Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 12-12-2003 @ 14:03:
Ik vraag me af, hoe vaak komt het voor dat iemand voor een satirisch stuk veroordeeld wordt?
|
Niet vaak. Dat hangt af van de procedeerlust van degenen die zich erdoor aangevallen worden. Omdat we hier een vrij rustig journalistiek klimaat hebben zal er niet snel in rechte geageerd worden tegen journalisten. We zijn wel wat gewend.
Citaat:
Maar zijn dat niet twee totaal verschillende dingen? Gelden er niet andere maatstaven, aangezien Privé, in tegenstelling tot Koelman, zaken als feit presenteerde? Iedereen weet dat Koelman niet serieus denkt dat Duisenberg seks heeft gehad met Arafat, maar Privé verkoopt leugens met als doel de lezer te overtuigen van onwaarheden.
|
Er is niet zoiets als een scherpe scheiding tussen feit en fictie

een bekend gezegde is weliswaar 'facts are sacred, comments are free' maar in de praktijk is die scheiding niet zo duidelijk. Hierover is nog een leuk artikel geschreven door mr. G.J. Kemper in het themanummer Mediamacht en Recht van het Nederlands Juristenblad, voor de liefhebber.
Waar het om gaat is dat de onderliggende juridische redenatie dezelfde is - mensen kunnen zeer wel veroordeeld worden tot het betalen van schadevergoeding wegens een onrechtmatige publicatie. Feiten zullen minder snel zo'n publicatie opleveren dan fictie, maar dat ze er beide toe kunnen leiden staat vast.
Citaat:
Happydeath schreef:
Maar is er dan een wezenlijk verschil in grofheid en kwetsendheid tussen het feit dat Gretta Duisenberg de toestand van de Palestijnen erger noemt dan de holocaust of het zeggen dat seks met Gretta erger is dan een Israëlische vergeldingsaanval? Waarom is Gretta dan nooit veroordeeld? Is dat geen rechterlijke willekeur?
|
Dat is ongelooflijk subjectief en het rechterlijke oordeel is dan ook in zekere zin arbitrair. Om te spreken van willekeur gaat me veel te ver. Je hebt hier te maken met een feitencomplex dat voor iedereen andere waarde heeft. Juist omdat hier geen algemene regels voor zijn te geven zal het heel erg afhangen van de omstandigheden van het geval, en zal onvermijdelijk de rechterlijke voorkeur ook meespelen. Dat is gewoon inherent aan het feit dat rechters mensen zijn en dat mensen verschillend zijn.
Bij de beoordeling van onrechtmatigheid van een publicatie spelen de grondrechten wel een zekere rol. Zo zal bijvoorbeeld een publicatie waardoor iemand schade meent te lijden, minder snel onrechtmatig zijn wanneer die wortelt in godsdienst, dan wanneer het gaat om het meer algemene grondrecht van vrijheid van meningsuiting. Waar het op neer komt is dat het zo ongelooflijk subjectief is dat geen algemene lijnen te geven zijn.
Citaat:
Er is niets nieuws aan de juridische constructie. Wat wel nieuw is, is dat iemand die er een hobby van maakt een bepaalde bevolkingsgroep bewust diep te kwetsen en te provoceren, door dit vonnis zelf voor iedere vorm van kwetsende kritiek onschendbaar wordt gemaakt. Dus heeft zij nu blijkbaar het eenzijdige recht op kwetsen en provoceren.
|
Je studeert toch rechten? Dan zou je moeten weten dat je nu onzin praat. Want een enkel vonnis van een lagere rechter schept op geen enkele manier rechten of verplichtingen voor andere mensen die net als Koelman of Duisenberg willen provoceren. Zoals ik hierboven al zei gaat het om iets waar geen algemene regels voor te geven zijn. Zo'n uitspraak heeft dan ook absoluut geen precedentwerking. Uitspraken als 'zij heeft nu blijkbaar het eenzijdige recht' doen me weer aan de good ol' LPF-tijd denken, het ongelijk van de kleinburger. Kul natuurlijk.
Citaat:
Ik hoop dat de rechter in hoger beroep wijs genoeg is om de link naar de zaken Van Gogh/De Winter, El-Moumni en Van Dijke te leggen.
|
Wijs genoeg om naar jou te luisteren bedoel je?

Don't get your hopes up. De uitkomst is in hoge mate onvoorspelbaar en een beroep bij de Hoge Raad zal zoals ik zei geen uitkomst bieden. Wat jij in dit geval de meest bevredigende uitkomst vindt is, als alles in dit leven, subjectief.