Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ter aanvulling van het revolutionaire manifest schreef Olympe in 1791 "Déclaration des droits de la femme et de la citoyenne" (Verklaring van de rechten van de vrouw en de burgeres). Dit geschrift was één van de eerste stukken waarin werd opgekomen voor de achterstelling van de vrouw met betrekking tot burgerrechten. De "burgerrechten" van de revolutionairen golden immers alleen voor het mannelijk deel van de bevolking. |
![]() |
|
Olympe de Gouges
Olympe de Gouges (1748-1793), ook bekend als Marie-Olympe Gouze, werd geboren in Montauban in Frankrijk. Zij was de dochter van een slager, maar zij beweerde een bastaarddochter van de adellijke Le Frère de Pompignan te zijn. Op zestienjarige leeftijd trouwde Olympe de Gouges met Louis Yvres Aubury. Na twee jaar overleed haar man en vestigde ze zich in Parijs. Olympe de Gouges viel op door haar schoonheid en werd vermaard door haar vele liefdesaffaires. In Parijs ontpopte Olympe de Gouges zich als schrijfster. Ze schreef meerdere succesvolle komedies, zoals "Le mariage inattendu de Chérubin" (1786), "Molière chez Ninon" (1788) en "Le couvent ou les voeux forcés" (1792). Tijdens de Franse Revolutie koos zij aanvankelijk de zijde van de revolutionairen. Olympe de Gouges werd in 1790 het middelpunt in de groep Club des Tricoteuses. Ter aanvulling van het revolutionaire manifest schreef Olympe in 1791 "Déclaration des droits de la femme et de la citoyenne" (Verklaring van de rechten van de vrouw en de burgeres). Dit geschrift was één van de eerste stukken waarin werd opgekomen voor de achterstelling van de vrouw met betrekking tot burgerrechten. De "burgerrechten" van de revolutionairen golden immers alleen voor het mannelijk deel van de bevolking. In deze onrustige jaren werd de stelling van Olympe de Gouges niet serieus genomen. Na 1970 kwam haar actie echter weer in de belangstelling te staan en kreeg ze de erkenning, die zij verdiende. Na 1799 schreef Olympe de Gouges voornamelijk politieke stukken. Veelal werd haar werk op affiches in Parijs opgehangen. Olympe de Gouges protesteerde heftig tegen de veroordeling en terechtstelling van koning Louis XVI. Later voegde zij zich bij de Girondijnen. Met "Les trois urnes" pleitte Olympe de Gouges voor een referendum, waarmee de Fransen zich zouden kunnen uitspreken over de gewenste regeringsvorm. Zij werd in juli 1793 gearresteerd. Na een verblijf in verschillende gevangenissen werd het leven van Olympe de Gouges in november 1793 met behulp van de guillotine beëindigd. |
![]() |
|
Uhhm.. ik doe niet mee aan een quiz.. is voor school.. ik heb al gezocht op google... maarja.. kon niks vinden dus.. enne sorry hoor maarre ik snap ook dat jullie geen zoekmachine zijn.. ik verw8 heus niet dat jullie voor me gaan zoeken hoor!! (thnx voor degene die dat wel hebben gedaan
![]() THNX AAN DE MENSEN DIE WEL ZO AARDIG WAREN OM ME TE HELPEN ![]() Kusje moi
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
hellûp mie swolha | 4 | 15-05-2004 07:13 | |
Lichaam & Gezondheid |
**piep**haar!!!! hellup!!!!!!! Verwijderd | 24 | 05-04-2004 21:35 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Hellup hellup lees dit snel djmark4ever | 1 | 09-12-2003 19:28 | |
Software & Hardware |
Whaaaa, nvidia flash (SNEL) brok | 8 | 30-11-2001 07:54 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Hellup ik moet wete waar je engelse texte kan vinde!!! Tijger | 1 | 02-10-2001 15:17 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Hellup, ik moet binnen 2 dagen een struma......... Zappalover | 2 | 07-03-2001 15:31 |