Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2001, 16:21
illegale kat
illegale kat is offline
Wat houd dat beroep nou eigenlijk precies in.
Ik weet dat je je dan bezig houd met het ontwerpen van design. Dat kan dus zijn van meubels tot vorken en messen. maar is dat alles?
Hoe gaat het eigenlijk allemaal te werk.
Werk je voor jezelf of voor een bedrijf?
Werk in je opdracht van klanten of maak je gewoon wat met de hoop dat iemand het ooit wilt kopen?
Bestaat er een vast inkomen voor dat baan?

Graag reactie`s.
Alvast bedankt

Michel
Oud 05-12-2001, 16:36
Verwijderd
hoe kan je nou weer design ontwerpen?? ontwerpen is toch design?

of bedoel je desin? das dus stoffen, motieven ontwerpen enzo...

ik doe nu grafisch ontwerp en multimedia ontwerp. hmm
misschien bedoel jij industrieel ontwerp? das dus echt van alles wat 3D is ontwerpen, dus koffiezetters, telefoons enzo..

design ontwerp heb ik iig nog nooit van gehoord, misschien bedoel je iets anders?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2001, 16:40
Verwijderd
en over inkomsten enzo, ontwerpers kunnen meestal wel iets van 4000 tot 4500 per maand bruto verdienen. soms meer, ligt eraan hoe je gesetteld bent (eigen bedrijf, reclame bureau)

en of er toekomst in het vak zit? kijk maar eens omje heen, ALLES is ontworpen...

en vooral in de multimedia is er veel vraag naar ontwerpers/ontwikkelaars/voorbereiders..want dat heeft veel te maken met het internet.

betekent natuurlijk nie ndat je gegarandeerd een baan vind (kijk maar naar als die IT-ers met MBO die nu geen werk krijgen omdat er meer HBO-ers gevraagd worden), maar er is iig genoeg vraag naar vormgevers dus laten we het hopen...
Met citaat reageren
Oud 05-12-2001, 16:47
illegale kat
illegale kat is offline
Ik bedoel met design dus, Meubels, spullen die in huis staan voor gebruik.
Zoals stoelen tafels kasten etc
Oud 06-12-2001, 13:50
TearSong
TearSong is offline
Citaat:
illegale kat schreef:
Ik bedoel met design dus, Meubels, spullen die in huis staan voor gebruik.
Zoals stoelen tafels kasten etc
over het algemeen vallen dat soort dingen onder industrieel ontwerpen, wat je dan doet is het bedenken van nieuwe concepten die uitgevoerd kunnen worden, waarbij er dus een product ontstaat. Dit kan van alles zijn, van stoelen tot blikopeners bij wijze van spreken.

je kunt als zelfstandig ontwerper een eigen bureau hebben, maar je kunt in dienst treden bij een bestaand ontwerpbureau, als werknemer dus..of je kunt gaan werken bij de afdeling productontwikkeling van een bedrijf (bijv. de Ikea).

je inkomen kan erg verschillen, dat hangt ten eerste af van hoe goed je bent, de beste designers krijgen natuurlijk de bestbetaalde klussen en die slepen de grootste klanten binnen. Dan hangt het er nog vanaf of je in dienstverband werkt of een eigen bedrijf hebt...Een vast bedrag is dus moeilijk te noemen, maat je verdiend in ieder geval best lekker

Oud 06-12-2001, 16:35
aquafemme
aquafemme is offline
De rietveld Academie in Eindhoven is een goede school voor Industrieel ontwerpen...
Elke kunstacademie heeft wel zo'n soortgelijke richting.

Ik wil ook 'Design ontwerper' worden....

Als je idd. zoals hierboven al gezegt is een richting kiest waar veel vraag naar is.. zoals IT en multimedia.... dan ben je bijna wel verzekerd voor een baan....

IT verandert telkens... Maar over 4 jaar nadat je je opleiding hebt afgerond, dan kan het allemaal wel heel anders wezen...

Mijn profielwerkstuk heete 'Design'
Oud 07-12-2001, 14:07
TearSong
TearSong is offline
Citaat:
aquafemme schreef:
Als je idd. zoals hierboven al gezegt is een richting kiest waar veel vraag naar is.. zoals IT en multimedia.... dan ben je bijna wel verzekerd voor een baan....

hmz dat zou ik niet zo snel zeggen, de markt begint verzadigd te raken met multimedia vormgevers dus je kunt wel een baan vinden, maar dan moet je behoorlijk goed zijn in wat je doet...en als ik kijk naar het aantal studenten dat er jaarlijks bijkomt, dan duurt dat probleem nog wel even
Reageren

Regels voor berichten