Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2002, 14:45
Ninnoc
Ninnoc is offline
Wat zijn nou goede franse en duitse boeken? Zet er ook even bij waar t over gaat en t genre aub
Oud 03-01-2002, 15:35
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Ik zal een aantal willekeurige titels noemen, dan kun je zelf gericht nakijken waarover de boeken gaan en of ze je aanspreken.

Voor Frans zou je enkele klassiekers kunnen lezen: Zola (bv. Au Bonheur des Dames), Sartre (bv. La Nausée en Les Jeux sont Faits), meer filosofisch), je zou ook iets kunnen lezen van Molière (Jean Baptiste Poquelin is zijn eigenlijke naam, bv. blijspelen als Les Précieuses Riducules, Le Médecin Malgré Lui, Misantrope etc.) Onthou wel dat dit blijspelen zijn uit de 17e eeuw. Het taalgebruik in Les Précieuses Ridicules is mogelijk interessant voor liefhebbers van de Franse taal. Je kunt ook iets lezen van Voltaire (een klassieker is natuurlijk Candide). Een andere klassieker is La Peste van Albert Camus.

Wil je echter contemporaine, Franse literatuur lezen dan kun je kijken naar boeken van Michel Houellebecq. Hij heeft in Frankrijk en daarbuiten veel opschudding veroorzaakt met zijn zeer maatschappijkritische boeken. In recensies wordt hij uitgemaakt voor pseudo-fascist, vrouwenhater, homohater en wat dies meer zij. Toch is hij gelauerd met de Prix National des Lettres. Zijn nieuwste boek heet Plateforme, waarin hij o.a. uithaalt naar de Islam. Ik betwijfel of dit boek al in Nederland verkrijgbaar is (in de bibliotheek). Een boek dat zeker verkrijgbaar is (zowel in het Frans als in het Nederlands) is Les Particules Elementaires (Elemantaire Deeltjes), ik meen uit 1998 of 1999.

Van de hedendaagse Duitse literatuur ben ik niet op de hoogte. Voor klassiekers kun je natuurlijk kijken naar Goethe en Schiller, maar ook naar de 20e eeuwse schrijver en nobelprijswinnaar Thomas Mann (o.a. Der Zauberberg en Tod in Venedig). Hou er rekening mee dat de boeken en verhalen van Thomas Mann van een zeer hoog niveau zijn (met name Der Zauberberg). Je kunt ook Die Blechtrommel lezen van Günther Grass, tevens een (verfilmde) klassieker.

Meer schiet me nu niet te binnen, maar er zijn vast nog bergen meesterwerken (van uiteenlopende omvang). Wellicht schiet me nog iets te binnen of vult iemand me aan. Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Saluti!
Odicanes Naso

[Dit bericht is aangepast door Odicanes Naso (03-01-2002).]
Oud 03-01-2002, 15:39
tampaszta
tampaszta is offline
Duits:
* Der Vorleser - Bernhard Schlink (jongen heeft relatie met oudere vrouw en ontdekt haar geheim)
* Narzis und Goldmund - Herman Hesse (vriendschap tussen 2 monniken, romantische stijl, erg goed)
* Homo Faber - Max Frisch (man krijgt relatie met zijn dochter)

Boeken van Bertolt Brecht zijn ook erg goed en als je van krimi's (met achtergrond) houdt, kun je bijv. Friedrich Dürrenmatt lezen.

Frans heb ik geen idee. Ik heb zelf alleen 'Au Revoir Les Enfants' gelezen.
Oud 03-01-2002, 16:50
Ninnoc
Ninnoc is offline
Odicanes Naso en tamara, heel erg bedankt.
Voor frans klinkt Michel Houellebecq wel aantrekkelijk.

Misschien handig om te weten
Duits heb ik over t algemeen niet zo'n moeite mee.
Frans is een hel voor mij, ik heb 3de klas nivo ongeveer (ik heb ook al zeker 3 jaar geen fatsoenlijk frans meer gevolgd). Maar goed franse boeken kosten me toch veel tijd, het maakt dan ook niet uit als ik een iets moeilijker boek lees, mar het wordt geen oud-franse-bijspelen
Oud 03-01-2002, 17:57
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
Frans is een hel voor mij, ik heb 3de klas nivo ongeveer (ik heb ook al zeker 3 jaar geen fatsoenlijk frans meer gevolgd). Maar goed franse boeken kosten me toch veel tijd, het maakt dan ook niet uit als ik een iets moeilijker boek lees, mar het wordt geen oud-franse-bijspelen.
Ik ben nu zelf aan Les Particules Elémentaires bezig en het Frans van Michel Houellebecq is zeer zeker niet moeilijk. Ik ben pas op pagina 79, ik kan dus nog niet zeggen wat ik ervan vind, maar de auteur houdt er een vreemde schrijfstijl op na.
Reageren

Regels voor berichten