Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2003, 09:39
Negrotiator
Negrotiator is offline
Ik heb zin om in de kerstvakanties eens wat wetenschappelijk verantwoorde verslagen of artikelen te schrijven. Heeft iemand leuke ideeën voor me? Ik zat vooral te denken aan zaken op het gebied van: taal (Nederlands/Latijn), filosofie, godsdienst, sociologie, antropologie, wereldproblematiek.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2003, 16:04
extinction
extinction is offline
voor een wetenschappelijk verantwoord artikel moet je toch ook onderzoek doen? Ben je dat ook van plan?
Oud 11-12-2003, 16:27
Negrotiator
Negrotiator is offline
Hmm nee het is meer dat het ehm artikelen worden die in wetenschappelijke zin correct zijn door opbouw, formulering, volledigheid etc. Er hoeft wat mij betreft (bij voorkeur) geen onderzoek aan ten grondslag te liggen. Ik doe liever onderzoek door wat boeken te lezen, bronnen bij elkaar te rapen en die dingen dan in een verslag te gooien. Beetje middelbare schoolwerk.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:10
extinction
extinction is offline
Hoe kan het dat Europa en de VS overwegend rijk zijn, en Afrika overwegend arm? En dan de sociologisch, geografische, economische, politieke, antropologische, culturele factoren uitdiepen?
Oud 11-12-2003, 18:28
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 11-12-2003 @ 19:10:
Hoe kan het dat Europa en de VS overwegend rijk zijn, en Afrika overwegend arm? En dan de sociologisch, geografische, economische, politieke, antropologische, culturele factoren uitdiepen?
Ja. Weet jij al wat oorzaken op te noemen?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:31
extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 11-12-2003 @ 19:28:
Ja. Weet jij al wat oorzaken op te noemen?
Nee, daarom mag jij het juist uitzoeken! (en ik eis een kopie).

Naja, als ik hard nadenk weet ik best wat theorieën, maar ik weet niet in hoeverre die waar zijn...
Oud 11-12-2003, 18:35
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 11-12-2003 @ 19:31:
Nee, daarom mag jij het juist uitzoeken! (en ik eis een kopie).

Naja, als ik hard nadenk weet ik best wat theorieën, maar ik weet niet in hoeverre die waar zijn...
Nou, eerst leefden er Indianen in Europa, Afrikanen in Afrika. Eens kijken, toen kwam de christelijke missionering op gang. Columbus ontdekte Amerika. Slavernij kwam op gang. Hup hup, iedereen naar Amerika.

Hmm is het in principe niet raar dat men nooit iets heeft proberen op te bouwen in Afrika zoals men dat in Amerika deed? Waren er soms te veel agressieve stammen in Afrika of was de temperatuur soms te hoog?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:41
extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 11-12-2003 @ 19:35:
Nou, eerst leefden er Indianen in Europa, Afrikanen in Afrika. Eens kijken, toen kwam de christelijke missionering op gang. Columbus ontdekte Amerika. Slavernij kwam op gang. Hup hup, iedereen naar Amerika.

Hmm is het in principe niet raar dat men nooit iets heeft proberen op te bouwen in Afrika zoals men dat in Amerika deed? Waren er soms te veel agressieve stammen in Afrika of was de temperatuur soms te hoog?
Allereerst kan je een verklaring zoeken in het feit dat het Westen een calvinistisch geloof kende. De calvinisten werken erg hard.

Temperatuur (en temperament!) speelt ongetwijfeld een rol.
Verder moet je je afvragen of Afrika de kans heeft gekregen zich te ontwikkelen. Je zegt zelf al dat de slavernij op gang kwam. Het Westen profiteerde (toen al) van Afrika. Het Westen had dus een voorsprong, en heeft die voorsprong gebruikt om Afrika onder de duim te houden en op die manier zelf nóg rijker te worden. Misschien.
Oud 11-12-2003, 19:00
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
extinction schreef op 11-12-2003 @ 19:41:
Allereerst kan je een verklaring zoeken in het feit dat het Westen een calvinistisch geloof kende. De calvinisten werken erg hard.

Temperatuur (en temperament!) speelt ongetwijfeld een rol.
Verder moet je je afvragen of Afrika de kans heeft gekregen zich te ontwikkelen. Je zegt zelf al dat de slavernij op gang kwam. Het Westen profiteerde (toen al) van Afrika. Het Westen had dus een voorsprong, en heeft die voorsprong gebruikt om Afrika onder de duim te houden en op die manier zelf nóg rijker te worden. Misschien.
Maar was het ondanks de temperatuur niet veel goedkoper geweest de Afrikaanse bevolking in hun landen zelf tot slaaf te maken? In Afrika lag toch in principe eenzelfde soort mogelijkheid als in Amerika?

O wacht maar die Afrikaanse landen waren toen natuurlijk al gekolonialiseerd?
En toen zijn vanwege bepaalde omstandigheden veel Europeanen naar Amerika getrokken en met behulp van slaven konden zij daar dingen opbouwen?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 19:03
extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 11-12-2003 @ 20:00:
Maar was het ondanks de temperatuur niet veel goedkoper geweest de Afrikaanse bevolking in hun landen zelf tot slaaf te maken? In Afrika lag toch in principe eenzelfde soort mogelijkheid als in Amerika?
In Afrika zelf had je ook slaven. Helaas reikt mijn kennis van de geschiedenis niet zo heel ver, dus ik weet niet precies hoe het zat, ik weet alleen dat het Westen flink heeft kunnen profiteren van Afrika.
De grote vraag is dus waarom er in Afrika zelf geen 'wereldeconomie' op gang is gekomen....
Oud 11-12-2003, 19:04
Verwijderd
Wat is de invloed van Cicero's Latijn op het hedendaags taalgebruik?

(woorden als ratio heeft hij bedacht, en ik moet toch wat met mn eindexamenonderwerp )
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 19:05
extinction
extinction is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 11-12-2003 @ 20:00:
O wacht maar die Afrikaanse landen waren toen natuurlijk al gekolonialiseerd?
En toen zijn vanwege bepaalde omstandigheden veel Europeanen naar Amerika getrokken en met behulp van slaven konden zij daar dingen opbouwen?
Welke Afrikaanse landen zijn allemaal gekolonialiseerd geweest?
Weet jij dat?
Oud 11-12-2003, 19:10
Negrotiator
Negrotiator is offline
Volgens mij zijn bijna alle landen gekolonialiseerd geweest.

De vraag is inderdaad waarom men daar geen economie op gang heeft gebracht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten