Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2004, 19:40
horsepills
horsepills is offline
Ik heb zojuist een bericht gepost in het Mulischtopic op letteren, en vroeg me daarbij af wat jullie nou eigenlijk van verfilmingen van boeken vinden.. Welk boek uit de Ned. literatuur is echt goed verfilmd?

Naar mijn mening is De Aanslag erg goed gelukt, maar ook Een vlucht Regenwulpen kan op mijn sympathiek rekenen. Als Twee Druppels Water daarentegen viel me tegen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2004, 19:46
Verwijderd
Ha, wat grappig. Ik zat ook al enkele dagen te denken aan het openen van een topic over verfilmingen.

Als ik één verhaal tot me kan krijgen en kan kiezen tussen film of boek, kies ik liever voor het boek, omdat ik dat een fijner medium vind. Ik vind het echter oneerlijk als iemand een verfilming gaat afkraken omdat het niet op het boek leek. Dat is nogal logisch. hoe verfilm je de zin "Ook Dmitri Dmitritsj Goerow, die zich na een verblijf van twee weken in Jalta daar helemaal ingeburgerd voelde, kreeg langzamerhand belangstelling voor nieuwe gezichten." Zoiets laten vertellen door een voice-over zoals in de film Noir wordt over het algemeen gezien als een zwakte en daardoor moet de film in de praktijk afwijken van het verhaal van het boek om tot hetzelfde effect te kunnen komen.
Het is daarom misschien interessanter om te bekijken wat voor specifieke dingen een bepaalde film doet met het verhaal dat je uit het boek al kende, zonder er een waardeoordeel aan vast te knopen. Maar goed...

Ik ken weinig Nederlandse verfilmingen, maar over het algemeen vond ik A Clockwork Orange één van de beste verfilmingen die ik ooit zag.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 19:58
Verwijderd
De oesters van Nam Kee vond ik een goede verfilming. De film was rampzalig, maar het boek rampzaliger.

Pride and prejudice vond ik wel een redelijke verfilming (zesdelige miniserie). Colin Farrell!

Minoes vond ik een fijne verfilming, de sfeer van het boek was goed getroffen, maar er gaan helaas wat Schmidt-grapjes weg.

De tweeling vond ik precies hoe een verfilming moet zijn. Ik vond het boek wat langdradig en in de film is dat totaal weg. Jammer dat Canada de Oscar wegkaapte.

About a boy was een redelijke verfilming, jammer dat de subtiliteit weg was op het witte doek.

Edit: dit was niet allemaal uit de Ned. literatuur.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 20:08
horsepills
horsepills is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 03-03-2004 @ 20:46:
Ik ken weinig Nederlandse verfilmingen, maar over het algemeen vond ik A Clockwork Orange één van de beste verfilmingen die ik ooit zag.

Ultra-violence. Is inderdaad een bijzonder goede film! Staat ook in mijn lijstje van favoriete films allertijden.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 20:31
Verwijderd
Ik kan mijn post niet meer aanpassen, dus dan maar een nieuwe reply.

De eerlijke moordenaar (een sprookje van Godfried Bomans), met Theo Maassen in de hoofdrol is een fantastische verfilming.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 22:21
Verwijderd
Ik hoorde een poos terug van iemand dat de film Fight Club stukken interessanter is dan het boek Fight Club. De argumenten weet ik niet echt meer en ik heb het boek ook nooit gelezen, maar misschien kan je er toch iets over zeggen?

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten