Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
sqrt(1+(f'(x))² = sqrt(1+4x²) daar de integraal over nemen, en op het vwo moest je dit grafisch-nummeriek oplossen ![]() (je hebt de substitutieregel nog niet gehad neem ik aan...) |
![]() |
||
Citaat:
FlorisvdB had al aangegeven dat je, om de booglengte voor f te berekenen, de integraal van sqrt(1+4*x²) moet bepalen tussen de grenzen x=1 en x=2. De primitieve van sqrt(1+4*x²) wordt weliswaar niet op het v.w.o. behandeld, maar deze bestaat wel en is gelijk aan x*sqrt(1+4*x²)+1/4*ln(x+sqrt(1+4*x²))+c. Voor de gevraagde booglengte vind je in dit geval de lengte 2*sqrt(17)+1/4*ln(2+sqrt(17))-sqrt(5)-1/4*ln(1+sqrt(5)). Om nu te laten zien dat de bij g behorende booglengte even groot is bepalen we eerst sqrt(1+g'²)=sqrt(1+(1/[2*sqrt(x)]²)=sqrt(1+1/(4*x))=sqrt([4*x+1]/[4*x]). Stel nu x=t², dan gaat de integraal van sqrt(1+1/(4*x))*dx over in sqrt([4*t²+1]/[4*t²])*d(t²) =sqrt(4*t²+1)/(2*t)*2*t*dt=sqrt(4*t²+1)*dt. Omdat x in dit geval varieert van 1 tot 4 zal t variëren van 1 tot 2. We zien dus dat we de integraal van sqrt(4*t²+1) tussen de grenzen t=1 en t=2 moeten bepalen. Deze hebben we voor f al bepaald, en zoals je ziet vinden we dus dezelfde booglengte. Opmerking: voor het bepalen van deze integraal heb ik in dit geval de substitutiemethode toegepast, maar deze integratiemethode wordt, net als de methode voor partieel integreren, niet meer op het v.w.o. onderwezen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
we kijken eerst alleen naar wat er achter het integraalteken uit mijn eerste post gebeurt: sqrt(1+(f'(x))²) f'(x) (de afgeleide van x²) is 2x dan wordt dit dus sqrt(1+(2x)²) = sqrt(1+4x²) zet dit dan in je GR en integreer het even met die prachtige optie van je rekenmachine in het domein waarin je de functie bekijkt en je hebt je booglengte |
Advertentie |
|
![]() |
|
|