Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2004, 18:23
Miracle
Miracle is offline
Nog steeds ben ik aan het zoeken naar een leuke opleiding. Een aantal dingen lijken me leuk. Bepaalde economische opleidingen (iets van manager oid), maatschappelijke opleidingen (maatschappelijk werkster worden), en misschien iets medisch of technisch. Ik heb het profiel NG met economie1 en duits12, dus daar kan ik nog alle kanten mee op.
Nu ben ik op zoek naar een medische opleiding, waarbij je niet mensen verpleegt. Van hbo-v heb ik het beeld dat het toch nog veel verzorging/verpleging is en minder behandeling, klopt dat?
Ik zou bijvoorbeeld wel in een apotheek willen werken, wat voor hbo opleiding kan ik daarvoor volgen, of is dat echt alleen mbo of universitair?
Ik heb zelf natuurlijk al wat gezocht, maar ik kom er niet echt uit… Weten jullie iets?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2004, 18:36
Gaea
Gaea is offline
Als je apotheker wilt worden, kun je het beste farmacie studeren aan een universiteit. Ik denk dat je op medisch-gebied met een HBO opleiding niet veel verder komt dan verzorgen enz. Als je echt een behandeld arts wilt worden, zal je toch echt geneeskunde moeten studeren. Ik weet niet of je HAVO of VWO doet, maar als je VWO doet, kun je het beste een opleiding aan een WO-instelling volgen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 19:36
Miracle
Miracle is offline
Ik doe nu 4 havo en ik ga hierna zeker geen vwo of universiteit doen. Ik wil eerst een hbo afgerond hebben.
Oud 21-02-2004, 11:01
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
dreen schreef op 20-02-2004 @ 20:36:
Ik doe nu 4 havo en ik ga hierna zeker geen vwo of universiteit doen. Ik wil eerst een hbo afgerond hebben.
waarom wil je zeker niet VWO doen? Kost je 1 jaar en dan kun je meteen universitair...
Oud 21-02-2004, 11:05
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 21-02-2004 @ 12:01:
waarom wil je zeker niet VWO doen? Kost je 1 jaar en dan kun je meteen universitair...
Meestal kost het je twee jaar...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:02
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Gothic schreef op 21-02-2004 @ 12:01:
Omdat ik vorig jaar al 4vwo heb geprobeerd, maar dat was te zwaar/moeilijk. Door dat gezeur ben ik al een jaar verloren, dat wil ik niet nog een keer. Plus dat ik niet langer op deze school wil blijven dan nodig.
Na volgend jaar ga ik iig hbo doen.
(Ja ik kan nog meer vertellen waarom ik dat gewoon niet wil, maar ik heb liever dat iemand me helpt om op het hbo iets te vinden.)
Oud 21-02-2004, 12:07
Verwijderd
Er bestaan ook allerlei paramedische opleidingen, als fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, enz., maar dat zal wel niet zijn wat je zoekt?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:08
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Gaea schreef op 20-02-2004 @ 19:36:
Als je apotheker wilt worden, kun je het beste farmacie studeren aan een universiteit. Ik denk dat je op medisch-gebied met een HBO opleiding niet veel verder komt dan verzorgen enz. Als je echt een behandeld arts wilt worden, zal je toch echt geneeskunde moeten studeren. Ik weet niet of je HAVO of VWO doet, maar als je VWO doet, kun je het beste een opleiding aan een WO-instelling volgen.
Ik vrees dat gaea gelijk heeft. Zulke opleidingen zijn meestal een soort simpele (en slechtere) vorm van een universitaire studie. Je zal er veel minder leren en dat is voor anderen een goede reden om je niet aan te nemen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:14
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-02-2004 @ 13:07:
Er bestaan ook allerlei paramedische opleidingen, als fysiotherapie, ergotherapie, logopedie, enz., maar dat zal wel niet zijn wat je zoekt?
fysiotherapie is dan nog het enige... maar dat had ik zelf al bedacht.

Zijn er nog andere opleidingen waarbij je in het ziekenhuis kunt gaan werken, of weet ik waar, maar die niet medisch zijn?
Oud 21-02-2004, 12:18
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
dreen schreef op 21-02-2004 @ 13:14:

Zijn er nog andere opleidingen waarbij je in het ziekenhuis kunt gaan werken, of weet ik waar, maar die niet medisch zijn?
Niet echt het soort beroepen die jij wil, nee. Tenminste niet dat ik weet. (je zou secretaresse en zo kunnen worden, of een techniek mevrouwtje dat vanalles repareert )

maar ik weet het dus niet zeker. Misschien zie ik iets over het hoofd..
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:18
Verwijderd
Citaat:

Veel ziekenhuizen hebben ook interne opleidingen...zou je ook eens naar kunnen informeren. En je hebt natuurlijk secetaresse opleidingen voor in het ziekenhuis...maar of dat is wat je wilt?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:26
Miracle
Miracle is offline
Ik heb een beetje rond gekeken op de site van 't umc. Daarbij moet je alleen zoveel lezen, nogal irritant.
Wat mij wel aansprak is Radiodiagnostisch Laborant.

Het lijkt me wel leuk om een vervolg opleiding te doen als bijvoorbeeld dermatologie. maar daarvoor heb je eerst hbo-v nodig en dat spreekt mij dan weer niet aan.

Weet iemand wat je precies doet tijdens de opleiding hbo-v?
Oud 21-02-2004, 12:44
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 21-02-2004 @ 13:26:
Weet iemand wat je precies doet tijdens de opleiding hbo-v?
http://www.hogeschool-rotterdam.nl/index.php?nid=86 <- Misschien staat er wat op. Je zou ook mir kunnen vragen, die wil, dacht ik, verpleegkunde gaan doen. Verder zou ik zeker een keer gaan kijken op een open dag.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 14:23
light fighter
light fighter is offline
wat dacht te van laborant in een ziekenhuis. Of van die mensen die die mrí scans en rontgen foto's maken
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 15:15
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
light fighter schreef op 21-02-2004 @ 15:23:
wat dacht te van laborant in een ziekenhuis. Of van die mensen die die mrí scans en rontgen foto's maken
Citaat:
dreen schreef op 21-02-2004 @ 13:26:
Ik heb een beetje rond gekeken op de site van 't umc. Daarbij moet je alleen zoveel lezen, nogal irritant.
Wat mij wel aansprak is Radiodiagnostisch Laborant.
Daar was ik dus net zelf ook op gekomen. Toch bedankt.
Oud 21-02-2004, 15:56
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-02-2004 @ 13:44:
http://www.hogeschool-rotterdam.nl/index.php?nid=86 <- Misschien staat er wat op. Je zou ook mir kunnen vragen, die wil, dacht ik, verpleegkunde gaan doen. Verder zou ik zeker een keer gaan kijken op een open dag.
Hmm, wat er op die site beschreven staat klinkt niet verkeerd.

Ook op sites van hoge scholen hier in de buurt staan geen dingen die me echt niet aanstaan. Ik ga ff nog op zoek naar iemand die de opleiding nu doet. Als iemand die het doet dit leest, zou ik dat graag horen.
Oud 21-02-2004, 16:58
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 21-02-2004 @ 16:56:
Hmm, wat er op die site beschreven staat klinkt niet verkeerd.

Ook op sites van hoge scholen hier in de buurt staan geen dingen die me echt niet aanstaan. Ik ga ff nog op zoek naar iemand die de opleiding nu doet. Als iemand die het doet dit leest, zou ik dat graag horen.
Ik doe HBO-V!

Mijn bevalt het heel erg, maar ik wilde ook wel echt die kant op.

Volgens mij hebben veel mensen toch wel een beetje een verkeerd beeld van HBO-V. Natuurlijk kan het dat het totaal niet bij je past hoor, maar veel mensen denken dat verplegen alleen billen wassen is, en het is toch echt wel wat meer. Verzorgende, dat is wel vooral wassen, aankleden, maar (HBO) vepleegkundig is toch wel meer dan dat (vaak doe je die basiszorg ook niet als HBO-v'er). Het is eigenlijk het leven voor een patient zo aangenaam mogelijk maken, je regelt de hele zorg rondom een patient, je bent eigenlijk het meeste betrokken bij de patient; de arts heeft dan wel altijd de eindverantwoordelijkheid, maar goed. Toch ben je niet het slaafje van de arts, zoals vaak gedacht wordt. Zoals een docent bij ons zegt, er is geen mooier beroep dan verpleegkundige .

Maar een HBO-v'er kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld afdelingshoofd te worden, het regelen en coordineren van de afdeling. Problemen van een afdeling oplossen.

Ik vind het toch wel lastig uit te leggen wat het precies is

Het is echt leuk, zo hebben we van de week leren injecteren en maagsonde leren inbrengen. Natuurlijk heb je niet alleen maar praktijk dingen hoor, maar ook theorie, bijvoorbeeld hoe je iemand verpleegt die een hersenbloeding gehad heeft, maar ook hele andere soort dingen, bijvoorbeeld hoe mensen met een verstandelijke handicap ''in elkaar zitten'', maar ook dingen hoe bijvoorbeeld onderzoek uitgevoerd wordt, en hoe je nou precies verpleegkundige diagnoses stelt (dat is dus wat anders dan medische diagnoses), hoe je die aanpakt, en hoe je dat kunt voorkomen. Eigenlijk is het heel erg verschillend, dat vind ik het zo leuk maken. Maar ook wordt er op school aandacht besteed aan dingen als gespreksvaardigheden, je leert dan hoe je moet praten om een goed gesprek te voeren; dat oefen je dan ook op simulatie patienten (mensen die dus een patient naspelen), dat klinkt ''nep'' en is natuurlijk ook wel iets anders dan in het echt, maar toch als je daar zo bezig bent heb je wel het gevoel dat het echt is!

Wil je nog iets weten, je kan het altijd vragen!!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 17:12
Miracle
Miracle is offline
Bedankt!!!! Hier heb ik wel veel aan ja.
Oud 21-02-2004, 17:23
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 21-02-2004 @ 18:12:
Bedankt!!!! Hier heb ik wel veel aan ja.

En ja het kan natuurlijk dat het toch niet echt bij je past. Ik ken namelijk ook genoeg mensen die echt zoiets hebben van bleh wat een beroep zeg.

Mss is het wel leuk om eens naar een opendag te gaan, om er nog een beter beeld van te krijgen, maar dat moet je zelf weten hoor, als het je al niks lijkt heeft dat mss ook niet meer al te veel zin.

En andere opleiding, SPH mss?? Of dietiste, iets in die richting...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 21:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Misschien moet je eens een kijkje nemen om www.gobnet.nl daar staan allerlei medische opleidingen.
Oud 21-02-2004, 21:14
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-02-2004 @ 22:09:
Misschien moet je eens een kijkje nemen om www.gobnet.nl daar staan allerlei medische opleidingen.
yep, daar ben ik al geweest
Oud 05-03-2004, 20:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:

Ik ken er wel een aantal, maar die zijn wel min of meer medisch:

Operatie-assistent
http://www.dz.nl/ziekenhuis/dynamic/opleiding.php?id=22
Anesthesie-assistent
http://www.dz.nl/ziekenhuis/dynamic/opleiding.php?id=22
Radiodiagnostisch laborant
http://www.dz.nl/ziekenhuis/dynamic/opleiding.php?id=18
Radiotherapeuthisch laborant
(die laatste 2 zijn in het DZ als 1 opleiding geïntegreerd, MBRT, maar in veel andere ziekenhuizen zijn ze geloof ik nog gescheiden)
http://www.dz.nl/ziekenhuis/dynamic/opleiding.php?id=18
Longfunctielaborant
http://www.dz.nl/ziekenhuis/dynamic/opleiding.php?id=12
Hartfunctielaborant
http://www.dz.nl/ziekenhuis/dynamic/opleiding.php?id=13
Klinisch neurofysiologisch laborant
http://www.dz.nl/ziekenhuis/dynamic/opleiding.php?id=11

Allemaal HBO-niveau, interne opleidingen in ziekenhuizen.
Voordeel: je krijgt ook meteen betaald.

Laatst gewijzigd op 05-03-2004 om 20:55.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 23:10
Verwijderd
www.hvu.nl
dan doorklikken naar gezodheidszorg opleidingen.

hbo utrecht is het btw
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 07:39
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 06-03-2004 @ 00:10:
www.hvu.nl
dan doorklikken naar gezodheidszorg opleidingen.

hbo utrecht is het btw
Hogeschool van Utrecht

Hoe klink jij door naar 'gezondheidszorg opleiding'? Ik zal wel niet goed kijken, maar ik kan nergens iets vinden, alleen een lijst van alle opleidingen op alfabetische volgorde (kan je ook gebruiken, daar gaat het niet om).
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 07:42
Verwijderd
Btw met het zicht op de 'in een apotheek willen werken', misschien is de opleiding farmakunde wat? Kan je daarna (of na je P behaald te hebben, als je dat wilt en als dat kan) verder gaan met de universitaire opleiding farmacie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2004, 07:59
merijn
merijn is offline
Volgens mij is iedereen de opleiding verloskunde vergeten. Die kun je volgen in Rotterdam, Amsterdam, Groningen of Maastricht. Je moet wel bio en sk hebben gedaan.

http://www.srov.nl
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 17:21
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-03-2004 @ 08:42:
Btw met het zicht op de 'in een apotheek willen werken', misschien is de opleiding farmakunde wat? Kan je daarna (of na je P behaald te hebben, als je dat wilt en als dat kan) verder gaan met de universitaire opleiding farmacie.
Gaaf, ik heb de folder aangevraagd.

Trouwens, ik maak eerst het hbo af, no matter what.

edit: Jammer dat het alleen in Utrecht is. Utrecht is niet verkeerd, maar toch om volgend jaar al uit huis te gaan is ook weer zo'n stap. (zou wel gaaf zijn )

Hoe kom je erachter of er misschien in 2004-2005 of 2005-2006 ook ergens anders met zo'n opleiding gestart wordt?

Laatst gewijzigd op 07-03-2004 om 17:29.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 17:31
Verwijderd
Mijn 'schoonzus' is nu tweedejaars HBO OK-assistent, dat is echt heel medisch. Ze heeft hiervoor een MBO verpleeg-opleiding gedaan.
In het eerste jaar moest ze vooral veel instrumenten leren kennen, aangezien zij die dus tijdens een operatie klaar moet leggen en aan moet geven aan de chirurg. Ze mag ook met kleine dingen helpen (bv. wonden dicht nieten) en ze heeft nu laatst een keizersnede gedaan. Ze moet wel ongelofelijk veel leren en veel mensen vallen af. Je moet echt tegen de sfeer in het ziekenhuis kunnen.. zo moet ze ook bij spoedgevallen goed kunnen functioneren, en ja, voor veel eerste- en tweedejaars is dat erg moeilijk.

En een ander iemand doet nu een opleiding waarmee ze nu stage loopt in een apotheek, ik zal eens vragen welke opleiding ze precies doet...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 07-03-2004 @ 18:31:
Mijn 'schoonzus' is nu tweedejaars HBO OK-assistent, dat is echt heel medisch. Ze heeft hiervoor een MBO verpleeg-opleiding gedaan.
In het eerste jaar moest ze vooral veel instrumenten leren kennen, aangezien zij die dus tijdens een operatie klaar moet leggen en aan moet geven aan de chirurg. Ze mag ook met kleine dingen helpen (bv. wonden dicht nieten) en ze heeft nu laatst een keizersnede gedaan. Ze moet wel ongelofelijk veel leren en veel mensen vallen af. Je moet echt tegen de sfeer in het ziekenhuis kunnen.. zo moet ze ook bij spoedgevallen goed kunnen functioneren, en ja, voor veel eerste- en tweedejaars is dat erg moeilijk.

En een ander iemand doet nu een opleiding waarmee ze nu stage loopt in een apotheek, ik zal eens vragen welke opleiding ze precies doet...
mijn moeder is ok assistente, ze gaat ermee stoppen, het werk is vrij zwaar en ingewikkeld. ze heeft de opleiding wel gedaan die beviel wel goed (25 jr geleden dan). het is heel medisch... als nadeel moet je wel aangenomen worden door een ziekenhuis.

farmakunde lijkt me wel een opleiding die bij je past. economische en iets medisch.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 18:53
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 21-02-2004 @ 17:58:
Ik doe HBO-V!

Volgens mij hebben veel mensen toch wel een beetje een verkeerd beeld van HBO-V. Natuurlijk kan het dat het totaal niet bij je past hoor, maar veel mensen denken dat verplegen alleen billen wassen is, en het is toch echt wel wat meer. Verzorgende, dat is wel vooral wassen, aankleden, maar (HBO) vepleegkundig is toch wel meer dan dat (vaak doe je die basiszorg ook niet als HBO-v'er). Het is eigenlijk het leven voor een patient zo aangenaam mogelijk maken, je regelt de hele zorg rondom een patient, je bent eigenlijk het meeste betrokken bij de patient; de arts heeft dan wel altijd de eindverantwoordelijkheid, maar goed. Toch ben je niet het slaafje van de arts, zoals vaak gedacht wordt. Zoals een docent bij ons zegt, er is geen mooier beroep dan verpleegkundige .

Maar een HBO-v'er kan er ook voor kiezen om bijvoorbeeld afdelingshoofd te worden, het regelen en coordineren van de afdeling. Problemen van een afdeling oplossen.

Het is echt leuk, zo hebben we van de week leren injecteren en maagsonde leren inbrengen. Natuurlijk heb je niet alleen maar praktijk dingen hoor, maar ook theorie, bijvoorbeeld hoe je iemand verpleegt die een hersenbloeding gehad heeft, maar ook hele andere soort dingen, bijvoorbeeld hoe mensen met een verstandelijke handicap ''in elkaar zitten'', maar ook dingen hoe bijvoorbeeld onderzoek uitgevoerd wordt, en hoe je nou precies verpleegkundige diagnoses stelt (dat is dus wat anders dan medische diagnoses), hoe je die aanpakt, en hoe je dat kunt voorkomen. Eigenlijk is het heel erg verschillend, dat vind ik het zo leuk maken. Maar ook wordt er op school aandacht besteed aan dingen als gespreksvaardigheden, je leert dan hoe je moet praten om een goed gesprek te voeren; dat oefen je dan ook op simulatie patienten (mensen die dus een patient naspelen), dat klinkt ''nep'' en is natuurlijk ook wel iets anders dan in het echt, maar toch als je daar zo bezig bent heb je wel het gevoel dat het echt is!

owh.. nu krijg ik weer zo'n zin om ook aan de opleiding te beginnen...

*twijfelt..* straks kan ik het niet..
wil zo graag

xxx mir
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 18:55
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 21-02-2004 @ 13:44:
Je zou ook mir kunnen vragen, die wil, dacht ik, verpleegkunde gaan doen. Verder zou ik zeker een keer gaan kijken op een open dag.
klopt helemaal
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 19:12
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 07-03-2004 @ 19:53:
owh.. nu krijg ik weer zo'n zin om ook aan de opleiding te beginnen...

*twijfelt..* straks kan ik het niet..
wil zo graag

xxx mir
offtopic: tuurlijk kan je het wel!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 21:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 21-02-2004 @ 17:58:
Ik doe HBO-V!

Die diagnoses, het verschil tussen medisch en verpleegkundig, daar bleef mijn docent ook zo op door hameren. Bij jou zeker ook?

En, wat betreft dingen zoals maagsondes inbrengen, mag je er wel bij zeggen dat je dat niet in alle instellingen mag doen. In sommige instellingen doen alleen artsen dingen als (permanente) blaascatheters en maagsondes inbrengen en mag je als vpk alleen toekijken.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 10:03
Miracle
Miracle is offline
Hey! Jullie verpesten mijn topic.

(ik moest even reageren om de email notificatie aan te zetten )
Oud 08-03-2004, 11:58
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Nee, we maken er een nuttig topic van met een discussie waar verhelderende dingen boven kunnen komen die behulpzaam kunnen zijn voor jou bij het maken van je uiteindelijke beslissing m.b.t. het opleidingsinstituut en de opleiding waar jij je over ruim een jaar aan gaat melden.

Laatst gewijzigd op 08-03-2004 om 12:17.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 12:04
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 08-03-2004 @ 12:58:
Nee, we maken er een nuttig topic aan met een discussie waar verhelderende dingen boven kunnen komen die behulpzaam kunnen zijn voor jou bij het maken van je uiteindelijke beslissing m.b.t. het opleidingsinstituut en de opleiding waar jij je over ruim een jaar aan gaat melden.
waar heb jij het het over?
Oud 08-03-2004, 12:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
dreen schreef op 08-03-2004 @ 13:04:
waar heb jij het het over?
Wat wij met dit topic doen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 12:13
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 08-03-2004 @ 12:58:
Nee, we maken er een nuttig topic aan met een discussie waar verhelderende dingen boven kunnen komen die behulpzaam kunnen zijn voor jou bij het maken van je uiteindelijke beslissing m.b.t. het opleidingsinstituut en de opleiding waar jij je over ruim een jaar aan gaat melden.
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 08-03-2004 @ 13:09:
Wat wij met dit topic doen.
Oud 08-03-2004, 12:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
dreen schreef op 08-03-2004 @ 13:13:
Aan = van.

Opleidingsinstituut = instituut dat opleidingen verzorgt. Bijvoorbeeld een ROC, hogeschool, universiteit.

Laatst gewijzigd op 08-03-2004 om 12:23.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 12:20
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 08-03-2004 @ 13:17:
Opleidingsinstituut = instituut dat opleidingen verzorgt. BVijvoorbeeld een ROC, hogeschool, universiteit.
zo dom ben ik ook niet nee, maar ik lees niks daarover wat mijn topic zou verpesten
Oud 08-03-2004, 12:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik ook niet.

Maar laten we nou stoppen met chatten. MSN-venster staat nog open hier.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten