Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2004, 19:12
Verwijderd
Hoi. Misschien is dit al geweest, maar ik ben lui en ik heb geen zin om te zoeken, het is hier geen GoT (bovendien is dat down).

Ik heb nu XP geïnstalleerd op mijn (enige) harde schijf. Die is ingedeeld in vier partities die allemaal NTFS-geformatteerd zijn. Nu wil ik toch wel Windows 98 erop zetten om te kunnen LANnen met een andere oude bak (Duke Nukem etc. en nee, DOSbox werkt daar niet mee, laat staan met LAN).

Het probleem is ten eerste natuurlijk dat mijn partities NTFS zijn. Nu kan ik op zich wel éen partitie (de laatste) leegmaken en hem overnieuw in FAT32 formatteren. Maar als ik daar dan Windows 98 op installeer, kan ik daar dan ook van booten? Of móet het per se op de eerste partitie staan? Ik heb namelijk niet zo'n trek mijn hele C-schijf leeg te gooien.

BVD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2004, 21:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 03-01-2004 @ 20:12:
Het probleem is ten eerste natuurlijk dat mijn partities NTFS zijn. Nu kan ik op zich wel éen partitie (de laatste) leegmaken en hem overnieuw in FAT32 formatteren. Maar als ik daar dan Windows 98 op installeer, kan ik daar dan ook van booten? Of móet het per se op de eerste partitie staan? Ik heb namelijk niet zo'n trek mijn hele C-schijf leeg te gooien.

BVD
Waarom per sé een hele partitie leegmaken? Ik neem aan dat je heus geen 20GB nodig hebt voor die spielerei, dus zou ik fijntjes een GB'tje of 4/5 van een huidige partitie knibbelen met Partition Magic, daar FAT32 van maken.

Vervolgens prop je een Windows 98-CD in je bak, booten en installeren op (wat dan je) C (is). Je bootrecord wordt wel vernaggeld, maar dat kun je f1x0r3n door met de Windows XP-CD te recoveren; die maakt dan automagisch een multibootje aan.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 11:40
Verwijderd
OK. Ik heb namelijk op GoT gelezen dat het niet werkt tenzij beide OS'en toegang hebben tot de primaire (en actieve) partitie (dat zou dus betekenen dat je C-partitie bij een multiboot altijd FAT32 moet zijn ), en als ik de laatste partitie van mijn schijf gebruik is die dus niet actief, maar dat wordt gefikst door de recovery van XP?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 18:56
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2004 @ 12:40:
OK. Ik heb namelijk op GoT gelezen dat het niet werkt tenzij beide OS'en toegang hebben tot de primaire (en actieve) partitie (dat zou dus betekenen dat je C-partitie bij een multiboot altijd FAT32 moet zijn ), en als ik de laatste partitie van mijn schijf gebruik is die dus niet actief, maar dat wordt gefikst door de recovery van XP?
Hm, daar stel je eens wat... Behoort "gewoon proberen" niet tot de mogelijkheden? Het is dat ik totaal geen behoefte heb aan een DOS-partitie, anders had ik 't ter plekke even geprobeerd :/
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 21:22
Verwijderd
Hehe Ik heb het geprobeerd, en Windows 98 wil niet installeren op een partitie die niet de eerste is, helaas. Ik heb het dus nu even met een noodgreep zo opgelost, dat ik een oude 4,3 GB-schijf als primary slave erin heb hangen, daar een volledige Win98 bootpartitie op, en die wissel ik in het BIOS om (met first boot device HDD0 of HDD1 dus).

Ik vraag me alleen af of dat niet slecht is voor de PC/het BIOS, dat er zovaak gewijzigd en gereset wordt. Ik heb toch liever een iets definitievere oplossing
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 21:52
Unexplained
Unexplained is offline
Het heeft niet zo zeer met de eerste partitie te maken, maar de bootbestanden moeten onder de 1023e cylinder staan. Voor zover ik mij kan herinneren.

Enfin, over een andere boeg: heb je niet ergens een harde schijfje van ~4 GB rondslingeren welke je kunt gebruiken voor win98?

Wéér over een andere boeg. Ik neem aan dat je pc aardig up2date is qua specificaties. Je zegt dat je oude spellen wilt spelen. Dit betekent dat je capaciteit over hebt, niet waar? Welnu, er bestaat een programma genaamd 'vmware'. Onder vmware kun je zo'n beetje elk besturingssysteem emuleren onder je huidige besturingssysteem. Zelf gebruik ik het om Linux te draaien onder WinXP op m'n laptop. Maar Win98 werkt er ook prima op. Okee, het is iets langzamer dan native, maar nog steeds zeer acceptabel.
Oud 04-01-2004, 21:57
Martin
Martin is offline
VMWARE klinkt erg interessant, ik zit nu op de site maar kom er niet helemaal uit welke ik moet downloaden, kan jij mij vertellen welke ik moet hebben?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2004, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 04-01-2004 @ 22:57:
VMWARE klinkt erg interessant, ik zit nu op de site maar kom er niet helemaal uit welke ik moet downloaden, kan jij mij vertellen welke ik moet hebben?
Is het gratis dan? Die tien seconden die ik erop gegoogled heb, gaven mij de indruk dat je ervoor moest betalen
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 00:53
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2004 @ 22:22:
Hehe Ik heb het geprobeerd, en Windows 98 wil niet installeren op een partitie die niet de eerste is, helaas.
Dat klopt. Maar je kan, met behulp van Partition Magic, je XP-partitie wel een stukje opschuiven, zodat je er een GB of 2 ruimte vóór hebt staat, waar je dan 98 opzetten kunt. Daar zet je dan een active FAT32-partitie op en installeert vervolgens 98 en zet met de XP-cd de MBR weer goed. (Eventueel moet ook de NTFS van XP op active staan. Dat weet ik niet zeker. De FDISK van Microsoft doet daar moeilijk over, maar met Partition Magic lukt dat wel.)
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 08:12
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als C niet FAT is, gaat Win98 zeiken, is mijn ervaring. Daarom; als je win98-NT multiboot wilt. Altijd eerst 98 op C: (FAT32) installeren, daarna NT/2000/XP/Longhorn.
Oud 05-01-2004, 11:20
Verwijderd
Citaat:
hppa schreef op 05-01-2004 @ 01:53:
Dat klopt. Maar je kan, met behulp van Partition Magic, je XP-partitie wel een stukje opschuiven, zodat je er een GB of 2 ruimte vóór hebt staat, waar je dan 98 opzetten kunt. Daar zet je dan een active FAT32-partitie op en installeert vervolgens 98 en zet met de XP-cd de MBR weer goed. (Eventueel moet ook de NTFS van XP op active staan. Dat weet ik niet zeker. De FDISK van Microsoft doet daar moeilijk over, maar met Partition Magic lukt dat wel.)
OK, en hoe precies zet ik die MBR weer goed met de XP-setup-CD dan? Met Automated System Recovery (daar heb je toch diskettes voor nodig? ) of met de optie 'R' (waarna je een enorm l33t3 h4x0ring debugging console ervoor krijgt in DOS-style).

BVD
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 18:39
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-01-2004 @ 12:20:
OK, en hoe precies zet ik die MBR weer goed met de XP-setup-CD dan? Met Automated System Recovery (daar heb je toch diskettes voor nodig? ) of met de optie 'R' (waarna je een enorm l33t3 h4x0ring debugging console ervoor krijgt in DOS-style).

BVD
In de 13373 h4x0r1ng debugging console ros je "FIXMBR".
Met citaat reageren
Oud 05-01-2004, 18:51
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-01-2004 @ 00:39:
Is het gratis dan? Die tien seconden die ik erop gegoogled heb, gaven mij de indruk dat je ervoor moest betalen
Als je online komt, is het gratis.
Reageren

Regels voor berichten