Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-12-2003, 16:48
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Mag je bij jou op school het PWS in een andere taal dan Nederlands doen (bv. in het Engels)?

Ik doe staatsexamen en ik moet het (voor biologie) verplicht in het Nederlands doen, wat behoorlijk k*t is omdat vrijwel alle literatuur ervoor in het Engels is, en ik zelf veel liever Engels schrijf dan Nederlands.
Behoorlijk k*t dus, vind ik.

Hoe zit dat bij jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-12-2003, 17:34
aniki
aniki is offline
dat heb ik niet gevraagd, maar ik vind het echt dom dat leraren eisen/voorwaarden mogen stellen.

mijn biologiedocent is echt
maar de biologiedocent van havo is een bejaarde lul en hij wil niet dat er meer dan 2 mensen een werkstuk voor biologie maken. Dat is toch niet te geloven!!

Hij is gewoon te lui om ze na te kijken, en daar worden de leerlingen de slachtoffer van.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 18:54
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
als je engels als tweede vak hebt, kon je het bij ons in het engels inleveren inderdaad. zal per school verschillen, bij ons was een experiment verplicht voor mensen met techniek/gezondheid.
Oud 25-12-2003, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-12-2003 @ 17:48:
Mag je bij jou op school het PWS in een andere taal dan Nederlands doen (bv. in het Engels)?

Ik doe staatsexamen en ik moet het (voor biologie) verplicht in het Nederlands doen, wat behoorlijk k*t is omdat vrijwel alle literatuur ervoor in het Engels is, en ik zelf veel liever Engels schrijf dan Nederlands.

Hoe zit dat bij jullie?
Tja, das jammer dat je het niet direct kan overschrijven
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 19:25
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
bij ons mocht het in iedere taal die je maar kon verzinnen, als we maar een leraar hadden die dat kon begrijpen
Oud 25-12-2003, 19:41
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 25-12-2003 @ 20:23:
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 19:54
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-12-2003 @ 17:48:

Hoe zit dat bij jullie?
nou, misschien woon ik in nederland,en je leraren(of wie het dan ook lezen bij jou) ook, dus het lijkt me wel zo handig he?!

waarom moet jij altijd alles moeilijker doen? (srry, maar dat vraag ik me toch echt af)
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 19:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 25-12-2003 @ 20:54:
nou, misschien woon ik in nederland,en je leraren(of wie het dan ook lezen bij jou) ook, dus het lijkt me wel zo handig he?!

waarom moet jij altijd alles moeilijker doen? (srry, maar dat vraag ik me toch echt af)
Heel wat opleidingen zijn in het Engels, en die hebben toch Nederlandse studenten en Nederlandse docenten.
Vrijwel alle studieboeken zijn in het Engels, vrijwel alle vakliteratuur is in het Engels (ja, ook de vakliteratuur die door Nederlanders geschreven wordt).

Waarom ik het moeilijker maak? Juist niet. Ik wil 't juist makkelijk houden; zo'n werkstuk is in het Engels veel makkelijker dan Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-12-2003 @ 20:58:
Heel wat opleidingen zijn in het Engels, en die hebben toch Nederlandse studenten en Nederlandse docenten.
Vrijwel alle studieboeken zijn in het Engels, vrijwel alle vakliteratuur is in het Engels (ja, ook de vakliteratuur die door Nederlanders geschreven wordt).

Waarom ik het moeilijker maak? Juist niet. Ik wil 't juist makkelijk houden; zo'n werkstuk is in het Engels veel makkelijker dan Nederlands.
Ja, voor jou omdat je het dan kunt overschrijven

Zie het als een uitdaging dat je het in het nederlands nog eens moet proberen het goed te vertellen
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 25-12-2003 @ 21:04:
Ja, voor jou omdat je het dan kunt overschrijven

Zie het als een uitdaging dat je het in het nederlands nog eens moet proberen het goed te vertellen
1.

2. Nee, dat zie ik het niet.

Zoals ik al zei, alle vakliteratuur is Nederlands.

Lees bv. dit eens:
http://www.elsevier.com/gej-ng/10/22...9/article.html

De schrijvers werken hier:
Department of Thoracic and Cardiac Surgery, Heart Center, University Medical Center Nijmegen, St. Radboud, Nijmegen, The Netherlands

Zulke dingen worden gewoon in het Engels geschreven. Dat is de regel.

Laatst gewijzigd op 25-12-2003 om 20:14.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:18
RD
RD is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 25-12-2003 @ 20:23:
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:19
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-12-2003 @ 21:09:
1.

2. Nee, dat zie ik het niet.

Zoals ik al zei, alle vakliteratuur is Nederlands.

Lees bv. dit eens:
http://www.elsevier.com/gej-ng/10/22...9/article.html

De schrijvers werken hier:
Department of Thoracic and Cardiac Surgery, Heart Center, University Medical Center Nijmegen, St. Radboud, Nijmegen, The Netherlands

Zulke dingen worden gewoon in het Engels geschreven. Dat is de regel.
Nee, de regel is dat jij het in behoorlijk hollands doet en pas als je afgestudeerd bent in het engels
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:28
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 25-12-2003 @ 21:19:
Nee, de regel is dat jij het in behoorlijk hollands doet en pas als je afgestudeerd bent in het engels
Waarom zou het in het Nederlands moeten?

Dat m'n Nederlands goed genoeg is heb ik al wel bewezen (op m'n 16e Nederlands gehaald).

Kijk, als ik het nou in het Hebreeuws had willen doen zou ik wel begrijpen dat ze 'nee' zeggen. Maar Engels is de internationale taal. De taal van de wetenschap.

Hoewel ze bij rechten waarschijnlijk geen/nauwelijks Engelse studieboeken hebben, behalve bij internationaal recht, gok ik?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:31
Verwijderd
Ik heb geen PWS hoeven maken (heb oude stijl gedaan), maar ik vind het heel logisch dat het in het Nederlands moet: je woont in Nederland. Als je het in het per se in het Engels wilt doen, dan verhuis je naar Engeland of Amerika.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:35
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-12-2003 @ 21:28:
Maar Engels is de internationale taal. De taal van de wetenschap.

Hoewel ze bij rechten waarschijnlijk geen/nauwelijks Engelse studieboeken hebben, behalve bij internationaal recht, gok ik?
Het aantal studies dat volledig in het Engels is, is veruit in de minderheid. In ieder geval is bij de studies die niet (volledig) in het Nederlands zijn, het Duits en het Frans net zo belangrijk als het Engels. Dat geldt ook voor de geneeskunst. Uitspraken over welke taal voor welke studies gebruikelijk is, hebben niet zoveel waarde uit de mond van iemand die nog nooit een universiteit van binnen heeft gezien en waarschijnlijk ook nooit zál zien.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-12-2003 @ 21:28:
Waarom zou het in het Nederlands moeten?

Dat m'n Nederlands goed genoeg is heb ik al wel bewezen (op m'n 16e Nederlands gehaald).

Kijk, als ik het nou in het Hebreeuws had willen doen zou ik wel begrijpen dat ze 'nee' zeggen. Maar Engels is de internationale taal. De taal van de wetenschap.

Kijk, ik snap best dat alles in het engels gaat, maar je zit gewoon in Nederland op school en je zult het daarom gewoon in het nederlands moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 20:49
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Gozer, ga je ook op spreekuur engels praten tegen je clienten omdat dat zo was bij je studie geneeskunde?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 21:10
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-12-2003 @ 20:58:

jah, op de universiteit is alles in het engels, je sluit nu je VWO af, daar is alles zo'n beetje in het nederlands(tenzij je tweetallig onderwijs doet)
Nou, het is maar wat je makkelijk vindt.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 21:11
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-12-2003 @ 21:31:
Ik heb geen PWS hoeven maken (heb oude stijl gedaan), maar ik vind het heel logisch dat het in het Nederlands moet: je woont in Nederland. Als je het in het per se in het Engels wilt doen, dan verhuis je naar Engeland of Amerika.
precies..
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 21:11
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 25-12-2003 @ 21:49:
Gozer, ga je ook op spreekuur engels praten tegen je clienten omdat dat zo was bij je studie geneeskunde?
hihi. that's the point..
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 21:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 25-12-2003 @ 22:10:
jah, op de universiteit is alles in het engels, je sluit nu je VWO af, daar is alles zo'n beetje in het nederlands(tenzij je tweetallig onderwijs doet)
Nou, het is maar wat je makkelijk vindt.
Ik heb o.a. een jaar tweetalig gedaan, inderdaad.

Engels vind ik gewoon makkelijker dan Nederlands, voor zo'n project.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-12-2003 @ 22:31:
Dan had je tweetalig moeten blijven doen, dan had het misschien wel gemogen. Je doet nu gewoon vwo, niks aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 21:43
Tolchok
Tolchok is offline
mijn pws is in het duits
dit omdat een van de twee vakken duits is, duh.
Oud 25-12-2003, 21:55
hi
hi is offline
Ik heb niet het idee dat onze topic starter moeilijk is maar (zeer) apart! Waarom zou dat niet mogen? Daarom hoef je het niet met hem eens te zijn want dat ben ik ook niet. Ik vind het helemaal niet raar dat je e PWS in het engels wilt doen. Ik ken iemand die samen met iemand anders de PWS deed over een geschiedenis onderwerp en het in een klassieke taal schreef
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 22:02
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:

pfff...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-12-2003, 23:33
A loved one
A loved one is offline
Ik doe tweetalig, en ik ga mijn PWS wel in het Engels doen, om een paar redenen. Ik moet sowieso een PWS in het Engels maken, dat is iets wat je voor je IB moet halen, om je certificaat daarin te halen. De school zegt dan: dan mag je PWS voor school ook in het Engels, dan hoef je het niet dubbel te maken.
En ik wil later graag iets in de richting van de Engelse taal gaan doen, Engels studeren of literatuur, zoiets, dus dan is het handiger om het in het Engels te maken.
Bovendien schrijf ik makkelijker in het Engels dan in het Nederlands. Dus dat kan ik wel begrijpen.

Maar goed, zolang het bij jou niet mag, kan je daar weinig aan doen. Je kunt natuurlijk wel gaan klagen, maar ach... zullen ze daar iets mee gaan doen? Als je lang genoeg zeurt, maken ze misschien wel een uitzondering voor je je weet maar nooit
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 23:58
Verwijderd
Citaat:

Ik ook, als de litaratuur in het engels is, dan kun je veel overschrijven
Met citaat reageren
Oud 25-12-2003, 23:59
Balance
Balance is offline
Dan Engels veel gesproken wordt op je vervolgstudie, betekent niet dat direct alle docenten van het vwo verplicht zijn om Engels te kunnen lezen. Degene die jouw profielwerkstuk nakijkt kan misschien helemaal niet zo goed Engels. Dat zal dan ook wel de reden zijn dat diegene geen docent Engels is geworden.

Een vriendin van mij maakt haar pws overigens voor frans, maar mag hem in het Nederlands schrijven (het gaat over de tour de france).
Oud 26-12-2003, 02:06
Tiño
Tiño is offline
wij mogen het gewoon in het Nederlands doen , er is trouwens best iets mis met je als je als Nederlander liever in het Engels over biologie schrijft, of knip-plak je je PWS? dan snap ik het wel,maar anders is het n beetje overdreven om hier te gaan ''patsen'' met je Engelse schrijfvaardigheid, maar dat zal wel niet he , FA...
Oud 26-12-2003, 11:01
chris9 tje
chris9 tje is offline
De meeste tentamens krijg je gewoon in het nederlands hoor... dus je zult zoiezo het engels uit je studieboeken moeten kunnen vertalen naar het nederlands.... Termen niet altijd, maar dat hoeft in je PWS ook niet lijkt me....

Ik had vorig jaar een docent Chemie die de Nederlandse termen vaak niet kon bedenken en die daarom maar in het Engels deed... Hij wist op een gegeven moment niet eens het nederlandse woord voor concentration....

en anders doe je Engels als tweede vak bij je PWS, dan mag het misschien wel?
Reageren

Regels voor berichten