Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2002, 17:00
Martin The Martian
Martin The Martian is offline
AMSTERDAM - Op een gymnasium in Erfurt, in voormalig Oost-Duitsland, zijn zeker achttien mensen gedood nadat om 11 uur vanochtend een 19-jarige jongen in het wild om zich heen begon te schieten. Dit meldt het Duitse tijdschrift der Spiegel.

Door de schietpartij zijn veertien leraren, twee leerlingen en een agent omgekomen. Ook meldde de politie dat de dader zichzelf had doodgeschoten nadat speciale politie-eenheden hem naderden. Vier anderen raakten gewond.

Pistolen

Volgens de politie is de dader een voormalig leerling van het Gutenberg-gymnasium die met pistolen de school binnendrong. De dader was een leerling die twee keer voor zijn examen was gezakt.

Op het ogenblik van de schietpartij bevonden zich tussen de zeven- en achthonderd leerlingen in het schoolgebouw. Veel kinderen konden het gebouw verlaten, maar volgens een ooggetuige bevonden zich nog een aantal leerlingen in het gebouw.

Noodkreet

De ooggetuige zag ook een briefje met 'Help' achter een ruit hangen. Een scholiere verklaarde aan de politie dat zich twintig leerlingen in een klaslokaal bevonden, onder wie minstens twee zwaar gewonden. Speciale eenheden van de politie hebben het gebouw omsingeld en de school bestormd.

Op een nabijgelegen sportveld vangt de brandweer de jongeren op. Voor ouders en andere verwanten is een noodnummer geopend.

Bron

ziek
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2002, 17:24
Isa
Isa is offline
heb het zojuist op het nieuws gehoord. is hij 2 maal voor zijn examen gezakt? ik heb zojuist gehoord dat hij eerst met zijn wiskunde-examen begon, de opgaven zag, zich toen bedacht en toen begon te schieten.
misschien is dat de reden, het examen was te moeilijk voor hem.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 17:30
Martin The Martian
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
heb het zojuist op het nieuws gehoord. is hij 2 maal voor zijn examen gezakt? ik heb zojuist gehoord dat hij eerst met zijn wiskunde-examen begon, de opgaven zag, zich toen bedacht en toen begon te schieten.
misschien is dat de reden, het examen was te moeilijk voor hem.
op nu.nl, nieuws.nl en 18:00 + 18:30 uur nieuws (radio) zeiden ze dat hij 2 keer voor zijn examen gezakt was....

Doden door schietpartij in Duitse school

ERFURT (ANP) - Een negentienjarige ex-scholier van een middelbare school in Erfurt heeft veertien leraren, twee leerlingen en een agent doodgeschoten. De jongen was afgelopen jaar van het Gutenberg-gymnasium gestuurd, nadat hij twee keer voor zijn examen was gezakt.

Volgens de politie zijn er vier gewonden. De dader schoot zichzelf dood toen de politie hem naderde. Volgens de politie is het drama nu voorbij. Er is geen sprake van een tweede dader, zoals de politie aanvankelijk dacht.

Op het ogenblik van de schietpartij bevonden zich tussen de zeven- en achthonderd leerlingen in het schoolgebouw.

Ontzetting

De Duitse regering heeft geschokt gereageerd op het bloedbad in de deelstaat Thüringen . ,,De bondskanselier en de regering hebben de gebeurtenissen in Erfurt met totale ontzetting gevolgd'', aldus een regeringswoordvoerder vrijdag. De regeringspartij SPD heeft naar aanleiding van de tragedie een partijbijeenkomst zaterdag in Berlijn geschrapt.

Ook de minister-president van de deelstaat Thüringen, Bernhard Vogel, heeft ontzet gereageerd op de gebeurtenissen in het Gutenberg-gymnasium. Voor de televisiezender N24 betuigde hij zijn mededeleven met de slachtoffers en hun familie. Vogel is inmiddels onderweg naar Erfurt voor een persconferentie

Geactualiseerd om 17.33 uur

Bron: www.nieuws.nl

Laatst gewijzigd op 26-04-2002 om 17:32.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 17:45
Verwijderd
Hij heeft dit dus uitgebreid gepland imho..

http://www.spiegel.de/panorama/0,1518,193717,00.html

Voor degenen die Duits kunnen lezen. Volgens mij was hij zo schizofreen als de pest, maar we wachten het hier thuis nog af. Had er net een hele discussie over met mijn pa
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 17:46
Verwijderd
http://www.spiegel.de/panorama/0,1518,193914,00.html

Was nogal een zooitje. Er zijn geruchten van een 2e dader..
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 18:13
Chino moreno
Chino moreno is offline
Citaat:
******** schreef:
http://www.spiegel.de/panorama/0,1518,193914,00.html

Was nogal een zooitje. Er zijn geruchten van een 2e dader..
dat is nu ontkent op het nieuws er is maar een dader geweest alle lokalen zijn uitgekamt en volgens mij via getuige is gebleken dat er maar 1 daar is.. maar wat verschikkelijk gaan we allemaal lijken op het land VS... hoop het niet.. (daar is namelijk doodsoorzaak nummer 1 onder kinderen schoten/schietpartijen)
Oud 26-04-2002, 18:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=69384

Lmd, ik haal versterking.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 18:40
Martin The Martian
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=69384

Lmd, ik haal versterking.
00ps
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 18:53
Remqo
Remqo is offline
Citaat:
Martin1985 schreef:

Pistolen

Volgens de politie is de dader een voormalig leerling van het Gutenberg-gymnasium die met pistolen de school binnendrong. De dader was een leerling die twee keer voor zijn examen was gezakt.

Ik hoorde net op het nieuws dat ie met een riot-gun bezig was...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 19:21
~(TrueSickness)~
~(TrueSickness)~ is offline
een duitse Eric Harris of Dylan Klebold
Oud 26-04-2002, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Chino moreno schreef:
(daar is namelijk doodsoorzaak nummer 1 onder kinderen schoten/schietpartijen)
Nee, hij heeft het 'anders' aangepakt. Hij ging vooral de leraren achterna
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 21:15
TA*
TA* is offline
Ik vnd het nogal ziek als je je zo afreageerd op je oude school. Oké, je bent dan misschien twee keer gezakt, maar is dat een reden om 14 docenten te doden, 2 leerlingen, een politieagente en jezelf? Oké, dat je zelf dan ook dood wilt kan ik me indenken, maar de rest?
Oud 26-04-2002, 22:12
Verwijderd
Citaat:
TA* schreef:
Oké, dat je zelf dan ook dood wilt kan ik me indenken, maar de rest?
Draai het om

Je wil dood, als je toch al gaat, waarom niet degenen meenemen waar je toch een hekel aan hebt?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 22:14
Egyptian
Egyptian is offline
shit hey, is net Amerika.

heeft volgens mij wel met invloeden van de States te maken, hoevaak is dat niet op 't nieuws geweest, weer een schietpartij op 'n school in de states.
Oud 26-04-2002, 22:34
Verwijderd
Echt triest allemaal.

Je gaat je woede toch niet op deze manier afreageren? Dan moet je zeker wel een steekje in je hoofd los hebben zitten.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 23:40
PV
PV is offline
Citaat:
Egyptian schreef:

heeft volgens mij wel met invloeden van de States te maken, hoevaak is dat niet op 't nieuws geweest, weer een schietpartij op 'n school in de states.
Mjah dat denk k eigenlijk ook... maarja stilhouden kan en mag ook niet.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 23:46
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Egyptian schreef:

Lijkt mij niet direct een verband in te zitten. Maar als je zo redeneert dan heeft de achterstelling van vrouwen (voor zover die er is, niet juridisch maar maatschappelijk) in Nederland ook te maken met invloeden uit de islamitische wereld?
Oud 27-04-2002, 10:36
Verwijderd
En dan te bedenken dat dit de tweede Duitse schietpartij op een school is in dit nog jonge jaar
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 10:57
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:

Lijkt mij niet direct een verband in te zitten. Maar als je zo redeneert dan heeft de achterstelling van vrouwen (voor zover die er is, niet juridisch maar maatschappelijk) in Nederland ook te maken met invloeden uit de islamitische wereld?
Volgens mij is het algemeen bekend dat Nederland eerder de invloeden uit de VS overneemt dan uit andere landen.

Gatara
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 11:28
Verwijderd
Och, er zullen altijd geestelijk gestoorde mensen blijven en die zullen altijd delicten blijven plegen. Het is gewoon ontzettend moeilijk om dit soort dingen vantevoren aan te zien komen. Je kunt nog zoveel beveiliging neerzetten en nog zoveel cursussen, trainingen en begeleidingsprogramma's voor zowel leraren als leerlingen inzetten, gekken hou je altijd. Als iemand het al geruime tijd vantevoren heeft gepland is dat nauwelijks tegen te houden.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 12:53
Verwijderd
Hmm, hij heeft wel 14 vrije arbeidsplaatsen geschaft

Nee serieus, er zat echt een hele planning achter. Dit fascineert me wel, hij ging speciaal naar een schietvereniging, haalde meerdere wapenbezitspapiertjes en mocht zo dus officieel de wapens kopen. Dit alles voor dat ene doel, echt freaky

Ik zag net op de Duitse TV een hele animatie ervan, hoe hij in het gebouw binnendringde, doelgericht richting secretariaat liep en begon ook had hij al van tevoren in de WC munitie gelagerd..

Wat drijft iemand zover? En dan nog het systematische erbij, ongelooflijk
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 13:01
PV
PV is offline
Citaat:
******** schreef:
Hmm, hij heeft wel 14 vrije arbeidsplaatsen geschaft

Nee serieus, er zat echt een hele planning achter. Dit fascineert me wel, hij ging speciaal naar een schietvereniging, haalde meerdere wapenbezitspapiertjes en mocht zo dus officieel de wapens kopen. Dit alles voor dat ene doel, echt freaky

Ik zag net op de Duitse TV een hele animatie ervan, hoe hij in het gebouw binnendringde, doelgericht richting secretariaat liep en begon ook had hij al van tevoren in de WC munitie gelagerd..

Wat drijft iemand zover? En dan nog het systematische erbij, ongelooflijk
lachen?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 13:41
Verwijderd
Citaat:
PV schreef:
lachen?
Nee, maar ik vind het wel wonderbaarlijk hoe iemand dat zover plant en uitvoert.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 15:07
PV
PV is offline
Citaat:
******** schreef:
Nee, maar ik vind het wel wonderbaarlijk hoe iemand dat zover plant en uitvoert.
Oh, je post kwam een beetje vreemd over door die 's..

Een leraar heeft blijkbaar ervoor gezorgd dat ie niet meer mensen neer kon schieten door hem op te sluiten in een lokaal..
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 15:19
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:

Nee serieus, er zat echt een hele planning achter. Dit fascineert me wel, hij ging speciaal naar een schietvereniging, haalde meerdere wapenbezitspapiertjes en mocht zo dus officieel de wapens kopen.
Ja, maar waar haalt hij in godsnaam zo'n dikke gun vandaan. Ben ff de naam vergeten. Het schijnt dat die gun super snel kon herladen ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2002, 15:50
Verwijderd
Citaat:
darkshooter schreef:
Ja, maar waar haalt hij in godsnaam zo'n dikke gun vandaan. Ben ff de naam vergeten. Het schijnt dat die gun super snel kon herladen ofzo.
pump-gun was het geloof ik. Geen idee hoe hij eraan kwam.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 16:35
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
pump-gun was het geloof ik. Geen idee hoe hij eraan kwam.
Was het volgensmij niet, iets met een 'A'. Die gast was vet sociaal heeft klasgentoten op de hoogte gesteld via sms en e-mail om niet naar school te komen
http://www.bild.de/?toc=/news/toc/to...rt/killer.html
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 16:52
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Was het volgensmij niet, iets met een 'A'.
Dort absolvierte Steinhäuser die Übungen und Wettbewerbe, die es ihm ermöglichten, sowohl für die Pistole als auch für eine sogenannte Pump-gun offizielle Besitzkarten zu erwerben.

Bron: bild.de

Hij had dus een pump-gun en een pistool, zo'n pump-gun wordt volgens mij ook wel eens een riotgun genoemd.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:
Hij had dus een pump-gun en een pistool, zo'n pump-gun wordt volgens mij ook wel eens een riotgun genoemd.
Yup
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Dort absolvierte Steinhäuser die Übungen und Wettbewerbe, die es ihm ermöglichten, sowohl für die Pistole als auch für eine sogenannte Pump-gun offizielle Besitzkarten zu erwerben.

Bron: bild.de

Heb ik niet goed gelezen, m'n eigen linkje
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 17:12
scala
scala is offline
echt ziek ja...en eng
dit soort dingen zijn niet te voorkomen, dat maakt het alleen nog maar erger. Er zullen altijd van dat soort gestoorden rondlopen....maar nu het in duitsland is gebeurt, komt het toch wat 'dichterbij'...brr
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 09:35
Slither
Slither is offline
Citaat:
TA* schreef:
Ik vnd het nogal ziek als je je zo afreageerd op je oude school. Oké, je bent dan misschien twee keer gezakt, maar is dat een reden om 14 docenten te doden, 2 leerlingen, een politieagente en jezelf? Oké, dat je zelf dan ook dood wilt kan ik me indenken, maar de rest?
Ik vind 't altijd wel fascinerend... 'k Kan niet begrijpen hóe iemand in staat is zo iets te doen, en 't is best interessant om daar zo goed mogelijk achter te komen (Discovery Channel e.d.)...

...wat echter niet wegneemt dat 't 'n zéér, zéér triest voorval is.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 12:09
Zazoo
Zazoo is offline
Wat heeft hij die klasgenoten dan van te voren verteld?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 16:02
madmax
madmax is offline
tja, triest geval, waarschijnlijk is dit het begin van de wild-west taferelen die uit Amerika zijn overgewaaid, je had dit moment kunnen verwachten,
het is trouwens al een keer in Nederland gebeurt, met een jongen die de ex-vriend van zijn zus neerschoot in veghel geloof ik.
Dit deed hij om de eer van zijn Turkse familie te redden, nou dat is hem dus duidelijk niet gelukt.
Misschien de leraren uitrusten met uzi's? Of detectiepoortjes en uitsmijters bij scholen neerzetten die je fouileren.
Nou, bewonder mensen die nu nog leraar willen worden.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Zazoo schreef:
Wat heeft hij die klasgenoten dan van te voren verteld?
Dat ze beter niet naar school konden komen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 17:21
Verwijderd
Hoe ziek moet je zijn om iemand te kunnen vermoorden...
En dan al helemaal zoveel mensen!!
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 18:40
kittyme
kittyme is offline
Citaat:
scala schreef:
echt ziek ja...en eng
dit soort dingen zijn niet te voorkomen, dat maakt het alleen nog maar erger. Er zullen altijd van dat soort gestoorden rondlopen....maar nu het in duitsland is gebeurt, komt het toch wat 'dichterbij'...brr
In december 1999 is er ook al zoiets in Nederland gebeurd hoor... Weet je nog, die schietpartij op die MBO-school in Veghel (zo'n 10 kilometer van mijn huis!)?
Oud 30-04-2002, 20:35
FLH
FLH is offline
Het blijft onbegrijpelijk dat iemand tot zo'n daad in staat kan zijn...

Heb net bij Netwerk een verslag vanuit Erfurt gezien en ik zag haar ook al op het Journaal. Knap hoe de woordvoerdster van de leerlingen haar gevoelens onder woorden kan brengen.

Hebben jullie ook het bezoek van Schröder gezien?
Hij zei niks, legde bloemen neer, bleef even staan, en liep vervolgens zonder met leerlingen of docenten te praten, door naar de kerk voor die herdenkingsdienst.
Had hij haast, kon hij zijn gevoelens niet onder woorden brengen, of wat moet ik me daar van voorstellen?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 09:47
NAIN
NAIN is offline
wat de jongen in Duitsland zo ver dreef, zal niemand juist weten. Maar het grootste probleem voor de jongen was dat hij niet aanvaard werd in de maatschappij. Hij was 2 jaar gelede nog actief in een club, toen zijn zijn ouders gescheiden en stapte hij uit de club. Hij schreef zich in voor de schietclub. Een maand later heeft hij tegen een leerkracht gezegd dat hij hem ging vermoorden. Hiervoor kreeg hij een berisping (3 berispingen en je werd van school gestuurd). Deze jongen had geen berisping nodig, maar hulp van de school. Toen zakte hij in zijn laatste jaar en deed het over. Een goede maand gelede kreeg hij zijn derde berisping en werd hij van school gestuurd. En een paar dagen geleden was hij woedend dat hij van school gestuurd werd en schoot iedereen dood.

Waarom? de jongen dahct dat hij geen vrienden had en dat niemand hem wou helpen. Had die leerkracht hem toen geen berisping gegeve, had dit mss vermeden kunnen worden.
En ja die leerkracht is ook vermoord!
Oud 01-05-2002, 11:01
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
NAIN schreef:
Had die leerkracht hem toen geen berisping gegeve, had dit mss vermeden kunnen worden.
Alleen werd hij gezien als een redelijk normale jongeman en niet als een potentiële massamoordenaar.

D'r staken gewoon een hele hoop dingen verkeerd in elkaar bij hem, anders doe je dat niet. En had-ie het niet op de school gedaan, dan was er wel 'iets' gebeurd, misschien een jaar later, misschien tien jaar later.. maar iemand die zoiets doet is niet normaal en daar kan je niet een enkele leraar, die - imho - volkomen juist heeft gehandeld toen, de schuld van geven.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 16:03
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
NAIN schreef:

Waarom? de jongen dahct dat hij geen vrienden had en dat niemand hem wou helpen. Had die leerkracht hem toen geen berisping gegeve, had dit mss vermeden kunnen worden.
En ja die leerkracht is ook vermoord!
Daar geloof ik dus helemaal niks van. Die gozer spoorde echt niet. Zonder een dergelijke drang tot moorden had 'ie iets dergelijks nooit gedaan. En als die drang er is, komt dat toch wel naar boven.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Daar geloof ik dus helemaal niks van. Die gozer spoorde echt niet. Zonder een dergelijke drang tot moorden had 'ie iets dergelijks nooit gedaan. En als die drang er is, komt dat toch wel naar boven.
mensen in een shock kunnen gekke dingen doen. En het moorden met een automatisch geweer is niet zo moeilijk als iemand doodsteken of zo (geestelijk dan he). Dat automatisch geweer ratelt gewoon en iedereen die er voor loopt is dood.
Dit klinkt wel erg bot vind ik, zo is het niet bedoeld

Laatst gewijzigd op 01-05-2002 om 16:42.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 21:56
scala
scala is offline
Citaat:
kittyme schreef:

In december 1999 is er ook al zoiets in Nederland gebeurd hoor... Weet je nog, die schietpartij op die MBO-school in Veghel (zo'n 10 kilometer van mijn huis!)?
ow hum dat was ik even vergeten gloof ik :/ sorry.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten