Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2004, 14:00
shelens
shelens is offline
Hallo,
Ik moet voor economie een werktstuk maken over de voor en nadelen van de euro.
Ik zou graag jullie meningen willen weten over de volgende stelling:
WEG MET DE EURO: DE GULDEN MOET TERUG!
Wat vinden jullie hiervan? Zijn jullie voor of tegen?
Hebben jullie duidelijke prijsveranderingen meegemaakt, en wat dan?

Bedankt!
Groetjes Helen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2004, 14:12
Verwijderd
Tegen. Ik blijf niet aan de gang met veranderen. En het is makkelijk dat je nu geen geld meer hoeft te wisselen als je naar een ander EU land wilt. Wat mij betreft mag overal de euro ingevoerd worden!

Ja, álles is duurder geworden. Vooral kleding en schoenen. Wat je vroeger in guldens betaalde, betaal je nu in euro's.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Coconut schreef op 08-03-2004 @ 15:12:
Tegen. Ik blijf niet aan de gang met veranderen. En het is makkelijk dat je nu geen geld meer hoeft te wisselen als je naar een ander EU land wilt. Wat mij betreft mag overal de euro ingevoerd worden!

Ja, álles is duurder geworden. Vooral kleding en schoenen. Wat je vroeger in guldens betaalde, betaal je nu in euro's.
mee eens, maar niet alleen kleding, ook met uitgaan merkt ik het goed.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:19
Verwijderd
Kijk eens op het huiswerkgedeelte van scholieren.com daar staat echt een berg met informatie. Ook wel argumenten voor/tegen de euro
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:19
Roderickje
Roderickje is offline
Eeej,
Ik wou ff zeggen dat we niet steeds alle schuld aan de euro moeten geven!!!
Die recessie met extreem hoge prijzen was er anders ook wel gekomen hoor!! De euro heeft het alleen versneld!! That's it!
We hebben nu een sterke munt en ons landje staat qua munteenheid weer op de kaart!!! Nu weer op naar een goede en rijke economie!!!!!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 14:57
Verwijderd
de prijsverhogingen zijn door de winkeliers ingevoerd omdat ze toch alles moesten omrekenen. dan neem je het er toch van .

ik zou de euro niet meer willen missen...
-handig voor in het buitenland, geen geld meer omwisselen.
-ik vind dit geld mooier en makkelijker uit elkaar te houden.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 16:30
FF4-Ever
FF4-Ever is offline

Wat hebben we te winnen met een gang terug naar de gulden? Zelfs als al het slechte wat je ooit gehoord hebt over de euro waar is en alle winkeliers zwaar misbruik hebben gemaakt van de komst van de euro om zo de prijzen te verhogen. Zelfs dan, wat heb je er dan aan om terug te keren naar de gulden? Worden de prijzen dan opeens lager? Lijkt me logischer dat de winkeliers dan de valutawisseling opnieuw aangrijpen voor een prijsverhoging.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 16:52
Go
Go is offline
Zouden we terug gaan naar de gulden dan moet je niet denken dat je de prijzen van voor het euro-tijdperk terugkrijgt. Winkeliers beginnen dan weer handig te rekenen, en ja hoor, het wordt weer duurder!
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 17:16
kerelalakarel
kerelalakarel is offline
idd als we alles gaan terugdraaien wordt alles weer duurder maar ik vindt het wel achtelijk dat allez zo ontsettend duur is geworden neem nou een breezer ofzoiets 4,50 eurie dat is ruim 10 gulden!!!!!!!!
onsportief van de winkeliers enzo.
maar van mij mag ie wel blijven want ik hoef dan niet steeds te wisselen als ik naar het buitenland ga.

groetjes
Oud 08-03-2004, 20:08
never mind
never mind is offline
Citaat:
Eeej,
Die recessie met extreem hoge prijzen was er anders ook wel gekomen hoor!! De euro heeft het alleen versneld!! That's it!
We hebben nu een sterke munt en ons landje staat qua munteenheid weer op de kaart!!! Nu weer op naar een goede en rijke economie!!!!!

de euro heeft het niet versneld, het komt deels door de euro, de recessie kan ook juist een oorzaak zijn van de stijging van de prijzen door de euro.
Doordat de prijzen door de euro zijn gestegen zouden de bestedingen per gezin dan zakken. Dit heeft gevolgen voor bedrijfen (deze verkopen minder). De bedrijfen komen met mindere winsten en zelfs met verlies te zitten. Dit heeft ontslagen als gevolg. Doordat er veel mensen ontslagen worden kopen deze weer minder. Met als gevolg dat de bestedingen weer minder worden en de bedrijfen nog minder verkopen. Enz.

Over die sterke munt, de gulden was ook sterk (misschien nog sterker dan de euro omdat de gulden een vaste wisselkoers had). Het is inderdaad handig voor de internationale handel, de euro.

Maar jongetje, dat vraag ik me nou af, waarom reageer je zo extreem..?
Oud 09-03-2004, 11:22
Stefanie
Stefanie is offline
Voor mij mag de euro blijven, ik ben het nu toch al gewend. Ik vind de euro trouwens ook mooier dan de gulden. Voorderest vind ik het handig dat je in alle EU-landen kan betalen met hetzelfde geld, hoef je niet meer moeilijk te doen met omwisselen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Roderickje schreef op 08-03-2004 @ 15:19:
Eeej,
En jij denkt niet dat juist die recessie komt door de euro?

Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 13:20
Verwijderd
Citaat:
shelens schreef op 08-03-2004 @ 15:00:
[B]WEG MET DE EURO: DE GULDEN MOET TERUG!
[B]
Ja, dan kunnen de winkelieren de prijzen weer naar boven afronden, iedere keer als je naar het buitenland gaat weer die gulden inwisselen voor buitenlands geld. (dat kost pas muchos dineros) en het bedrijfsleven is ook heel erg gebaat bij de terugkeer van de gulden.

Nostalgisch geblaat.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 17:24
iamcj
iamcj is offline
Omrekenkoers is al weer dik 2 jaar oud. Al was de gulden er nog geweest had je minder kunnen kopen voor die zelfde Gulden. Als je nu iets koopt in euro's moet je het ongeveer vermenigvuldigen met 2 om tot guldens van "nu" te komen.

Over 20/25 jaar is de is de euro gelijk aan de gulden.
Oud 10-03-2004, 09:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
kerelalakarel schreef op 08-03-2004 @ 18:16:
idd als we alles gaan terugdraaien wordt alles weer duurder maar ik vindt het wel achtelijk dat allez zo ontsettend duur is geworden neem nou een breezer ofzoiets 4,50 eurie dat is ruim 10 gulden!!!!!!!!
onsportief van de winkeliers enzo.
maar van mij mag ie wel blijven want ik hoef dan niet steeds te wisselen als ik naar het buitenland ga.

groetjes
Hopelijk bedoel je dan de prijzen in de horeca?
Des ter meer reden om het in de horecaop bier te houden en thuis de breezers (dat scheelt meer als 3 euro) te drinken.

Goed Als de gulden er weer zou komen is het 100% zeker dat alles WEER omhoog gaat, dus der isd helemaal geen nut

Het is verder wel makkelijk voor als je naar portugal ofzo op vakantie gaat

Verder heb ik het ZEER goed gemerkt aangezien wij de omprijzingen hebben gedaan, In januari viel het wel mee (dubbele prijzing) maar vooral in Juli ging het wat harder.

grtz
ivo
Oud 13-03-2004, 09:31
Verwijderd
Citaat:
Ikedea schreef op 09-03-2004 @ 13:00:
En jij denkt niet dat juist die recessie komt door de euro?

Gedeeltelijk wel. De euro is 50% gestegen tovd dollar. Aangezien nederland het moet hebben vd export, zijn onze prijzen nu heel hoog, en de gewonnen dollars in het buitenland zijn minder waard.

Maar goed, de euro is niet zozeer gestegen, de dollar is gezakt (bush maakt er weer een zooitje van). Misschien was de dollar tovd gulden nog wel meer gedaald.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten