Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2003, 10:48
lovetear
lovetear is offline
Bestaat dat eigenlijk wel?

En wat zit daar dan allemaal? Ik snap het niet zo goed. Onbewuste is dat wat je wel weet, maar waarvan je je niet bewust bent/kunt worden, maar als jij je er niet bewust van bent, hoe kan een ander dat dan wel zijn? Ik snap het niet zo goed.

Laatst gewijzigd op 14-12-2003 om 13:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2003, 12:25
Negrotiator
Negrotiator is offline
Dingen die we onbewust doen, doen we zonder dat we er oprecht aan denken hen te doen.

Krabben, nagelbijten, ademen, knipperen met de ogen. Allemaal dingen waarvan we ons niet meer bewust zijn maar die anderen (en wijzelf als we zouden willen) wel kunnen waarnemen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 12:49
HenkMul
HenkMul is offline
Doel je niet op het onderbewustzijn? Dat is veel interessantere materie.

Henk Mul !
Oud 14-12-2003, 13:02
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
HenkMul schreef op 14-12-2003 @ 13:49:
Doel je niet op het onderbewustzijn? Dat is veel interessantere materie.

Henk Mul !
Oh, dat zou kunnen, ik bedoel datgene wat ons eigenlijk in onze daden stuurt, maar waar we niet bewust van zijn. Dus niet zoals Negrotiator zegt kleine dingetjes, maar ik bedoel onze verborgen beweegredenen.
Oud 14-12-2003, 13:22
Gandalf
Gandalf is offline
als je iets onbewust doet dan doe je dus iets waarvan je je niet bewust bent. naast krabben knipperen enzo is het ook als je een bepaalde handeling uitvoert die gevolgen heeft waarvan jij je niet bewust bent. die gevolgen heb je dan onbewust veroorzaakt. niet zo intressant lijkt me..
wat wel intressant is is het onderbewustzijn wat henk mul al schreef. dat heeft te maken met emoties enzo. daar is zon duitse psycholoog mee bezig geweest. en met de ich en uber ich enzo de uber ich was dan je onderbewust zijn. die je emoties stuurt enzo

offtopic: SADDAM IS GEVANGEN!!! YEAAHHH!!
Oud 14-12-2003, 16:40
sublime
sublime is offline
ben laatst naar een filosofisch café geweest waar otto duintjer sprak over spiritualiteit en bewustzijn; ging onder andere over primiair bewustzijn.

ik schreef er dit artikel. mocht je meer willen weten, laat t me weten.. dit artikel moest op een kantje passen, dus kon niet heel uitgebreid uitwijden, maar als ik een beetje in mn geheugen graaf weet ik er vast nog wel meer over te vertellen. nu alleen geen zin willekeurig dingen te gaan roepen *lui*
Met citaat reageren
Oud 20-12-2003, 09:36
Verwijderd
Onbewust bestaat voor mij niet, ik zie het ander ik denk wel dat je automatisch dingen doet en dat je dus niet meer opmerkt.
Onder onbewust versta ik; iets niet weten. Maar op het moment dat jou hersenen een keuze maken, je er uberhaupt mee bezig bent is het al bewust......... dus voor mij bestaat de lettelijk onbewustzijn niet!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2003, 03:33
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Mendacem schreef op 20-12-2003 @ 10:36:
Onbewust bestaat voor mij niet, ik zie het ander ik denk wel dat je automatisch dingen doet en dat je dus niet meer opmerkt.
Onder onbewust versta ik; iets niet weten. Maar op het moment dat jou hersenen een keuze maken, je er uberhaupt mee bezig bent is het al bewust......... dus voor mij bestaat de lettelijk onbewustzijn niet!
je bedoeld:
ik houd mezelf voor dat ik geen dingen bedenk in mijn onderbewuste omdat ik bang wordt als ik merk dat ik niet de totale controle heb over mijn hersenen.....
Oud 24-12-2003, 18:52
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ja, volgens mij bestaat er wel zoiets als het onbewuste of het onderbewustzijn. We nemen veel meer waar dan we ons daadwerkelijk bewust realiseren. Psychologische test hebben dat aangetoond.
Oud 24-12-2003, 21:19
Perunda
Perunda is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 14-12-2003 @ 14:22:
daar is zon duitse psycholoog mee bezig geweest. en met de ich en uber ich enzo de uber ich was dan je onderbewust zijn. die je emoties stuurt enzo
Freud Hij zei ook dat de mens als een ijsberg is. Het bewuste is als het kleine topje dat boven water uitsteekt (1/10) en het onbewuste zit onder water(9/10).

Ik vind het onbewuste vooral iets fascinerends. Het onbewuste ervaar ik als het grootste deel van wat je bent. Daardoor ben ik er ook zo ingeïnteresseerd, door de vraag om mezelf te leren kennen. Klinkt mss dom, maja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten