Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2004, 12:28
MoonWolf
MoonWolf is offline
Ik moet een onderwerp bedenken om te kunnen onderzoeken voor een praktische opdracht natuurkunde.
Ik zat zelf te denken aan iets met lenzen, vergroot glas, prisma. Zo iets, omdat ik dat zelf niet helemaal beheers en ik het toch moet weten voor m´n eindexamen. Maar wat jou je daarmee precies kunnen onderzoeken? Want er moet wel een experiment bij zitten, maar heb zelf niet echt een idee. Heb beetje op internet gekeken maar kom niet echt verder.
Iemand nog een idee?
Oud 06-03-2004, 16:10
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Bepalen van brandspuntsafstanden van lenzen is, lijkt mij wel een optie. Daarmee kan je volgens mij verder alle eigenschappen van de lens bepalen.
Vaak zal deze afstand al aangegeven staan bij de lens, je kan controleren of die klopt.
Oud 06-03-2004, 16:47
Point of View
Point of View is offline
Hmm ja, ik heb een verslag gemaakt in het eerste jaar van mijn studie wat over lenzen ging.
De titel was "Bepaling brandpuntsafstanden van verschillende lenzen, bepaling kromtestraal en brekingsindex dubbel-bolle lens en bepaling vergroting van tweetal kijkers".

De samenvatting ging als volgt:
"Dit verslag handelt over het bepalen van de brandpuntsafstand van verschillende lenzen. De methoden die gebruikt worden om de brandpuntsafstand van een positieve lens te bepalen zijn een voorwerp scherp af te beelden op een scherm, de methode van Bessel en autocollimatie. Van deze drie methoden is de methode van Bessel het nauwkeurigst.
De brandpuntsafstand van een negatieve lens wordt bepaald door het reële beeld van een positieve lens als virtueel voorwerp voor de negatieve lens te laten dienen. Deze manier blijkt nauwkeurig tot op 0,1 cm.
Dit verslag handelt tevens over de bepaling van de brekingsindex en kromtestraal van een dubbel-bolle lens. De kromtestraal wordt bepaald uit de ‘lenzenmakersformule’ en uit een meetkundige bepaling. De beide gevonden waarden komen overeen evenals hun fout.
Als laatste wordt een astronomische kijker en een Hollandse kijker gebouwd. De vergroting wordt bepaald met de dubbelzicht-methode en vergeleken met de theoretische waarde. De theoretische waarde blijkt erg ver af te liggen van de bepaalde waarde. Dit ligt grotendeels aan het feit dat de brandpuntsafstand van de gebruikte lens B niet nauwkeurig is bepaald in dit experiment. "

Als je alleen de brandpuntsafstanden van verschillende lenzen wilt bepalen voor je PO zou je dat dus met verschillende methoden kunnen doen. Aan het eind kun je de methoden vergelijken en de voor- en nadelen bespreken (dat is altijd leuk in een verslag).

Manieren om de brandpuntsafstand te bepalen van een positieve lens:
1. Beeld een voorwerp zo scherp mogelijk af op een scherm. De afstand tussen lens en scherm is dan be brandpuntsafstand.

2. Methode van Bessel. Een voorwerp en het scherm, waarop we dit voorwerp willen afbeelden, worden op voldoende grote afstand van elkaar geplaatst (meer dan vier maal de brandpuntsafstand van de beschouwde lens). Dan blijken er twee posities voor de tussengeplaatste lens te bestaan, waarbij een scherp beeld optreedt: één waarbij de afbeelding vergroot is en één waarbij de afbeelding verkleind is. Zijn voorwerps- en beeldafstand resp. s en s’ en stelt men L = s + s’ en D = s – s’ dan geldt:

F = L/4 – D2/4L

3. Autocollimatie. Autocollimatie is een methode waarbij een voorwerp via een lens en een spiegel op zichzelf wordt afgebeel. Deze situatie bereikt men als het voorwerp in het brandpunt van de lens staat. Licht afkomstig van een punt van het voorwerp verlaat de lens in dat geval als een evenwijdige bundel die via de spiegel weer als een evenwijdige bundel op de lens terugkomt en dus in het brandvlak een afbeelding geeft. Het beeld is omgekeerd t.o.v. het voorwerp. Als het voorwerp en beeld in één vlak liggen, dan treedt er geen parallax op, d.w.z. het voorwerp en beeld verschuiven niet ten opzichte van elkaar als we ‘met ons hoofd heen en weer gaan’ en ze onder een andere hoek bekijken.

Het is misschien allemaal wat onduidelijk zo. Eigenlijk moet je de plaatjes erbij hebben. Maar over de verschillende methoden is vast wel het een en ander te vinden op internet en anders vraag je je leraar.
Oud 06-03-2004, 17:01
MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
Point of View schreef op 06-03-2004 @ 17:47:
verhaal
Hmm ok, denk dat ik er wel wat mee kan ja. Zal eens aan m´n leraar vragen of dat te doen is. Opzich klinkt het wel heel erg ok ja. Bedankt!

(nog meer ideeën zijn nog steeds welkom hoor )
Oud 06-03-2004, 18:27
bloed
bloed is offline
ik zelf ben nu met optica bezig .

ik heb de verband tussen de voorwerpafstand en Beeldafstand onderzocht. Dat deed ik door elke keer de afstanden van de twee punten met elkaar te vergelijken.
Tweede experiment was over de verband tussen de V en de grote van de beeld.

Wat je moet doen bij je P.O. is gewoon de tabele(resultaten) laten zien en dan een diagrammen van de resultaten tekennen.

succes
Oud 06-03-2004, 19:17
sdekivit
sdekivit is offline
ik heb ook een po moeten doen over lenzen, moest de brandpuntsafstand op verschillende methoden bepalen. Heb gewoon de lenzen formule gebruikt en de methode van Bessel en nog eentjuh. Ben er 4 weken mee bezig geweest ...... het resultaat mocht er dan ook wel zijn (9,0 )
Met citaat reageren
Oud 07-03-2004, 12:43
MoonWolf
MoonWolf is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 06-03-2004 @ 20:17:
ik heb ook een po moeten doen over lenzen, moest de brandpuntsafstand op verschillende methoden bepalen. Heb gewoon de lenzen formule gebruikt en de methode van Bessel en nog eentjuh. Ben er 4 weken mee bezig geweest ...... het resultaat mocht er dan ook wel zijn (9,0 )
Hoe heb je dat dan precies gedaan?

Bedankt allemaal, heb nu al een beter idee van hoe ik het ga doen.
Oud 07-03-2004, 16:24
sdekivit
sdekivit is offline
ik heb gewoon een optische bank gebruikt en daarop een lichtbron, lens en schermpje geplaatst. Dan houdt je de lichtbron op een vaste plaats en als je een goed vergroot beeld hebt gekregen laat je het schermpje staan. Je kan dan de afstand van de lens tot de bron en lens-scherm bepalen. Vervolgens ga je de lens verschuiven tot je een verkleind beeld krijgt. ooK nu kun je weer v en b bepalen. Met de methode van bessel kun je dan ook de afstand bron-scherm bepalen en de afstand waarover de lens is verschoven. Verder kun je natuurlijk ook iets doen met de vergroting (newton's vorm van de lenzenformule, wat uiteindelijk als het goed is dezelfde resultaten oplevert).

veel suc6 iig, het is een pokkewerk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten