![]() |
|
(zie dikgedrukt voor de belangrijkste gedeeltes)
‘Het vmbo is een zinkend schip’ ‘School uit verleden leidt niet op voor de toekomst’ Al weer snel na de moord op een docent bij het Terra College voor vmbo in Den Haag, verstomde de kritiek op dit schoolsysteem. Dat is vreemd, vindt hoogleraar onderwijskunde John Peters van de RUG, want deze moord is volgens hem het topje van de ijsberg. "Er komt zoveel ellende samen in het vmbo, het is een kwestie van tijd voordat zich opnieuw incidenten voordoen." De Nederlandse overheid heeft het onderwijsbeleid volgens Peters bijna drie decennia laten ‘zwabberen’, vooral in het zogenaamde eerste fase onderwijs. Toen het na missers als de middenschool en basisvorming niet erger leek te kunnen, werden mavo, lbo en speciaal onderwijs op één grote hoop gegooid en voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) gedoopt. Dat is vragen om problemen, meent Peters. "De shovel moet door het onderwijs, we hebben scholen uit het verleden, die onmogelijk op kunnen leiden voor de toekomst." Problemen Peters zet de problemen waarmee de gemiddelde vmbo school in Nederland te kampen heeft snel op een rij. Allereerst het kwantitatieve probleem: de uitval is enorm. Dertig procent haalt de eindstreep niet. Van de scholieren die daarna doorgaan met beroepsonderwijs, valt in het eerste jaar nog eens dertig procent uit. Ten tweede is er een kwalitatief probleem: door het samenvoegen van mavo scholieren, kinderen met leerproblemen, achterstandsjongeren en allochtonen ontstaat een moeras waarin zelfs de scholieren die wel enig perspectief hebben worden weggezogen. "Kinderen van twaalf, dertien jaar hebben het echt wel in de gaten, ze zien dat hun mogelijkheden in de maatschappij uiterst klein zijn. Voorspoed, zoals ze vaak zien op tv of in de bladen, is voor hen niet weggelegd." Tenslotte nog het imagoprobleem. Peters: "Zowel scholieren als docenten denken dat het mis gaat met en op het vmbo. Dan gaat het ook mis, leert de self fulfilling prophecy. De overheid pompt steeds opnieuw geld en moeite in het vmbo, maar dit zal geen effect sorteren, want het vmbo is een zinkend schip, dat met pompen ternauwernood drijvende gehouden wordt." Exameneisen afschaffen Het vmbo is ten dode opgeschreven, zegt Peters. Dat komt volgens hem omdat de overheid niet aan de oorzaken van problemen werkt, maar continu symptomen bestrijdt. "Met campagnes voor docenten en scholieren, veiligheidspoortjes, kluisjes of bijspijkercursussen loop je altijd achter de feiten aan." Aandacht zou moeten uitgaan naar de complexe combinatie van kinderen met allerlei verschillende achtergronden, van allochtoon tot moeilijk opvoedbaar of slecht lerend. En naar de exameneisen, die leiden tot leerfabrieken met slechts oog voor een bepaald niveau aan het eind van de rit. "Direct afschaffen, die eisen", aldus Peters. Problemen in het vmbo kunnen nadrukkelijk niet alleen worden toegeschreven aan scholieren. "Jongeren veranderen, dat staat vast. Daar moeten we het onderwijs op aanpassen. We hebben een systeem uit het verleden, gebaseerd op de gedachte dat je het beste in kinderen moet stoppen. Dat past niet meer in deze tijd, je moet juist proberen het beste uit ze te halen." Leerplicht heroverwegen Weg dus met de regionale opleidingscentra, die soms tienduizenden scholieren tellen. Kleine klassen, een veilige sfeer en praktische leeromgevingen, waarin ook kinderen die niet goed zijn met theorie een uitdaging vinden. En heroverweging van de leerplicht vindt Peters eveneens noodzakelijk: "Sommige kinderen moet je niet fulltime op school houden tot hun zestiende. Zet ze, als ze daar klaar voor zijn, op betaalde werkstages. Daar zijn hun ontplooiingsmogelijkheden veel groter dan in de schoolbanken." Kortom: de overheid moet stoppen met lapmiddelen en visionairs in huis halen die het begrip school opnieuw definiëren. Peters: "Het vmbo is in ons hele onderwijssysteem ondergewaardeerd en dat voelen kinderen. Als ik in deze tijd op het vmbo zat, dan zou ik wegens gebrek aan perspectief ook de boel op stelten zetten." Rijksuniversiteit Groningen, prof.dr. John J. Peters Denk dat deze professor gelijk heeft. Alleen vraag ik me nu af of hij het vmbo wilt hervormen of terugvormen naar de oude situatie (gesplitst: mavo, lbo, etc) met enige aanpassingen daarin? Mij lijkt theoretisch gezien het oude systeem beter dan dit nieuwe. Onder andere omdat het een te grote groep "vanallesennogwat" betreft en dat het "lage vmbo" demotiverend zal werken omdat men ervan overtuigd is dat het zo laag is en ze niet trots zijn als ze vmbo hebben afgerond; ook al is dat op mavo-niveau.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind ook dat het mavo van vroeger weer terug moet komen.
![]() Ik merk bij mij op school dat het vmbo bijna genegerd wordt door havo en vwo. Het is nu ook heel onduidelijk wat je nu precies doet op het vmbo. "Ja, ik doe de huppeldepupleerweg." Daar wordt een ander toch ook niet wijser van? Nee, van mij mag de mavo wel weer terug komen. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het grote nadeel van het vmbo is altijd geweest dat de benaming 'vergaarbak' of 'afvoerputje' ineens ook van toepassing werd op wat vroeger mavo was. De slechte naam die het vbo had werd ineens overgenomen door de titel vmbo, waar ineens ook respectabele mavoleerlingen onder vielen. Dat kwam hun motivatie natuurlijk niet ten goede.
In elk geval is het een slechte zaak om teveel verschillende werk- en denkniveau's en teveel verschillende mensen bij elkaar te zetten. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede. Ruim tien jaar na dato erkent men het falen van de Basisvorming. Waarom probeert men dan nu hetzelfde op kleinschaliger niveau, in de onderste schooltypen? |
![]() |
|
Vroeger, voor de invoering van het VMBO. Kon een leerling bepaalde vakken op een hoger of lager niveau volgen. Zo had je mavo c en mavo d. Door het VMBO volg je nu elke vak op hetzelfde niveau.
Bovendien is het veel theoretischer. De leerwegondersteuning heeft tegenwoordig bijv nog maar 2 uur handvaardigheid i.p.v 4 lesuren. Veel mensen zeggen dat het VMBO te theoretisch is. Mijn vriend zit nu in de 3e klas basis (leerwegondersteuning). Ik kijk zijn boeken wel eens in: ik wil niet overdrijven maar het is echt groep 9 van de basisschool. Het niveau is zo vreselijk laag!
|
Verwijderd
|
Ik vind dat er niet wéér een alternatief moet komen. Dan worden die eerste leerlingen namelijk opnieuw proefkonijnen van een nieuw systeem en de regering is al niet zo goed in het bedenken van goede systemen. Het oude systeem was toch niet zo erg slecht toch? De mensen wisten tenminste waar ze aan toe waren.
|
![]() |
|
Ik lees hier vaak dat het vmbo te theoretisch is
maar dat geldt natuurlijk ook weer niet voor het hele vmbo Ik zit op een school met gemengde en theoretische leerweg (zo'n beetje de oude mavo dus) en niemand zou er blij mee zijn als er ineens meer praktische vakken of stages kwamen Het zijn vooral de basisberoeps en kaderberoepse leerwegen die meer hebben aan praktijkgerichte dingen wat ik erg vind is het imago van het vmbo mensen kijken je aan alsof je een opleiding vakkenvullen volgt Ik kon nét de havo niet halen (lang verhaal) en kwam dus op het vmbo, theoretische leerweg, ik dacht dat ik tussen een stel imbicielen terecht zou komen maar dat viel heel erg mee de meeste kinderen kunnen écht wel nadenken, maar nemen simpelweg de moeite niet om eens een paar uur achter de boeken te zitten. Ik zit nu in vmbo4 (TL) en ik vind het eigenlijk wel vergelijkbaar met 3havo. Ik heb opzich weinig te klagen, maar ik denk dat veel kinderen die basisberoeps en kaderberoeps doen nóg meer praktijkgerichtheid willen. Maargoed, je kan het nooit voor iedereen mooi maken ![]() |
![]() |
|
![]() |
Het VMBO is een onderwijsvorm waar ruim 2/3e deel van de Nederlandse scholieren heen gaat. Ik denk dat het goed zou zijn om de vroegere VBO en MAVO stromen weer te scheiden. Dan is een evenwichtigere schoolverdeling te maken: 1/3e gaat naar VBO, 1/3e gaat naar MAVO en 1/3e gaat naar HAVO/VWO.
Ook moet de verzelfstandiging van aparte VMBO scholen tegen gegaan worden. Laat iedereen minimaal één jaar bij elkaar in de klas zitten. Een laatbloeier kan dan nog naar HAVO toe, op het VMBO kan hij dat wel vergeten. De doorstroom van VMBO naar HAVO moet gemakkelijker worden. Nu zit iemand op het VMBO er aan vast om naar het MBO te gaan.
|
het hele vmbo word slecht afgeschildert. Ik heb zelf ook vmbo gedaan en dan de hoogste stroming maar bij mij op school was dat de enige en dan ook totaal geen andere onderwijs stroom/nivo. Dit was een perfecte school.
De grote scholen moeten afgeschaft worden. Er is daar geen persoonlijke aandagt voor de leerlingen die vaak dat wel nodig hebben. Het hele vmbo is gewoon onzin geweest. Ik ben van de eerste ligting vmbo en of de leraren er nou blij mee waren? ik geloof het niet. Het oude mavo was gewoon veel beter want dat stond ergens voor.. het vmbo staat voor afvoerputje en de laagste van de maatschapij... terwijl dat vaak niet eens zo is. |
![]() |
|
|