Heteroseksueel
Dat een woord zoveel kan veranderen aan de persoonlijkheid van iemand, heb ik nooit geweten. Ik zei nog tegen haar dat ik het niet wilde lezen, maar vol blijdschap duwde ze het onschuldige blaadje in mijn handen. Maar het blaadje was zeker niet onschuldig, maar eerder een duivels product; ontworpen om mijn persoon ten gronde te richten.
Want nu ik het eenmaal in mijn handen had, moest ik simpelweg wel lezen, ookal wilde ik het helemaal niet. Ik vouwde het anticiperend open en daar zag ik het: heteroseksueel, aangekruist en wel.
Zo vaak zei ik tegen mezelf dat het niks uitmaakte als ze dat aan zou kruisen, want als ze biseksueel was geweest, had ze dit misschien willen verbergen voor haar leerlingen. Toen ik het zei, klonk het logisch. Maar nu ik het blaadje in mijn handen heb en er vol onbegrip naar staar, is het de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.
Ze is opeens een heel ander persoon, ze is niet lief meer, maar opeens vals. Ze is niet meer de persoon die ik in mijn dromen zovaak gezien heb, ze is niet meer degene waar ik tegenop keek en ze is al helemaal niet dezelfde persoon waar ik vanmiddag een gesprek mee heb.
Ik weet niet wat ik ga doen, straks. Misschien ga ik het vertellen, omdat ik het nu eenmaal zat ben; het bedrog, de leugens en het wegdrukken van gevoelens. Allemaal voor niks.
Want ze is heteroseksueel, onveranderlijk bewezen door het kruisje op het formulier.