Advertentie | |
|
![]() |
|
Vorig jaar had ik hierover colleges. Mijn docente adviseerde ons om een vel ruitjespapier te pakken en voor elke lettergreep een hokje te gebruiken. Sommige lettergrepen kunnen samen worden uitgesproken (ik heb het gekopiëerd kan worden teruggebracht tot ['k heb 't - ge - ko - pjeerd]), dus kijk eerst daarnaar voor je de lettergrepen gaat invullen. Dan kijk je naar de beklemtoning van het woord (gebruik bij twijfel een woordenboek, maar veel woorden hebben de klemtoon op de eerste lettergreep, behalve als het begint met een voorvoegsel als bijv. be- of ver- of wanneer het woord uit een niet-germaanse taal komt) en vul je daar een streepje in en een naar beneden gebogen streepje bij de onbeklemtoonde lettergrepen. Dan zie je als het goed is een samenhang. Hier nog even een overzichtje (wellicht ten overvloede) van de metrumpatronen (^ moet worden omgekeerd, maar het idee blijft hetzelfde):
Jambe ^- Trochee -^ Dactylus -^^ Anapest ^^- Amfibrachys ^-^ Spondee - - Eigenlijk dus zoals je het woord uitspreekt, behalve bij jambe en trochee. Waarom die gewisseld hebben, is ook mij een raadsel. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|