![]() |
|
Verwijderd
|
ff zelf op inet zoeken had waarschijnlijk al heel veel vragen beantwoord, bijvoorbeeld:
Astma Inspanningsastma specifiek (woorden moet je ff achter elkaar plakken, 't doet een beetje raar) Op die site (en ook op andere sites) is nog veel meer informatie te vinden. Laatst gewijzigd op 02-02-2004 om 19:42. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
Het is een inhaler.
![]() Er zit een soort van poeder in een apparaatje (zie plaatje) wat je op moet zuigen. Je moet dan diep inhaleren zodat het in je longen terecht komt. Je haalt het dopje van het voorste dingetje af, zet je mond erop en drukt op dat grijze ding bovenaan. Hier zit de werkzame stof in en doordat je drukt wordt het eruit "geblazen". Dat inhaleer je door terwijl je drukt diep in te ademen door het mondstuk (beetje moeilijk uit te leggen). Het is een snelle luchtwegverwijder (hij maakt je luchtweg dus wijder omdat hij, bij jou door inspanning, venauwd is). Het werkt vaak heel snel. En de werking ervan is ongeveer 4 uur, maar hoe meer je het gebruikt, hoe korter werking (maar dat is pas op hele lange termijn). Als ik jou was zou ik even naar de huisarts gaan, hij kan je dan zo nodig ook een recept voorschrijven.
Laatst gewijzigd op 03-02-2004 om 22:25. |
![]() |
|
ER zijn verschillende uitvoeringen van het ventolinapparaatje, maar ze hebben allemaal dezelfde werking. Als je ook allergisch bent voor stof kan het zijn dat je ook permanente medicijnen krijgt. Bijvoorbeeld pulmicort, deze werken 24 uur lang, maar hebben een andere werking dan ventolin.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Vroeger had ik zo'n ding als dit meisje vast heeft (maar volgens mij zijn die nu inmiddels uit de handel):
![]() Daar moest dan zo'n ding in: ![]() Dan moest je draaien en dan brak het bovenste stukje van die capsule af, waardoor hij open was. Dan moest je heel hard inhaleren om het poeder te inhaleren. Dat moet ik maximaal 2 keer, maar dat red ik niet, dus kreeg ik zo'n spray, waar Laen een plaatje van poste. Daar zit een klein spuitbusje in, wanneer je daar op drukt komt er medicijnen uit, je hoeft het dan alleen maar in te ademen. Je hebt ook nog een discus, daarin zit een rondje (discus) met een keer of 20 (?) een dosis medicijnen. Dat moet je draaien oid, dan wordt zo'n dosis doorgeprikt, waardoor je het in kan ademen. ![]() 1. is dus zo'n spray 2. een discusding 3. is nog wat anders ![]() 4. 'k zou niet weten wat of waarvoor dat is (ja, pillen, maar verder) ![]() Heb je ook nog. (De kleuren staan btw voor de medicijnen die er in zitten, donkerblauw/lichtblauw is bv ventolin, ik heb ook een donker/lichtpaarse, dat zijn onderhoudsmedicijnen.) Maar goed, wat je hier aan hebt weet ik eigenlijk ook niet. ![]() Ga ff langs je dokter. ![]() Laatst gewijzigd op 04-02-2004 om 13:33. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
ik ga inderdaad maar even naar de dokter. Vandaag weer dansles gehad. Ik kreeg al gauw na een half uurtje (best vrij heftige dans) echt heel snel ademen, heel diep, maar niet uit kunnen ademen, beklemmend gevoel op de borst etc. Maar wat ik steeds denk is, stel nou t dat geen astma of iets dergelijks is? wat is t dan? aanstellerij? omdat ik me altijd heb voorgesteld dat astma echt iets heel ergs was, is het ook nog lijkt mij, je kunt er immers aan dood gaan.
Maar omdat ik t toch altijd vrij benauwd heb met dansen, fietsen, druk doen, rennen etc. echt heel snel, maar t gaat ook redelijk snel voorbij als ik rustig doe. tenminste snel, na ongeveer 10 minuten. Ik merk dat mijn klasgenoten ook wel buiten adem raken, maar niet benauwd. en dat ze heel snel weer op gang zijn zeg maar.... hm weet echt niet wat t is, misschien toch maar even naar de dokter, maar ik vind het eng. stom he?
||
Citaat:
![]() en footprint: bedankt! (van acda en de munnik)
|
Verwijderd
|
@HelpMePlease: Misschien een stomme vraag, maar rook je?
Je gaat niet zo heel snel dood aan astma, hoor. Alle ziektes heb je in verschillende soorten en maten, astma dus ook. Lang niet iedereen met astma heeft het in heel ernstige mate. Ga naar je huisarts, daar is niks engs aan. En als het geen astma is, nah, dan weet je dat iig. En dan kan je huisarts je iig helpen met zoeken naar wat de oorzaak dan wel is. |
![]() |
||
Citaat:
En de dokter is ook niet eng, die kijkt alleen en dan stuurt hij je waarschijnlijk door naar de longarts in het ziekenhuis. Daar krijg je dan misschien een longfunctieonderzoek. Dan moet je in een apparaat blazen enzo. Is wel kick, dan zie je precies hoe goed je bent ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Altijd ziek Sihem | 87 | 08-01-2012 11:25 | |
Lichaam & Gezondheid |
Adem Essential | 10 | 19-01-2009 16:05 | |
Lichaam & Gezondheid |
Longarts (astma) Daantje_0705 | 36 | 12-09-2006 21:21 | |
Lichaam & Gezondheid |