Hey,
misschien dat je hier iets mee kan:
Over het beeld:
Madonna met kind 1505:
Ook gekend als de Brugse Madonna, dit beeld werd gemaakt door Michelangelo op
ongeveer dezelfde tijd dat hij aan het werken was aan de "David". Dit werk toont een
zittende Madonna met de naakte Jezus die tussen haar knieën zit. Het kind is nogal groot,
dit heeft te maken met de taak die het moet volbrengen. Daarentegen is de moeder wat
gelaten. Ze kijkt haar kind niet aan. Dat wijst erop dat ze al afscheid aan het nemen is van
haar zoon. In de rechterhand houdt ze een gesloten boek vast, het symbool van
maagdelijkheid, eeuwige jeugd en zuiverheid. Het is gemaakt uit Carrarisch marmer en het
is 128 centimeter hoog. Staat in de Onze Lieve Vrouwekerk in Brugge waar ook de 16de
eeuwse praalgraven van Karel de Stoute en Maria van Bourgondië zich bevinden. Het is
toch wel eigenaardig dat een renaissance beeld uit Italië terechtkomt in een Brugse kerk. De
oorspronkelijke Italiaanse opdrachtgever was niet tevreden over het werk en wilde
Michelangelo niet betalen. Wie het werk wel wilde hebben, was Jan van Moeskroen die in
Firenze (Florence) een welvarend lakenbedrijf had. Hij kocht het beeld voor honderd
gouden dukaten en bracht het naar Brugge. Op 23 november 1514 schonk hij het aan de
Onze Lieve Vrouwekerk. Hoe waardevol het beeld is, bewijst misschien de volgende
anekdote. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontvoerden de Duitsers de Madonna. Ze
verstopten het beeld in een zoutmijn in Oostenrijk. Bij de bevrijding vonden de
Amerikanen het terug. Ieder jaar komen miljoenen toeristen de "Madonna met kind"
bewonderen.
Over de renaissance:
Om Michelangelo's werken goed te kunnen begrijpen moet er eerst iets over de renaissance verteld worden.
Met de renaissance wordt de wedergeboorte van de oudheid (grieks-romeinse tijd tot 500) bedoeld. Deze onstond omstreeks 1500 in Italië. De renaissance ontstond in Italië omdat hier erg veel kunst was maar nog belangrijker was dat er aparte stadstaten in Italië waren, zoals: Venetië, Florence en Genua. De mensen die hier woonden waren in die tijd waren erg rijk en baas in eigen huis. Zo konden ze zelf kunst kopen met geld dat ze niet meer nodig hadden voor de eerste levensbehoeften. De renaissance verspreide zich rond 1600 over grote delen van Europa.
Op het gebied van de beeldende kunst veranderde de volgende dingen tijdens de renaissance:
- het erkennen van kunstenaars, door bv. beeldhouwwerken te signeren konden de kunstenaars rekenen op erkenning
- er onstonden andere vormen van beeldende kunst, mensen werden gemaakt van twee kanten ook vervulden de borstkas een belangrijke rol bij de beelden
- de onderwerpen veranderden, zo werden ze vaak religieus of hadden te maken met de oudheid
Nog een belangrijke verandering tijdens de renaissance was het mensbeeld. Er ontstond antropocentrisme, de mens kwam in het midden te staan, het zwaartepunt verschoof van god naar de mensen zelf. Ook ontstond het humanisme, het denken aan de medemens. Het christendom bleef nog wel bestaan. Toch waren er mensen die geloofden in atheïsme (god bestaat niet) of deïsme (god heeft het heelal gecreëerd en losgelaten).
Over Michelangelo en z'n stijl:
Michelangelo was de grootste beeldhouwer van de hoge renaissance (16de eeuw), hij brak met 15de eeuwse rust en kalmte. Zijn werk werd gekenmerkt door gevoel en expressiviteit. Zijn karakter zat daar waarschijnlijk tussen. Michelangelo was een gevoelsmens, die razend kon worden en meer dan eens met zijn opdrachtgevers overhoop lag.
Michelangelo was een sombere man, dit kan je merken in veel van zijn werken. Toch kon deze moeilijke en eenzame zonderling soms als ieder ander van het leven genieten. Ongetwijfeld was Michelangelo een moeilijk, haast neurotisch mens die zich graag hulde in een sluier van geheimzinnigheid.
Michelangelo die zich tegenover anderen zeer kritisch opstelde, spaarde zichzelf evenmin. Deze zelfkritiek weerhield hem waarschijnlijk aan zijn sombere stemming toe te geven.
Michelangelo voltooide slechts een klein van de vele projecten die hij in zijn leven begon. Hij voltooide beelden als zijn "Bacchus", zijn "David" en kleinere groepen zoals zijn eerste piëta. Grote monumenten maakte hij nimmer af.
"Onvoltooid werk vertegenwoordigt het ongeduld van Michelangelo ten opzichte van de beperkingen waar Michelangelo te maken kreeg" aldus een vriend van Michelangelo.
Andere redenen zouden tijdgebrek of de wispelturigheid van zijn opdrachtgevers kunnen zijn.
Groetjes
Stoetel
__________________
~Wie zijn gat verbrandt mag blij zijn dat hij niet andersom stond~
|