Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2003, 09:16
Shock
Shock is offline
El-ke keer weer de bekende melding van de ongeldige systeemdiskette. Duidt dit er puur en alleen op dat die harddisk dood ligt te gaan, of kan er nog meer aan de hand zijn? Met een opstartflop is de harddisk overigens moeiteloos te benaderen...
Oud 13-12-2003, 09:33
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Dan zal de HD nog wel in orde zijn, behalve dus misschien de bootsectoren, maar het lijkt me sterk dat die kapot zijn terwijl de rest van de schijf het nog doet...wat info over je systeem zou handig zijn (niet dat ik er wat mee kan, maar anderen wellicht).
Oud 13-12-2003, 09:35
Koning
Koning is offline
Ik heb hetzelfde probleem met een Maxtor 80 gieg schijf, hij detecteerd hem dan niet, als ik volledig reboot wil het wel weer...
Oud 13-12-2003, 11:05
Shock
Shock is offline
Hmm damnit, nu is het nóg gekker... Er staan 3 directories en 3 bestanden met een totale grootte van zo'n 1.1 Gb, verder is er niks meer van m'n bestanden terug te vinden
't Is maar een P120 met 4 Gb harddisk en 48 Mb intern geheugen, maar tis toch wel makkelijk als ie even wil draaien..
Oud 13-12-2003, 11:06
Shock
Shock is offline
Citaat:
Sync schreef op 13-12-2003 @ 10:35:
Ik heb hetzelfde probleem met een Maxtor 80 gieg schijf, hij detecteerd hem dan niet, als ik volledig reboot wil het wel weer...
Mjah maar daar was het algemeen van bekend, die schijven zijn gewoon verkeerd geproduceerd en die kon je netjes terugsturen
Oud 13-12-2003, 11:22
Koning
Koning is offline
Citaat:
Shock schreef op 13-12-2003 @ 12:06:
Mjah maar daar was het algemeen van bekend, die schijven zijn gewoon verkeerd geproduceerd en die kon je netjes terugsturen
van wie moest ik dat horen dan?
Oud 13-12-2003, 11:34
Verwijderd
Misschien is je MBR (master boot record) naar de klote. Onder XP kun je dat heel simpel fixen in de debugging mode, maar ik weet niet wat voor OS jij hier draait. Het is een P120, draai je Windows 95?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2003, 11:36
Shock
Shock is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-12-2003 @ 12:34:
Misschien is je MBR (master boot record) naar de klote. Onder XP kun je dat heel simpel fixen in de debugging mode, maar ik weet niet wat voor OS jij hier draait. Het is een P120, draai je Windows 95?
Ik draai Win98SE, XP durf ik echt niet aan
Is fdisk /mbr dan geen idee?
Oud 13-12-2003, 11:36
Shock
Shock is offline
Citaat:
Sync schreef op 13-12-2003 @ 12:22:
van wie moest ik dat horen dan?
Leverancier? Fabrikant? Ik zeg ook maar wat...
Oud 13-12-2003, 12:04
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Hmmm zou goed een kapotte MBR kunnen zijn zoals al aangegeven is. Die 1.1 GB zijn dat allemaal wazige bestanden? Zoja dan zou dat kunnen komen doordat scandisk je harde schijf heeft gecontroleerd, en zo allemaal gecrosslinkte files heeft ontdekt etc, kortom een grote klerezooi.

Er zijn een aantal dingen die je nog kan proberen, en dat is format c: en dan Windows opnieuw installeren, dat zou kunnen helpen, en aangezien je nu toch al je betanden al kwijt bent.

Het zou dus ook kunnen zijn dat je HDD gewoon stuk is.
Je zou ook nog een low level format kunnen proberen, dit wil ook nog wel eens helpen.
Oud 13-12-2003, 12:07
Shock
Shock is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 13-12-2003 @ 13:04:
Hmmm zou goed een kapotte MBR kunnen zijn zoals al aangegeven is. Die 1.1 GB zijn dat allemaal wazige bestanden? Zoja dan zou dat kunnen komen doordat scandisk je harde schijf heeft gecontroleerd, en zo allemaal gecrosslinkte files heeft ontdekt etc, kortom een grote klerezooi.

Er zijn een aantal dingen die je nog kan proberen, en dat is format c: en dan Windows opnieuw installeren, dat zou kunnen helpen, en aangezien je nu toch al je betanden al kwijt bent.

Het zou dus ook kunnen zijn dat je HDD gewoon stuk is.
Je zou ook nog een low level format kunnen proberen, dit wil ook nog wel eens helpen.
De format-optie had ik vorige week al gedaan, maar na een paar dagen begon hetzelfde gezeik dus weer.. Het zijn nu idd alleen nog maar wazige bestanden, ik kan er geen enkele wijs uit.
Wat houdt dat low-level in? Dat heb ik nog niet geprobeerd
Oud 13-12-2003, 12:13
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Zie het maar dat een low level format echt alles van je HDD wist, hij begint gewoon bij sector 0 en eindigt bij de laatste sector, en echt elke 0 en 1 zal gedelete worden.
Soms kun je zelfs echt gare harde schijven gewoon weer laten werken, maar vaak ook niet hoor, maar het is het proberen waard. Soms als je echt veel bad sectors hebt, kunnen deze gefixed worden, ook heeft een HDD nog ruimte die bad sectors kan vervangen. Bad sectors worden gewoon gemarkeerd zodat ze niet gebruikt kunnen worden, dus heb je er ook geen last meer van.

Sommige BIOSen hebben een optie er in zitten voor een low level format, anders moet je eens op de website van de fabrikant van je HDD kijken of ze daar toevallig een tooltje hebben om een low level format te doen.

En anders zullen er denk ik ook nog wel 3rd party programma's zijn.
Oud 13-12-2003, 15:46
Enlightenment
Enlightenment is offline
Bad sector mapping hebben (hele) oude hardeschijven nog niet. Alleen moderne, voor zover ik weet.

Als je onder DOS wel kunt benaderen, dan staat of je boot order niet goed, of je hardeschijf is niet bootable. Opnieuw fdisken, formatteren met /s optie, dan kopiëert hij ook systeembestanden. Dan zou je van de HDD moeten kunnen booten. Kijk even of dat het geval is.
Oud 31-12-2003, 16:07
Shock
Shock is offline
Oké, een update. Een week geleden heb ik alles eraf gegooid, een zerofiller op floppy gezet en uitgevoerd, maar nu heb ik weer hetzelfde probleem! Nu ziet m'n BIOS de schijf nog wel, maar begint ie weer over de systeemdiskette... Nu krijg ik echt de neiging dat ding het raam uit te kachelen
Oud 31-12-2003, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Shock schreef op 31-12-2003 @ 17:07:
Oké, een update. Een week geleden heb ik alles eraf gegooid, een zerofiller op floppy gezet en uitgevoerd, maar nu heb ik weer hetzelfde probleem! Nu ziet m'n BIOS de schijf nog wel, maar begint ie weer over de systeemdiskette... Nu krijg ik echt de neiging dat ding het raam uit te kachelen
Ik zou dan denken dat het een fysieke beschadiging is in het gedeelte waar de MBR en de FAT's worden geschreven, dus waar de inhoud van de schijf wordt bijgehouden zeg maar. Dat kun je testen door een diagnostisch programma te draaien. Die kun je op de website van je fabrikant downloaden, ik neem aan dat je wel weet wat voor merk het is. Overigens werkt (o.a.) Drive Fitness Test van Hitachi/IBM op meerdere merken schijven.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2003, 17:37
phoxetis
phoxetis is offline
maak je bv. met FIPS twee schijven aan; eentje van 10 MB ofzo, en eentje met de rest. Dan pleur je die 10 MB weg, en boot je vooortaan van die andere primaire partitie.

Staan de FAT's op een andere plaats. Misschien werkt dat. En onder Windows effe de schrijfcache uitzetten, dat helpt ook regelmatig bij rare computers:

start/control panel/systeem/ prestaties / bestandssysteem/probleemoplossing / onderste vinkje (achteraf schrijven uitschakelen)

succes
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 12:02
Shock
Shock is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 31-12-2003 @ 18:37:
maak je bv. met FIPS twee schijven aan; eentje van 10 MB ofzo, en eentje met de rest. Dan pleur je die 10 MB weg, en boot je vooortaan van die andere primaire partitie.

Staan de FAT's op een andere plaats. Misschien werkt dat. En onder Windows effe de schrijfcache uitzetten, dat helpt ook regelmatig bij rare computers:

start/control panel/systeem/ prestaties / bestandssysteem/probleemoplossing / onderste vinkje (achteraf schrijven uitschakelen)

succes
Hee oké, dat zou dan het laatste zijn dat ik nog probeer... 'k Had eigenlijk al gezegd dat ik er niks meer aan zou doen, maar goed, als dit werkt hebben ze misschien toch nog geluk
Thnx
Oud 01-01-2004, 16:17
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
uhm.

ongeldige systeemdiskette is een foutmelding die gegeven wordt als je een niet-bootable diskette in je diskettedrive hebt als je de pc opstart.

een harde schijf is geen diskette, dus de openingspost en de reacties in dit topic verbazen ze dan ook nogal.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 16:19
Shock
Shock is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 01-01-2004 @ 17:17:
uhm.

ongeldige systeemdiskette is een foutmelding die gegeven wordt als je een niet-bootable diskette in je drive hebt als je de pc opstart.
Die zat er dus niet in
Als je wčl met een opstartflop opstart, kun je de hele harddisk slecht benaderen. Een paar bestandsnamen met onleesbare tekens, meer zie ik niet
Oud 01-01-2004, 16:50
Verwijderd
Citaat:
uhm.

ongeldige systeemdiskette is een foutmelding die gegeven wordt als je een niet-bootable diskette in je diskettedrive hebt als je de pc opstart.

een harde schijf is geen diskette, dus de openingspost en de reacties in dit topic verbazen ze dan ook nogal.

Sommige OS'en (waaronder WinXP) geven een melding 'boot disk failure, insert disk' of iets vergelijkbaars, die lijkt te duiden op een ongeldige systeemdiskette maar gewoon neerkomt op een bootfout bij de harde schijf.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 17:00
Screaming Slave
ik zie in de titel en de first post specifiek 'ongeldige systeemdiskette' staan.

jij ook? fijn.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 17:05
Shock
Shock is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 01-01-2004 @ 18:00:
ik zie in de titel en de first post specifiek 'ongeldige systeemdiskette' staan.

jij ook? fijn.
Hallo, als er hier nu verschillende mensen gereageerd hebben die dus moeiteloos begrijpen wat er aan de hand is, wie ben jij dan om dit alles voor onzin te verklaren? Doe wat nuttigs met je tijd...
Oud 01-01-2004, 17:27
Screaming Slave
'doe wat nuttigs met je tijd,' zegt de jongen met dertigduizend forumposts; even lachen. of huilen. kweet nog niet.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 18:04
Koning
Koning is offline
Citaat:
uhm.

De topic titel is afgeleid van de foutmelding, het klopt heel goed dat hij bij een kapotte hdd; "ongeldige systeemdiskette" aanduidt..

Als je natuurlijk heel zeker wilt zijn moet je ff alle boot devices uitzetten behalve je HDD.
Oud 01-01-2004, 19:58
Shock
Shock is offline
Citaat:
Sync schreef op 01-01-2004 @ 19:04:
De topic titel is afgeleid van de foutmelding, het klopt heel goed dat hij bij een kapotte hdd; "ongeldige systeemdiskette" aanduidt..

Als je natuurlijk heel zeker wilt zijn moet je ff alle boot devices uitzetten behalve je HDD.
Het ís gewoon de hardeschijf, ik ben niet helemaal achterlijk. Natuurlijk geeft de computer dan die foutmelding, maar als je een paar hardeschijven geďnstalleerd heb struikel je daar ook niet meer over lijkt mij. Bijdehandjes heb je overal...
Oud 01-01-2004, 20:00
Koning
Koning is offline
Citaat:
Shock schreef op 01-01-2004 @ 20:58:
Het ís gewoon de hardeschijf, ik ben niet helemaal achterlijk. Natuurlijk geeft de computer dan die foutmelding, maar als je een paar hardeschijven geďnstalleerd heb struikel je daar ook niet meer over lijkt mij. Bijdehandjes heb je overal...

wel als hdd-0 waar je windows (denk ik) op staat als enige schijf in het boot lijstje staat, dan pakt hij de andere hdd's ook niet
Oud 01-01-2004, 20:08
Shock
Shock is offline
Citaat:
Sync schreef op 01-01-2004 @ 21:00:
wel als hdd-0 waar je windows (denk ik) op staat als enige schijf in het boot lijstje staat, dan pakt hij de andere hdd's ook niet
Er zitten er twee in; eentje om vanaf op te starten (dat geval dat dus niet meer verder wil) en eentje om data op te zetten. In m'n bios heb ik aangezet dat ie van a: en c: kan booten, als er in a: niks zit lijkt het me vrij duidelijk dat m'n harddisk het probleem geeft?
Reageren

Regels voor berichten