Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2003, 11:21
Stefanie
Stefanie is offline
Ik vroeg me af wat jullie voor extra voer geven aan jullie cavia, bijv. om ze te verwennen. En wat vinden die van jullie lekker?

Die van mij eten graag wortel, witlof en andijvie. Ik geef ze ook vaak appel, maar daar zijn ze minder dol op. Soms haal ik bij de dierenwinkel van die snoepjes voor ze met n smaakje: drops heten ze. Van sinaasappel en droog brood willen ze al helemaal niets weten.

Hebben jullie nog andere soorten groenten/fruit of snoepjes die cavias heel erg lekker vinden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2003, 13:27
duifeltje
duifeltje is offline
De mijne vinden van die gedroogde grenten altijd heel lekker. (gewoon uit een zakje van de dierenwinkel)
Oud 16-12-2003, 14:51
Eend
Eend is offline
Ik heb zown hooiruifbal en daar douw ik altijd wat blaadjes witte of groene kool in. Vind mijn cavia geweldig. Ook mijn konijn loopt met die bal te stoeien
Oud 16-12-2003, 18:01
Qimm
Qimm is offline
ik lees de titel weer compleet verkeerd natuurlijk
Oud 16-12-2003, 18:04
qghp
qghp is offline
Citaat:
Qimm schreef op 16-12-2003 @ 19:01:

geheh had ik ook
ik dacht al daar moet wel heel veel ketchup bij dan
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 14:38
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Ik ook. Maar die van mij zijn echt helemaal gek op komkommer
Oud 17-12-2003, 19:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Onze cavia werd al helemaal lijp als ie komkommer rook. Op den duur ging ie zitten piepen als de groentela in de koelkast openging en als je met plastic zakjes ging ritselen.
Oud 22-12-2003, 17:09
Punkygirl
Punkygirl is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-12-2003 @ 20:42:
Onze cavia werd al helemaal lijp als ie komkommer rook. Op den duur ging ie zitten piepen als de groentela in de koelkast openging en als je met plastic zakjes ging ritselen.
deed mijne ook altijd
Oud 23-12-2003, 07:50
Smartie
Smartie is offline
Ik heb eigenlijk niks toe te voegen, alle verhalen komen ook bij mij bekend voor.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 13:48
Eend
Eend is offline
mijnes houdt ook van paprika en spruitjes. Maar meestal geef ik toch andijvie, want daar is ze helemaal zot op Ze breekt er zelfs dr kooi voor uit
Oud 02-01-2004, 17:52
Divina Flor
Divina Flor is offline
Ik las de titel ook verkeerd..
Maar mijn cavia houdt niet van appel (begint protesterend te piepen als ze iets krijgt wat ze niet lekker vindt), maar vindt paprika of komkommer erg lekker. Verder geef ik gewoon witlof/andijvie.
Vroeger (paar jaren geleden) wilde ik nog wel eens zelf snoepjes maken, vonden m'n cavia's (toen waren het er nog twee) altijd wel lekker.
Oud 02-01-2004, 18:09
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Ik ook

maar ik geef de mijne andijvie, witlof, ook drops ja, in de winter geef ik hem een hele grote berg hooi, echt heel veel, hij eet het namelijk niet allemaal tegelijk op en dan kan 'ie er onder slapen
en ik geef wel eens mandarijn, een speciaal voer met allerlei vitaminen (er staat op de verpakking dat het een aanvulling is op het gewone voer, en dat je 3/4 eetlepels per dag moet geven, maar dat doe ik dus niet) verder geef ik wel eens een soort kleine crackertjes, een hazelnootje (niet te veel en te vaak, dat is te vet), of ik geef kleine stukjes appel, sla of wortel. Een beetje gras doe ik ook wel eens, maar dat moet je wel goed uitspoelen. Of bospeentjes. Als je trouwens in een potje vogelzaad zaait, heb je kans dat je ook dingetjes als worteltjes krijgt. Ik geef hem ook wel eens aardbei. stukjes geschilde (!) aardappel vind ze ook lekker..
Oud 05-01-2004, 12:34
REIE
REIE is offline
A live guinea pig is taken by the hind legs in the left hand, firmly, and by the head in the right hand, and before it has time to worry about it, you stretch and twist its neck back wards, over your left knee. The neck will snap and the guinea pig dies instantly and painlessly. It is very similar to wringing a chicken's neck. Slit the belly and remove the innards, then with a heavy chopper on a board, remove all four feet. You can then work the hind legs out of the skin, and having done that you simply pull off the skin inside out, right over the head and ears. you can then chop off the head and remove the lungs and heart. Heart and liver are perfectly edible but your cat or dog will appreciate the tasty morsel.

Guinea pig stew is made in the same way as any other kind of stew, but first you have to cut up your guinea pig. You will need a pair of heavy scissors or carcass shears, or a cleaver. Cut the guinea pig in half just below the rib cage. There isn't much meat on the chest section, so simply cut the upper section in half, right and left; cut the saddle from the hind legs and divide the hind legs from one another. Use whatever herbs you have, thyme and marjoram, bay leaves and rosemary. A little little nut meg. Turn your stew into a pie by adding a pastry lid.

Here is a recipe for a domesticated guinea pig.
A plump and tender guinea pig, jointed
4 tablespoons groundnut oil
4 tablespoons French mustard
˝ glass good red wine (drink the other half)
˝ pt (250 ml) Chicken Stock
A bouquet garni (Bay, parsley, celery, thyme)
ź pt. single cream
Seal the joints in the oil; add the bouquet garni the mustard the stock and the wine. Cover tightly and cook on a low heat for about 15 minutes; add the cream. Cover again and cook for about 3/4 hr. Season thoroughly.

Serve with mange tout peas or fresh garden peas or haricots verts and buttered new potatoes.
Oud 05-01-2004, 15:27
Freestyler*
Freestyler* is offline
^ smakeloos ^

Citaat:
mijn cavia wordt al 'lijp' als ik de kamer binnenkom
heel lastig

maar hij heet veel
dus gewoon sla komkommer praprika appel (droog) brood koekjes gras etc.. maar die kunstmatige dingen van de dierenwinkel lust ie niet
Oud 06-01-2004, 11:45
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
hahahaha niet alleen jij hoor ik d8 het ook verkeerd
Oud 06-01-2004, 17:11
autodropje
autodropje is offline
Ik gaf altijd komkommer of appel.
Oud 20-01-2004, 13:29
bloemkool
bloemkool is offline
wij geven aan de onze:

elke dag

2-4 blaadjes andijvie
half pak peterselie
winterpeen
stukje appel
halve tomaat

t beessie heeft een ruim hok dus beweegt ook veel, maar wat ik hierboven genoemd heb mag een cavia dus hebben. bananen niet want die zijn slecht voor de darmen hoorde ik. melkproducten en ei ook.
Oud 31-01-2004, 22:20
jeroen87
jeroen87 is offline
die van ons krijgen heeeeeeel soms wat witlof waar ze alle 2 gek op zijn haha of komkommer maar als je te veel groen voer geeft kunnen ze dood gaan de vorige van ons is doodt gegaan door een gras buik = teveel gras gegeten
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 08:10
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
jeroen87 schreef op 31-01-2004 @ 23:20:
maar als je te veel groen voer geeft kunnen ze dood gaan de vorige van ons is doodt gegaan door een gras buik = teveel gras gegeten
Oud 12-02-2004, 18:22
Verwijderd
mijn cavias krijgen altijd wat over is van de groente die mijn moeder maakt. best gaaf want ze herkennen nu het geluid van de koelkast deur in combinatie met het tijdstip en dan beginnen ze te fluiten en klimmen bijna hun bak uit.
ik heb ook wel eens van die cavia koekjes gehaald maar die vinden ze helemaal niet lekker. ze hebben het liefst gewoon sla of bloemkool. spruitjes vinden die vn mij niet lekker.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:09
Stefanie
Stefanie is offline
Het is niet verstandig om cavia's bloemkool te geven. Daarvan gaan ze stinken. En sla mag je niet teveel geven, omdat er veel vocht in zit.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 12:50
Verwijderd
Citaat:
xStefjuhx schreef op 12-02-2004 @ 22:09:
Het is niet verstandig om cavia's bloemkool te geven. Daarvan gaan ze stinken. En sla mag je niet teveel geven, omdat er veel vocht in zit.
als ze nooit sla eten dan gaan ze er inderdaad van aan de dunne. maar als ze het gewent zijn dan maakth het niet zo veel uit. ik heb al zeker 10 jaar cavias. dus zal ik het wel weten.

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 12:54
[Wacko] KiP
[Wacko] KiP is offline
Citaat:
renee182 schreef op 14-02-2004 @ 13:50:
als ze nooit sla eten dan gaan ze er inderdaad van aan de dunne. maar als ze het gewent zijn dan maakth het niet zo veel uit. ik heb al zeker 10 jaar cavias. dus zal ik het wel weten.

Groetjes
Als ze nooit sla eten, dan raken ze aan de dunne? Wat is dat nou voor een onzin

Maargoed, wat mijn caafjes lekker vinden: komkommer,wortel, paprika, sinaasappel, manderijn, banaan, kiwi, tomaat, witlof, andijvie, broccolie, spruitjes, bloemkool, knaagstokjes, zoon knabbelstang, wortelbroodje
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 22:18
Bast
Bast is offline
Citaat:
renee182 schreef op 14-02-2004 @ 13:50:

Groetjes
nou ja ofdat jij het weet betwijfel ik ten zeerste. Je mag cavia's en konijnen alleen sla geven met mate (echt heel weinig) omdat ze anders kans krijgen op trommelzucht, dit is dodelijk (buik is pijlijk en vergroot, cavia krijgt het benauwd en kan zelfs sterven). Dus zelfs als zijn ze gewend aan het eten van sla, mag je het alsnog maar heel weinig van geven.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 21:26
Proxima
Proxima is offline
Wat je ze nooit mag geven zijn koolsoorten. Ik denk dat broccoli ook een koolsoort is. Hiervan kunnen ze ook trommelzucht krijgen.

Die van mij moet bijna niks anders hebben dan witloof. Vorige week was er geen witloof in huis en dat beest heeft me de oren van mijn kop gepiept. Niks anders wou ze hebben.
Dat moet ik die toch eens afleren.

Tjah, mijn vader geeft altijd toe aan dat beestje. Als die nog maar naar hem kijkt loopt mijn pa al naar de frigo... (deed em da voor mij maar eens )
Oud 05-03-2004, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Proxima schreef op 04-03-2004 @ 22:26:
Wat je ze nooit mag geven zijn koolsoorten. Ik denk dat broccoli ook een koolsoort is. Hiervan kunnen ze ook trommelzucht krijgen.

Die van mij moet bijna niks anders hebben dan witloof. Vorige week was er geen witloof in huis en dat beest heeft me de oren van mijn kop gepiept. Niks anders wou ze hebben.
witlof is iig zéker een koolsoort, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Bast schreef op 25-02-2004 @ 23:18:
nou ja ofdat jij het weet betwijfel ik ten zeerste. Je mag cavia's en konijnen alleen sla geven met mate (echt heel weinig) omdat ze anders kans krijgen op trommelzucht, dit is dodelijk (buik is pijlijk en vergroot, cavia krijgt het benauwd en kan zelfs sterven). Dus zelfs als zijn ze gewend aan het eten van sla, mag je het alsnog maar heel weinig van geven.
Mijn cavias krijgen altijd gewoon sla en ook bloemkool en brocilli eigenlijk alles wat ik ook eet. ze zijn gezond mijn eerste cavia is een jaar geleden dood gegaan en zij was 7,5 geworden en dat is oud!!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 19:03
Bast
Bast is offline
Citaat:
renee182 schreef op 16-03-2004 @ 18:44:
Mijn cavias krijgen altijd gewoon sla en ook bloemkool en brocilli eigenlijk alles wat ik ook eet. ze zijn gezond mijn eerste cavia is een jaar geleden dood gegaan en zij was 7,5 geworden en dat is oud!!
mwah, 7 of 8 komt wel redelijk vaak voor hoor. Maar het is gewoon een feit dat ze trommelzucht kunnen krijgen van dat soort dingen dus ookal hebben die van jou dat nog niet, het is niet verstandig om dat te geven!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2004, 20:13
Stefanie
Stefanie is offline
Mijn cavia's krijgen heel af en toe sla en dat kan volgens mij geen kwaad. Niet als ze zó weinig ervan krijgen. Witlof krijgen ze wel heel vaak, en ik wist eigenlijk niet dat het een koolsoort was,
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 20:28
wiebenik
wiebenik is offline
ik weet nog niet wat mijn cavia lekker vind, ik heb haar net een uur of 6 , ze is nog zo klein...
Oud 26-03-2004, 13:42
Eend
Eend is offline
paprika!

ze stinken alleen uit hun bek drnaar
Oud 26-03-2004, 13:44
Eend
Eend is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 24-03-2004 @ 21:28:
ik weet nog niet wat mijn cavia lekker vind, ik heb haar net een uur of 6 , ze is nog zo klein...
sweeeeeeeeeeeeeeet

Ik heb ook nog een jonkie En een dikke ouwe Maar mijn jonkie is al in de puberteit...ze knaagt overal aan en houdt van bijten Achjah, gaat vanzelf over
Oud 29-03-2004, 16:29
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
Proxima schreef op 04-03-2004 @ 22:26:

Tjah, mijn vader geeft altijd toe aan dat beestje. Als die nog maar naar hem kijkt loopt mijn pa al naar de frigo... (deed em da voor mij maar eens )
Cavia's mogen wel koolsoorten eten, maar niet veel.
Oud 29-03-2004, 16:34
wiebenik
wiebenik is offline
Mijn cavia vind niks lekker geloof ik, ze eet alleen d'r voer en hooi.
Ik heb sinaasappel, parika en komkommer geprobeerd en aan de andijvie die ze vandaag heeft gekregen is ze ook nog niet begonnen. Snoepjes wil ze ook al niet. Maarja ik blijf gewoon proberen, ze is nog erg jong dus misschien komt dat nog wel.
Oud 29-03-2004, 18:03
Janneke-ratjes
Janneke-ratjes is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 12-02-2004 @ 22:09:
Dr zitten ook erg veel nitraten in sla. Kweet niet of dat uit maakt bij caafjes, maar ik meld het even
Oud 30-03-2004, 16:44
wiebenik
wiebenik is offline
Citaat:
wiebenik schreef op 29-03-2004 @ 17:34 :
Mijn cavia vind niks lekker geloof ik, ze eet alleen d'r voer en hooi.
Ik heb sinaasappel, parika en komkommer geprobeerd en aan de andijvie die ze vandaag heeft gekregen is ze ook nog niet begonnen. Snoepjes wil ze ook al niet. Maarja ik blijf gewoon proberen, ze is nog erg jong dus misschien komt dat nog wel.
Update: Uiteindelijk is ze toch lekker gaan knabbelen aan de andijvie dus dat gaat de goede kant op
Reageren

Regels voor berichten