Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2003, 13:41
little nemo
little nemo is offline
Gedwongen gezinstherapie moet celstraf vervangen

Gezinnen met een of meer criminele kinderen kunnen in Amsterdam door de rechter, justitie of de jeugdreclassering worden gedwongen in therapie te gaan.
(bron:volkskrant)

in amsterdam gaan ze vanaf 2004 een experiment hiermee uitvoeren; in plaats van gevangennisstraf het hele gezin in therapie....goed idee of niet?? en zoja, wat voor wijze van behandeling is het meest geschikt??

ikzelf denk niet dat zoiets helpt; om iemand therapeutisch te helpen moet iemand geholpen willen worden en ik gok dat de meeste amsterdamse jeugdige criminelen dit niet willen en hun familie ook niet. ze zullen hier dan alleen aan 'meewerken' om hun straf te ontlopen...
Oud 16-12-2003, 14:01
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
little nemo schreef op 16-12-2003 @ 14:41:
ikzelf denk niet dat zoiets helpt; om iemand therapeutisch te helpen moet iemand geholpen willen worden en ik gok dat de meeste amsterdamse jeugdige criminelen dit niet willen en hun familie ook niet. ze zullen hier dan alleen aan 'meewerken' om hun straf te ontlopen...
Dat denk ik ook.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 14:01
Verwijderd
Dat zal zoveel verschillen van geval tot geval dat er geen algemene regel voor te geven is, maar ik kan er toch wel een kanttekening bij plaatsen. Over het algemeen denk ik wel dat je kunt zeggen dat ontspoorde criminele kinderen niet te snel in de gevangenis gestopt moeten worden. Het gaat natuurlijk wel om jongeren. Je stopt iemand niet op zijn dertiende meteen voor lange tijd in de gevangenis, daar komt hij alleen nog maar crimineler uit. Bovendie ontneem je zo'n kind dan helemáál zijn kansen om nog weer op het rechte pad te komen. Het initiatief is interessant, maar onderzoek en de praktijk zullen moeten uitwijzen of het bij de groepen waar het voor bedoeld is, nut heeft.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 14:02
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2003 @ 15:01:
Dat zal zoveel verschillen van geval tot geval dat er geen algemene regel voor te geven is, maar ik kan er toch wel een kanttekening bij plaatsen. Over het algemeen denk ik wel dat je kunt zeggen dat ontspoorde criminele kinderen niet te snel in de gevangenis gestopt moeten worden. Het gaat natuurlijk wel om jongeren. Je stopt iemand niet op zijn dertiende meteen voor lange tijd in de gevangenis, daar komt hij alleen nog maar crimineler uit. Bovendie ontneem je zo'n kind dan helemáál zijn kansen om nog weer op het rechte pad te komen. Het initiatief is interessant, maar onderzoek en de praktijk zullen moeten uitwijzen of het bij de groepen waar het voor bedoeld is, nut heeft.
Ehm.. ja lijkt mij ook.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 14:18
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-12-2003 @ 15:01:
dat gevangenisstraf niet helpt lijkt me duidelijk, maar is dit zo'n goed alternatief?? natuurlijk is het idee dat niet alleen het kind gestraft/geholpen moet worden maar zijn omgeving wel leuk en aardig, maar een therapie...?? ik denk dat ik nu al kan zeggen dat het niet gaat lukken, omdat de therapie simpelweg niet overkomt.
Oud 17-12-2003, 18:45
Wave
Wave is offline
Ik ben voor, je moet het probleem bij de kern aanpakken en dat kan niet door gevangenisstraf en wel door therapie. Daarbij gaat het om relatief jonge mensen en die zijn nog redelijk beinvloedbaar.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 11:03
fib
fib is offline
ach in hoeverre zijn mensen leerbaar.........
Oud 18-12-2003, 11:08
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
little nemo schreef op 16-12-2003 @ 14:41:
Gedwongen gezinstherapie moet celstraf vervangen

Gezinnen met een of meer criminele kinderen kunnen in Amsterdam door de rechter, justitie of de jeugdreclassering worden gedwongen in therapie te gaan.
(bron:volkskrant)

in amsterdam gaan ze vanaf 2004 een experiment hiermee uitvoeren; in plaats van gevangennisstraf het hele gezin in therapie....goed idee of niet?? en zoja, wat voor wijze van behandeling is het meest geschikt??

Neeee, gevangenisstraffen brengen mensen op het goede spoor
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 11:35
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 18-12-2003 @ 12:08:
Neeee, gevangenisstraffen brengen mensen op het goede spoor
uhmz...neej, dat zeg ik later ook...
Oud 19-12-2003, 09:50
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
little nemo schreef op 16-12-2003 @ 15:18:
dat gevangenisstraf niet helpt lijkt me duidelijk, maar is dit zo'n goed alternatief?? natuurlijk is het idee dat niet alleen het kind gestraft/geholpen moet worden maar zijn omgeving wel leuk en aardig, maar een therapie...?? ik denk dat ik nu al kan zeggen dat het niet gaat lukken, omdat de therapie simpelweg niet overkomt.
Therapie is heel breed, wat in jouw ervaring therapie is en misschien bij jou dus niet werkt, is waarschijnlijk niet hetzelfde als wat die criminele jochies op hun bord krijgen.

Daarbij is het meer gericht op het probleemoplossend werken en dat hoeft niet zo zeer te betekenen dat een therapeut jou tot de bodem gaat uitrafelen. Integendeel! Juist de problemen waardoor je bent gepakt zullen heel direct aangepakt worden...

En door zo'n therapie kun je ook goed zien of iemand reddeloos verloren is of nog een kansje heeft...
Reageren

Regels voor berichten