Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2004, 16:17
Williams
Williams is offline
ik heb vaak het gevoel alsof mijn haart te ligt slaat, niet hart genoeg, alsof t niet doorslaat, het fladdert ook vaak, dan heb ik (zo voelt t iig) n onregelamtige hartslag, ben bij de dokter geweest en die zegt dat hij niets abnormaals hoort, heb wel n vrij hoge rustpolsslag, van rond de 90/100 slagen per minuut.
heeft iemand enig idee wat dit is als je dit zo hoort? ben trouwes bijna 18 jaar, verder geen gezondheidsproblemen, op hooikoorts na
Oud 01-03-2004, 16:45
Euphemia
Euphemia is offline
Citaat:
Williams schreef op 01-03-2004 @ 17:17:
ik heb vaak het gevoel alsof mijn haart te ligt slaat, niet hart genoeg, alsof t niet doorslaat, het fladdert ook vaak, dan heb ik (zo voelt t iig) n onregelamtige hartslag, ben bij de dokter geweest en die zegt dat hij niets abnormaals hoort, heb wel n vrij hoge rustpolsslag, van rond de 90/100 slagen per minuut.
heeft iemand enig idee wat dit is als je dit zo hoort? ben trouwes bijna 18 jaar, verder geen gezondheidsproblemen, op hooikoorts na
Zoiets heb ik ook maar dan denk ik dat mn hart niet meer slaat ofzo en dan stop ik automatisch met ademen en 5 sec later gaat het gewoon weer z'n gangetje.. maar hier heb je zeker niets aan
Oud 01-03-2004, 16:48
Williams
Williams is offline
ja dat heb ik ook....
Oud 02-03-2004, 09:43
nl2suzy
nl2suzy is offline
Ik zou er mee naar een dokter gaan als ik jou was..
Oud 02-03-2004, 11:21
Williams
Williams is offline
ben er al een keertje geweest, dan luistert ie naar mn hart, en zegt dat het niets is...dat hij geen ruis hoort enzo..
Oud 02-03-2004, 12:41
Verwijderd
Oeh, daar heb ik net iets over geleerd . Ik weet het alleen niet mee zo heel precies. Maar als je hart soms eventjes niet lijkt te slaan en daarna toch slaat, en dan wat harder dan normaal, dan ontbrak er even het een of andere signaal, maar het is niet ernstig als het gebeurt, tenminste niet als het alleen zo nu en dan gebeurt.
Als je hart dat bij (bijna) elke slag doet dan kan het wel ernstig zijn, maar dan had de dokter het natuurlijk ook wel gehoord.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 16:19
Markiex
Markiex is offline
Een onschuldige ritmestoornis, die iedereen wel eens heeft, ligt het meest voor de hand zou je zo zeggen maar als je je er ongemakkelijk bij voelt zou je nog eens langs de huisarts kunnen gaan en om een zgn. Holter onderzoek vragen. Je krijgt dan een aantal plakkertjes op je lijf die verbonden zijn met een kastje, dit moet je 24hr bij je houden en registreert je hartslag. Mochten er vreemde ritmes zijn dan zal dit kastje het registreren. Vaak lijkt het trouwens dat je hart vreemd aan het kloppen is maar in werkelijkheid valt het gelukkig meestal wel mee.
Oud 02-03-2004, 19:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Markiex schreef op 02-03-2004 @ 17:19:
Een onschuldige ritmestoornis, die iedereen wel eens heeft, ligt het meest voor de hand zou je zo zeggen maar als je je er ongemakkelijk bij voelt zou je nog eens langs de huisarts kunnen gaan en om een zgn. Holter onderzoek vragen. Je krijgt dan een aantal plakkertjes op je lijf die verbonden zijn met een kastje, dit moet je 24hr bij je houden en registreert je hartslag. Mochten er vreemde ritmes zijn dan zal dit kastje het registreren. Vaak lijkt het trouwens dat je hart vreemd aan het kloppen is maar in werkelijkheid valt het gelukkig meestal wel mee.
Dacht ik ook al aan.

Maar 90-100 bpm is wel erg hoog.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 19:48
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 02-03-2004 @ 20:20:
Dacht ik ook al aan.

Achjoh niet zo zeuren.
Valt best mee.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 20:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 02-03-2004 @ 20:48:
Achjoh niet zo zeuren.
Valt best mee.
Valt niet mee. 60-70 is normaal. Maar 90-100 in rust is écht aan de hoge kant.

Geloof dat dat onder tachycardie valt, en dat maakt het een pathologische toestand en iets wat behandeld zou kunnen worden (wat was het ook alweer, beta-blokkers dacht ik), maar zolang hij er geen last van ondervindt zou ik het niet behandelen.

Edit: nee, tachycardie is bij > 120 bpm.

Dit heet 'accelerated idioventricular rhythm' en wordt zolang het onder 120 bpm blijft (dan wordt het ventriculaire tachycardie) en er geen hemodynamische instabiliteit is niet behandeld.

Reden: het middel is erger dan de 'kwaal' (neem ik aan).
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 20:51
Verwijderd
Let je wel op, Lieke?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 06:55
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-03-2004 @ 21:51:
Let je wel op, Lieke?
Ik heb het mn moeder zelfs gevraagd.

die gozer moet echt niet zeuren met : 'oeww het is echt echt echt echt echt te hoog.'
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 07:48
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 02-03-2004 @ 14:20:
Dacht ik ook al aan.
Goedzo jongen!

Citaat:
Mwa, wat aan de hoge kant van het normale spectrum ja (=andere benaming voor jouw engelse term), maar het lijkt me beter het echte aantal slagen te laten tellen door iemand anders en op meerdere momenten. (of is dit al gedaan?)
Oud 03-03-2004, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 02-03-2004 @ 21:44:
Valt niet mee. 60-70 is normaal. Maar 90-100 in rust is écht aan de hoge kant.
60-100 is normaal, dacht ik, tenminste, dat zei mijn fysiologieboek. En dan is 90-100 wel aan de hoge kant, maar niet te hoog.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 13:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Markiex schreef op 03-03-2004 @ 08:48:
Mwa, wat aan de hoge kant van het normale spectrum ja (=andere benaming voor jouw engelse term), maar het lijkt me beter het echte aantal slagen te laten tellen door iemand anders en op meerdere momenten. (of is dit al gedaan?)
Holter, ja. Maar dan moet de huisarts 'm wel eerst doorsturen naar de cardioloog, en dat is nog niet gebeurt. (Huisartsen doen toch geen Holter-onderzoeken?)

Citaat:
sarahbressers schreef op 03-03-2004 @ 14:14:
60-100 is normaal, dacht ik, tenminste, dat zei mijn fysiologieboek. En dan is 90-100 wel aan de hoge kant, maar niet te hoog.
Klopt. Ik zat daar ook even aan te denken, maar toen bedacht ik me iets wat we tot nu toe over het hoofd zagen: de leeftijd van de patient. Dit is geen 70-jarige, maar een 17-jarige.
En voor een 17-jarige is 100 in rust echt hoog.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 14:49
Williams
Williams is offline
nog geen holtertest gehad..maar wel paar keer per dag op verschillende momenten de hartslag opmeten, die lag in rust altijd tussen de 90 en de 100.
Oud 03-03-2004, 14:59
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 03-03-2004 @ 14:14:
Hihihi, ik zat ook al in mijn pathologie en fysiologieboek te snuffelen

Overigens, beoefen je ook een sport, ts? Wanneer je een goede conditie hebt, krijg je over het algemeen een lagere hartslag.
Oud 03-03-2004, 15:58
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 03-03-2004 @ 08:46:
Holter, ja. Maar dan moet de huisarts 'm wel eerst doorsturen naar de cardioloog, en dat is nog niet gebeurt. (Huisartsen doen toch geen Holter-onderzoeken?)
meestal doen huisartsen dan niet nee. Het zou in principe wel kunnen aangezien je de holter-analyse kan laten uitvoeren door een speciaal bedrijfje. Dit bedrijf bekijkt (onder supervisie van cardioloog) dan de resultaten van de Holter en stuurt de bevindingen door naar de aanvrager.

Citaat:
Fleet Admiral schreef op 03-03-2004 @ 08:46:

Klopt. Ik zat daar ook even aan te denken, maar toen bedacht ik me iets wat we tot nu toe over het hoofd zagen: de leeftijd van de patient. Dit is geen 70-jarige, maar een 17-jarige.
En voor een 17-jarige is 100 in rust echt hoog.
Mwa, om nu al iemand als patient aan te duiden..

Laatst gewijzigd op 03-03-2004 om 16:00.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 16:36
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Markiex schreef op 03-03-2004 @ 16:58:
meestal doen huisartsen dan niet nee. Het zou in principe wel kunnen aangezien je de holter-analyse kan laten uitvoeren door een speciaal bedrijfje. Dit bedrijf bekijkt (onder supervisie van cardioloog) dan de resultaten van de Holter en stuurt de bevindingen door naar de aanvrager.

Mwa, om nu al iemand als patient aan te duiden..
Ik hou 't maar bij de medische kant. Medische zorg uitbesteden aan een bedrijfje lijkt me maar raar.

(Toen ik verpleegkunde deed zaten ze er ook al over te zeiken dat ik over patienten spreek wanneer het 'clienten' zijn. [Doet hier niet ter zake, maarja.] Patienten zijn het is. Hij = patient. Schokkend, eh?)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 16:48
Methuselah
Methuselah is offline
Lijkt mij redelijk veel te gelijken op dit:

Citaat:
Methuselah schreef op 04-02-2004 @ 21:29:
Niets aan de hand, ik heb gewoon last van 'n overslag, een onschuldige ritmestoornis...

Wat ik meemaakte, was gewoon dit:

Stel dat dit 'n normaal ritme is:
| ... | ... | ... | ... | ... | ... | ... | ... |

Dan heb ik vaak:
|| .. ... | ... | ... | ... | ... | ... | ... || .. ... |
waarbij 't tweede streepje de overslag is, waarna de 'normale' overgeslagen wordt en dan terug hervat...

En wat er eergisteren hoogstwaarschijnlijk gebeurde, was 't volgende:
|| .. ... || .. ... || .. ... || .. ... || .. ... || .. ... |
dus dat meerdere van die overslagen elkaar opvolgden...

Het is pas problematisch bij bvb.
| . | .. | . | . || ... | .. | ..... |
wanneer er dus geen patroon in te ontdekken valt.

Dit kan ook gebeuren
| ... | ... | ... | . | . | . | . | . | . | . | . | . | .| . | . | . | ... | ... |
waarbij die snelle overslagen elkaar altijd blijven opvolgen, meestal 5-10min maar soms ook langer (vaak na 'n plotse gebeurtenis, een soort van schrikreactie van het lichaam als het ware) maar ook vrij onschuldig... Je zit dan wel aan 'n hartslag van rond de 140-150 in rust...

Ik moet pas 'n cardiogram laten maken als wat er bij mij gebeurde, regelmatig weerkeert... Maar ik moet me dus nergens zorgen om maken, gelukkig...
Oud 03-03-2004, 16:50
Methuselah
Methuselah is offline
Trouwens, 90-100 in rust is, vind ik persoonlijk, wél erg hoog hoor. Als ik in conditie ben, heb ik 'n rustpolsslag van rond de 50, nu ik niet in conditie ben rond de 62-64. En ik ben serieus niet in conditie, had eergisteren 'n hartslag van 194 na 'n kleine 10min sporten () (Niet gezond, ik weet 't, maar 't was maar even )

Maar dit even terzijde.
Oud 03-03-2004, 17:07
MieX
MieX is offline
Citaat:
Hart-ritme-stoornissen (aritmieën, hart-aritmieën)
Normale veranderingen van het hartritme zijn:
- toename van het hartritme (= hartkloppingen = palpitatie) tijdens inspanning of emotionele opwinding (acute stress)
- afname van het hartritme tijdens slaap en rust
- het af en toe optreden van extra hartslagen (= extrasystole) zijn normale verschijnselen.

De aard van een hartritme-stoornis (= aritmie) -en daarmee ook van de klachten en de risico's- wordt in belangrijke mate bepaald door de plaats in het hart waar de ritmestoornis ontstaat.
Zo kan er sprake zijn van een regelmatige toename (bijv. tachycardie en hartfibrilleren) of afname (= bradycardie), maar ook van een onregelmatig hartritme (= aritmie).

Sinus-tachycardie (= 'tachycardie'): abnormale toename van de frequentie waarmee het hart klopt (= sinus-frequentie).

Sinus-bradycardie (= 'bradycardie): abnormale afname van de hart-frequentie.

Ventriculaire tachycardie: abnormale toename van de fequentie waarmee de hartkamers (= ventrikels) samentrekken.

Ventriculaire bradycardie: abnormale afname van de fequentie waarmee de hartkamers (= ventrikels) samentrekken.

Mogelijke oorzaken (o.a.)
Hartziekten (meestal), stress, bijwerking van medicijnen, overmatig gebruik van alcohol en drugs.

Mogelijke behandelingen (o.a.)
- bestrijden van de oorzaak (= causale of curatieve therapie)
- hartritme-normaliserende middelen (= anti-aritmica)

zie ook: hart- en vaataandoeningen
(bron)

FA: Beta-blokkers verlagen de hartslagfrequentie, worden dus inderdaad bij hartritmestoornissen gebruikt als de hartslagfrequentie verhoogd is.
Oud 03-03-2004, 17:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MieX schreef op 03-03-2004 @ 18:07:
FA: Beta-blokkers verlagen de hartslagfrequentie, worden dus inderdaad bij hartritmestoornissen gebruikt als de hartslagfrequentie verhoogd is.
Damn, goed onthouden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 17:35
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Replica schreef op 03-03-2004 @ 17:53:
Jullie zien ook over het hoofd dat de persoon in kwestie zich zorgen maakt over z'n hart, waardoor het bijzonder waarschijnlijk is dat zijn hartslag oploopt als daar naar geluisterd wordt. En verder zijn ze in het ziekenhuis nog nooit in paniek geraakt als ik eens een hartslag van rond de 100 had, dus ik zou me niet al teveel zorgen maken.
En daarom zou ik nou juist die Holter-test laten doen.

Overigens denk ik dat het met die zenuwachtigheid wel meevalt bij de huisarts. Dat iemand net voor een grote hartoperatie zenuwachtig is, okeee, maar voor een meting bij de huisarts, zeker wanneer het niet de eerste keer is, lijkt me dat dat wel mee zou moeten vallen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 18:06
MieX
MieX is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 03-03-2004 @ 18:33:
Damn, goed onthouden.
vorige week tentamen gehad met daarbij onder andere de verschillende receptoren van het zenuwstelsel (dus ook beta receptoren), dan weet je dat na een week nog wel
Oud 04-03-2004, 08:18
MieX
MieX is offline
Citaat:
Replica schreef op 03-03-2004 @ 22:28:
Dus niet, dat werkt écht door op mensen, ook bij dat soort kleine onderzoekjes.
Als het zo erg is is het volgens mij meer een fobie dan zenuwachtigheid..
Oud 04-03-2004, 08:30
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 03-03-2004 @ 11:36:
Ik hou 't maar bij de medische kant. Medische zorg uitbesteden aan een bedrijfje lijkt me maar raar.

(Toen ik verpleegkunde deed zaten ze er ook al over te zeiken dat ik over patienten spreek wanneer het 'clienten' zijn. [Doet hier niet ter zake, maarja.] Patienten zijn het is. Hij = patient. Schokkend, eh?)
Dat bedrijfje is ook medisch natuurlijk. Die mensen zijn getraind in het uitlezen van Holters. Dat is nl. een boel werk en daar hebben niet alle cardiologen tijd voor..snappie?

Clienten is maar een rare benaming voor patienten dus dat ben ik wel met je eens maar daar gaat het niet om. Ik vindt het een beetje vroeg om iemand die hier een keer wat post en zich een beetje ongerust maakt meteen het stempel patient mee te geven...maar dat was nog niet in je opgekomen dus...Dus nee, schokkend is het niet

En nog even een reactie op een andere post van je: mensen kunnen wel degelijk "zenuwachtig" zijn bij een huisarts bezoek. Ook al ben je daar voor de 1000ste keer.
Wanneer ga je nou aan de geneeskunde studie beginnen?
Oud 04-03-2004, 19:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Markiex schreef op 04-03-2004 @ 09:30:
Wanneer ga je nou aan de geneeskunde studie beginnen?
Misschien in september, misschien volgend jaar.

(Niet in Nederland trouwens.)
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten