Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2004, 19:33
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Ik zit op een musicalacademie en ik ben 2 keer in de week waarvan 1 keer in de week heel intensief bezig met dans. Op zondag als we dan echt aan conditie doen dan heb ik soms echt dat ik opeens heel erg benauwd wordt.

Maar natuurlijk hoor ik iedereen naast mij, voor mij en achter mij ook hijgen want het is supervermoeiend. Maar ik heb t idee dat t bij mij nogal extreem is, ik krijg soms ook pijn op me borst en ga echt heel heel diep adem halen en als ik uit wil ademen lijkt t alsof een soort muur zit, wat mijn uitademing tegenhoudt. snappen jullie beetje?

als ik dan tegen de lerares zeg dat ik zowat stik zegt ze doodleuk 'ja dan moet je ademhalen' ja, uh dat probeer ik.

en afgelopen zondag had ik t weer, ook met opdrukken heel erg, dan krijg ik zon beklemmend gevoel, echt benauwd. Een meisje uit min de klas die astmatisch is zei dat ik t misschien ook had en beter naar de dokter kon gaan.

aangezien ik voor heel veel dingen allergisch ben, en t dan ook benauwd krijg zou t wel kunnen dat ik zoiets zou hebben.

astma vind ik zo zwaar klinken dus zo wil ik t niet noemen, maar inspanningsastma bestaat toch ook? want ook als ik ff gefiets heb, heb ik t gevoel alsof ik een marathon afgelegd heb.

maar ik wil er graag vanaf want mijn danslerares denkt dat ik snel opgeef als ik sta te hijgen of ff met dansen kap. laatst kreeg ik een preek van 'ja als je toch stopt blijf dan thuis' maar als ik dan zeg 'k heb t benauwd' zegt ze doodleuk dat ik moet ademen..

maar ja...zo is zij.

maar wat kan ik er tegen doen? en wat is het verschil tussen gewone astma en inspanningsastma?
Oud 02-02-2004, 19:38
Verwijderd
Ga eens langs je dokter, die kan je doorverwijzen en/of zelf kijken of je eventueel astma zou hebben. En zo ja, kan hij/zij je medicijnen daartegen geven.

Van inspanningsastma heb je, voor zo ver ik weet, alleen met of na inspanning last en van 'gewone' astma kun je ook last krijgen als je in je bed ligt ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 19:39
Verwijderd
ff zelf op inet zoeken had waarschijnlijk al heel veel vragen beantwoord, bijvoorbeeld:

Astma

Inspanningsastma specifiek (woorden moet je ff achter elkaar plakken, 't doet een beetje raar)

Op die site (en ook op andere sites) is nog veel meer informatie te vinden.

Laatst gewijzigd op 02-02-2004 om 19:42.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 20:03
Verwijderd
Mijn vriend heeft dat ook, hij heeft z'n conditie nu zover opgevoerd dat hij er niet snel meer last van heeft. Dat raad ik jou dus ook aan; werk zelf aan je conditie, zodat je bij intensief dansen minder snel zonder adem komt te zitten, dan hou je het in ieder geval langer vol.
En verder kan je er misschien eens met je huisarts over praten, dat hij er nog iets op heeft ofzo...

(Conditie kan je goed verhogen met fitness, daar kunnen ze je ook goede tips geven hoe het wél en níet moet.)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 15:01
jinx
jinx is offline
Het lijkt er heel veel op dat dit inderdaad wel eens inspanningsastma zou kunnen zijn. Heb je ook weleens last van benauwdheid als je je niet hebt ingespannen? Of bevoorbeeld als het ergens heel stoffig is?

Zoniet dan heb je waarschijnlijk alleen inspanningsastma, en daar zijn medicijnen tegen die heel goed helpen. Je neemt dan voor de training/wedstijd je medicijnen in en de komende 4 tot 6 uur heb je dan nauwelijks tot weinig last (afhankelijk van hoe erg je inspanningsastma is) van benauwdheid.

Even langs de dokter dus, die kan je meer vertellen.

Owja en als je nog meer wilt weten moet je maar even een pm sturen.
Oud 03-02-2004, 15:14
Verwijderd
Een goede warming-up kan vaak ook al veel klachten voorkomen. Op internet is veel informatie te vinden (niet als vervanging van de dokter, maar wel als extra).
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 15:17
Verwijderd
astma heb je in allemaal vormen en zwaartes (of hoe je dat ook zegt)je kan het heel erg hebben maar ook een klein beetje. de meeste mensen hebben er het meeste last van bij inspanning. medicijnen als ventolin helpen dan erg goed. zelf heb ik ook astma, vanaf m'n 2e en ik heb dr op de gekste momenten last van. bij mij ligt het meer aan het weer. bij sporten heb ik nergens last van. maar de meeste astmapatienten hebben er bij sporten dus last van ik zou gewoon even langs je dokter gaan. die medicijnen helpen echt heel goed! en astma is niet zo erg hoor het went. en met medicijnen gaat het natuurlijk veel beter
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 18:28
jinx
jinx is offline
Citaat:
marrrtuuh schreef op 03-02-2004 @ 16:17:
astma heb je in allemaal vormen en zwaartes (of hoe je dat ook zegt)je kan het heel erg hebben maar ook een klein beetje. de meeste mensen hebben er het meeste last van bij inspanning. medicijnen als ventolin helpen dan erg goed. zelf heb ik ook astma, vanaf m'n 2e en ik heb dr op de gekste momenten last van. bij mij ligt het meer aan het weer. bij sporten heb ik nergens last van. maar de meeste astmapatienten hebben er bij sporten dus last van ik zou gewoon even langs je dokter gaan. die medicijnen helpen echt heel goed! en astma is niet zo erg hoor het went. en met medicijnen gaat het natuurlijk veel beter

Het varieert inderdaad per mens, maar de meeste mensen hebben er dus met sporten last van. Een beetje ventolin helpt dan heel goed.
Oud 03-02-2004, 18:42
jet
jet is offline
Citaat:
jinx schreef op 03-02-2004 @ 19:28:
Het varieert inderdaad per mens, maar de meeste mensen hebben er dus met sporten last van. Een beetje ventolin helpt dan heel goed.
ventolin is mijn buddy
Oud 03-02-2004, 21:44
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
jinx schreef op 03-02-2004 @ 16:01:
Het lijkt er heel veel op dat dit inderdaad wel eens inspanningsastma zou kunnen zijn. Heb je ook weleens last van benauwdheid als je je niet hebt ingespannen? Of bevoorbeeld als het ergens heel stoffig is?

Zoniet dan heb je waarschijnlijk alleen inspanningsastma, en daar zijn medicijnen tegen die heel goed helpen. Je neemt dan voor de training/wedstijd je medicijnen in en de komende 4 tot 6 uur heb je dan nauwelijks tot weinig last (afhankelijk van hoe erg je inspanningsastma is) van benauwdheid.

Even langs de dokter dus, die kan je meer vertellen.

Owja en als je nog meer wilt weten moet je maar even een pm sturen.
ik heb t bijna niet benauwd als ik gewoon in bed of wt dan ook lig. wel als het ergens stoffig is, maar dat kmot omdat ik daar allergisch voor ben. Dan krijg ik heel veek kriebels, dichte keel en dicht gevoel en word t ook 'heet' bij me keel en hoofd en dan word ik wel benauwd. maar ik ga denk binnenkort wel naar de dokter, want morgen weer dansles en ik wil niet steeds overkomen als iemand zonder conditie, want een conditie heb ik wel degelijk. Alleen de ene keer krijg ik t erg benauwd de andere keer wat minder
Oud 03-02-2004, 21:46
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-02-2004 @ 20:39:
ff zelf op inet zoeken had waarschijnlijk al heel veel vragen beantwoord, bijvoorbeeld:

Astma

Inspanningsastma specifiek (woorden moet je ff achter elkaar plakken, 't doet een beetje raar)

Op die site (en ook op andere sites) is nog veel meer informatie te vinden.
hele goede linken, bedankt !
Oud 03-02-2004, 21:47
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
jinx schreef op 03-02-2004 @ 19:28:
veel mensen hebben t over ventolin? is dat een pilletje ofzo die je moet innemen, of een soort neusspray of wat is het precies?
Oud 03-02-2004, 22:18
Laen
Laen is offline
Het is een inhaler.

Er zit een soort van poeder in een apparaatje (zie plaatje) wat je op moet zuigen. Je moet dan diep inhaleren zodat het in je longen terecht komt.
Je haalt het dopje van het voorste dingetje af, zet je mond erop en drukt op dat grijze ding bovenaan. Hier zit de werkzame stof in en doordat je drukt wordt het eruit "geblazen".
Dat inhaleer je door terwijl je drukt diep in te ademen door het mondstuk (beetje moeilijk uit te leggen).

Het is een snelle luchtwegverwijder (hij maakt je luchtweg dus wijder omdat hij, bij jou door inspanning, venauwd is).
Het werkt vaak heel snel. En de werking ervan is ongeveer 4 uur, maar hoe meer je het gebruikt, hoe korter werking (maar dat is pas op hele lange termijn).

Als ik jou was zou ik even naar de huisarts gaan, hij kan je dan zo nodig ook een recept voorschrijven.

Laatst gewijzigd op 03-02-2004 om 22:25.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 08:28
jinx
jinx is offline
ER zijn verschillende uitvoeringen van het ventolinapparaatje, maar ze hebben allemaal dezelfde werking. Als je ook allergisch bent voor stof kan het zijn dat je ook permanente medicijnen krijgt. Bijvoorbeeld pulmicort, deze werken 24 uur lang, maar hebben een andere werking dan ventolin.
Oud 04-02-2004, 08:32
Maarten
Maarten is offline
Ik had ook inspanningsastma maar ik heb er geen last meer van sinds ik veel ben gaan rennen...

Ik heb nooit meer van dat hese gehijg YES!~
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 13:18
jinx
jinx is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 04-02-2004 @ 09:32:
Ik had ook inspanningsastma maar ik heb er geen last meer van sinds ik veel ben gaan rennen...

Ik heb nooit meer van dat hese gehijg YES!~
Dan heb je geluk gehad, Ik was op mijn 14e ook bijna over mijn astma heen gegroeid, maar toen kreeg ik het opeens weer. Ik ren ook heel veel, maar zonder ventolin ben ik nergens.
Oud 04-02-2004, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Laen schreef op 03-02-2004 @ 23:18:
Het is een inhaler.

[afbeelding]
In dat ding zit geen poeder, maar een spray... Ik heb er zo één. Daarvoor had ik er één met poeder, wat jij omschrijft dus. Maar dat zit in een ander ding, bij mij dan iig. Je hebt idd verschillende uitvoeringen.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 13:31
Verwijderd
Vroeger had ik zo'n ding als dit meisje vast heeft (maar volgens mij zijn die nu inmiddels uit de handel):

Daar moest dan zo'n ding in:

Dan moest je draaien en dan brak het bovenste stukje van die capsule af, waardoor hij open was. Dan moest je heel hard inhaleren om het poeder te inhaleren. Dat moet ik maximaal 2 keer, maar dat red ik niet, dus kreeg ik zo'n spray, waar Laen een plaatje van poste. Daar zit een klein spuitbusje in, wanneer je daar op drukt komt er medicijnen uit, je hoeft het dan alleen maar in te ademen.

Je hebt ook nog een discus, daarin zit een rondje (discus) met een keer of 20 (?) een dosis medicijnen. Dat moet je draaien oid, dan wordt zo'n dosis doorgeprikt, waardoor je het in kan ademen.

1. is dus zo'n spray
2. een discusding
3. is nog wat anders
4. 'k zou niet weten wat of waarvoor dat is (ja, pillen, maar verder)

Heb je ook nog.

(De kleuren staan btw voor de medicijnen die er in zitten, donkerblauw/lichtblauw is bv ventolin, ik heb ook een donker/lichtpaarse, dat zijn onderhoudsmedicijnen.)

Maar goed, wat je hier aan hebt weet ik eigenlijk ook niet.
Ga ff langs je dokter.

Laatst gewijzigd op 04-02-2004 om 13:33.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 16:25
jet
jet is offline
ik heb nummer 3.. weet niet hoe dat heet.. maar dat krijg je toch alleen maar van de dokter en die legt je dan alles uit
Oud 04-02-2004, 16:28
Footprint
Footprint is offline
Citaat:
jet666 schreef op 04-02-2004 @ 17:25:
ik heb nummer 3.. weet niet hoe dat heet.. maar dat krijg je toch alleen maar van de dokter en die legt je dan alles uit
je hebt een gave sig
Oud 04-02-2004, 16:34
Verwijderd
Citaat:
jet666 schreef op 04-02-2004 @ 17:25:
Je krijgt ze idd alleen van de dokter. En als het goed is (wat het niet altijd is) dan legt die idd alles uit. Maar TS vroeg wat het was ed, dus vandaar.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 16:59
Laen
Laen is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-02-2004 @ 14:24:
In dat ding zit geen poeder, maar een spray... Ik heb er zo één. Daarvoor had ik er één met poeder, wat jij omschrijft dus. Maar dat zit in een ander ding, bij mij dan iig. Je hebt idd verschillende uitvoeringen.
Jah ik weet 't, sorry verkeerd verteld..
Oud 04-02-2004, 22:58
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
ik ga inderdaad maar even naar de dokter. Vandaag weer dansles gehad. Ik kreeg al gauw na een half uurtje (best vrij heftige dans) echt heel snel ademen, heel diep, maar niet uit kunnen ademen, beklemmend gevoel op de borst etc. Maar wat ik steeds denk is, stel nou t dat geen astma of iets dergelijks is? wat is t dan? aanstellerij? omdat ik me altijd heb voorgesteld dat astma echt iets heel ergs was, is het ook nog lijkt mij, je kunt er immers aan dood gaan.

Maar omdat ik t toch altijd vrij benauwd heb met dansen, fietsen, druk doen, rennen etc. echt heel snel, maar t gaat ook redelijk snel voorbij als ik rustig doe. tenminste snel, na ongeveer 10 minuten. Ik merk dat mijn klasgenoten ook wel buiten adem raken, maar niet benauwd. en dat ze heel snel weer op gang zijn zeg maar....

hm weet echt niet wat t is, misschien toch maar even naar de dokter, maar ik vind het eng. stom he?
Oud 05-02-2004, 16:41
jet
jet is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 04-02-2004 @ 23:58:
ik ga inderdaad maar even naar de dokter. Vandaag weer dansles gehad. Ik kreeg al gauw na een half uurtje (best vrij heftige dans) echt heel snel ademen, heel diep, maar niet uit kunnen ademen, beklemmend gevoel op de borst etc. Maar wat ik steeds denk is, stel nou t dat geen astma of iets dergelijks is? wat is t dan? aanstellerij? omdat ik me altijd heb voorgesteld dat astma echt iets heel ergs was, is het ook nog lijkt mij, je kunt er immers aan dood gaan.

Maar omdat ik t toch altijd vrij benauwd heb met dansen, fietsen, druk doen, rennen etc. echt heel snel, maar t gaat ook redelijk snel voorbij als ik rustig doe. tenminste snel, na ongeveer 10 minuten. Ik merk dat mijn klasgenoten ook wel buiten adem raken, maar niet benauwd. en dat ze heel snel weer op gang zijn zeg maar....

hm weet echt niet wat t is, misschien toch maar even naar de dokter, maar ik vind het eng. stom he?
ik weet niet precies hoe het bij mij is gegaan, maar zodra mn ouders het 'ontdekten' ben ik gewoon naar een astma cenrum gegaan, hebben ze wat testjes gedaan, wat bloed (nou okey.. heel veel bloed) afgenomen en me medicijnen gegeven.. er is dus helemaal niks ergs aan, maar je meot t zeker doen. voor dat je het weet word het erger, en als je een keer echt ademnood hebt heb je dus geen medicijnen om in te nemen, en je kan ook niet gelijk aan het stoom apparaat worden gezet, omdat ze neit weten dat je astma hebt.. dus gewoon even naar de dokter en alles duidelijk uitleggen.. succes

en footprint: bedankt! (van acda en de munnik)
Oud 05-02-2004, 16:51
Verwijderd
@HelpMePlease: Misschien een stomme vraag, maar rook je?

Je gaat niet zo heel snel dood aan astma, hoor. Alle ziektes heb je in verschillende soorten en maten, astma dus ook. Lang niet iedereen met astma heeft het in heel ernstige mate. Ga naar je huisarts, daar is niks engs aan. En als het geen astma is, nah, dan weet je dat iig. En dan kan je huisarts je iig helpen met zoeken naar wat de oorzaak dan wel is.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 21:01
jinx
jinx is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 04-02-2004 @ 23:58:
omdat ik me altijd heb voorgesteld dat astma echt iets heel ergs was, is het ook nog lijkt mij, je kunt er immers aan dood gaan.

Aan astma ga je niet zo snel dood hoor, dat gebeurd pas als je een hele zware aanval krijgt.

En de dokter is ook niet eng, die kijkt alleen en dan stuurt hij je waarschijnlijk door naar de longarts in het ziekenhuis. Daar krijg je dan misschien een longfunctieonderzoek. Dan moet je in een apparaat blazen enzo. Is wel kick, dan zie je precies hoe goed je bent . Sterkte ermee.

Regels voor berichten