Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2004, 16:40
steefos
steefos is offline
Wil ik ff weten, als ik nou volgend jaar grieks kies krijg ik dan net als bij Latijn verschikkelijk veel van die combinaties als AcI e.d.?Of valt dat wel mee
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2004, 16:51
Ovidius
Ovidius is offline
Als je Latijn al raar vindt, alleen nog maar raarder!
Alhoewel dat denk ik minder aan de zinsconstructies ligt dan aan de uitgebreidere mogelijkheden mbt bijvoorbeeld part. medium act. en lidwoorden enzo
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 17:08
Verwijderd
Offtopic: Het Latijn heeft toch niet zo heel veel rare zinsconstructies?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 21:30
Dynamico
Dynamico is offline
Het grote probleem bij het Grieks is het werkwoord.
Oud 02-03-2004, 21:59
nienie
nienie is offline
Als je Herodotos of Homeros gaat vertalen, dat zijn wel ingewikkelde zinsconstructies ja...Maar het grootste probleem bij Grieks zit meer bij het werkwoord, omdat er zoveel variaties zijn door samentrekking enzo.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 13:34
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
perseus schreef op 02-03-2004 @ 18:08:
Offtopic: Het Latijn heeft toch niet zo heel veel rare zinsconstructies?
Dixit!
Oud 03-03-2004, 15:02
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
nienie schreef op 02-03-2004 @ 22:59:
Als je Herodotos of Homeros gaat vertalen, dat zijn wel ingewikkelde zinsconstructies ja...
Homeros is het makkelijkste Grieks dat er is toch?

Euripides daarentegen..
Oud 03-03-2004, 15:39
Me-ke
Me-ke is offline
Grieks is geweldig
latijn is saaaaaai

Ik zou zeggen , ga voor Grieks!
Is echt wel te doen!!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 15:44
steefos
steefos is offline
ik denk dat ik dan toch maar voor de werkwoorden ga en niet voor de zinsconstructies. thnx
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 17:57
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 02-03-2004 @ 22:30:
Het grote probleem bij het Grieks is het werkwoord.
Inderdaad En dat zegt mijn leraar ook altijd

Maar verder vind ik dat er bij Grieks wel een stuk minder van die nare constructies inzitten. Vooral de ACI komt vaak voor. Maar sommige auteurs gebruiken veel lastige zinsconstructies, zoals de genitivus absolutus.
Eigenlijk hangt het gewoon van jezelf af wat je moet kiezen, ik zou het niet baseren op de hoeveelheid constructies.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 12:47
Gothic
Gothic is offline
Ga maar eens Plato doen bij Grieks, dan kom je om in de praticipium constructies... maar je hebt wel een lidwoord die het iets duidelijker maakt soms bij het Grieks
Oud 05-03-2004, 13:51
Fade of Light
Fade of Light is offline
eerrrrr durf duidelijke taal te vragen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 20:49
Verwijderd
Het probleem met Grieks is dat je met bijna elke regel wel een paar uitzonderingen hebt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 11:11
Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Ik heb zelf alleen Latijn en om nou te zeggen dat dat een rare taal is met veel vage constructies.....

Het is misschien lastig om in het Latijn een ablabs te vertalen of een gerundium van een gerundiVum te moeten onderscheiden...

Maar, meisje toch, als jij een ACI als verschrikkelijk vind.....

En over het Grieks, dat ik overigens mezelf aan het leren ben *is trots*, kan ik niet zo heel veel kwijt, behalve dat je suïcidaal van de werkwoorden wordt
Oud 07-03-2004, 20:41
Pizzakoerier
Pizzakoerier is offline
Latijn wordt vooral later (dwz in de vijfde) erg lastig als je niet van ingewikkelde zinsconstructies houdt (woorden die bij elkaar horen worden een kilometer uit elkaar gezet en alles hangt af van iets anders), bij Grieks is de structuur vaak duidelijker. Maar om nou te zeggen dat Grieks makkelijker is dan Latijn, nee absoluut niet vind ik, ik vind het vreselijk omdat het werkwoord honderdduizend verschillende variaties heeft en alles op elkaar lijkt. Het is maar net op wat voor gebied van de taal je het meeste moeite hebt, maar ik kan je vertellen dat Grieks ook wel "vreemde" dingen heeft zoals de ACI hoor
(Overigens zijn de verhalen die je bij Grieks vertaalt weer veel leuker en interessanter dan de teksten Latijn meestal, dus het hangt ervan af wat je het belangrijkst vindt)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 21:35
steefos
steefos is offline
Zijn er hier ook mensen die zowel Grieks als Latijn als examenvak hebben, zo ja valt dat erg zwaar of is het wel te doen?
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 21:32
songeur
songeur is offline
Grieks blijft niet makkelijk(er dan Latijn), als je dat soms denkt. In de derde klas dacht ik dat ik Grieks leuker vond, maar ik ben er inmiddels achter dat dat vooral komt doordat Grieks toen makkelijk was en Latijn niet.

Maar het heeft er ook mee te maken dat we er prompt mee op hielden om mythologische stukjes te lezen en we overgingen op oorlog en politiek, onderwerpen waar ik minder van houd.
Oud 14-03-2004, 21:41
-CeaiLLóiG-
-CeaiLLóiG- is offline
Citaat:
Kassandra schreef op 09-03-2004 @ 22:35:
Zijn er hier ook mensen die zowel Grieks als Latijn als examenvak hebben, zo ja valt dat erg zwaar of is het wel te doen?
2 vriendinnen van mij hebben grieks en latijn gekozen. het is nu nog niet voor het eindexamen en ze kunnen het nog laten vallen maar op dit moment gaat het nog. Je moet alleen alles zelf kunnen plannen en hun gaan bijv. 1 keer per week naar latijn en 2 keer naar grieks, omdat dat moeilijker is geloof ik.

*als iedereen je naar grieks stuurt, ik zou latijn doen veel makkelijker als je het mij vraagt...*
Oud 15-03-2004, 16:42
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Voor mij is het goed te doen. Je leert voor beide vakken toch deels dezelfde vaardigheden, wat het geheel toch eigenlijk alleen maar een stuk makkelijker maakt.

Latijn vind ik minder moeilijk dan Grieks, vanwege het werkwoord. Maar dat mag, want Euripides is het moeilijkste Grieks dat er is, en om nou te zeggen dat Cicero echt moeilijk is.. Maar Cicero is wel een stuk saaier, dus is het daarbij niet mogelijk om alvast de verhaallijn te snappen en met deze steun achter de rug te vertalen.

Maar als je gewoon doet wat je moet doen (vertalen), en op tijd begint met herhalen, dan komt het volgens mij allemaal goed. Sowieso geloof ik dat het examen qua moeilijkheidsgraad erg mee zal vallen.
Oud 20-03-2004, 09:27
Resie
Resie is offline
Ik heb nu 2 jaar Latijn en 1 Jaar Grieks, en ik moet zeggen, tot nu toe is Grieks makkelijker... Maar het wordt zeker net zo moeilijk als latijn. Grieks heeft minder naamvallen (handig) maar zeker net zoveel grammaticaregels..

Sterkte alvast
Oud 20-03-2004, 09:43
Bosserini
Bosserini is offline
Citaat:
Resie schreef op 20-03-2004 @ 10:27:
Ik heb nu 2 jaar Latijn en 1 Jaar Grieks, en ik moet zeggen, tot nu toe is Grieks makkelijker... Maar het wordt zeker net zo moeilijk als latijn. Grieks heeft minder naamvallen (handig) maar zeker net zoveel grammaticaregels..

Sterkte alvast
Ik zal eraan denken..
Oud 22-03-2004, 10:56
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het beide als examenvak, en ik vind het niet echt makkelijk. Ik maak me vooral zorgen hoe ik het allemaal ga onthouden, omdat het toch wel 2 bundels met tekst zijn. Ik heb het meeste moeite met Latijn, dus daar maak ik me meer zorgen om dan Grieks.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2004, 12:42
Over-BloOmed
Over-BloOmed is offline
grieks is voor velen over et algemeen makkelijker mede door het lidwoord. En de zinscontructies zijn duidelijker dan et latijn.
Latijn is meer nadenken en puzzelen, grieks is gewoon stampen en vooral veel rijtjes leren.

ik denk dat ik volgend jaar toch latijn kies, want bij grieks krijg je nog een heel jaar grammatica en moet je heeel veel stampen (hebk gehoord) Maar de griekse cultuur is wel veel leuker dan de romeinse.

ALs je et allebei kiest, wordt et dan nie onwijs zwaar?

Laatst gewijzigd op 28-03-2004 om 12:49.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 15:09
Thijs_Razor
Thijs_Razor is offline
Met Grieks hoef je niet zoveel te puzzelen -> je kan in principe bijna alles van voren naar achteren vertalen. Ook hoeft het Grieks niet veel stampwerk te zijn. Als je de hoofdregeltjes van het samentrekken van klinkers en de werkwoordstammen + uitgangen en augment en dat allemaal leert dan komt de rest bijna vanzelf...
Ik doe ook allebei de talen en ik vind dat het wel te doen is. Alleen vind ik dat bij Grieks veel woorden op elkaar lijken
Zoals Dynamico al heeft gezegd, pas je toch dezelfde vaardigheden op twee talen. Het enige verschil is dat het Latijn meer constructies heeft en dat je vooral al de naamvallen en uitgangen goed moet kunnen beheersen en dat het Grieks werkt met veel samentrekkingen en veranderingen van klinkers en met een uitgebreid en ingewikkeld werkwoordsysteem.
Oud 24-04-2004, 16:01
paard van troje
paard van troje is offline
Citaat:
Kassandra schreef op 02-03-2004 @ 17:40 :
Wil ik ff weten, als ik nou volgend jaar grieks kies krijg ik dan net als bij Latijn verschikkelijk veel van die combinaties als AcI e.d.?Of valt dat wel mee
Het werkwoord is veel lastiger, maar het lastigste vind ik toch nog dat er in verschillende dialecten wordt gesproken (Ionisch, Attisch...) vooral bij Homeros is dat een probleem (hij spreekt (eigenlijk schrijft) Ionisch terwijl wij enkel Attisch hadden geleerd!!)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2004, 18:27
steefos
steefos is offline
Wil k ff zeggen tussendoor
Ik ga morgen vastleggen dat k mijn Latijn laat vallen en alleen met Grieks doorga, k vind het aan de ene kant wel zonde maar Latijn lukt gewoon niet omdat k ook Italiaans spreek en daardoor steeds in de war raak.

K hoop dat grieks wel goed gaat
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 18:09
vogultju
vogultju is offline
K zit in de 4e en heb ook Latijn en Grieks gehouden. Vind beide niet moeilijk. Heb ze allebei gehouden omdat ik niet kon kiezen. Vind ze beide leuk. En stond op beide een 10. Nu nog steeds eigenlijk Vind het wel te doen hoor, allebei. Alleen Latijn toch wel wat moeilijker dan Grieks.
Reageren

Regels voor berichten