Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Foute topictitel ook, een titel is bedoeld als indicatie over het onderwerp, het is niet zo dat je het als bericht moet gebruiken. Anyways, check met programma AIDA32 of CPU-Z eens wat de FSB en memory clock is, in Windows.
|
Ik heb een p4c800-e dlx mobo met bios versie 1015, standaard staat het geheugen op 266mhz ingesteld wat niet correct is als je ddr400 modules gebruikt. druk op delete bij het booten, zoek de instelling voor het geheugen op, daar staat ook ergens de keus tussen 266/333 of 400. Ik weet het niet uit mijn hoofd maar heb het zelf ook gedaan toen ik mijn pc voor de eerste keer startte.
Iemand een idee hoe het kan dat HD tach erg lage scores aangeeft voor mijn serial-ata schijf, die vrijwel onmogelijk zijn aangezien ik (tot nu toe) geen verschil in snelheid merk. onder mijn vorige installatie haalde ik nog zo'n 85 MB/ps. overigens doen twee andere harde schijven van hetzelfde type, maxtor 120gb 9plus het gewoon normaal (scoren beiden rond de 70 MB) Zou het aan bepaalde drivers voor de chipset (i875p-e) liggen of moet ik de oorzaak ergens anders zoeken? Laatst gewijzigd op 05-03-2004 om 15:47. |
![]() |
|
]{ing:
Als je processor een FSB van 133 ("533MHz") heeft, hoort je geheugen ook op 133MHz te draaien, dat is dus de frequentie waar DDR/266 op draait. Stel je hebt DDR/400, zal dit ook op 133MHz gaan draaien. Je kunt het in je BIOS wel op 200MHz (snelheid van DDR/400) instellen, maar dan draai je dus in asynchrone mode. Dat houdt in dat je geheugen sneller draait dan de FSB, wat nadelige invloed heeft op de performance van je systeem. 133/166 is namelijk veelal langzamer dan 133/133. Over je hardeschijf probleem. 70MB/s haal je alleen bij buffered burst mode. Dat zegt absoluut niets en is *NIET* de snelheid van je hardeschijf, maar van je interface en cache geheugen. De werkelijke snelheid van je hardeschijf kun je vinden in de Sequential throughput snelheden (ongeveer 40MB/s bij moderne SATA schijven) en het aantal I/O's per seconde. Buffered burst is vrijwel onbelangrijk, maar alleen interessant om mogelijke problemen te lokaliseren. 70MB/s sequential kun je echter wel halen als je in een RAID0 (Striping) configuratie draait, als dat het geval is heb ik niets gezegd. ![]()
||
Citaat:
Loont het aanschaffen van twee S-ATA naar P-ATA dongles zich? Ik heb namelijk 1 S-ATA hdd en 2 P-ATA schijven, alle drie van hetzelfde type (de S-ata versie heeft andere interface en 8mb buffer) Ik kom niet wijs uit de IDE configuratie, ik moet in 'Enhanced Mode' draaien ter ondersteuning van het OS maar geen enkele vd instellingen lijkt goed te werken, zodra ik Native mode voor primaire S-ATA schijven selecteer weigeren de 2 IDE kanalen waarop mijn DVDrw/rom drives zijn geinstalleerd maar functioneert de S-ATA schijf net zoals de P-ATA schijven normaal. Zet ik de instelling op native mode voor P-ATA en S-ATA zijn de laatste IDE kanalen weer terug maar is de S-ATA harddisk extreem traag. Informatie die misschien van belang is; Asus p4c800-e deluxe, 3x maxtor 9plus waarvan 1 s-ata schijf, win2k pro sp4 en bios revisie 1015. chipset is een i875p-e met ic5h, promise tx2 raid controller onboard (laatste is uitgeschakeld) |
![]() |
|||
Citaat:
DDR/400 draait op 200MHz. Als jij een P4 3.0GHz hebt met "800MHz" FSB dan zullen zowel FSB als DRAM op 200MHz lopen. Als jij een prcoessor hebt met 133MHz FSB, dan zal het geheugen op 133MHz lopen (DDR/266 snelheid), ongeacht of er DDR/400 in zit of niet. Als je dan in je BIOS instelt dat het geheugen op 166MHz moet lopen (DRAM clock) dan draai je dus op 133/166; asynchroon dus. Dat gaat je performance kosten en mogelijk is dit langzamer dan 133/133. Citaat:
SATA biedt overigens weinig tot geen performancevoordeel boven PATA. Dit komt omdat legacy SATA controllers worden gebruikt, dat zijn gewone PATA controllers met een SATA bridge; Dat is zoiets als een chinees in een microfoon laten praten een computer die dat vertaalt naar Engels; daar zit een performance degrade in. Bovendien komt PCI niet verder dan 133MB/s. Pas zodra échte SATA chipsets danwel controllers beschikbaar zijn, zal er voordeel zijn. Maar SATA/300 ligt ook al op de loer.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
bios geflasht, geheugen draait nu op 400mhz, maar in de bios stond inneens m'n videokaartgeheugen op 64mb, dit heb ik op 128 mb gezet, kan dat kwaad?
en kan ik iets doen aan het lelijke plaatje dat ik nu krijg bij het opstarten, ik heb wel mylogo van asus, maar ik snap niet zo goed hoe dat werkt, want ik moet mijn original bios file aanwijzen, maar weet niet waar die staat.
||
Citaat:
|
Dat is niet je videogeheugen, maar de grootte van wat direct naar de AGP bus gestuurd wordt. Als je videokaart 256MB ergens vandaan nodig heeft, en je AGP aperture size is 128MB dan zal hij de eerste 128MB meteen krijgen, over dat andere spul mag PCI meebeslissen ofzo.
Voor de instelling ervan worden vele mogelijkheden genoemd. 128 MB is een goede uitgangspositie, maar YMMV. (Er zijn enkele gevallen bekend waar deze instelling effect heeft op je framerate)
|
![]() |
|
http://www.cybercpu.net/howto/basic/...re_2/index.asp
Het is toch iets anders als ik eerst beweerde. Maarja, het effect ervan is ongeveer hetzelfde.
|
![]() |
ok, ik begrijp dus uit dat artikel dat het het beste is om het zo hoog mogelijk te zetten, zolang je maar niet hoger, of gelijk aan je werkgeheugen komt.
ik heb dus 1024mb werkgeheugen, en kan die agp dinges max op 256 zetten. maar wat dus ook blijkt uit de tests is dat het niet een wereld van verschil maakt.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Overclocking] Geheugen sneller dan FSB Droyd | 16 | 15-07-2004 12:38 |