Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2004, 17:35
jesjah
jesjah is offline
Zijn er hier nog meer mensen met Osgood Schlatter??
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 17:40
ekki
ekki is offline
Osgood Schlatter is een overbelastingsblessure van de knie tijdens de groei. Deze wordt veroorzaakt door voortdurende trek van de kniepees aan de zich ontwikkelende tuberositas tibiae, een verdikking net onder de knieschijf (figuur 1). De aandoening komt het meeste voor bij jongens tussen de 10 en 15 jaar en meisjes tussen de 8 en 13 jaar en vaker bij jongens dan bij meisjes.
De klachten zijn een warme, wat opgezette en pijnlijke bobbel onder de knie. Fietsen, traplopen, starten, stoppen, sprinten, springen, diepe kniebuigingen en het op de knieën zitten zijn meestal pijnlijk. Bij tennissen treden de klachten vooral op bij lage volleys, links-rechtsoefeningen en serveren. De klachten kunnen zowel plotseling als geleidelijk ontstaan en zijn vaak wisselend aanwezig.
De blessure heeft te maken met de groei. Kraakbeen van de groeikern van de tuberositas tibiae (de knobbel net onder de knie) kan minder belasting verdragen dan bot. Zodra de groeikern dicht is en al het kraakbeen is omgezet in bot, zullen de klachten definitief verdwenen zijn.
Meestal zijn de klachten echter al voor die tijd over. Gemiddeld duurt de blessure een half jaar, waarbij sommige spelers en speelsters slechts een paar maandenlast hebben, anderen wel twee jaar. In een heel enkel geval houdt een speler last na het bereiken van de volwassen leeftijd. In dat geval is er meestal sprake van losse botfragmenten, die operatief verwijderd kunnen worden.

Bron: http://www.knltb.nl/KNLTB/Gezondheid...ieblessure.pdf
Oud 19-01-2004, 17:57
Marsel
Marsel is offline
Vriend van me.. maar wat moet je met mensen.. leuk discusseren.. gezellig joh
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 18:15
jesjah
jesjah is offline
Ik hoef niets met ze!!
Ik was alleen benieuwd of er hier nog meer waren die het hadden, ik heb er namelijk heel veel last van.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 18:49
perfectme
perfectme is offline
Jûpz, 3 x in gips
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten