Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2003, 12:06
Verwijderd
Klopt het dat je huid geel of gelig kan worden als je pfeiffer hebt?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 12:28
lief mutsje
lief mutsje is offline
Bij pfeiffer KAN het zo errug zijn dat je lever beschadigd wordt, of in ieder geval aangetatst. Als dat het geval is, dan sla je geel uit jah
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 12:52
Verwijderd
Heeft pfeiffer met de lever te maken? Dat wist ik niet.

Heeft Pfeiffer dan geen link met Geelzucht? Of is het een monderne naam van geelzucht?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 13:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij pfeiffer kan je lever worden aangetast en dat is bij geelzucht ook zo. In bijna alle gevallen dat je geel ziet heeft het te maken met een stoornis aan de lever dus dat is dan de link tussen pfeiffer en geelzucht.
Oud 30-11-2003, 13:34
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Morridin schreef op 30-11-2003 @ 13:52:
Heeft pfeiffer met de lever te maken? Dat wist ik niet.

Heeft Pfeiffer dan geen link met Geelzucht? Of is het een monderne naam van geelzucht?
Klierkoorts. Geen geelzucht. Klierkoorts.
Oud 30-11-2003, 13:43
Verwijderd
Dat kan idd, de lever wordt aangetast en vergroot door Pfeiffer. Vandaar dat je geel gaat zien.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 17:04
Verwijderd
Ja, dat kan zeker. Als je ernstige Pfeiffer hebt, kan het zijn dat je lever niet goed meer werkt, doordat levercellen vernietigd worden. En geelzucht is een symptoom van een leveraandoening, dat als volgt veroorzaakt wordt:

Door afbraak van rode bloedlichaampjes ontstaat een afvalstof, Bilirubine. Deze wordt in de milt afgebroken. Als je gezond bent, komt bilirubine als galfvloeistof in de darmen terecht, via de lever. Daarna wordt het uitgescheiden via urine en ontlasting.

Maar als je een leveraandoening hebt, waarbij levercellen vernietigd worden, kan bilirubine in het bloed terecht komen. Urine krijgt dan een bruine kleur. Als er veel bilirubine in je bloed komt, treedt er geelzucht op.

Dus ja, bij ernstige Pfeiffer waardoor je lever aangetast wordt, treedt geelzucht op. (hepatische icterus, hepatisch slaat op 'van de lever' en icterus is geelzucht)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 18:51
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
bugge schreef op 30-11-2003 @ 18:04:
Ja, dat kan zeker. Als je ernstige Pfeiffer hebt, kan het zijn dat je lever niet goed meer werkt, doordat levercellen vernietigd worden. En geelzucht is een symptoom van een leveraandoening, dat als volgt veroorzaakt wordt:

Door afbraak van rode bloedlichaampjes ontstaat een afvalstof, Bilirubine. Deze wordt in de milt afgebroken. Als je gezond bent, komt bilirubine als galfvloeistof in de darmen terecht, via de lever. Daarna wordt het uitgescheiden via urine en ontlasting.

Maar als je een leveraandoening hebt, waarbij levercellen vernietigd worden, kan bilirubine in het bloed terecht komen. Urine krijgt dan een bruine kleur. Als er veel bilirubine in je bloed komt, treedt er geelzucht op.

Dus ja, bij ernstige Pfeiffer waardoor je lever aangetast wordt, treedt geelzucht op. (hepatische icterus, hepatisch slaat op 'van de lever' en icterus is geelzucht)
Helemaal mee eens. MAAR je kan ook geel worden van bilirubine zonder dat je Pfeiffer hebt. Ik heb het syndroom van Gilbert. Dan heb je een verhoogd bilirubine gehalte geloof ik..in ieder geval: ik word sneller een beetje gelig als ik erg moe ben.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten