Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-04-2002, 21:54
Isa
Isa is offline
jawel mensen, de meeste depressies zijn een lichamelijke ziekte, namelijk bloedontsteking, ontsteking van de rode bloedcellen waardoor het bloed slechter naar de hersenen stroomt waardoor je op een of andere manier depressief word.
dus de volgende keer dat je naar de dokter gaat vraag om een test om te kijken of je bloedontsteking hebt en zo ja dan moet je geen antidepressiva maar antibiotica nemen.

vooral als je weet dat je depressie erfelijk is is het aan te raden naar de dokter te gaan, dan is het waarschijnlijk gewoon bloedontsteking.

Brone TV
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-04-2002, 22:06
Verwijderd
Hmm, dus als mijn ouders overlijden, mijn schoolklas bij een schoolreis met de bus in het ravijn belandt en mijn zusje besluit zelfmoord te plegen .. en ik daardoor depressief word en het wel gehad heb, dan ga je me vertellen dat mijn problemen fysiek zijn?

Depressie > bloedontsteking.

Het zou in sommige gevallen wel 'kunnen', maar goed.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 22:22
Isa
Isa is offline
Ik zeg niet dat alle gevallen van depressie bloedontsteking zijn maar vele wel, vooral degene die eigenlijk onverklaarbaar en zonder reden beginnen. vooral in de puberteit.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 23:31
Nena21
Nena21 is offline
Onzin..depressies hebben altijd een oorzaak.
Er zijn altijd dingen gebeurd die depressies veroorzaken.
Oke sommige zijn er misschien wat gevoeliger voor,maar het heeft te maken met verschillende factoren,niet alleen maar omdat het in je bloed zit
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 23:55
ExeCute
ExeCute is offline
Citaat:
Celesta schreef:
Onzin..depressies hebben altijd een oorzaak.
Er zijn altijd dingen gebeurd die depressies veroorzaken.
Oke sommige zijn er misschien wat gevoeliger voor,maar het heeft te maken met verschillende factoren,niet alleen maar omdat het in je bloed zit
De oorzaak kan dus zijn dat er wat mis is met je rode bloedcellen dat is heel goed mogelijk hoor, maar het kan natuurlijk ook andersom zijn dat als je je slecht voelt je lichaam ook achteruit gaat.
Maar het is zeker mogelijk dat het aan je bloed ligt
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 09:38
Nena21
Nena21 is offline
Citaat:
ExeCute schreef:

De oorzaak kan dus zijn dat er wat mis is met je rode bloedcellen dat is heel goed mogelijk hoor, maar het kan natuurlijk ook andersom zijn dat als je je slecht voelt je lichaam ook achteruit gaat.
Maar het is zeker mogelijk dat het aan je bloed ligt
Wat ik al zei: ik denk dat het een combinatie van 2 is.
Die mensen krijgen gauwer een depressie,maar er moet wel iets zijn waardoor die depressie komt opzetten,iets wat er gebeurd is ofzo
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 10:19
tacidvs
tacidvs is offline
Geef eens een bron, Meneer McCormick. Dat 'tv' overtuigd me neit erg.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 12:05
Verwijderd
ik heb het ook gehoord, niet van de tv maar van een sociotherapeut op de groep. er was een man (psychiater ofzow) en die was erachter gekomen dat alle mensen met een depressie reageerde alsof ze een ontsteking hadden. ik wist nog niet dat dat dan een bloedontsteking was maar ok, kan best kloppen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 18:48
Isa
Isa is offline
Citaat:
Celesta schreef:

Wat ik al zei: ik denk dat het een combinatie van 2 is.
Die mensen krijgen gauwer een depressie,maar er moet wel iets zijn waardoor die depressie komt opzetten,iets wat er gebeurd is ofzo
helemaal niet. er zijn zoveel mensen (jongeren) die depressief zijn terwijl ze daar eigenlijk geen goede reden voor hebben.
natuurlijk verhoogt een negatieve ervaring de kans of de intensiteit van de depressie, maar verder ligt het ook gewoon aan het bloed. volgens mij omdat als de bloedvaten ontstoken zijn, ze minder snel bewegen, dus dan moeten de hersenen zuinig zijn op hun energie, dat veroorzaakt depressie, er word geen tijd meer verspilt aan emoties of gedachten. depressieve mensen zijn dan ook lusteloos.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2002, 19:02
Verwijderd
bloedontsteking?

het heeft toch met neurotransmitters en al die zooi te maken, maar niet met je bloed??!!

je kunt ook niet aan iemands bloed zien of iemand depressief is
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 15:06
Isa
Isa is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
bloedontsteking?

jazeker.

het heeft toch met neurotransmitters en al die zooi te maken, maar niet met je bloed??!!

je hersenen hebben zuurstof nodig om energie te krijgen. zuurstof word opgeslagen in de rode bloedcellen. op een of andere manier verhindert bloedontsteking dat zuurstof efficient in de hersenen komt, dus de hersenen moeten bezuinigen en er word minder energie verspilt aan emoties en motivatie etc. dus word je depressief, want ook de geluksneurotransmitter serotonine word minder geproduceerd.

je kunt ook niet aan iemands bloed zien of iemand depressief is
niet altijd, maar er valt heel wat uit af te lezen. als iemand bloedontsteking heeft is de kans heel groot dat die persoon depri is iig. verder valt ook angst en stress af te lezen uit het bloed.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 17:18
Verwijderd
owjah ik vat het al (zeg het maar als ik het fout heb hoor)

oorzaak depressie kan zijn:

tekort serotonine (dat woord wist ik niet meer )

oorzaak tekort serotonine kan zijn:

"bloedontsteking"

maar wat voor verschijnselen krijg je dan bij bloedontsteking, behalve depressie..?

Krijgen je organen dan ook minder zuurstof..? Dat zou dan wel moeten lijkt me.....

En het is dan iig iets anders dan aderontsteking.

Het kan dus volgens jou dat mensen al jaren "bloedontsteking" hebben en al jaren depressief zijn, maar er verder geen lichamelijke schade aan ondervinden..?

Is het algemeen wetenschappelijk aangenomen, of is het een nieuwe theorie, zijn er bewijzen voor..?

(sorry als ik dom praat hoor )

xxx

Alicia
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 18:31
tacidvs
tacidvs is offline
Inderdaad, we hebben nog steeds geen schaduw van een bron gezien. Daarbij komt, dat jouw expertise op dit gebied 'niet algemeen aanvaard' is.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 18:59
ExeCute
ExeCute is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Inderdaad, we hebben nog steeds geen schaduw van een bron gezien. Daarbij komt, dat jouw expertise op dit gebied 'niet algemeen aanvaard' is.
Als mensen zeggen dat ze depressief zijn of als ze snijden vraag je toch ook niet naar bronnen maar geloof je het toch ook meteen

Als je zo graag alles wilt bewijzen bewijs dan maar eens dat het niet kan
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 10:43
Isa
Isa is offline
Citaat:
owjah ik vat het al (zeg het maar als ik het fout heb hoor)
oorzaak depressie kan zijn:
tekort serotonine (dat woord wist ik niet meer )
oorzaak tekort serotonine kan zijn:
"bloedontsteking"
maar wat voor verschijnselen krijg je dan bij bloedontsteking, behalve depressie..?
Krijgen je organen dan ook minder zuurstof..? Dat zou dan wel moeten lijkt me.....

dat weet ik allemaal niet, ik ben geen expert en heb het ook maar op TV gezien bij een of andere docu.

En het is dan iig iets anders dan aderontsteking.
Het kan dus volgens jou dat mensen al jaren "bloedontsteking" hebben en al jaren depressief zijn, maar er verder geen lichamelijke schade aan ondervinden..?

ik denk het. alhowel, depressieve mensen leven sowieso een stuk korter, misschien komt dat door bloedontsteking, ik weet het niet.

Is het algemeen wetenschappelijk aangenomen, of is het een nieuwe theorie, zijn er bewijzen voor..?
(sorry als ik dom praat hoor )
xxx
Alicia
op de docu die ik zag iig wel.

Citaat:
tacidvs schreef:
Inderdaad, we hebben nog steeds geen schaduw van een bron gezien.

kan ik het helpen dat ik niet kan herrineren hoe alle programma's waar ik naar kijk heten?

Daarbij komt, dat jouw expertise op dit gebied 'niet algemeen aanvaard' is.
ik ben geen expert en heb het ook maar gezien op TV. ik probeer jullie te helpen door erop te wijzen dat sommigen van jullie misschien in wezen niet geestelijk 'ziek' zijn, (depressief), maar dat er een lichamelijke oorzaak is. als jij dit niet wilt geloven omdat er niet met een goede bron kan aankomen moet jij dat weten. het is niet het doel van dit topic om mensen die mij niet geloven te overtuigen, maar het doel is gewoon sommigen van jullie te helpen door dit soort info te geven.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2002, 20:55
tacidvs
tacidvs is offline
@Kenny McCormick: Niet dat ik iets tegen je heb, afgezien dat je redeneren nogal zwak overkomt, maar ik vraag me af of iemand met dit soort twijfelachtige informatie geholpen is. Het schept alleen maar meer onzekerheid.

Maar, opbouwende kritiek, ik ben zo vrij geweest even rond te neuzen:

http://www.canvas.be/overleven/2002_...eschermen.html
Even doorklikken op meer informatie, maar dan heb je ook maar twee paragraafjes gehad waar iets als 'bloedontsteking' uit valt af te leiden en dan nog maar als een ononderbouwde hypothese van iemand.

Dit komt van google: depressie+bloed. Probeer zelf ook een paar links, want mijn pc zat te mutsen met acrobat en internal errors.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

ik probeer jullie te helpen door erop te wijzen dat sommigen van jullie misschien in wezen niet geestelijk 'ziek' zijn, (depressief), maar dat er een lichamelijke oorzaak is.
maar of die bloedontsteking nou wél of niet bestaat......
depressie is sowieso lichamelijk vanwege die neurotransmitterzooi.
Antidepressiva werken tegen de lichamelijke veranderingen, de veranderingen in de hersenen, die zich voordoen bij depressies.

Die hele bloedontsteking daar had ik nog nooit van gehoord maar daarvoor wist ik ook al dat iemand zonder geestelijke oorzaken depressief kan worden.

Sorry dat ik het zow beroerd uitleg met die "neurotransmitterzooi" maar ik ben ook geen expert

xxx

Alicia
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 20:26
Isa
Isa is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
@Kenny McCormick: Niet dat ik iets tegen je heb, afgezien dat je redeneren nogal zwak overkomt,

mwa,redenering, ik heb het ook maar gewoon overgenomen van TV. ik heb niet eens een redenering.

maar ik vraag me af of iemand met dit soort twijfelachtige informatie geholpen is. Het schept alleen maar meer onzekerheid.

ik zie niet in hoe het slecht zou kunnen zijn. nu mensen deze info hebben kunnen ze er of niks mee doen ,geen negatieve gevolgen dus verder, of naar de dokter gaan om hun bloed te checken. en met een beetje geluk (of juist niet, tis maar hoe je het bekijkt) ontdekken ze dat de oorzaak van hun depressie lichamelijk is, zodat ze er wat aan kunnen doen met antibiotica ofzo. het spaart een hele hoop ellende als dat gebeurt.

Maar, opbouwende kritiek, ik ben zo vrij geweest even rond te neuzen:

http://www.canvas.be/overleven/2002...deschermen.html
Even doorklikken op meer informatie, maar dan heb je ook maar twee paragraafjes gehad waar iets als 'bloedontsteking' uit valt af te leiden en dan nog maar als een ononderbouwde hypothese van iemand.

Dit komt van google: depressie+bloed. Probeer zelf ook een paar links, want mijn pc zat te mutsen met acrobat en internal errors.

K, ik zal kijken. zeker aangezien ikzelf ook een beetje boel depri en eenzaam begin te worden, maar dat van mij heeft een hele duidelijke redenm, dat zit niet in het bloed.

Citaat:

maar of die bloedontsteking nou wél of niet bestaat......
depressie is sowieso lichamelijk vanwege die neurotransmitterzooi.

ik noem een neurotransmitter-ziekte niet echt lichamelijk.
want dan moeten alle zogenaamde geestelijke ziekten (schizofrenie,psychose,autisme,ADHD,etc) beschouwen als lichamelijk. tenslotte zitten al die ziekten in de hersenen.
wat dat betreft is idd alles lichamelijk, tenminste als je ervanuit gaat dat bewustzijn in de hersenen zit.

Antidepressiva werken tegen de lichamelijke veranderingen, de veranderingen in de hersenen, die zich voordoen bij depressies.

als er sprake is van bloedontsteking zou je dat eigenlijk symptoombestrijding kunnen noemen.
ziekte=depressie
oorzaak=bloedontsteking (tis maar een voorbeeld,ik zeg niet dat er altijd sprake is van bloedontsteking)
gevolg=minder zuurstof naar de hersenen,waardoor o.a. minder serotonine-transmitters opgewekt worden in de hersenen.
wat die antidepressiva doen is de hersenen een energiestoot geven om het lage serotoninepeil hoger te leggen, ipv zich te richten op de oorzaak van het lage peil, namelijk de ontsteking.
eens/oneens?

Die hele bloedontsteking daar had ik nog nooit van gehoord maar daarvoor wist ik ook al dat iemand zonder geestelijke oorzaken depressief kan worden.
Sorry dat ik het zow beroerd uitleg met die "neurotransmitterzooi" maar ik ben ook geen expert
xxx
Alicia
d'r is niks beroerds aan hoor.

Kenny (die ook geen expert is in neurologie maar dat wel zou willen zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 21:46
Verwijderd
jah neurologie =

maarruh....
zuurstoftekort in de hersenen heeft over het algemeen behoorlijk grote gevolgen.
D8 ik zow....

Dus het komt voor mij een beetjuh onlogisch over dat een zuurstoftekort alleen een laag serotonine-peil verzoorzaakt en verder nix.

Ik heb er wel over naged8 van HOE het komt dat er dan minder serotonine wordt geproduceerd, tuurlijk is er een reden voor. Maar ik weet eigenlijk nix van zo'n bloedontsteking en ik zou niet weten waar ik het zou moeten zoeken.

Voor mij is een geestesziekte sowieso lichamelijk wanneer je het kunt verhelpen met medicijnen.
Maar depressiviteit daar kom je meestal toch niet uit zonder therapie, dus is het ook "geestelijk".
Jah alles is lichamelijk, de geest is iets lichamelijks in principe, naja...lichamelijk is dan weer een fout woord...

Antidepressiva geven de hersenen volgens mij geen energiestoot...d8 ik...
Ze zorgen dat het serotonine in mindere mate wordt afgebroken en nog iets..

Ik ben het ermee eens dat antidepressiva zich niet richten op de oorzaak, wat de oorzaak dan ook moge zijn.

Maar vind jij het dan niet een beetjuh onlogisch klinken, zo'n bloedontsteking..?

Najaah op zich wel interessant dit.
Ik ga voortaan maar weer eens nadenken over dit soort dingen ipv moeilijk doen over vage jongens..

xxx

Alicia
Met citaat reageren
Oud 01-05-2002, 22:16
tacidvs
tacidvs is offline
Willen jullie graag wat te zeggen hebben ofzo? Allemaal loze theorie, vage ideeën en onbeargumenteerde meningen die zomaar als 'info' worden bestempeld... 'cos life's so very simple, just like:...? Dream on...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 15:29
Isa
Isa is offline
Citaat:
jah neurologie =

maarruh....
zuurstoftekort in de hersenen heeft over het algemeen behoorlijk grote gevolgen.
D8 ik zow....

hangt er natuurlijk vanaf hoe groot dat tekort is en hoelang het duurt. bloedontsteking geeft natuurlijk lang niet zo'n groot tekort als ehm, gewurgd worden ofzo.

Dus het komt voor mij een beetjuh onlogisch over dat een zuurstoftekort alleen een laag serotonine-peil verzoorzaakt en verder nix.

natuurlijk kunnen er ook andere factoren in het spel zijn en dat zal ook vaak het geval zijn.

Ik heb er wel over naged8 van HOE het komt dat er dan minder serotonine wordt geproduceerd, tuurlijk is er een reden voor. Maar ik weet eigenlijk nix van zo'n bloedontsteking en ik zou niet weten waar ik het zou moeten zoeken.

ik weet er ook niet veel van hoor, heb 't ook maar gehoord op TV.

Voor mij is een geestesziekte sowieso lichamelijk wanneer je het kunt verhelpen met medicijnen.

dan is vrijwel alles lichamelijk. nouja, je kunt ziektes iig minder erg maken, natuurlijk niet altijd genezen.

Maar depressiviteit daar kom je meestal toch niet uit zonder therapie, dus is het ook "geestelijk".

ach, het hangt maar van je definitie af van geestelijk/lichamelijk.
tenslotte is de scheiding tussen lichaam en geest soms erg vaag.

Jah alles is lichamelijk, de geest is iets lichamelijks in principe, naja...lichamelijk is dan weer een fout woord...

Als gelover in een ziel gescheiden van het lichaam ben ik het daar niet helemaal mee eens maar das een beetje offtopic.

Antidepressiva geven de hersenen volgens mij geen energiestoot...d8 ik...
Ze zorgen dat het serotonine in mindere mate wordt afgebroken en nog iets..

zou kunnen. ook wat dat betreft ben ik geen expert.

Ik ben het ermee eens dat antidepressiva zich niet richten op de oorzaak, wat de oorzaak dan ook moge zijn.

Maar vind jij het dan niet een beetjuh onlogisch klinken, zo'n bloedontsteking..?

niet echt. hersenen hebben zuurstof nodig voor activiteit, zuurstof zit in rode bloedcellen, ontsteking verhinderd op een of andere manier dat de rode bloedcellen efficient de hersenen bereiken. klinkt logisch imho.

Najaah op zich wel interessant dit.
Ik ga voortaan maar weer eens nadenken over dit soort dingen ipv moeilijk doen over vage jongens..
xxx
Alicia
ach er is tijd zat in een dag voor zowel vage jongens als wetenschappelijk gelees, niet?

Citaat:
tacidvs schreef:
Willen jullie graag wat te zeggen hebben ofzo?

ik beslis zelf wel waar ik over praat.
Allemaal loze theorie, [/b]
waarom zou een theorie die ik op een wetenschappelijke docu heb gezien loos zijn?

vage ideeën en onbeargumenteerde meningen die zomaar als 'info' worden bestempeld...

het is hoe dan ook info. of het waar is is een tweede maar wetenschappelijke docu's hebben geen reden om onzin te verspreiden dus ik neem het aan als waar. als jij dat niet doet:best.

'cos life's so very simple, just like:...? Dream on...

Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 16:12
tacidvs
tacidvs is offline
Laat die al dan niet (non-)info maar zitten dan, zucht.

Dat verhaal over zuurstof in je hersenen is ook onzinnig. De kleine bloedsomloop krijgt voorrang op de grote, als de rode bloedcellen minder zuurstof vervoeren, gaat het hart harder werken. Als jouw verhaal over zuurstuftekort waar zou zijn, zou een depressie dodelijk zijn, als ze lang genoeg duurde. Schade aan zenuwcellen is (bijna) altijd onherstelbaar, zeker als die schade ontstaat door chronisch zuurstoftekort.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 16:01
Isa
Isa is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Laat die al dan niet (non-)info maar zitten dan, zucht.

Dat verhaal over zuurstof in je hersenen is ook onzinnig. De kleine bloedsomloop krijgt voorrang op de grote, als de rode bloedcellen minder zuurstof vervoeren, gaat het hart harder werken.

niet als dat niet noodzakelijk is.

Als jouw verhaal over zuurstuftekort waar zou zijn, zou een depressie dodelijk zijn, als ze lang genoeg duurde.

waarom? juist doordat de hersenen zuinig zijn tijdens de depressie is dat niet zo.

Schade aan zenuwcellen is (bijna) altijd onherstelbaar, zeker als die schade ontstaat door chronisch zuurstoftekort.
er is geen sprake van schade, alleen van zuinigheid. cellen kunnen ook met iets minder zuurstof overleven.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 13:16
tacidvs
tacidvs is offline
Mmm, da. Ik heb altijd maar aangenomen dat hersenen alleen maar genoegen namen met de optimale hoeveelheid zuurstof. Misschien ligt het daar in, dat je cellen gewoon niet weten wat goed voor ze is. Maar ik zou tacidvs niet zijn, als ik niet om enig bewijs vroeg. Dit is tenslotte strijdig met mijn algemene biologische kennis.

Dus: "Kun je dat op hard maken?"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten