Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Een mening over een OS is gebaseerd op het verleden, dus ook gebaseerd op de ervaringen met andere OSen in het verleden.
Een logische wedervraag op de vraag of ze het kunnen gebruiken is de vraag waarom men Windows (of een ander OS) zou willen gebruiken? Hoe de situatie ontstaan zou zijn, wat voor programma's er op zo'n moment beschikbaar zijn voor beide OSen. Ik denk dat een antwoord op ''waarom'' deels is dat er geen OS bestaat dat iedereen tevreden stelt. Dit alleen al zorgt voor diversiteit. En ik denk dat OSX heeft bewezen dat een gebruikersvriendelijk UNIX-achtig OS mogelijk is. Toch heb ik wel verhalen gehoord van ouders die een GNU/Linux distributie draaien, waarvan de kinderen redelijk makkelijk met de desktop overweg konden. Denk hierbij ook aan spelletjes ed. Vice versa bij ons thuis ![]() Btw zie ook het Debian Jr. project: ''Debian for children from 1 to 99'' http://www.de.debian.org/News/weekly/2003/45/ Ohja, ik ben opgegroeid met DOS en in mindere mate AmigaOS. Mijn overstap van DOS naar Windows (95) was een hel en Windows (2.0) had ik al eerder van een computer afgeschopt. Ik weet niet precies waarom, ik denk dat het deels te maken heeft met de performance, deels met het gewend zijn aan CLI, deels omdat het er anders uit ziet en anders werkt. Multitasking was ik ook niet zo bekend mee (enigzins dankzij AmigaOS).
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() (Gelukkig maar dat je met álle auto's (>60 kph dan) op de snelweg kunt. ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ander argument tegen jouw argument "dom" is een sociaal oogpunt vanuit diegene die de materie (op dit punt) begrijpen. Zij kunnen de "domme" mensen op dit punt helpen, terwijl die anderen daar weer iets voor terug kunnen doen. Een individu kan niet op op alle punten het beste zijn. Kwestie van elkaar helpen. Een ander belangrijk punt, dat min of meer los staat van bovenstaande, is dat op het moment dat iedereen hetzelfde gebruikt, het een gevaar oplevert wanneer er een fout in datgeen zit. O.a. om deze reden is diversiteit belangrijk, en mag macht niet bij een kleine groep liggen ivm o.a. machtsmisbruik. Kijk naar waardoor DEC Alpha dood is gegaan bijvoorbeeld., en de gevolgen er van. Dan zie ik nog situaties waarbij MS in het nauw gedreven wordt en zich er op een oneerlijke manier weet uit te redden. Bijvoorbeeld rond '99 was BeOS in opkomst. Windows was in die tijd niet stabiel, de meeste mensen draaiden toen 9x (95 en 98). Microsoft heeft toen OEM leveranciers onder druk gezet wat tot gevolg heeft gehad dat mensen de keus tussen BeOS en Windows niet konden maken. Toen kwam antitrust en is het op een accoordje gegooid. Nu zie ik weer een situatie waar MS het moeilijk heeft. Longhorn komt nog lang niet uit. Wat doet Microsoft, op Bush-wijze leugentjes verspreiden, veel nieuws over Longhorn uitbrengen, Linux definities ed totaal verkeerd gebruiken, propaganda CD's over Linux uitbrengen. Wanneer vechten ze 'ns direct? Het gedoe rondom SCOX komt ze goed uit. Echt niet iedereen is zo conservatief of dom zoals jij denkt. Men leert ook van het verleden. Geloof het gewoon maar, er zijn genoeg mensen op deze aardkloot die best over willen stappen van Windows naar iets anders; plus er is meer dan genoeg basis voor. Niet persee GNU/Linux of Free software. (NED - SCO 6-0 ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ps: houd je mond, Dr Hendre edit: oeps. ik bedoel Dr Hendre
Laatst gewijzigd op 15-12-2003 om 12:13. |
![]() |
|
![]() |
Gelukkig wordt GNU/Linux dan ook steeds bekender, vooral in het bedrijfsleven: RH heeft er al een voet aan de grond, SuSE met Novell wordt ook een killer combo, China heeft een miljoen licensies voor Sun Java Desktop (ook Linux) gekocht. Ook andere instellingen heben laatst flink wat Linux-orders geplaats, ik weet niet meer welke precies. Ik denk dat de economische terugval op middellange termijn ook in het voordeel van Linux is.
Het gaat echter denk ik nog wel een tijd duren voordat Linux mainstream wordt op de desktop. Dit komt niet meer door het gebrek aan gebruiksvriendelijkheid, maar door het gebrek aan compatibiliteit. Windows houdt zichzelf in stand door ervoor te zorgen dat andere programma's niet of nauwelijks compatible kan zijn met Windows programmatuur (bijv. DirectX) |
![]() |
||
![]() |
Wel wordt Linux ruim de tijd gegund om zich goed te vestigen. 2006-2009 pas wordt Windows codename Longhorn verwacht.
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar de meeste mensen overschatten de overstap van Windows naar Linux. het is allemaal niet zo ingewikkeld. Neem de nieuwe (en tevens waarschijnlijk allerlaatste ooit) SuSe distributie of Knoppix. Werken als een zonnetje zonder dat je kennis van zaken nodig hebt. Als je een beetje exotische hardware hebt, heb je met windows het geluk dat er altijd wel een driver is en dat drivers redelijk eenvoudig te installeren zijn, iets wat onder Linux een probleem is. Verder hebben voor zover ik weet álle programma's CTRL-V en CTRL-X en CTRL-C functies en een notepad achtig iets en das het belangrijkste ![]() |
![]() |
|
![]() |
Dat CTRL-blaat gedoe vind ik gruwelijk irritant. Selecteren == copy; middelste muisknop (cq. links + rechts) is paste. Snel, en onafhankelijk van keyboard met muis. Fijn ook als je een muis-georrienteerd OS zoals AmigaOS gewend bent.
Longhorn is tot nu toe vaporware. Die lock-in laat nog wel eventjes op zich wachten.
||
![]() |
Citaat:
|
Omschakelen van een besturingssysteem is uiteraard niet gemakkelijk, maar wel degelijk goed mogelijk.
Ik zat vanaf m'n vijfde te prutsen op MS-DOS, waardoor ik daar geheel aan gewend was, een jaar of 6 later pas (1996 ofzo) kwam ik in aanraking met Windows en was dan ook bijna hysterisch. Ik kon aanvankelijk helemaal níéts met al die venstertjes, maar het huis-tuin-en-keuken heb ik nu wel onder de knie. Voor mij is DOS nog altijd het prettigst, maar vanwege de "Windows-maatschappij" zul je wel MOETEN omschakelen. Leve MS-DOS! ![]() *Deze boodschap werd mede mogelijk gemaakt door Internet Explorer 6, onder besturing van Windows XP* ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vaporware is software die nooit zal uitkomen en waar alleen een paar mooie gephotoshopte schermpjes van gemaakt zijn. WinFS, een van de belangrijkste features van Longhorn, is praktisch klaar omdat deze ook gereleased gaat worden als het bestandssysteem waarmee Yukon(de opvolger van de huidige SQLServer) werkt. Er komt een nieuw rechtensysteem bij winfs. De interface is opnieuw geschreven. Enzovoort enzovoort. Windows XP is meer vaporware. De kernel veschilt slecht een tiende versie van Win2K en veel bestanden zijn slechts met versie update overgenomen van deze voorganger. Niet zomaar blaten, eerst researchen. |
Advertentie |
|
![]() |
|||||||
![]() |
Citaat:
1) de software zal nooit uitkomen. 2) er zijn gephotoshopte schermpjes van gemaakt Nou, over punt 1 dan: hoe kan een mortal weten of het ooit uit komt of niet? Over punt 2: er is meer dan enkel photoshop. Ten tweede ben ik nog nooit een definitie van vaporware tegengekomen die het over gephotoshopte cq. gemanipuleerde plaatjes heeft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Punt 1; Dat klopt, alleen er is nu té veel geld in gestoken en er moet een opvolger komen, dus afgeblazen wordt het gewoon niet. De planning is half 2005, dat zal dus december 2005 worden. Citaat:
Citaat:
over die bronnen; die ken ik en die kloppen ook wel zo'n beetje. Behalve de bovenste, die klopt niet helemaal. |
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Het is net als het leren van een taal: je kiest een taal en voedt je kind daarmee op. Als dat dezelfde taal is als die die in de rest van het land gesproken wordt, komt dat leuk uit. Kies je een andere taal, dan kun je meestal net zo goed je kind tweetalig opvoeden, maar dat heeft weer bijna altijd tot gevolg dat één taal achterblijft bij de andere. Achteraf heeft je kind er echter profijt van denk ik, tweetalig opgevoed worden. Maar laat dan wel de meest gesproken taal (Windows, zucht...) dominant zijn over de andere.
Oh, en MacOS hoef je niemand te leren. Dat kun je zowel kleuters als bejaarden aanleren. Zowel kleuters en bejaarden frustreren zich vervolgens, pleuren die Mac het raam uit en leren Windows. Het leven is hard. ![]() |
![]() |
|
|