Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2003, 19:27
fayt-D
fayt-D is offline
Waarom komen er 36 ATP-moleculen vrij in fotosynthese? Waarom dan niet 30 of 40?

Is voor een onderzoeksvraag voor school.
Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2003, 14:16
Verwijderd
Dat zal wel te maken hebben met het aantal moleculen van de 'beginstoffen'. Ik zou er eens de chemische reactievergelijking bij pakken, als je die hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:11
damaetas
damaetas is offline
als je tot zaterdag kan wachten wil ik je die vergelijkingen wel even geven, maar ik heb ze nu niet bij me.

het kan ook soms 38 ATP zijn.
Oud 24-11-2003, 19:18
pudding met vel
pudding met vel is offline
oh boy, bof ik even! ik heb hier vandaag nog een test over gehad. het heeft te maken met de opbrengst van ATP, NADPH en FADH. (NADPH heeft de waarde van 3 ATP en FADH van 2 ATP)deze producten worden allemaal aangemaakt tijdens de glycolyse, pyruvaat oxidatie, de Krebs cyclusen de eindoxidaties.

wiskundig is de opbrengst 38 ATP, maar in de praktijk 36. dit omdat het membraan van de mitochondrien niet doorlaatbaar is voor NADPH of zoiets... ik snapte dat ook niet helemaal... ik hoop dat je ietsje wijzer bent. ik vind het ook maar een vaag verhaal...

edit: dit heeft trouwens met de celademhaling te maken. bij fotosynthese gebeurt er iets anders, daar wordt juist glucose aangemaakt ipv afgebroken

Laatst gewijzigd op 24-11-2003 om 19:22.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 17:02
Verwijderd
Binas tabel eh, stuk of 70.
Onder een kopje dat lijkt op "citroenzuurcylcus" of Oxidatieve fosforilering, staat een schema dat er heel ingewikkeld uitziet, maar als je er wat langer naar kijkt zal veel duidelijk worden.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:11
sas
sas is offline
ik heb net bij bio geleerd dat als je 1 mol glucose omzet in atp je 36 Atp krijgt
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 18:16
Tinke_lat
Klopt, heeft te maken met de regel van atoombehoud en energiebehoud of zoiets... Het energieverlies in de reactie zou omgezet moeten worden naar een andere energievorm (in dit geval dus adenosinetrifosfaat, of ATP)
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 22:47
fayt-D
fayt-D is offline
Ik weet genoeg. Bedankt allemaal voor de reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten