Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2004, 15:08
sharkkkie
sharkkkie is offline
Ik ben op dit moment bezig met een Praktische Opdracht voor maatschappijleer. Het onderwerp dat wij behandelen is "winkeldiefstal". We willen vooral weten of er duidelijke afspraken zijn op jullie werkplek over winkeldiefstal.
Ook wil ik graag jullie mening weten over enkele vragen. Het zijn in totaal 12 vragen.

Alvast heel erg bedankt.

De enquete:

1: Vind jij het idee van "een kooi" in een winkel waar dieven tijdelijk in opgesloten kunnen worden een goed idee?waarom (niet)?

2: Moeten er zwaardere straffen komen op winkeldiefstal?

3: Vind jij het onderwerp winkeldiefstal belangrijk, en zou je graag zien dat de overheid/politie hier meer aandacht aan besteed?

4: Vind jij dat een werknemer meer vrijheid moet krijgen bij het aanhouden/fouilleren van een winkeldief?

5: Mag er geweld (een klap bv.) gebruikt worden om een lastige winkeldief aan te houden?

Als je in een winkel werkzaam bent ga dan verder, anders ben je klaar.

6: Zijn er afspraken over wat je moet doen als een klant kennelijk op het punt staat om te stelen?

7: Zijn er afspraken van wat je moet doen als je een winkeldiefstal ziet gebeuren?

8: Kent u de diefstalgevoelige producten uit uw assortiment?

9: Zijn er maatregelen genomen om dat assortiment extra te beschermen of te bewaken?

10: Heeft u vaardigheidstrainingen ten opzichte van winkeldiefstal gehad?

11: Als er een alarmtoestel bij de uitgang is geplaatst, weet u dan wat te doen als hij afgaat?

12: Als een winkeldief wegrent, mag u dan achter hem aan?

Dat was hem dan.
Oud 17-03-2004, 15:16
Balance
Balance is offline
1: Vind jij het idee van "een kooi" in een winkel waar dieven tijdelijk in opgesloten kunnen worden een goed idee?waarom (niet)?
Nee. Dat soort praktijken (mensen publiekelijk te schande zetten) is een hele tijd geleden al afgeschaft en dat was niet voor niets. Ik vind het vernederend en zelfs een winkeldief verdient dat niet. Iedereen heeft dezelfde rechten. Bovendien is de verdachte op dat moment nog niet veroordeeld, dus in principe nog onschuldig.

Nee. Zwaardere straffen dragen imho niet bij aan een betere terugkeer in de maatschappij. En dat is toch een belangrijk aspect van straffen: dat de veroordeelde na zijn straf weer normaal kan functioneren in de maatschappij.

3: Vind jij het onderwerp winkeldiefstal belangrijk, en zou je graag zien dat de overheid/politie hier meer aandacht aan besteed?
Tuurlijk is het onderwerp belangrijk, want mensen worden erdoor benadeeld en dat verdient altijd aandacht. Maar méér aandacht? Ik denk het niet. Volgens mij wordt er al heel wat aandacht aan besteeds binnen de politiekringen en de media maken er toch maar één groot spektakel van, dus dat hoeft niet zo nodig van mij.

4: Vind jij dat een werknemer meer vrijheid moet krijgen bij het aanhouden/fouilleren van een winkeldief?
Nee. Wordt alleen maar misbruikt.

5: Mag er geweld (een klap bv.) gebruikt worden om een lastige winkeldief aan te houden?
Nee. Mishandeling is imo erger dan diefstal, dus dat is kwaad met kwaad vergelden.

6: Zijn er afspraken over wat je moet doen als een klant kennelijk op het punt staat om te stelen?
Ja

7: Zijn er afspraken van wat je moet doen als je een winkeldiefstal ziet gebeuren?
Ja

8: Kent u de diefstalgevoelige producten uit uw assortiment?
Ja

9: Zijn er maatregelen genomen om dat assortiment extra te beschermen of te bewaken?
Ja

10: Heeft u vaardigheidstrainingen ten opzichte van winkeldiefstal gehad?
Nee

11: Als er een alarmtoestel bij de uitgang is geplaatst, weet u dan wat te doen als hij afgaat?
Ja

12: Als een winkeldief wegrent, mag u dan achter hem aan?
Nee
Oud 20-03-2004, 21:27
Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Nee, uitleg --> zie Balance

neen, dat zal volgens mij niet helpen, zeker niet tegen kleptomanen. mensen die moorden of zo plegen, die moeten harder gestraft worden!

neen, want als het bekend wordt dat daar is gestolen, wordt er wel eens een link gelegd met een overval, en dat creëert een onveiligheidsgevoel, met als gevolg dat er mss minder mensen komen (behalve ramptoeristen dan mss )

neen, toch niet in het opzicht van wapens e.d. Er zal dan wel misbruik van gemaakt worden.

5: Mag er geweld (een klap bv.) gebruikt worden om een lastige winkeldief aan te houden? Neen (zie vraag 4)
Oud 21-03-2004, 16:48
pure_evil
pure_evil is offline
[QUOTE]sharkkkie schreef op 17-03-2004 @ 16:08:
[B]Ik ben op dit moment bezig met een Praktische Opdracht voor maatschappijleer. Het onderwerp dat wij behandelen is "winkeldiefstal". We willen vooral weten of er duidelijke afspraken zijn op jullie werkplek over winkeldiefstal.
Ook wil ik graag jullie mening weten over enkele vragen. Het zijn in totaal 12 vragen.

Alvast heel erg bedankt.

De enquete:

Nee, privacy moet worden gewaarborgd
alleen voor veelplegers
ja, want de diefstallen worden in de prijs doorberekend
ja, maar het moet wel gecoordineerd worden en duidlijke grenzen gesteld worden
nee

6:
Reageren

Regels voor berichten