Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2004, 15:37
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Hey, in HEEL veel verhalen tref je deze structuur aan:

een zgn. sterveling, een nobody neemt het op tegen het kwaad dat drijgt de wereld te vernietigen. Vroeger of later komt hij er achter dat het om een voorbestemde rol gaat.
We vinden dit patroon terug in verhalen als Electra, The Matrix, maar ook de zelfda-video games is een goed voor beeld. Oh, harry P past ook wel in dat rijtje.

Mijn vraag aan jullie, hoe noem je zon specifike verhaal loop?
Ik wist het ooit, nu ben ik het vergeten, help me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2004, 16:09
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Een sprookje . Nee, ik heb geen idee, ik wist niet eens dat daar een naam voor was...
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 19:23
Verwijderd
Denk dat ze het op letteren wel beter zullen weten...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 21:26
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Heel even een dikke up, is er niemand die verstand heeft van verhaalstructuren ?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2004, 22:34
Verwijderd
Verdomme, ik geloof wel dat er een aparte term voor is, maar ik kan er nu niet opkomen. Ik weet in ieder geval dat er een bepaald encyclopedisch werk is met daarin alle verhaalthema's van middeleeuwse teksten en hun variaties. Zeg maar alle mogelijkheden. Zo heb je bijvoorbeeld het thema 'Man spreekt met dier' dat onderverdeelt kan worden in de subthema's 'en ontdekt dat zijn vrouw steelt', 'en mag er niets over zeggen op straffe des doods' en 'gaat een weddenschap met het dier aan' of iets in die geest.

Zoiets zou je voor hedendaagse films ook op kunnen zetten en daar zou je dan die term voor nodig hebben... Stramien en tendens zijn de termen die me telkens voor de geest komen, maar dat zijn meer algemene termen, niet verhaal-specifiek. Ik neem aan dat je niet naar termen als 'thema', 'motief' of wat dan ook zoekt? Typen fabula misschien?

LUH-3417 - Damn. Ik moet het weten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten