Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2004, 16:25
loes1986
loes1986 is offline
heeeej mensen

ik ben nu met mn profielwerkstuk bezig die binnenkort af moet zijn maar ik kom niet uit 3 vraagjes. :confused: dat zijn de volgende:
- Welke spieren worden vooral gebruikt bij een lange afstandloper en welke bij een sprinter?
- Wat is het verschil in zuurstofaanvoer tussen een lange afstandloper en een sprinter?
- Wat is het verschil qua conditie?

ik hoop dat er snel iemand reageert want ik moet t echt hebben... :(

greetzzz van mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2004, 16:29
Chaucus
Chaucus is offline
2 Sprinter gaat voluit, maakt niet uit of hij aeroob/anaeroob loopt in n wedstrijd. Op t moment dat zuurstofschuld n probleem wordt is ie al lang bij de finish.
Langeafstandsloper mag niet verzuren en moet zn inspanningen beperken om te zorgen dat ie geen zuurstofschuld opbouwt.....Is vevelend als je nog een aantal kilometer moet....
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 18:44
loes1986
loes1986 is offline
hartstikke thnx....... nog andere kandidaten voor de 1e en 3e vraag?? websites zijn ook welkom...... pfffff wat n gedoe dat profielwerkstuk......

Laatst gewijzigd op 08-01-2004 om 19:33.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 19:36
jewel4life
jewel4life is offline
vraag1, ik wete niet of dit is wat je zoekt:

ze gebruiken volgens mij dezelfde beenspieren en alles, maar een sprinter gebruikt wit spierweefsel, en een duurloper rood spierweefsel (is bij de geboorte al vast gelegd waar je meer van hebt, je talent dus)

rode spierweefsels noem je ook wel slow twitch vezels, of oxidatieve vezels of type I vezels, en witte fast twitch vezels, of glycolytische vezels of type II vezels

In de loop van je leven worden de snelle, witte vezels langzaamaan ook rood en daarom traag.... Das alles wat ik weet ik hoop dat je er iets mee kan
Oud 08-01-2004, 20:23
loes1986
loes1986 is offline
superzzzzz!!! wat fijn dat er slimme mensen bestaan op deze aardbol

hartstikke thnx!!!

l@turzzzzz
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 12:46
Nientjuh087
Nientjuh087 is offline
Het is misschien niet het juiste antwoord maar lijkt me opzich wel logisch.

Citaat:
- Wat is het verschil qua conditie?

De lange afstandloper heeft een betere conditie.

Hij loopt een lange afstand in een zelfde tempo. Als ze uitegelopen zijn, zijn we wel buiten adem, maar weten het aardig snel weer in de hand te hebben. Ze hebben niet zo lang nodig om bij te komen van deze inspanning.

Sprinters rennen een bepaalde (korte) afstand in het snelst mogelijke tempo en zijn naderhand helemaal uitgelteld. Veel meer dan de lange afstand lopers. Zij hebben meestal ook langer de tijd nodig om weer bij te komen. Dit komt er dus op neer, dat ze een minder goede conditie hebben.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes dr mee!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 21:12
loes1986
loes1986 is offline
ik heb er vast wel wat aan bedankt!!!! echt handig die forums....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten