![]() |
|
Bestuurder van zilverkleurige auto veiligst op weg
Uitgegeven: 19 december 2003 08:26 LONDEN - Zilverkleurige auto's raken veel minder vaak betrokken bij ernstige ongelukken dan auto's met een andere kleur. Dat blijkt uit een onderzoek van Nieuw-Zeelandse en Australische wetenschappers, waarvan het resultaat vrijdag is verschenen in het Britse wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal. De onderzoekers volgden gedurende twee jaar duizend auto's om te kijken of er een samenhang was tussen de kleur en de kans betrokken te raken bij ernstige ongelukken, waarbij doden of zwaargewonden vallen. Bestuurders van zilverkleurige auto's bleken vergeleken met die van bijvoorbeeld witte ongeveer 50 procent minder kans te hebben op zo'n ongeval. Bruine auto's daarentegen zijn volgens de wetenschappers het vaakst bij ernstige ongevallen betrokken, gevolgd door zwarte en groene. Of de lak wit, geel, grijs, rood of blauw is, maakt voor de veiligheid weinig verschil. De onderzoekers hebben rekening gehouden met factoren die van invloed kunnen zijn op de uitkomst, zoals de leeftijd van de bestuurder en het dragen van veiligheidsgordels. Zij wijzen geen oorzaak aan voor het verband tussen de kleur en de kans op een ernstig ongeluk. Wel pleiten zij voor meer zilverkleurige auto's op de weg als "effectieve passieve strategie" om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. http://nu.nl/news.jsp?n=248510&c=119 Waarom zwart, groen en bruin t vaakst betrokken zijn bij ongelukken lijkt me duidelijk: zijn best schutkleuren en vallen daarom minder op. Maar waarom zou zilver meer opvallen dan geel, bv?
|
![]() |
|
Ze bedoelen hier eigenlijk mee dat het publiek dat in een zilverkleurige auto rijdt anders is dan het publiek dat bijvoorbeeld in een rode of gele auto rijdt.
Agressief rijdende jongeren rijden meer in rode/gele/blauwe/groene auto's dan zilverkleurige. Zilver straalt meer klasse uit, daarom rijden de wat oudere mensen (dus meer ervaren) vaker in een zilverkleurige auto...
|
![]() |
Ik ben het ook meer eens met de verklaring van IK2010
Ik denk dat zilverkleurige auto's ook vaker nieuwer en luxieuzer zijn. Dat betekent ook dat die auto's vaker beschikken over de nieuwste/beste/veiligste technieken. Of is dat heel raar gedacht..
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik weersta gelukkig het verlangen hierbij rolleyes te posten ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
maar misschien denk ik dan ook wel raar ![]()
|
|