Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Is fdisk /mbr dan geen idee? ![]()
|
Hmmm zou goed een kapotte MBR kunnen zijn zoals al aangegeven is. Die 1.1 GB zijn dat allemaal wazige bestanden? Zoja dan zou dat kunnen komen doordat scandisk je harde schijf heeft gecontroleerd, en zo allemaal gecrosslinkte files heeft ontdekt etc, kortom een grote klerezooi.
Er zijn een aantal dingen die je nog kan proberen, en dat is format c: en dan Windows opnieuw installeren, dat zou kunnen helpen, en aangezien je nu toch al je betanden al kwijt bent. Het zou dus ook kunnen zijn dat je HDD gewoon stuk is. Je zou ook nog een low level format kunnen proberen, dit wil ook nog wel eens helpen.
||
Citaat:
Wat houdt dat low-level in? Dat heb ik nog niet geprobeerd ![]()
|
Zie het maar dat een low level format echt alles van je HDD wist, hij begint gewoon bij sector 0 en eindigt bij de laatste sector, en echt elke 0 en 1 zal gedelete worden.
Soms kun je zelfs echt gare harde schijven gewoon weer laten werken, maar vaak ook niet hoor, maar het is het proberen waard. Soms als je echt veel bad sectors hebt, kunnen deze gefixed worden, ook heeft een HDD nog ruimte die bad sectors kan vervangen. Bad sectors worden gewoon gemarkeerd zodat ze niet gebruikt kunnen worden, dus heb je er ook geen last meer van. Sommige BIOSen hebben een optie er in zitten voor een low level format, anders moet je eens op de website van de fabrikant van je HDD kijken of ze daar toevallig een tooltje hebben om een low level format te doen. En anders zullen er denk ik ook nog wel 3rd party programma's zijn.
|
Bad sector mapping hebben (hele) oude hardeschijven nog niet. Alleen moderne, voor zover ik weet.
Als je onder DOS wel kunt benaderen, dan staat of je boot order niet goed, of je hardeschijf is niet bootable. Opnieuw fdisken, formatteren met /s optie, dan kopiëert hij ook systeembestanden. Dan zou je van de HDD moeten kunnen booten. Kijk even of dat het geval is.
|
Oké, een update. Een week geleden heb ik alles eraf gegooid, een zerofiller op floppy gezet en uitgevoerd, maar nu heb ik weer hetzelfde probleem! Nu ziet m'n BIOS de schijf nog wel, maar begint ie weer over de systeemdiskette... Nu krijg ik echt de neiging dat ding het raam uit te kachelen
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
maak je bv. met FIPS twee schijven aan; eentje van 10 MB ofzo, en eentje met de rest. Dan pleur je die 10 MB weg, en boot je vooortaan van die andere primaire partitie.
Staan de FAT's op een andere plaats. Misschien werkt dat. En onder Windows effe de schrijfcache uitzetten, dat helpt ook regelmatig bij rare computers: start/control panel/systeem/ prestaties / bestandssysteem/probleemoplossing / onderste vinkje (achteraf schrijven uitschakelen) succes |
![]() |
||
Citaat:
![]() Thnx ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Als je wčl met een opstartflop opstart, kun je de hele harddisk slecht benaderen. Een paar bestandsnamen met onleesbare tekens, meer zie ik niet ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Sommige OS'en (waaronder WinXP) geven een melding 'boot disk failure, insert disk' of iets vergelijkbaars, die lijkt te duiden op een ongeldige systeemdiskette maar gewoon neerkomt op een bootfout bij de harde schijf. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Als je natuurlijk heel zeker wilt zijn moet je ff alle boot devices uitzetten behalve je HDD.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
wel als hdd-0 waar je windows (denk ik) op staat als enige schijf in het boot lijstje staat, dan pakt hij de andere hdd's ook niet
||
Citaat:
|
![]() |
|
|