Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2004, 22:38
boehoe
boehoe is offline
Ik ben al een tijdje bezig met het overclocken van men 2400+. Maar ik kom nie verder dan een fsb van 140.
Nu zou ik deze wel hoger kunnen krijgen. Alleen 1 probleem : ik heb wel de mogelijkheid in de bios om men multiplier te veranderen, maar zodra ik dat doe loopt men pc vast bij het booten. Het scherm blijft zwart en er is een activeit meer vanuit de pc. (moet ik mijn cmos batterij eruit en er weer in doen, dan ist weer goed)
Normaal zou het zo moeten zijn dat je bij moederborden met een nforce2 chipset de multiplier zou moeten kunnen veranderen( zo'n nforce2 chipset unlockt de proc). Helaas is dit bij mijn mobo zo 1 2 3 niet mogelijk.
Ik heb op tweakers.net gekeken, daar kwam ik dit dus tegen.

er stond: je kunt met alle nforce2 mobo's de multiplier veranderen , behalve met de MSI K7n2 delta ilsr, en die heb ik dus.

Lekkere grap van MSI.

Maar misschien kan iemand mij tegengespreken, en heeft iemand een manier gevonden omdat te omzeilen (waar ik natuurlijk erg op hoop)
Nog tweakers in da house met hetzelfde mobo , die WEL de multiplier hebben kunnen veranderen met dit mobo ( natuurlijk wel met een proc die standaard gelockt is)?
Oud 03-03-2004, 23:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je kan alleen je multiplier veranderen als A) je mobo dit ondersteunt; en B) je processor unlocked is.

Dat laatste is waarschijnlijk jouw probleem. Maar probeer eens je multiplier te verlagen ipv te verhogen. Start je comp wel op dan? Want ook al is je proc gelocked, dan zou het gewoon moeten werken, hij zet het gewoon weer terug op de default multiplier als je proc locked is.

Ten tweede: 2400+ is TB-B op 2.00GHz, overclocken is dus beperkt mogelijk. op 140MHz FSB zit je op 2.10GHz. Dat zou nog tot 2.20GHz kunnen maar dan zit je wel een beetje tegen het limiet van luchtkoeling aan.

Wat is de temperatuur van je CPU onder load (stressed)?
Oud 03-03-2004, 23:28
boehoe
boehoe is offline
dast probleem nie, geloof me maar .

Ik weet dat men proc locked is. Maar het mooi van de nforce2 chipset is dat deze de proc WEL unlockt. Alle berichten die ik op tweakers.net heb gelezen duiden daarop. (ook officiele berichten melden dit, waar precies weet ik nie meer)
Het mobo bevat een soortgelijke wiretrick die je anders op de proc zou moeten uitvoeren.

Alleen in een topic daar kwam naar voren dat het met mijn mobo niet kon.

Maar misschien heeft iemand hier een oplossing voor gevonden.

En ja, ik heb de multiplier ook omlaag gegooid( liep ie ook vast).
Lijkt me wel logisch hea, dat als je de fsb omhoog gooit dat je dan als eerste de MP omlaag haalt , anders heb je er nog nix aan.
Oud 04-03-2004, 07:59
ExVaal
ExVaal is offline
Als je het op tweakers.net niet kan vinden post je het dus op scholieren.com. Right, leuke redenatie?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 15:07
Enlightenment
Enlightenment is offline
Als daar staat dat je bord het niet kan, lijkt het me duidelijk voor je. Unlock je processor of beperk je tot FSB overclocking. En desaniettemin zou ik toch graag de CPU temp onder stressed condities willen weten. Hoe hoog is je VCORE instelling en hoe hoog is deze werkelijk (sensor)?
Oud 04-03-2004, 16:56
boehoe
boehoe is offline
cpu temp stressed kan oplopen tot 60 graden.
Maar dit is wel vrij brak allemaal. eerst was men cpu temp stressed 40%.Ik heb es een keer een nieuwe cooler gekocht die ikzelf probeerde te installeren. Dat ging helemaal fout en daardoor heb ik dus dit nieuwe mobo.
Dat nieuwe mobo heb ik dus bij de lokale computerboer gekocht en die hebben dus ook men nieuwe cooler erop gezet( dat ging wel goed)
eerst zat ik op 33 graden idle met men proc en op 40 graden stressed.
toen ben ik men pc aan het verplaatsen geweest, en nou zit ik op een temp van 47 graden idle en 60 graden stressed.
Denk dat men cooler beetje verplaatst is waardoor alles nie meer goed contact maakt. En ik heb geen zin om de cooler er opnieuw op te zitten, want ik nu een aardige fobie gekregen als het gaat om het plaatsen van cpu coolers.

ennuh, ik heb een vcore van 1.7 volt
Oud 04-03-2004, 21:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat is het probleem dus wel. 60 graden is te hoog, zeker met overclocken gaat dat problemen geven. Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat je CPU temp de redenen is dat je niet (stabiel) hoger komt. dus doe daar eerst wat aan eer je hoger wilt clocken. Onder de 50 graden stressed zou al een stuk beter zijn, alhoewel tot 55 graden ook wel stabiel zou zijn. Maar als je de temp onder nul krijgt kun je een stuk hoger clocken, dus hier zit wel degelijk vaak de bottleneck.
Reageren

Regels voor berichten