Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2004, 07:40
Not for Sale
Not for Sale is offline
Wie ben ik dan, dat ik verdwalen kan
Sterven en doorgaan, naar de maan en dán
Vóór het donker thuis zijn

Zonder uit mijn bed te komen
Vriendschap sluiten met beukebomen
Wie ben ik dan dat ik verdwijn

Waarom word ik rete
hard, de wakkerwereld ingesmeten
Wat is die wereld dan, dat die bepalen kan
Of ik ga of dat ik blijf, of ik ooit opnieuw beklijf
Mijn werelddroom
Mijn droomwereld.
Oud 12-03-2004, 12:19
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Over het algemeen vind ik dat je mooi gebruik hebt gemaakt van rijm, alleen die maan, die wil er bij mij niet zo in.

Ik vind dat er in je gedicht iets heel mooi gevoeligs zit, wat ik niet kan omschrijven.

Inhoudelijk; "een vlucht uit de werkelijkheid, in/naar een droomwereld"?

"Wakkerwereld" vind ik een leuk nieuw woord
rete...hard...geeft het gevoel misschien wel goed weer, maar vind het niet echt een mooi woord.(maar misschien is dat dan juist wel weer de bedoeling)

Het slot vind ik Móói!. Leuke speling, mooi inhoudelijk.
Oud 12-03-2004, 17:37
lovetear
lovetear is offline
Ik vind eigenlijk precies het tegenovergestelde van Dreamerfly, ik vind de eerste strofe juist het mooist. Erg goed gevonden, naar de maan en dan voor het donker thuis zijn .

Ik begrijp alleen niet waarom je hard op de tweede regel hebt gezet, ik vind het niet zo prettig lezen. Jammer dat je eind niet rijmt, alhoewel ik dit wel goed gevonden vind, staat het voor mij toch een beetje in contrast met de rest van je gedicht dat wel allemaal rijmt.

Je taalgebruik vind ik wel goed, ik moest het een paar keer lezen maar daarna las het makkelijk weg. Inhoud is ook leuk genoeg, goed gedaan, met een hele goede eerste strofe.
Oud 12-03-2004, 17:46
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
lovetear schreef op 12-03-2004 @ 18:37:
Ik vind eigenlijk precies het tegenovergestelde van Dreamerfly, ik vind de eerste strofe juist het mooist. Erg goed gevonden, naar de maan en dan voor het donker thuis zijn .

Beste mede-forumbaasje, ik heb niet gezegd dat ik de 1e strofe het minste mooi vind, alleen dat ik stuitte tegen het woordje maan, gezien de rijm...(doorgaan/maan)... naast dit vind ik de 1e strofe verder een dikke Prima!
Oud 12-03-2004, 17:48
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 12-03-2004 @ 18:46:
Beste mede-forumbaasje, ik heb niet gezegd dat ik de 1e strofe het minste mooi vind, alleen dat ik stuitte tegen het woordje maan, gezien de rijm...(doorgaan/maan)... naast dit vind ik de 1e strofe verder een dikke Prima!
Oh, dat dacht ik omdat dat de enige strofe was waar je een kritiekpuntje uit noemde. Excuus .
Oud 12-03-2004, 17:49
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
lovetear schreef op 12-03-2004 @ 18:48:
Oh, dat dacht ik omdat dat de enige strofe was waar je een kritiekpuntje uit noemde. Excuus .
Het is u vergeven.
Oud 13-03-2004, 16:40
Not for Sale
Not for Sale is offline
Lol@jullie :-)
En dank, beiden.

Citaat:
Dreamerfly schreef op 12-03-2004 @ 13:19:

Inhoudelijk; "een vlucht uit de werkelijkheid, in/naar een droomwereld"?
Meer, "tegen je zin terugkeren in de werkelijkheid".
Zelf ben ik ook niet blij met retehard, en de omslag had een regel later gemoeten.
Oud 13-03-2004, 16:41
Snow White
Snow White is offline
Wow, geweldig. Écht! Helemaal zoals ik het nu even wil en moet lezen.

Ik merk dat ik erg afga op mijn gevoel van ; past dit gedicht bij het moment van nu. En dus misschien niet helemaal oke voor de die-hard controleurs onder ons. maar ik vind het wel kunnen. So be it
Oud 13-03-2004, 17:33
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Weet je, ik zit het nu weer te lezen en ik denk dat het Heel mooi is om voor te dragen...die gevoeligheid...
Oud 14-03-2004, 18:28
Not for Sale
Not for Sale is offline
Dankje, snowy.
En dreamerfly, voordragen?
Eng
Dat van de maan is trouwens geïnspireerd door Gert&Samson (zie sig )
Oud 14-03-2004, 18:36
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 14-03-2004 @ 19:28:
Dankje, snowy.
En dreamerfly, voordragen?
Eng

e sig!. Ah, doe je eng met mij mee? >>>ik moet a.s. woensdag voordragen(2 gedichten), voor wedstrijd via school, kan wel wat ondersteuning gebruiken.
*Foej offtopic*
Oud 15-03-2004, 22:27
xineof
xineof is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 14-03-2004 @ 19:28:
. Afgezien van het feit dat ik het leuk vind dat je je hebt laten inspireren door Samson&Gert (Gert&Samson is niet te goede volgorde hoor - vergeef me, ik ben echt melig zo op de late avond - ), vind ik het ook nog eens een hele sterke strofe. 'Wie ben ik dan' spreekt aan; zulke zinnen doen het altijd goed, ze raken vaak de lezer. Ik vind de toon altijd erg mooi van zo'n zin; net alsof de schrijver laat weten dat de lezer er ook in betrokken wordt; de toon wordt persoonlijker.

Ik vind 'beukebomen' in de tweede strofe wat te gerijmd, en niet zo passen bij de rest van het gedicht. Ook vind ik het enjambement in de eerste regel van de laatste strofe wat minder, persoonlijk had ik dat woord niet afgebroken (maar dat is slechts mijn mening ). Mijn werelddroom / Mijn droomwereld vind ik heel sterk, maar niet zo heel sterk uitkomen op deze manier. Ik vind het mooi dat je deze woordspeling gebruikt, maar ik mis eigenlijk het pakkende effect wat het zou kunnen hebben.

Verder niets dan lof over dit gedicht; een snelle, goede vorm, en inderdaad erg geschikt om voor te worden gedragen! Omdat het een vrij losse vorm betreft biedt dat ruimte voor een interessante voordraging ! Qua inhoud spreekt je gedicht me aan, ik vind de wending in de derde strofe erg goed. Het relativeert het gedicht een beetje, daar houd ik (op dit moment) wel van . 'Sterven en doorgaan' vind ik mooi; dat benadrukt het onrealistische, het dromelijke weer erg sterk. Dat je kunt sterven en doorgaan, vind ik een mooie gedachte in deze strofe. Ook vind ik het leuk dat je in de laatste strofe de veronderstelling even bij de wereld legt 'Wat is die wereld dan' in plaats van bij de dichter.

Om een lang verhaal kort te maken : ik heb je gedicht met veel genoegen gelezen !
Oud 18-03-2004, 20:59
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
xineof schreef op 15-03-2004 @ 23:27:
. Afgezien van het feit dat ik het leuk vind dat je je hebt laten inspireren door Samson&Gert (Gert&Samson is niet te goede volgorde hoor - vergeef me, ik ben echt melig zo op de late avond - ), vind ik het ook nog eens een hele sterke strofe. 'Wie ben ik dan' spreekt aan; zulke zinnen doen het altijd goed, ze raken vaak de lezer. Ik vind de toon altijd erg mooi van zo'n zin; net alsof de schrijver laat weten dat de lezer er ook in betrokken wordt; de toon wordt persoonlijker.

Ik vind 'beukebomen' in de tweede strofe wat te gerijmd, en niet zo passen bij de rest van het gedicht. Ook vind ik het enjambement in de eerste regel van de laatste strofe wat minder, persoonlijk had ik dat woord niet afgebroken (maar dat is slechts mijn mening ). Mijn werelddroom / Mijn droomwereld vind ik heel sterk, maar niet zo heel sterk uitkomen op deze manier. Ik vind het mooi dat je deze woordspeling gebruikt, maar ik mis eigenlijk het pakkende effect wat het zou kunnen hebben.

Verder niets dan lof over dit gedicht; een snelle, goede vorm, en inderdaad erg geschikt om voor te worden gedragen! Omdat het een vrij losse vorm betreft biedt dat ruimte voor een interessante voordraging ! Qua inhoud spreekt je gedicht me aan, ik vind de wending in de derde strofe erg goed. Het relativeert het gedicht een beetje, daar houd ik (op dit moment) wel van . 'Sterven en doorgaan' vind ik mooi; dat benadrukt het onrealistische, het dromelijke weer erg sterk. Dat je kunt sterven en doorgaan, vind ik een mooie gedachte in deze strofe. Ook vind ik het leuk dat je in de laatste strofe de veronderstelling even bij de wereld legt 'Wat is die wereld dan' in plaats van bij de dichter.

Om een lang verhaal kort te maken : ik heb je gedicht met veel genoegen gelezen !
*Geeft even een schouderklopje voor de uitgebreide/goede feedback!*
Reageren

Regels voor berichten