Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb soms zoiets van het is toch gewoon waardeloos om alles in twijfel te trekken... en nogal ijdel en pretentieus ook. Want het lijkt me per definitie onmogelijk om je totaal te bevrijden van gewoonten, cultuur en opvoeding, vooroordelen. Dan heb ik behoefte aan een uitgangspunt, enkele axioma's in ieder geval.
Andere keren baal ik van mensen met vastgeroeste denkpatronen en wil ik vrij en revolutionair denken, of zoveel mogelijk kanten van de waarheid zien. Misschien is afwisselen tussen of combineren van deze denkwijzen wel het wijst.
||
Citaat:
||
Citaat:
Met behulp van alle beschikbare hulpmiddelen kun je tot nieuwe oordelen en inzichten komen lijkt me.
||
Citaat:
en dat is dan dus ook meteen het beste, je mening veranderen. anders heb je aan de ene kant een denkwijze(intellect zeg dan maar) en aan de andere kant je mening, en die stroken dan helemaal niet met elkaar. dat zou toch lastig zijn
||
Citaat:
Er is echter wel een verschil tussen filosoferen en nadenken over levensbeschouwelijke onderwerpen. Filosofie kan heel praktisch en probleem gericht zijn. Bijvoorbeeld politieke filosofie. Levensbeschouwing is (zoals het woord al verraad) een beschouwing over het leven. Simpelweg hoe je tegen het leven aankijkt. Dit is vaak veel persoonlijker en minder probleemgericht.
||
Citaat:
Ik denk dat het verschil is dat filosofie een wetenschap is, en levensbeschouwing een kunst. Dit omdat filosofie gestoeld is op feiten en logica, en levensbeschouwing op meningen, gevoelens en geloof.
|
ik denk dat wij nooit antwoorden kunnen vinden die niet tot meer vragen zullen leiden. Dus kies ik voor het doorgronden van hoe iets in elkaar zit, iets observeren, het omschrijven maar het niet willen begrijpen. Je hoeft de wereld niet te kunnen begrijpen om het mooie, slecht, vredig, lelijk te vinden. het gaat om wat het voor jou betekend, en daarmee de betekenis die jij er aan geeft.
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Wat het beste is, weten weinig, naar mijn mening. ![]()
||
Citaat:
zodra je ziet dat je inconsequent bent, kun je weer consequent worden. het is dus iig mogelijk om bewust consequent te zijn zeg maar
||
Citaat:
Ik geef toe dat ik de grens eigenlijk ook niet precies weet ![]() maar dit is offtopic.
||
Citaat:
Ik zoek de antwoorden liever met behulp van filosofen bij mezelf en van sommige dingen die ik bedenk raak ik overtuigd. Wanneer ik een voorspelling doe die uitkomt op grond van een bepaalde filosofie, of wanneer ik zie dat tegenpolen mijn vragen niet meer kunnen beantwoorden. Je moet alles wat mij betreft met nieuwe ogen bekijken. Vooral de dingen die we vanzelfsprekend vinden.
||||
Citaat:
Je leert namelijk altijd bij, wat héél interessant is. Als er één juist antwoord zou zijn, dan zou de filosofie niet meer bestaan, lijkt me. Maar het is altijd leuk (bepaalde facetten) van jouw gedachtengang te herkennen in een (bekende) filosoof. Nog leuker is natuurlijk zelf iets te bedenken, dit te herkennen bij een ander(e) (filosoof) en daarover dan te gaan discussiëren. Citaat:
Misschien is het wel mogelijk over enkele thema's een complete filosofie op te bouwen, maar zeker niet een allesoverkoepelende...(imo toch). (Principes hebben is daarentegen wel perfect mogelijk.) Over dat vastroesten...nogal zielig denk ik en toch onmogelijk voor een filosoof?? IK dacht namelijk dat een filosoof juist constant het wonderlijke in de wereld ontdekte. Dus nieuwe elementen, leidt tot een nieuwe bedenking... Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Het kan natuurlijk zijn dat je basis ook nog een beetje vervormd met tijd, dat er heel oude elementen veranderen of wegvallen, maar die vul je dan weer op. Dus een basis bouw je moeizaam op, maar hoe meer je de puzzelstukjes van die basis gedraaid en gekeerd hebt, hoe vaster ze komen te zitten en hoe groter je basis kan worden. Je maakt dus wel degelijk vooruitgang, maar niet in evenredig stijgende lijn. Er zullen wel wat terugvallen zijn, maar uiteindelijk komt er een stukje bij. Jij vind het moeilijk te begrijpen hoe je nu die basis kunt vormen als je elke dag iets met 'nieuwe ogen' bekijkt. Je bekijkt iets niet met 'nieuwe' ogen, je bekijkt het met net dezelfde (basis), maar dan vanuit een ander perspectief. Om het eens héél concreet voor te stellen. Ik zie een bloem door mijn blauwe bril (=mijn basis is de blauwe bril) en trek daar mijn conclussies uit e.d. De volgende dag passeer ik weer die bloem, maar nu zie ik ze van langs de andere kant. Ik bekijk die bloem dus weer met mijn zelfde blauwe bril aan, maar gewoon vanuit een andere hoek. Als ik dan tijdens de zomer eens zin heb om mijn languit in het gras te smijten en ik weer die bloem zie vanuit weeral een ander perspectief, kan mijn mening daar dan weer over veranderen, maar mijn bril kan ik (zo goed als onmogelijk) niet afzetten. Mja, mss nogal raar uitgelegd, maar verbeter/vul aan/vraag uitleg indien nodig. ![]() edit: Hoe groter je basis, hoe groter de omtrek en hoe meer je beseft wat je niet weet. (cfr socrates, geloof ik...) Meer raakvlakken dus...zoiets. Laatst gewijzigd op 29-02-2004 om 01:22. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|