Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2002, 21:12
Koningin van de Nijl
Koningin van de Nijl is offline
Monopoliefde.

‘ik hou van je’ zei ik tegen hem. Wat hij natuurlijk opvatte als een positief iets, maar in mijn achterhoofd wist ik dat hij zich één vraag niet afvroeg.
Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe gelukkig mensen worden wanneer ze weten dat ze geliefd zijn, dat er van hen gehouden word. Het benieuwd mij daarom wat er verbonden is met de opvatting dat iemand van je houdt. Houden van is eigenlijk een veralgemenisering. Je hebt verliefd zijn, gericht op het uiterlijk, het op prijs stellen van eigenschappen als bezorgdheid, humor, maar dit neigt meer naar vriendschap. Wat is houden van, de pure vorm, geen afzwakking mogelijk, de kern van de liefde?
Een filosofische discussie die ik zal bewaren voor wanneer ik de balans opstel, want zelf ik dek me in, om op zo'n levensvraag niet klakkeloos een antwoord te geven, om er even later weer op terug te komen. Het gevoel dat mensen hebben bij het zeggen ‘ik hou van je’. Laten we eerst met het andere beginnen: ‘ik hou niet van je’ dat is denk ik de meest destructieve zin ooit uitgesproken, het breekt harten, maar ook zielen. Niet houden van iemand staat gelijk aan die persoon niet mogen, niet accepteren, niet respecteren, de meest vreschelijkste van de vreschelijkste dingen. Dus dat houdt automatisch in dat je, eenmaal een persoon aardig vindend, je van hem houdt. ‘Nee’ zegt de vreemdeling, ‘houden van doe je alleen van speciale mensen.’ Tuurlijk kun je van veel mensen houden, maar het gaat om de zin ‘ik hou van je’. Die hartverwarmende woorden, de ultieme impuls voor het leven ‘ik hou van je’. En ik meen het, wanneer ik het zeg. Die persoon is voor mij speciaal, heb ik in mijn hart gesloten. Dat is de inhoud van de woorden. Maar vaak bij anderen betekend het ‘ik ben van jouw, jij hebt het alleenrecht, ik wil de rest van mijn leven bij je zijn, het kan niet meer stuk want je houd van me’. Mijn hart, vergeven aan één persoon. Helaas is er geen monopolie op mijn liefde.
De vraag die men vergeet te stellen is dikwijls ‘Ben ik de enige van wie je houdt?’.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Waarom moet het uit als partner vreemdgaat?
AdenosineTriPhoshaat
24 29-03-2002 02:07
Liefde & Relatie Privacy binnen een relatie is
de abt van sion
10 22-03-2002 11:10
Liefde & Relatie Bezitterighied
Cato328
14 11-02-2002 18:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.