Het feit dat ikzelf weinig publiceer op deze site, neemt niet weg dat ik er redelijk veel lees. Daarom lijkt het mij tijd voor een korte overpeinzing en een persoonlijke - met jullie gedeelde - evaluatie.
Allereerst is het duidelijk dat ieder zijn of haar plek kent op dit forum. Krummeltje is geliefd om haar verhalen, Renard ‘ gehaat ‘ om zijn houding, LUH is de milde toezichthouder die zelden de zweep hanteert en Flashman is het levende bewijs dat niet elke reactie steekhoudend hoeft te zijn.
Elk is nodig om dit forum draaiende te houden. Overal moet namelijk ruzie zijn -dat is een van de oudste wetten van de mensheid. Ook moet overal iemand de beste zijn, de liefste, de stoerste. Het zit in de mens om te wedijveren, maar solisten worden ' maar ' raar gevonden.
Zo ook op dit forum: de kleine maatschappij.
Omdat in elke maatschappij een hiërarchie bestaat, zal ik de mijne - in de vorm van een top 5- kenbaar maken. Ik zal proberen dieper in te gaan op de waarde van de schrijfsels, maar ook op de toekomst van de schrijvers in de literaire wereld.
Top 5
- Eervolle vermelding vooraf voor LUH. Hij haalt de top vijf niet omdat hij niet goed genoeg is, maar omdat ik denk dat hij beter tot zijn recht komt als lezer dan als schrijver.
5. Renard
Nog niet goed. Veel te warrig in zijn formuleringen, veel te hoogdravend in zijn thema's. Het is dan lastig iets aan te nemen van een zeventienjarige met een grote mond. Niettemin lijkt hij te beseffen dat schrijven zijn leven moet worden, of zelfs al is, waardoor hij zeer snel, voor zover ik het kan inschatten, zal groeien als schrijver. Houdt meneer vervolgens zijn ego onder de duim, en is hij in staat concessies te maken die zijn teksten slechts ten goede zullen komen, dan zie ik hem binnen enkele jaren in aanmerking komen voor een mogelijke publicatie van zijn eerste boek. Maar ik vrees het zwarte gat waarin hij - vol van zichzelf - daarna zal belanden.
4. Orchid
Verraste mij onlangs met een verhaal dat mysterieus was van opzet, dat rake zinnen kende en nergens bezweek aan een overdaad van pretenties. Haar andere verhalen staan vooralsnog in schril contrast met dit ene verhaal. Ik weet dan ook niet of het verhaal een toevalstreffer was, of een voorbode van wat gaat komen. Voorlopig lijkt Orchid mij te grillig om daadwerkelijk door te breken als schrijfster. De kwaliteit heeft ze echter wel. Ze moet alleen leren dat schrijven naast een gevoelskwestie, ook een kwestie van noeste, regelmatige arbeid is.
3. Krummeltje
Verreweg de makkelijkste toon in dit gezelschap. Toegankelijk, volwassen maar, en dit is het grote nadeel, vooralsnog inhoudloos. Er zijn duizenden die dit soort thema's als leidraad voeren, daar onderscheid je je niet van (wat nodig is om in de kijker te komen van uitgeverijen) Mijn advies: werk aan je inhoud, je stijl is prima en je toon natuurlijk. Maar onderschat de schrijfwereld niet, want die is niet altijd leuk. Leer omgaan met kritiek - voor zover je dat nog niet kunt - en leer.
2. Juliettebinoche
Zeer gedreven, jonge schrijfster. Ziet schrijven als een uiting van zichzelf, maar verliest niet uit het oog dat autobiografische onzin de lezer slechts irriteert. Kortom: ze overziet haar teksten en durft erin te schrappen. Ze denkt na bij elk woord, bij elke zin. Dat vergeten veel mensen. Ook is dit meisje niet zo vol van zichzelf als anderen, waardoor ze leergierig is. Als zij doorgaat, verwacht ik dat ze ooit zover zal zijn om een goede roman te publiceren en daarna nog betere romans.
1. Tisch
Het weinige werk dat hij op deze site publiceert, is haast altijd van hoge kwaliteit. In zijn reacties toont hij bevlogenheid voor het schrijven gekoppeld aan een zeer goed inzicht in de schrijfwereld. Omdat ik hem ken en weet waar hij momenteel aan werkt, is hij de meest logische nummer 1 op deze site.
|