wat je wilt weten en dan rustig op antwoord wachten.

Het heeft geen nut om dat hier te vragen aangezien die paketten hun eigen eisen hebben, tuurlijk, win2003 kan overal op draaien zo ongeveer (k heb zelfs een p-200mhz gezien emt 2003 erop), maar dat wuilt neit zeggen dat eht ook is wat jij zoekt. Eerst is het belangerijk om te weten wat bv de zwaarst belaste punten gaan worden, aan de hand daarvan kan je dan gaan kijken naar bv scsi, s-ata, en dna raid opstellingen, of voormijn part maak je een compleet SAN aan. Enzo verder.

Voor server kan je niet zomaar zeggen wat voor systeem je moet kopen. Het is belangerijk om aan de hand van de uiteindelijke doelen doel gericht te gaan zoeken. Waarom zou je voor een simpel FreeSCO routertje een Dual Opteron nemen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten