Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2004, 03:59
NightOps
NightOps is offline
Stelling: Iedere school moet een excursie naar Auschwitz organiseren.

Zeker scholen waar antisemitistiche aktiviteiten zijn.

Uit ervaring kan ik zeggen dat een bezoek aan Auschwitz erg indrukwekkend is.

Mijn mening is dat het voor iedereen en zeker voor "bepaalde groepen" erg leerzaam en zinvol is om er heen te gaan.

Wat is jou mening ?

p.s. Discriminatie is verboden dus geen racistische opmerkingen plaatsen a.u.b.

Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 21:38.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2004, 06:53
Jordi
Jordi is offline
Vroeg op?

Ik vraag me af of de meeste mensen er echt iets van zouden leren. Veel zijn er misschien gewoon geïnteresseerd in de oorlog. En als die school al vrij antisemitisch is, dan zul je misschien alleen maar hebben dat die mensen het allemaal wel cool vinden.

Nou ben ik zelf nog nooit in Auschwitz geweest, dus misschien is dat wel heel anders. Ik ben echter wel in Teresienstadt geweest en dat was wel vrij indrukwekkend om te zien, maar om nou te zeggen dat ik er ontzettend veel van heb geleerd en dat ik nu anders tegen het leven aankijk, nee.

Bovendien hebben misschien niet alle scholen geld (over) voor zo'n excursie of gaan ze bijvoorbeeld liever op een cultuurreis naar Rome ofzo.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 08:55
Verwijderd
ik ben zelf niet naar Auschwitz geweest, maar wel naar een werkkamp - dat was al erg genoeg.
Op het moment van bezoeken heeft het me niet direct geraakt. Het duurde een aantal jaar voordat ik me heb kunnen voorstellen en inleven in die situatie. Het zit nu wel onder mijn huid en ik vind het een waardevol gevoel.
Als ik naar Auschwitz was gegaan, was dit gevoel wellicht nog sterker geweest.

Ik denk dat scholen idd op zijn minst excursies naar een werkkamp moeten organiseren. Het beste zou natuurlijk Auschwitz zijn, omdat je je hier het meest bij kunt voorstellen.
Je kunt je natuurlijk afvragen, zoals AragornElessar zegt, "of de meeste mensen er echt iets van zouden leren." Ik denk dat je die vraag niet moet stellen. Leren doen ze allemaal. De ervaring van zo'n bezoek heeft voor sommigen een direct effect, voor anderen later.

En sommigen zullen het "misschien [..] allemaal wel cool vinden. " Maar ik denk dat die mensen in de minderheid zijn. Bovendien: als je op die leeftijd echt vindt dat zoiets cool is, dan is er met een bezoek aan Auschwitz toch niets verloren; een enkeling is toch niet meer te redden. Maar om een excursie af te zeggen voor 1 of 2 personen ... dat vind ik verwerpelijk.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 11:18
Stefanie
Stefanie is offline
Door zo'n bezoek kom je veel meer te weten of de mensen die daar woonden. Ik vind het niet noodzakelijk, maar raad het zeker aan.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 14:38
Fade of Light
Fade of Light is offline
Wat zullen de kosten wel niet worden? Daarbij betwijfel ik of het zin heeft. Het biedt geen nuttige bijdrage tegen racisme of discriminatie, maar hooguit anti-semitisme en de kans dat jongeren de omstandigheden uit WO2 ook verbinden aan de huidige belevenis is zo klein, dat ik niet denk dat ze er in het dagelijks leven ook maar iets mee doen. Verspilde moeite en centjes.

Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 21:40.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 15:45
niceman1984
niceman1984 is offline
excursie naar Hirosjima, Nagasaki, Guantanamo Bay, Baghdad, Saigon, Sarajevo, Kabul lijkt me ook wel interessante tripjes.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 15:57
KoenTor
KoenTor is offline
Citaat:
AragornElessar schreef op 18-02-2004 @ 07:53:
Vroeg op?

Ik vraag me af of de meeste mensen er echt iets van zouden leren. Veel zijn er misschien gewoon geïnteresseerd in de oorlog. En als die school al vrij antisemitisch is, dan zul je misschien alleen maar hebben dat die mensen het allemaal wel cool vinden.

Nou ben ik zelf nog nooit in Auschwitz geweest, dus misschien is dat wel heel anders. Ik ben echter wel in Teresienstadt geweest en dat was wel vrij indrukwekkend om te zien, maar om nou te zeggen dat ik er ontzettend veel van heb geleerd en dat ik nu anders tegen het leven aankijk, nee.

Bovendien hebben misschien niet alle scholen geld (over) voor zo'n excursie of gaan ze bijvoorbeeld liever op een cultuurreis naar Rome ofzo.
Mij deed het helemaal niets ...
Oud 18-02-2004, 16:39
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 18-02-2004 @ 16:45:
excursie naar Hirosjima, Nagasaki, Guantanamo Bay, Baghdad, Saigon, Sarajevo, Kabul lijkt me ook wel interessante tripjes.
Wat dacht je van Talinn, Vilnius, Kabul (Russische misdaden), de goelags, de achterbuurten van Moskou?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 16:48
niceman1984
niceman1984 is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-02-2004 @ 17:39:
Wat dacht je van Talinn, Vilnius, Kabul (Russische misdaden), de goelags, de achterbuurten van Moskou?
Talinn, Vilnius zijn steden met een mooie historische binnenstad en mooi huisjes

Kabul slaat nergers op je ziet nu de ruines van de amerikaanse bombardamenten.

Goelags een sterk staaltje westerse propaganda om het 'rode gevaar' in een verkeerd daglicht te zetten

achterbuurten van Moskou tsja de omschakeling van een plan naar markteconomie is ietsje te ruig gegaan dat geef ik toe, waarin de recht van de sterkste geldt, achja Darwinisme
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:54
Skyrise
Skyrise is offline
Nou,... Auschwitz perse lijkt me niet nodig, alleen in uiterste gevallen (zoals die Nazi-groeperingen, DIE mogen daar wel heen).

Nee voor het gewone schoolkind met enige haat dan ook (kan me niet schelen of dat joden, blanken, zwarten, moslims of wat dan ook zijn) is een goede videodocumentaire genoeg.

Vraag maar is aan de 2e wereldoorlog-historici, die misschien ook geschiedenisleraar zijn (zo-een kende ik)

Gewoon (verboden, meest gruwelijke) video's laten kijken dit soort jongeren, en dan verplicht, vastgebonden in een stoel met koptelefoon op.

DAN WORDEN ZE ECHT WEL GEHERSENSPOELD...

bij ons iig wel, was zo'n nazi-jochie die turkse meisjes had geslagen en tegen joden was: twee weken niet meer op school gekomen en zn kots moest worden opgeruimd toen ie uit dat lokaal kwam.
Is overigens niet meer op school gekomen, maar is naar een andere school gegaan.

Over al die andere rampen: Hiroshima, Bagdad etc: Er mogen wat mij betreft ook wel flink wat Pro-Amerikanen en mensen zoals SimShalom en FleetAdmiral naar locaties zoals: Afghanistan, Bagdad, de palestijnse gebieden etc.

niemand hier weet wat oorlog is en onrecht. wij leven hier met de ogen dicht, de boete die wij moeten betalen gaat heeeel heeel heel veel kosten later.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 18:50
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ik ben al in de zgn. 'Palestijnse Gebieden' geweest. En als de situatie het toelaat wil ik zeker een keer naar Irak, en Afghanistan.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 19:49
actionhank
actionhank is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 18-02-2004 @ 18:54:
bij ons iig wel, was zo'n nazi-jochie die turkse meisjes had geslagen en tegen joden was: twee weken niet meer op school gekomen en zn kots moest worden opgeruimd toen ie uit dat lokaal kwam. Is overigens niet meer op school gekomen, maar is naar een andere school gegaan.
Waar en wanneer is dat gebeurd??? (omfg)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 19:50
The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Auschwitz lijkt me interessant.

Wat mij ook zeer mooi lijkt is Normandy, de landingsplaats op d day

Zouden die bunkers er nog staan en wat van die landingsbootjes?
Oud 18-02-2004, 19:55
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
actionhank schreef op 18-02-2004 @ 20:49:
Waar en wanneer is dat gebeurd??? (omfg)
of 1) skyrise lult zwaar uit z'n nek
2) een anne-frank dia projectie gekeken (en zwaar aangedikt)
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 19:56
Verwijderd
Eigenlijk zouden "bepaalde groepen" een paar dagen moeten leven zoals degene die zij verachten. Ze zien de wereld, goed en slecht alleen maar vanuit hun eigen wereldbeeld en kunnen zich dus ook niet verplaatsen in de situatie van een ander. Ik denk dat begrip een hoop oplost.

Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 22:35.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 20:01
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
ik zou willen dat het een verplicht kamp zou zijn.

Laatst gewijzigd op 18-02-2004 om 22:36.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 22:03
Verwijderd
Toestand, ik pleit ervoor dat alle misdaden moeten worden getoond, maakt niet uit van wie
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 00:00
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 18-02-2004 @ 23:03:
Toestand, ik pleit ervoor dat alle misdaden moeten worden getoond, maakt niet uit van wie
Dat stompt af bij de meeste mensen. En dan doet t hen helemaal niks meer.
Oud 19-02-2004, 09:27
Merino
Merino is offline
Ik ben er geweest in de 6de klas (vwo) en nu willen ze op die school gaan stoppen met de Auschwitz excursie. Foute zaak vind ik.

Ik moet zeggen dat ik in het eerste kamp nog niet eens zo geschokkeerd raakte (al helpen dingen als martelcellen daar wel voor ) maar als je bij het tweede kampt aankomt (het grote kamp met de grote gasovens) en je ziet de elle lange spoorbaan met in de verte op de achtergrond 2 gigantische schoorstenen dan slik je toch wel eventjes.

De inpact van zo'n excursie komt echter later pas als je dingen leest/ziet/hoort over Auschwitz want dat brengt je meteen terug naar je excursie.
Zo las ik bvb laatst een stukje over Josef Mengele en wat hij in in Auschwitz deed. Terwijl ik dat las kon ik mezelf gewoon veel beter voorstellen hoe afgrijselijk te geweest moest zijn omdat je de setting gezien hebt.

Anyway ik vind dat elke school een excursie daarheen zou moeten hebben ja....
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 16:41
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
niceman1984 schreef op 18-02-2004 @ 17:48:
*Goelags een sterk staaltje westerse propaganda om het 'rode gevaar' in een verkeerd daglicht te zetten*
Meen je dat serieus? Daar wil ik wel eens wat over lezen dan
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 17:45
Qamra
Qamra is offline
Ik vind een bezoek aan een concentratiekamp (ik ben zelf in Potzdam geweest) sowieso al leerzaam en indrukwekkend. Daar hoef je geen haat of wraakgevoelens voor te bezitten.

Ik denk ook niet dat die kampen daarvoor gebruikt moeten worden.
Oud 23-02-2004, 21:38
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ik ben 100% tegen een verplichte excursie naar auschwitz. Afgezien van het feit dat ik tegen verplichte excursies in het algemeen ben vind ik de gruwelen van de 2e WO zo schokkerend dat ik niet vind dat kinderen daar blootgesteld aan moeten (mogen!) worden
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 21:48
Verwijderd
Citaat:
NightOps schreef op 18-02-2004 @ 04:59:
Stelling: Iedere school moet een excursie naar Auschwitz organiseren.

Zeker scholen waar antisemitistiche aktiviteiten zijn.

Uit ervaring kan ik zeggen dat een bezoek aan Auschwitz erg indrukwekkend is.

Mijn mening is dat het voor iedereen en zeker voor "bepaalde groepen" erg leerzaam en zinvol is om er heen te gaan.

Wat is jou mening ?

p.s. Discriminatie is verboden dus geen racistische opmerkingen plaatsen a.u.b.
zeur toch niet zo over dat auschwitz. ze kunnen net zo goed een excursie naar israel doen. daar zie je nog steeds hoe je leeft in de oorlog.......
of gewoon naar westerbork is tenminste dichtbij kost weer wat minder geld
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 00:58
NightOps
NightOps is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 23-02-2004 @ 22:48:
zeur toch niet zo over dat auschwitz. ze kunnen net zo goed een excursie naar israel doen. daar zie je nog steeds hoe je leeft in de oorlog.......
of gewoon naar westerbork is tenminste dichtbij kost weer wat minder geld
Dat er nog steeds verschrikkelijke dingen gebeuren zal ik zeker niet ontkennen.

Maar auschwitz is een kamp dat maar een doel heeft en dat is zoveel mogelijk mensen (in dit geval joden/zigeuners) te vernietigen (een soort VAM voor mensen).

Ik zou het ook niet aanraden om al te jonge mensen naar auschwitz te sturen (laten we zeggen 16+).

Het maakt niet uit wat je afkomst is maar als er lui zijn die een vernietigings kamp maken voor mensen (of bijvoorbeeld leraren) vindt ik dat is erg ziek.

Een bezoek aan auschwitz is een waarschuwing dat dit het gevolg kan zijn van haat tegen bepaalde bevolkingsgroepen.

Westerbork kan nooit de zelfde impact hebben dan een vernietigingskamp met grote verbrandingsovens en gaskamers met nep douche´s.

Laatst gewijzigd op 24-02-2004 om 01:00.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 08:25
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
NightOps schreef op 24-02-2004 @ 01:58:
Ik zou het ook niet aanraden om al te jonge mensen naar auschwitz te sturen (laten we zeggen 16+).
Maak daar maar 30 van.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2004, 09:36
Go
Go is offline
Het kan zeer nuttig zijn, alleen ik wil de nadruk niet op "moeten" leggen. Een school moet zelf maar bepalen wat "nuttig" is.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 10:26
Verwijderd
Citaat:
NightOps schreef op 24-02-2004 @ 01:58:

Maar auschwitz is een kamp dat maar een doel heeft en dat is zoveel mogelijk mensen (in dit geval joden/zigeuners) te vernietigen (een soort VAM voor mensen).

Een bezoek aan auschwitz is een waarschuwing dat dit het gevolg kan zijn van haat tegen bepaalde bevolkingsgroepen.
kijk westerbork was dan wel niet een echt vernietegingskamp maar was ook erg... want hoeveel moet het allemaal wel niet gaab kosten? een reisje naar auschwitz (ligt toch in polen?)
mensen van 16 kunnen het wel aan denk ik maar toch zal dat nog veel impact hebben, Ik denk dat de geschiedenisboeken al zoveel indruk maken op veel jongeren dat wel duidelijk is dat het niet goed is. Een reis zal denk ik niet veel in het denkbeld veranderen van veel jongeren... het zal eerder worden gezien als schoolvrij....
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 13:23
Myosotis
Myosotis is offline
Bij ons op school wordt elk jaar voor de derde klassen een uitwisseling georganiseerd naar Polen. Daar zit ook een excursie naar Auschwitz bij. Persoonlijk vind ik Auschwitz te veel veranderd, wat dat betreft kun je meer leren van Birkenau vind ik.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Myosotis schreef op 02-03-2004 @ 14:23:
Bij ons op school wordt elk jaar voor de derde klassen een uitwisseling georganiseerd naar Polen. Daar zit ook een excursie naar Auschwitz bij. Persoonlijk vind ik Auschwitz te veel veranderd, wat dat betreft kun je meer leren van Birkenau vind ik.
het was toch altijd auswitz-birkenau?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 13:31
rodina
rodina is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 18-02-2004 @ 20:50:
Auschwitz lijkt me interessant.

Wat mij ook zeer mooi lijkt is Normandy, de landingsplaats op d day

Zouden die bunkers er nog staan en wat van die landingsbootjes?
Normandie, ja dat staat nog vol met bunkers en dergelijke.
Tja leerzaam, tis zo'n toeristische trekpleister geworden met ansichtkaartje zus en zo.

Met school naar Westerbork geweest, was idd indrukwekkend. Om te verplichten? Mss.
Oud 02-03-2004, 15:05
sublime
sublime is offline
ik zou het overdreven vinden als het verplicht word. zo kun je inderdaad bezig blijven. een tripje rond de wereld langs alle 'monumenten' van misdaden tegen de menselijkheid etc.

mss is dit wel een hele onverantwoorde uitspraak voor een historica in spé, daarom de toevoeging dat ik de nagedachtenis zeker wel belangrijk vind, maar de manier waarop ter discussie stel - dit lijkt me geen manier; zoals ik zeg kun je bezig blijven en de vraag is hoe de waarde van een bepaald monument en de bijbehorende ervaring van de bezoeker bepaald kan worden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 19:44
Azathoth
Azathoth is offline
Reisje naar restanten van Andersonville
Oud 09-03-2004, 21:46
Sam20v
Sam20v is offline
Verplicht stellen vind ik te ver gaan. Zeker als je bedenkt dat er dan ook Joodse leerlingen heen moeten gaan en daar mee geconfronteerd worden. Misschien zou het voor veel mensen leerzaam zijn, maar ook voor te veel mensen te schokkend denk ik.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 22:47
Verwijderd
Ik ben zelf nooit in Auschwitz geweest, maar wel in concentratiekamp Sachsenhausen in Duitsland. Dat was toch wel heel indrukwekkend.
Verplicht stellen is wel een hele drastische maatregel, maar ik zou het geen verkeerd idee vinden om het bijvoorbeeld bij een vak als geschiedenis als excursie erin te verwerken. Het hoort toch eigenlijk wel bij de welbekende 'algemene ontwikkeling' vind ik: het is belangrijke geschiedenis
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 23:23
Ieke
Ieke is offline
Ik denk zelf dat het wel heel nuttig is. Je wordt er op zo'n manier echt even mee geconfronteert en dan ga je pas bepaalde dingen beseffen. Maar auswitz hoeft het niet te zijn, mag ook een ander zijn. Wel moet je het op een leefttijd doen dat de kinderen het kunnen beseffen.

Ik ben zelf in de 5e naar berlijn geweest en toen hebben we ook een kamp bezocht. Het was heel erg bijzonder. We hadden ook een leraar mee die heel erg veel over het kamp wist en dat is juist wat jemoet hebben (deze docent is zoizo een goede, kan dingen dus ook brengen en dat is ook belangrijk). Het heeft grote indruk op me gemaakt.
Oud 10-03-2004, 07:58
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
van mij mogen ze het eegt wel doen,

ben zelf naar mauthausen geweest in oostenrijk, en het heeft
best wel veel indruk op mij gemaakt,
ik denk dat daardoor de jeugt dan ook er anderz zal naar gaan kijken....
en mischien eens nadenkt voordat ze een opmerking plaatsen...
Oud 10-03-2004, 14:44
ganralph
ganralph is offline
ik snap wat er bedoeld wordt, maar als je de harde kern van anti-semitische jongeren bekijkt, dan weet ik bijna zeker dat dit geen zin heeft. pijn, ellende en angst zullen voor de meesten onder ons aangrijpend, maar er zijn jongeren die dit anderen wel degelijk toewensen. een hele kleine groep, maar ze bestaan.

er is een groep die m.i. alle moraal totaal verloren heeft (dit meen ik letterlijk en serieus), maar das een andere discussie
Oud 10-03-2004, 16:22
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Interessant, maar duur.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 16:26
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 10-03-2004 @ 17:22:
Interessant, maar duur.
Ik zie dat probleem eerlijk gezegt niet zo. Volgens mij is het het beste als je dat doet met 'kinderen' die op de middelbare school zitten. Wij gingen met schoolreisje ook altijd wat leerzaams doen. (behalve in de brugklas) Daarbij zijn er wel eens vaker uitstapjes en ik heb het idee dat die kosten wel meevallen.
Oud 10-03-2004, 16:33
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Films kunnen ook al heel indrukwekkend zijn..
Oud 10-03-2004, 16:44
Snausie
Snausie is offline
Ik weet niet of het een verplichting zou moeten zijn om zo'n excursie te organiseren, maar ik kan me goed voorstellen dat het erg leerzaam is. Bovendien ben je een enorme ervaring rijker, hetgeen natuurlijk al helemaal geen kwaad kan. Ik ben twee jaar geleden met mijn middelbare school naar Theresien stad geweest, een werkkamp. Dit was echt een indrukwekkende ervaring en een film kan hier absoluut niet aan bijdragen! Wanneer je je in zo'n kleine ruimte bevindt, met ongeveer zo'n 20 man, lopen de rillingen over je rug en op een grasveldje buiten het kamp hing een strop en in de muur stonden allemaal kogelgaten. 'Waar ik nu sta, zijn mensen doodgeschoten...'

Zelfs de 'grootmuilen' die nergens interesse voor tonen waren stil en verbijsterd. Zo'n excursie is dus absoluut de moeite waard om iedereen eens goed aan t denken te zetten!
Oud 10-03-2004, 16:55
Sadistik_Fukk
Sadistik_Fukk is offline
HH 88/14

(hehe)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 19:46
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-03-2004 @ 17:26:
Ik zie dat probleem eerlijk gezegt niet zo. Volgens mij is het het beste als je dat doet met 'kinderen' die op de middelbare school zitten. Wij gingen met schoolreisje ook altijd wat leerzaams doen. (behalve in de brugklas) Daarbij zijn er wel eens vaker uitstapjes en ik heb het idee dat die kosten wel meevallen.
Bedoel je dat de school dat dan geheel zou financieren?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 20:15
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 10-03-2004 @ 20:46:
Bedoel je dat de school dat dan geheel zou financieren?
Nee, dat gebeurt toch met schoolreisjes ook niet? Er zijn wel verschillende mogelijkheden hoe je dat zou kunnen doen. Toch moeten denk ik de ouders ook een kleine bijdrage leveren. De kosten vallen best mee. De meeste schoolreisjes zijn zo duur vanwege de toegangsprijzen. Voor zo'n kamp zal er echt geen hoge prijs worden gevraagt.
Oud 10-03-2004, 20:25
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-03-2004 @ 21:15:
Nee, dat gebeurt toch met schoolreisjes ook niet? Er zijn wel verschillende mogelijkheden hoe je dat zou kunnen doen. Toch moeten denk ik de ouders ook een kleine bijdrage leveren. De kosten vallen best mee. De meeste schoolreisjes zijn zo duur vanwege de toegangsprijzen. Voor zo'n kamp zal er echt geen hoge prijs worden gevraagt.
Is waar, dr gaan wel kosten inzitten, maar het is zeker wel mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 07:52
Mastermind
Mastermind is offline
Ik denk dat het inderdaad goed zou zijn om bepaalde mensen de gruwelen van WOII te laten zien en Auschwitz is daar het ergste voorbeeld van. Met bepaalde mensen doel ik in eerste instantie op asociale jochies die het nodig vinden om zich te misdragen op dodenherdenking.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten