Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2004, 12:04
Gatara
Gatara is offline
El-Baradei waarschuwt voor zelfvernietiging aarde

NEW YORK - Het hoofd van het Internationale Atoomenergie Agentschap (IAEA) heeft donderdag gewaarschuwd voor vernietiging van de wereld als de verspreiding van kernwapens niet wordt tegengegaan. El-Baradei deed dat in een ingezonden brief in The New York Times.

Kerntechnologie die ooit vrijwel niet verkrijgbaar was, is volgens el-Baradei tegenwoordig te koop via "een verfijnd wereldwijd netwerk" . "Uiteindelijk, onontkoombaar, zullen terroristen toegang krijgen tot dergelijke materialen en technologie, of zelfs tot echte wapens. Als de wereld niet van koers verandert, riskeren we zelfvernietiging."

http://www.telegraaf.nl/buitenland/article7949421.ece
----------

In Der Spiegel stond onlangs ook een uitgebreid artikel hierover waarin werd gesteld dat de huidige dreigende nucleaire destructieve situatie dichterbij zou liggen dan toen tijdens de Koude Oorlog. :/

Denk je dat t zo'n vaart loopt? Of dat er overdreven wordt?
Oud 12-02-2004, 12:31
Verwijderd
Als een fanatieke gek als Bin Laden zo'n kernwapen heeft zal ie niet schromen dat te gebruiken, vrees ik. Bij een staat ligt dat toch anders, een staat is vele malen kwetsbaarder dan een wijdverbreid terreurnetwerk dat in principe geen vaste basis heeft.
Als Noord-Korea bijv. een atoombom op de VS afschiet, bombarderen de VS twee uur later Noord-Korea in puin. Maar als Bin Laden een atoombom laat ontploffen in New York, is het stukken lastiger Al Qaida aan te pakken.
In principe het fundamentele probleem in de ''War on terrorism:'' er is geen duidelijk doel om aan te vallen. En bij kernwapens is dat een nog groter probleem dan bij het zo nu en dan opblazen van een regiment yankees.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 12:52
ganralph
ganralph is offline
in de Koude Oorlog had je het MAD-principe: Mutual Assured Destruction - beide wereldmachten waren in staat om in 1 enkele aanval meer dan 25% van de andere bevolking te vernietigen. de VS en de SU keken dus wel uit voordat ze elkaar aanvielen, want dat zou henzelf de kop kosten bij een tegenaanval.

een of andere terrorrist in een of andere grot kan wat dat betreft makkelijker een aanval uitvoeren, omdat hij niet voor zijn eigen hachje hoeft te vrezen. ik snap dus wel dat een kernoorlog nu in principe eerder zou kunnen uitbreken. en als er eentje begint, gaat iedereen zich er tegen aan bemoeien.

maar of ik me hier zorgen om moet maken, weet ik niet. ook de VS zal moeten inbinden met zn wapenarsenaal, voordat de dreiging echt weg zou kunnen vallen. en dat zie ik niet gebeuren. de VS luisteren niet naar de wereld, en in dat opzicht heeft iedere terrorrist een mooi excuus om zelf ook een of twee bommetjes achter de hand te houden.
als morgen de pleuris uitbreekt dan zij het zo, dan is de mens niet in staat gebleken om te overleven en dan mogen we van mij allemaal kapot gaan
Oud 12-02-2004, 14:38
Verwijderd
Ik denk dat er schromelijk overdreven wordt.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 14:43
Optima
Optima is offline
Ik denk dat kernwapens uitsluitend gebruikt worden als machtsmiddel, als dwangmiddel om iets voor elkaar te krijgen.

het is natuurlijk een gevaarlijk dwangmiddel, en daarom moet er altijd rekening mee worden gehouden dat er iemand zo gek kan zijn een keer op de knop te drukken. Maar voordat er iemand daadwerkelijk op de knop drukt moet er wel erg veel gebeurd zijn, om de aarde te willen opofferen.
Oud 12-02-2004, 17:44
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Er wordt overdreven, dat staat voor mij vast.

Maar ik ben sowieso tegen het gebruik van kernwapens en dus ook tegen de productie. Als de VS nou eens het goede voorbeeld zouden geven...
Oud 12-02-2004, 19:04
actionhank
actionhank is offline
Volgens mij kan je vanuit een grot echt geen gecoördineerde aanval met een kernraket uitvoeren.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 19:23
Skyrise
Skyrise is offline
Nou!! Waar blijft Fleet Admiral? Onze eigen Atoombom-lover!

Ik weet het niet, ik hoop dat mensen elkaar weer leren respecteren als mensen, ongeacht huidskleur, religie, etc etc etc...

maargoed, dat is misschien ijle hoop... nee, ik zie wel.

Ben er klaar voor als ze komen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 19:48
DEChengst
DEChengst is offline
Complete grootheidswaanzin om te denken dat de mens de aarde kan vernietigen.
Oud 12-02-2004, 19:50
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 12-02-2004 @ 20:48:
en waarom denk je dat? Ik denk dat er voldoende middelen zijn om de aarde te vernietigen. Maar ik sluit ook niet uit dat er misschien meteoor of een groot stuk steen de aarde verpletterd.
Oud 12-02-2004, 19:52
Verwijderd
Er is zeker van een groot gevaar te spreken, als je al ziet wat de VS aan wapens heeft ingezet in Irak die met verarmd uranium zijn verbeterd, dan weet je dat het risico van atomare vervuiling niet te onderschatten is. Het is te schandalig voor woorden dat landen tegenwoordig zulke wapens al massaal inzetten, de schade is wel niet zo groot en niet zo merkbaar, maar het milieu is wel voor tientallen jaren helemaal verneukt om het maar vriendelijk te stellen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:27
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 12-02-2004 @ 20:50:
en waarom denk je dat? Ik denk dat er voldoende middelen zijn om de aarde te vernietigen. Maar ik sluit ook niet uit dat er misschien meteoor of een groot stuk steen de aarde verpletterd.
Er zijn zeer zeker geen voldoende middelen aanwezig om de aarde te vernietigen. Ook een astroide van een dikke tien kilometer maakt, gezien over een langere tijd, weinig meer dan een deuk in de aarde
Oud 12-02-2004, 23:35
Gatara
Gatara is offline
Over nukes gesproken:

Bush: nieuw akkoord tegen kernwapens

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 12 FEBR. De Amerikaanse president George Bush heeft opgeroepen tot nieuwe internationale afspraken die de verspreiding van kernwapens moeten tegengaan. Het voorstel betekent de grootste verandering in het non-proliferatiebeleid van de afgelopen dertig jaar.

Volgens het plan, dat Bush gisteren heeft gepresenteerd tijdens een toespraak voor de National Defense University in Washington, mag kerntechnologie alleen nog verstrekt worden aan landen die het gebruik van nucleaire wapens hebben afgezworen. Voorts moet de illegale handel in verboden technologie onmiddellijk een halt worden toegeroepen. Bush leverde felle kritiek op het in 1970 opgestelde Non-proliferatieverdrag (NPV) dat naar zijn mening te veel ruimte laat voor misbruik. Zo stelt dat verdrag dat landen recht hebben op de ontwikkeling van kernenergie zolang formeel is beloofd dat zij geen kernwapens produceren. Dat, aldus Bush, is een van de mazen in het net waarvan schurkenstaten als Noord-Korea en Iran misbruik maken.

Bush heeft nu voorgesteld dat de veertig landen van de zogeheten Nuclear Suppliers Group alleen nog kerntechnologie verstrekken aan landen die de verrijking en opwerking van nucleair materiaal hebben afgezworen. ,,Hiermee wordt voorkomen dat andere landen de mogelijkheid ontwikkelen voor de productie van splijtstof voor kernwapens'', zei Bush. Landen die kernwapens willen ontwikkelen ,,moet niet de gelegenheid worden gegeven om op cynische wijze het NPV te manipuleren om in het bezit te komen van het materiaal en de infrastructuur die nodig zijn voor de productie van kernwapens''. Hierdoor zouden landen als Iran en Noord-Korea niet langer recht hebben op toegang tot kerntechnologie.

Met zijn voorstel richt Bush zijn focus niet langer op de oorlog in Irak en het uitblijven van bewijzen voor massavernietigingswapens in dat land, maar op het groeiende probleem van de handel in verboden nucleaire technologie. Volgens Bush is die aandacht noodzakelijk omdat mogelijke aanvallen met massavernietigingswapens ,,op dit moment de grootste bedreiging voor de mensheid'' vormen.

Als voorbeeld voor die dreiging noemde Bush de pas ontmaskerde Pakistaanse kerngeleerde Abdul Qadeer Khan, die geheime nucleaire technologie aan landen als Noord-Korea en Libië heeft verkocht. Bush zette uiteen wat Amerikaanse inlichtingendiensten te weten zijn gekomen over hoe Khan zijn informatie naar het buitenland sluisde en hoe deze operaties werden gefinancierd. Khan en andere Pakistaanse wetenschappers hebben volgens Bush de internationale verdragen om de verspreiding van kernwapens tegen te gaan gemakkelijk weten te omzeilen. De president wil daarom ook de rol van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA), de nucleaire waakhond van de Verenigde Naties, versterken.

Mohamed ElBaradei, het hoofd van het IAEA, die niet door Bush is ingelicht over zijn nieuwe plan, heeft gisteren op zijn beurt in een ingezonden brief in de Amerikaanse krant The New York Times gewaarschuwd voor ,,zelfvernietiging'' van de wereld wanneer de verspreiding van kernwapens niet wordt tegengegaan. Kerntechnologie die ooit vrijwel niet verkrijgbaar was is volgens ElBaradei tegenwoordig te koop via ,,een verfijnd wereldwijd netwerk''. ,,Uiteindelijk zullen terroristen toegang krijgen tot dergelijke materialen en technologie, of zelfs tot echte wapens. Als de wereld niet van koers verandert, riskeren we zelfvernietiging'', aldus ElBaradei.
http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1076565588680.html
Oud 13-02-2004, 07:40
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 12-02-2004 @ 20:48:
Herstel, als alle kernbommen tot ontploffing komen, is er weinig hoop op een leven daarna, iedereen dood, zelfs vegetatie zal eraan kapotgaan, dus ja ook met kernbommen kunnen we de aarde grondig vernielen, dit nog afgezien van de mate waarin we de aarde aan het vervuilen zijn......

Ik hoop dat de heer bush dit accord er door krijgt, en dat ook hij zich daaraan gaat houden
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 08:36
Gimme more beer
Citaat:
Desecrator schreef op 12-02-2004 @ 22:27:
Er zijn zeer zeker geen voldoende middelen aanwezig om de aarde te vernietigen. Ook een astroide van een dikke tien kilometer maakt, gezien over een langere tijd, weinig meer dan een deuk in de aarde
Er zijn technisch gezien genoeg kernbommen geregistreerd om deze planeet te kunnen vernietigen, dan dienen ze wel op de goede manier gebruikt te worden en niet bijvoorbeeld alles op 1 hoop gooien.

Wat ik wel schandalig vind is dat uitgerekend GWBush met zoiets moet komen...
Oud 13-02-2004, 08:53
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-02-2004 @ 09:36:
Er zijn technisch gezien genoeg kernbommen geregistreerd om deze planeet te kunnen vernietigen, dan dienen ze wel op de goede manier gebruikt te worden en niet bijvoorbeeld alles op 1 hoop gooien.

Wat ik wel schandalig vind is dat uitgerekend GWBush met zoiets moet komen...
Schandalig is het pas, als hij alle landen heeft laten tekenen en zelf vervolgens zegt dat Amerika dat niet hoeft vanwege terrorisme....
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 10:03
Gimme more beer
Citaat:
trumpetlover schreef op 13-02-2004 @ 09:53:
Schandalig is het pas, als hij alle landen heeft laten tekenen en zelf vervolgens zegt dat Amerika dat niet hoeft vanwege terrorisme....
Dat was inderdaad ook mijn gedachte jah...

Als de VN nou zegt dat iedereen binnen de VN z'n kernwapens onschadelijk moet maken en vernietigen, geen uitzonderingen, was het een ander verhaal geweest. De VN blijft voor de VS belangrijk, daar kun je niet omheen. Kut is wel dat de VS daar ook zoveel macht heeft.
Oud 13-02-2004, 10:41
Verwijderd
Citaat:
trumpetlover schreef op 13-02-2004 @ 09:53:
Hehe ja.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 17:45
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 13-02-2004 @ 08:40:
Herstel, als alle kernbommen tot ontploffing komen, is er weinig hoop op een leven daarna, iedereen dood, zelfs vegetatie zal eraan kapotgaan, dus ja ook met kernbommen kunnen we de aarde grondig vernielen
Ook als je alle nukes tegelijk laat afgaan blijft er voldoende leven over. Tot op zeker een kilometer of tien diep is er leven in de aardkorst te vinden. Dat vernietig je niet zomaar even. Zelfs als je genoegen neemt met vernietigen van al het leven aan het oppervlakte zal het je waarschijnlijk niet lukken. Het lukt je misschien om een groot deel te vernietigen maar het beetje dat overblijft begint na enkele duizenden jaren weer op te bloeien. Na enkele honderdduizenden jaren zal er zelfs helemaal niks meer van te zien zijn. Behalve dan dat de soorten die er dan rondlopen drastisch anders zullen zijn ten opzichte van nu.
Oud 13-02-2004, 18:01
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-02-2004 @ 09:36:
Er zijn technisch gezien genoeg kernbommen geregistreerd om deze planeet te kunnen vernietigen
Daar zijn echt niet voldoende nukes voor. Laten we het aan de kook brengen van allle oceanen nemen als iets dat nodig is om de aarde te vernietigen.

Totale volume oceanen: 1.37 x 10^9 km3
Hitte capaciteit water: 4,18 J
Dichtheid water: 1000 gram per liter
1 Megaton: 4,12 x 10^15 J
Gemiddelde temperatuur oceanen: 3.5 graden Celcius

Als ik er van uit ga dat het hele kernwapen arsenaal uit de Russische Tsar Bomba (100 MT) zou bestaan, kom ik, als ik niet misgerekend heb , er op uit dat er 1,2 miljard nukes zijn om alle oceanen aan de kook te brengen.

Om de aarde vernietigen zijn dergelijk grote hoeveelheden energie nodig dat de mens met zijn kleuter speelgoedjes genaamd nukes het echt niet gaat redden
Oud 13-02-2004, 18:14
Go
Go is offline
Wil jij voorkomen dat kernwapens, delen van kernwapens of nucleaire techniek niet verspreid worden, zul je zelf eerst geloofwaardig moeten zijn. Dit houdt in dat je niet op hetzelfde moment bezig bent met het ontwikkelen van andere nucleaire wapens om je eigen leger nog slagvaardiger te maken en je macht over de wereld nog verder uit te breiden. Ook is het belangrijk dat je niet met twee maten meet, zoals nu het geval is.
Het lijkt me duidelijk dat de situatie zoals hierboven geschetsts op de Verenigde Staten van toepassing is. Enerzijds Israël helpen met het maken van nucleaire wapens, om wat voor reden dan ook, of in het geval dat de Verenigde Staten niet eens zouden hebben meegeholpen aan het opzetten van een kernprogramma voor Israël, het toleren van een dergelijk programma, en anderzijds zeggen dat andere (islamitische) landen, die wat betreft de grootte en welvaart in dezelfde situatie verkeren, niet over kernwapens mogen beschikken.

Ik ben het helemaal met Bush eens als hij zegt dat de verspreiding van kernwapens tegen moet worden gegaan, maar voordat je dat wilt bereiken, moet je eerst zelf wel geloofwaardig zijn en met een maat meten.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 18:16
Quincy
Quincy is offline
Voordat Amerika oorlog ging voeren in Irak was de dreiging van de nucleaire wapens er ook al maar toen was het opeens niet zo belangrijk. Ze hebben de macht in Irak, Saddam Hoessein gepakt en de ordehandhaving ? dat mag de rest van de wereld oplossen! Laten we nu maar het volgende nobele plan uitvoeren, de dreiging van kernwapens uitbannen, zodat de wereld onze macht weer voelt. Hoe komt het dat Bush en El-baradei tegelijkertijd deze dreiging aan ons voorleggen? Omdat Amerika macht heeft en nog erger: AMBITIES! Ambities voor werelddominatie en vaderliefde. Want voor degenen onder ons die 'De Ontdekking Van De Hemel' hebben gelezen kunnen zich mischien nog wel het gedeelte herinneren waarin Onno gevraagd wordt om minister te worden. Hierbij denkt Onno dat dit zijn kans is om zijn vader voorbij te streven. Bush wil gewoon iindruk maken op zijn vader. Ik ben blij dat er over een aantal jaren mischien een normale president in het witte huis zit. I'll be Back!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 18:31
Gimme more beer
Citaat:
Desecrator schreef op 13-02-2004 @ 19:01:
*knip*
Wat dacht jij van de hoeveelheid magma die onze planeet bevat? Die kan daar ook al een aardige vinger in hebben. Daarnaast is het zo dat we deze planeet dusdanig kunnen verminken, dat totale vernietiging al niet meer nodig is.
Oud 13-02-2004, 18:34
Gimme more beer
Citaat:
Quincy schreef op 13-02-2004 @ 19:16:
Voordat Amerika oorlog ging voeren in Irak was de dreiging van de nucleaire wapens er ook al maar toen was het opeens niet zo belangrijk. Ze hebben de macht in Irak, Saddam Hoessein gepakt en de ordehandhaving ? dat mag de rest van de wereld oplossen! Laten we nu maar het volgende nobele plan uitvoeren, de dreiging van kernwapens uitbannen, zodat de wereld onze macht weer voelt. Hoe komt het dat Bush en El-baradei tegelijkertijd deze dreiging aan ons voorleggen? Omdat Amerika macht heeft en nog erger: AMBITIES! Ambities voor werelddominatie en vaderliefde. Want voor degenen onder ons die 'De Ontdekking Van De Hemel' hebben gelezen kunnen zich mischien nog wel het gedeelte herinneren waarin Onno gevraagd wordt om minister te worden. Hierbij denkt Onno dat dit zijn kans is om zijn vader voorbij te streven. Bush wil gewoon iindruk maken op zijn vader. Ik ben blij dat er over een aantal jaren mischien een normale president in het witte huis zit. I'll be Back!
Zo simpel ligt het niet, maar deels ben ik het met je eens...
Oud 13-02-2004, 18:36
Go
Go is offline
En bovendien, Bush wil gezien worden als een oorlogspresident, dan gaan die domme dikke Amerikanen plotseling weer helemaal achter hem staan. Nu maar vaak genoeg zeggen dat de dreiging expliciet op dit moment héél groot is!

Laatst gewijzigd op 14-02-2004 om 13:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2004, 18:43
Gimme more beer
Citaat:
gerwin schreef op 13-02-2004 @ 19:36:
En bovendien, Bush wel gezien worden als een oorlogspresident, dan gaan die domme dikke Amerikanen plotseling weer helemaal achter hem staan. Nu maar vaak genoeg zeggen dat de dreiging expliciet op dit moment héél groot is!
Klopt... Daarnaast wil hij ook ineens de goeierik spelen, terwijl hij z'n eigen kernwapens echt niet zal gaan inleveren hoor...
Oud 13-02-2004, 18:54
Quincy
Quincy is offline
De EU zou eigenlijk met haar satellieten foto's moeten maken van Amerika: zoeken naar massavernietigingswapens en dan Amerika dwingen deze te vernietigen. Kijken wat Bush zegt. Ik denk dat Bush zelf heel goed beseft dat Amerika veel macht heeft en daarom is hij op paranoide wijze alle mogelijke concurrentie aan het bestrijden. Wie op de top is, valt het hardst naar beneden!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 19:09
Tofke_H
Tofke_H is offline
Dit doet me gewoon denken aan een film van vorig jaar, The Core. Zie Films, Tv & Radio.

Als je met die film wilt meegaan, dan zou dat misschien wel eens kunnen gebeuren, maar ik geloof er niet echt in. Lekker overdreven.
Oud 13-02-2004, 19:21
Verwijderd
lijkt mij lichtelijk overdreven
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 19:39
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-02-2004 @ 19:31:
Wat dacht jij van de hoeveelheid magma die onze planeet bevat? Die kan daar ook al een aardige vinger in hebben. Daarnaast is het zo dat we deze planeet dusdanig kunnen verminken, dat totale vernietiging al niet meer nodig is.
En hoe dacht jij het magma boven te krijgen ?
Oud 13-02-2004, 22:00
Skyrise
Skyrise is offline
Bush muwahahahahahahahaha vieze hypocriet....

whahaha....

http://home.tiscali.nl/multicom/DaSchop/endofworld.swf
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 00:50
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 13-02-2004 @ 23:00:
Bush muwahahahahahahahaha vieze hypocriet....

whahaha....

http://home.tiscali.nl/multicom/DaSchop/endofworld.swf
Oud 14-02-2004, 11:32
Gimme more beer
Citaat:
Desecrator schreef op 13-02-2004 @ 20:39:
En hoe dacht jij het magma boven te krijgen ?
Weetikveel, een kernbom ofzo ... Ik zeg ook dat het overdreven is, maar het is in ieder geval mogelijk om van deze planeet een onleefbare te maken.

Offtopic: Gefeliciteerd!
Oud 14-02-2004, 19:36
LadyDana1988
LadyDana1988 is offline
kijk ff wat minder tv en doe er wat aan! misschien wil bush de kernwapens laten inleveren behalve zijn eigen maar dat is tenminste 1 stap! de vs heeft dan absolute macht maar er zijn heus nog wel aardige mensen hierro en anders moeten we tog maar de maan koloniseren
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten