Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2004, 11:01
mira_love
mira_love is offline
als je bijvoorbeeld op je eindrapport van vwo een 6,5 staat gemiddeld, telt dat dan net zo zwaar mee bij een loting als een 6,5 op havo niveau? Of heb je dan wel meer kans om ingeloot te worden bij een studie met loting?

-x- mira

Laatst gewijzigd op 03-03-2004 om 11:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2004, 11:10
martijn1985
martijn1985 is offline
met je havo diploma mag je sowieso niet meedoen aan een loting voor een studie.
Oud 03-03-2004, 12:19
Verwijderd
Citaat:
mira_love schreef op 03-03-2004 @ 12:01:
als je bijvoorbeeld op je eindrapport van vwo een 6,5 staat gemiddeld, telt dat dan net zo zwaar mee bij een loting als een 6,5 op havo niveau? Of heb je dan wel meer kans om ingeloot te worden bij een studie met loting?

-x- mira
Als je bij een HBO-opleiding wil loten, telt het soms idd gelijk mee (6,5 op VWO is even zwaar als op HAVO dan dus), maar niet altijd volgens mij. Moet je even navragen bij de opleiding die je in gedachten hebt.
Bij een WO-opleiding kan je natuurlijk niet meeloten met een HAVO-diploma.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 13:57
Shadina
Shadina is offline
@ Martijn: Waarom zou je dan niet mee kunnen doen aan een loting? Er zijn genoeg studies op HBO niveau waar ook een loting is.

Als je als VWO'er bij een HBOstudie gaat meeloten.. tellen je cijfers even zwaar mee als een HAVO'er. (Bij de studies die ik ken dan.. maar volgens mij gewoon bij alle HBO studies) Dat is zwaar genaait.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 14:30
El Kim
El Kim is offline
Bij een loting telt een havo diploma net zo zwaar als een vwo diploma (ook je cijfers). Als er een mogelijkheid tot decentrale selectie is, zou ik die zeker aangrijpen. Verder zijn er ook sommige HBO opleidingen die je in 3 jaar kan doen ivp 4 jaar als je je VWO hebt, informeer daar eens naar.

Met een havo kun je niet meeloten voor een universitaire studie, maar dat lijkt me nogal logisch Met een propedeuse wel.
Oud 03-03-2004, 14:31
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Shadina schreef op 03-03-2004 @ 14:57:
@ Martijn: Waarom zou je dan niet mee kunnen doen aan een loting? Er zijn genoeg studies op HBO niveau waar ook een loting is.
Ik denk dat hij vindt dat alleen universitaire opleidingen studies zijn En dat HBO gewoon een opleiding is.
Oud 03-03-2004, 15:10
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 03-03-2004 @ 15:31:
Ik denk dat hij vindt dat alleen universitaire opleidingen studies zijn En dat HBO gewoon een opleiding is.
dat is dezelfde discussie als: is hbo studeren. wel dus je leert toch?
en er zijn opleidingen zoals fysiotherapie waarbij je ingeloot moet worden. een vwo diploma geeft geen voorrang. wat ik btw wel raar vind. je hebt immers meer geleerd
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 17:49
mira_love
mira_love is offline
IK zou het dus ook veel eerelijker vinden als wvo zwaarder meetelt als havo. anders kan net net zo goed aan het eind van dit jaar overstappen naar havo, niet dat ik dat van plan ben! Nou, bedankt voor de reacties!

-x-
mira
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 17:58
blacky
blacky is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 03-03-2004 @ 12:10:
met je havo diploma mag je sowieso niet meedoen aan een loting voor een studie.
Je kan wel mee doen aan een loting voor een studie, maar dan alleen op HBO niveau
Oud 03-03-2004, 18:52
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Dat is geen studie, maar een opleiding.
Oud 03-03-2004, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 03-03-2004 @ 19:52:
dat heet ook een studie, leren=studeren=mee doen aan een studie
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 19:49
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 03-03-2004 @ 20:43:
(je kan er maar beter niet op in gaan, dat helpt toch niet, sommige mensen voelen zich beter dan anderen... maar wij weten wel beter he )
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 08:48
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 03-03-2004 @ 19:52:
agreed, maar dat is een totaal andere discussie. Bij een studie denk ik aan een universitaire opleiding, vandaar mijn eerdere reactie. Maar het lijkt me niet handig om daar hier een discussie over te starten.
Oud 04-03-2004, 10:13
Verwijderd
Een studie is hetzelfde als een opleiding.. zoek maar op in het woordenboek.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 14:55
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 03-03-2004 @ 20:43:
wat je mbo dan ook een studie noemen? daar leren ze namelijk ook iets. Studeren gebeurt op de universiteit en niet op het HBO... en het is al belachelijk genoeg dat de staat ook daaraan meebetaald, want zo was het in eerste instantie niet bedoeld...

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=750626

Hier de recentste discussie over dit onderwerp. Lees de reacties van nare man e.a.

Laatst gewijzigd op 04-03-2004 om 14:57.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 14:58
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 04-03-2004 @ 11:13:
Een studie is hetzelfde als een opleiding.. zoek maar op in het woordenboek.
de van dale is beschrijvend, niet bepalend
Oud 04-03-2004, 18:06
Sven
Sven is offline
tuuttuut.. gemiereneuk over studie of opleiding, student of scholier etc ook altijd..
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:01
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:

Als je als VWO'er bij een HBOstudie gaat meeloten.. tellen je cijfers even zwaar mee als een HAVO'er. (Bij de studies die ik ken dan.. maar volgens mij gewoon bij alle HBO studies) Dat is zwaar genaait.
Dat is helemaal niet zwaar genaaid. Het is genaaid voor de havo'ers dat er minder plaatsen zijn voor een bepaalde studie met loting omdat sommige vwo'ers niet naar de universiteit willen, terwijl die dat wel (aan) kunnen.
Zo kan je het ook bekijken.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:32
Shadina
Shadina is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 04-03-2004 @ 20:01:
Dat is helemaal niet zwaar genaaid. Het is genaaid voor de havo'ers dat er minder plaatsen zijn voor een bepaalde studie met loting omdat sommige vwo'ers niet naar de universiteit willen, terwijl die dat wel (aan) kunnen.
Ow ja.. ik weet ook 3 jaar van tevoren dat ik naar een HBO wil.
En alles is een stuk moeilijker op VWO niveau dus dan moet het wel aangepast worden aan je vooropleiding vind ik.
En trouwens.. er zijn veel meer HBO instellingen dan universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 19:42
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
aan de andere kant kiezen enkele VWO'ers voor een HBOopleiding, omdat ze liever een praktische opleiding hebben dan een theoretisch-wetenschappelijke. Dat is geen reden om VWO diploma's zwaarder te laten tellen voor toelating tot het HBO, maar het is niet zo dat als je iets aankan je het ook automatisch gaat doen.
Oud 04-03-2004, 19:54
Verwijderd
Citaat:
't Lijkt me vooral lullig voor mensen die op het nippertje hun vwo diploma halen en er zeker van zijn dat een uni te hoog gegrepen is, dan is de kans dat ze bij een loten op hbo niveau doorgelaten worden klein, terwijl dat wél hun niveau is.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 20:09
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 04-03-2004 @ 20:54:
't Lijkt me vooral lullig voor mensen die op het nippertje hun vwo diploma halen en er zeker van zijn dat een uni te hoog gegrepen is, dan is de kans dat ze bij een loten op hbo niveau doorgelaten worden klein, terwijl dat wél hun niveau is.
die kans is niet kleiner dan voor ieder ander die tot het HBO wil worden toegelaten.
Oud 04-03-2004, 20:16
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 04-03-2004 @ 21:09:
die kans is niet kleiner dan voor ieder ander die tot het HBO wil worden toegelaten.
Maar als die persoon Havo had gedaan, waren z'n cijfers waarschijnlijk beter geweest en was zijn kans groter.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 07:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Shadina schreef op 04-03-2004 @ 20:32:
Ow ja.. ik weet ook 3 jaar van tevoren dat ik naar een HBO wil.
En alles is een stuk moeilijker op VWO niveau dus dan moet het wel aangepast worden aan je vooropleiding vind ik.
En trouwens.. er zijn veel meer HBO instellingen dan universiteiten.
Daarbij zijn er veel meer mensen die havo doen dan mensen die vwo doen. Dus dat staat echt wel in z'n verhouding.
Ik zeg niet dat ik het niet met je eens ben, maar ik ben het wel met je oneens dat het 'zwaar genaaid' is. Zo zwaar genaaid is het helemaal niet. Het is vrij logisch. Waarom de toegang ontzeggen voor havo-leerlingen omdat er allemaal van die vwo-leerlingen eerder aangenomen worden ómdat ze vwo gedaan hebben. Lekkere kansen dan voor die havo mensen.

Andijvie: Dat voor sommige vwo-leerlingen hbo wél het niveau is, zegt natuurlijk nog niets. Er zijn ook zat leerlingen op de havo die goed op het hbo passen. Dus dan is het óók hun niveau. Ik vind niet dat vwo'ers het recht hebben om voorrang te krijgen, enkel alleen omdat hun vooropleiding hoger is. Havo'ers hebben namelijk ook rechten.

En ik doe dan misschien wel zelf havo, ik kom zelf ook van het vwo af en mijn niveau lígt ook op het vwo niveau. Dus het is niet zo dat dit mijn mening is ómdat ik zelf zo'n havo leerling ben die aan een loting op het hbo wil deelnemen (ik wil zelf naar de universiteit).
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 09:57
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Een studie is een opleiding, maar een studie hoeft geen opleiding te zijn.
Altijd leuk die discussies waarin universitairen vinden dat alleen zij studeren en dat hbo mensen naar school gaan, les krijgen en dus niet colleges volgen enz.

Nou ja, laat maar.
Oud 05-03-2004, 12:10
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-03-2004 @ 08:27:
Andijvie: Dat voor sommige vwo-leerlingen hbo wél het niveau is, zegt natuurlijk nog niets. Er zijn ook zat leerlingen op de havo die goed op het hbo passen. Dus dan is het óók hun niveau. Ik vind niet dat vwo'ers het recht hebben om voorrang te krijgen, enkel alleen omdat hun vooropleiding hoger is. Havo'ers hebben namelijk ook rechten.
Ik zeg niet dat je VWO'ers voor moet trekken, ik zeg dat je ze gelijke kansen moet geven. En dat doe je niet door een VWO diploma gelijk te stellen aan een Havo diploma, daarmee krijgen VWO'ers in verhouding minder kans.
(een 6 op VWO = een 7 op HAVO (voorbeeldje dus he), als je met een 6 niet binnenkomt maar met een 7 wel... dan is het dus eigenlijk niet eerlijk...)
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 12:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-03-2004 @ 13:10:
Ik zeg niet dat je VWO'ers voor moet trekken, ik zeg dat je ze gelijke kansen moet geven. En dat doe je niet door een VWO diploma gelijk te stellen aan een Havo diploma, daarmee krijgen VWO'ers in verhouding minder kans.
(een 6 op VWO = een 7 op HAVO (voorbeeldje dus he), als je met een 6 niet binnenkomt maar met een 7 wel... dan is het dus eigenlijk niet eerlijk...)
als je het gemiddeld bekijkt is het voor een havo leerling net zo moeilijk om een 7 te halen op de havo als voor een vwo leerling om een 7 te halen op het vwo. Dus dan hebben ze er beiden net zo hard voor gewerkt en worden ze net zoveel beloond.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 04-03-2004 @ 15:55:
wat je mbo dan ook een studie noemen? daar leren ze namelijk ook iets. Studeren gebeurt op de universiteit en niet op het HBO... en het is al belachelijk genoeg dat de staat ook daaraan meebetaald, want zo was het in eerste instantie niet bedoeld...

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=750626

Hier de recentste discussie over dit onderwerp. Lees de reacties van nare man e.a.
ja ik noem mbo ook een studie. Omdat dat ook gewoon leren is. maar waarom zou ik er nog op ingaan... het is blijkbaar moeilijk te begrijpen voor sommige mensen.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-03-2004 @ 13:54:
als je het gemiddeld bekijkt is het voor een havo leerling net zo moeilijk om een 7 te halen op de havo als voor een vwo leerling om een 7 te halen op het vwo. Dus dan hebben ze er beiden net zo hard voor gewerkt en worden ze net zoveel beloond.
Maar als die vwo leerling op de havo net zo hard had gewerkt als op het vwo, was zijn gemiddelde vermoedelijk hoger geweest.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 13:25
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 05-03-2004 @ 14:23:
ja ik noem mbo ook een studie. Omdat dat ook gewoon leren is. maar waarom zou ik er nog op ingaan... het is blijkbaar moeilijk te begrijpen voor sommige mensen.
Zonde dat er op het VWO altijd een paar mensen het verpesten voor de rest... net als bij de Marokanen
Oud 05-03-2004, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 05-03-2004 @ 14:25:
Zonde dat er op het VWO altijd een paar mensen het verpesten voor de rest... net als bij de Marokanen
Je bent akelig arrogant eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 05-03-2004 @ 14:25:
en jammer dat jij dat dan toevallig bent
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 13:49
El Kim
El Kim is offline
Ontopic blijven
Oud 05-03-2004, 13:56
Verwijderd
Citaat:
*Kim EL* schreef op 05-03-2004 @ 14:49:
Ontopic blijven
sorry maar zij begon

ontopic: zijn er eigenlijk ook mbo-studies waar je voor ingeloot moet worden?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 13:58
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 05-03-2004 @ 14:56:
sorry maar zij begon

ontopic: zijn er eigenlijk ook mbo-studies waar je voor ingeloot moet worden?
Volgens mij wel... maar 'k weet 't niet helemaal zeker, ik dacht dat mijn 'schoonzus' laatst zoiets zei..
Met citaat reageren
Oud 05-03-2004, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-03-2004 @ 14:58:
Volgens mij wel... maar 'k weet 't niet helemaal zeker, ik dacht dat mijn 'schoonzus' laatst zoiets zei..
ik heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord. maar was er gewoon nieuwsgierig naar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten