Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Kabul slaat nergers op je ziet nu de ruines van de amerikaanse bombardamenten. Goelags een sterk staaltje westerse propaganda om het 'rode gevaar' in een verkeerd daglicht te zetten achterbuurten van Moskou tsja de omschakeling van een plan naar markteconomie is ietsje te ruig gegaan dat geef ik toe, waarin de recht van de sterkste geldt, achja Darwinisme |
![]() |
|
Nou,... Auschwitz perse lijkt me niet nodig, alleen in uiterste gevallen (zoals die Nazi-groeperingen, DIE mogen daar wel heen).
Nee voor het gewone schoolkind met enige haat dan ook (kan me niet schelen of dat joden, blanken, zwarten, moslims of wat dan ook zijn) is een goede videodocumentaire genoeg. Vraag maar is aan de 2e wereldoorlog-historici, die misschien ook geschiedenisleraar zijn (zo-een kende ik) Gewoon (verboden, meest gruwelijke) video's laten kijken dit soort jongeren, en dan verplicht, vastgebonden in een stoel met koptelefoon op. DAN WORDEN ZE ECHT WEL GEHERSENSPOELD... bij ons iig wel, was zo'n nazi-jochie die turkse meisjes had geslagen en tegen joden was: twee weken niet meer op school gekomen en zn kots moest worden opgeruimd toen ie uit dat lokaal kwam. Is overigens niet meer op school gekomen, maar is naar een andere school gegaan. Over al die andere rampen: Hiroshima, Bagdad etc: Er mogen wat mij betreft ook wel flink wat Pro-Amerikanen en mensen zoals SimShalom en FleetAdmiral naar locaties zoals: Afghanistan, Bagdad, de palestijnse gebieden etc. niemand hier weet wat oorlog is en onrecht. wij leven hier met de ogen dicht, de boete die wij moeten betalen gaat heeeel heeel heel veel kosten later. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Auschwitz lijkt me interessant.
Wat mij ook zeer mooi lijkt is Normandy, de landingsplaats op d day ![]() ![]() Zouden die bunkers er nog staan en wat van die landingsbootjes? ![]()
|
Verwijderd
|
Eigenlijk zouden "bepaalde groepen" een paar dagen moeten leven zoals degene die zij verachten. Ze zien de wereld, goed en slecht alleen maar vanuit hun eigen wereldbeeld en kunnen zich dus ook niet verplaatsen in de situatie van een ander. Ik denk dat begrip een hoop oplost.
Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 22:35. |
![]() |
|
![]() |
Ik ben er geweest in de 6de klas (vwo) en nu willen ze op die school gaan stoppen met de Auschwitz excursie. Foute zaak vind ik.
Ik moet zeggen dat ik in het eerste kamp nog niet eens zo geschokkeerd raakte (al helpen dingen als martelcellen daar wel voor ![]() De inpact van zo'n excursie komt echter later pas als je dingen leest/ziet/hoort over Auschwitz want dat brengt je meteen terug naar je excursie. Zo las ik bvb laatst een stukje over Josef Mengele en wat hij in in Auschwitz deed. Terwijl ik dat las kon ik mezelf gewoon veel beter voorstellen hoe afgrijselijk te geweest moest zijn omdat je de setting gezien hebt. Anyway ik vind dat elke school een excursie daarheen zou moeten hebben ja.... |
![]() |
|
Ik vind een bezoek aan een concentratiekamp (ik ben zelf in Potzdam geweest) sowieso al leerzaam en indrukwekkend. Daar hoef je geen haat of wraakgevoelens voor te bezitten.
Ik denk ook niet dat die kampen daarvoor gebruikt moeten worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
of gewoon naar westerbork is tenminste dichtbij kost weer wat minder geld ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar auschwitz is een kamp dat maar een doel heeft en dat is zoveel mogelijk mensen (in dit geval joden/zigeuners) te vernietigen (een soort VAM voor mensen). Ik zou het ook niet aanraden om al te jonge mensen naar auschwitz te sturen (laten we zeggen 16+). Het maakt niet uit wat je afkomst is maar als er lui zijn die een vernietigings kamp maken voor mensen (of bijvoorbeeld leraren) vindt ik dat is erg ziek. Een bezoek aan auschwitz is een waarschuwing dat dit het gevolg kan zijn van haat tegen bepaalde bevolkingsgroepen. Westerbork kan nooit de zelfde impact hebben dan een vernietigingskamp met grote verbrandingsovens en gaskamers met nep douche´s.
Laatst gewijzigd op 24-02-2004 om 01:00. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
mensen van 16 kunnen het wel aan denk ik maar toch zal dat nog veel impact hebben, Ik denk dat de geschiedenisboeken al zoveel indruk maken op veel jongeren dat wel duidelijk is dat het niet goed is. Een reis zal denk ik niet veel in het denkbeld veranderen van veel jongeren... het zal eerder worden gezien als schoolvrij.... ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Tja leerzaam, tis zo'n toeristische trekpleister geworden met ansichtkaartje zus en zo. Met school naar Westerbork geweest, was idd indrukwekkend. Om te verplichten? Mss.
|
ik zou het overdreven vinden als het verplicht word. zo kun je inderdaad bezig blijven. een tripje rond de wereld langs alle 'monumenten' van misdaden tegen de menselijkheid etc.
mss is dit wel een hele onverantwoorde uitspraak voor een historica in spé, daarom de toevoeging dat ik de nagedachtenis zeker wel belangrijk vind, maar de manier waarop ter discussie stel - dit lijkt me geen manier; zoals ik zeg kun je bezig blijven en de vraag is hoe de waarde van een bepaald monument en de bijbehorende ervaring van de bezoeker bepaald kan worden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben zelf nooit in Auschwitz geweest, maar wel in concentratiekamp Sachsenhausen in Duitsland. Dat was toch wel heel indrukwekkend.
Verplicht stellen is wel een hele drastische maatregel, maar ik zou het geen verkeerd idee vinden om het bijvoorbeeld bij een vak als geschiedenis als excursie erin te verwerken. Het hoort toch eigenlijk wel bij de welbekende 'algemene ontwikkeling' vind ik: het is belangrijke geschiedenis ![]() |
![]() |
|
Ik denk zelf dat het wel heel nuttig is. Je wordt er op zo'n manier echt even mee geconfronteert en dan ga je pas bepaalde dingen beseffen. Maar auswitz hoeft het niet te zijn, mag ook een ander zijn. Wel moet je het op een leefttijd doen dat de kinderen het kunnen beseffen.
Ik ben zelf in de 5e naar berlijn geweest en toen hebben we ook een kamp bezocht. Het was heel erg bijzonder. We hadden ook een leraar mee die heel erg veel over het kamp wist en dat is juist wat jemoet hebben (deze docent is zoizo een goede, kan dingen dus ook brengen en dat is ook belangrijk). Het heeft grote indruk op me gemaakt.
|
van mij mogen ze het eegt wel doen,
ben zelf naar mauthausen geweest in oostenrijk, en het heeft best wel veel indruk op mij gemaakt, ik denk dat daardoor de jeugt dan ook er anderz zal naar gaan kijken.... en mischien eens nadenkt voordat ze een opmerking plaatsen...
|
![]() |
ik snap wat er bedoeld wordt, maar als je de harde kern van anti-semitische jongeren bekijkt, dan weet ik bijna zeker dat dit geen zin heeft. pijn, ellende en angst zullen voor de meesten onder ons aangrijpend, maar er zijn jongeren die dit anderen wel degelijk toewensen. een hele kleine groep, maar ze bestaan.
er is een groep die m.i. alle moraal totaal verloren heeft (dit meen ik letterlijk en serieus), maar das een andere discussie
||
Citaat:
|
Ik weet niet of het een verplichting zou moeten zijn om zo'n excursie te organiseren, maar ik kan me goed voorstellen dat het erg leerzaam is. Bovendien ben je een enorme ervaring rijker, hetgeen natuurlijk al helemaal geen kwaad kan. Ik ben twee jaar geleden met mijn middelbare school naar Theresien stad geweest, een werkkamp. Dit was echt een indrukwekkende ervaring en een film kan hier absoluut niet aan bijdragen! Wanneer je je in zo'n kleine ruimte bevindt, met ongeveer zo'n 20 man, lopen de rillingen over je rug en op een grasveldje buiten het kamp hing een strop en in de muur stonden allemaal kogelgaten. 'Waar ik nu sta, zijn mensen doodgeschoten...'
Zelfs de 'grootmuilen' die nergens interesse voor tonen waren stil en verbijsterd. Zo'n excursie is dus absoluut de moeite waard om iedereen eens goed aan t denken te zetten!
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat het inderdaad goed zou zijn om bepaalde mensen de gruwelen van WOII te laten zien en Auschwitz is daar het ergste voorbeeld van. Met bepaalde mensen doel ik in eerste instantie op asociale jochies die het nodig vinden om zich te misdragen op dodenherdenking.
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Maatschappijleer Auschwitz NoNonsense | 4 | 05-04-2006 09:14 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Wo2 daan snijders | 14 | 08-02-2006 23:21 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Jewish students attacked at Auschwitz' .boris | 121 | 15-08-2004 17:56 | |
Verhalen & Gedichten |
[Gedicht] Mijn Auschwitz ervaring.. horsepills | 4 | 09-07-2003 15:27 | |
Verhalen & Gedichten |
Mijn eigen Auschwitz-gedicht, wat denken jullie ervan? horsepills | 1 | 25-05-2003 11:28 |